Asus slår rekord i 3DMark Vantage

Permalänk
Melding Plague

Asus slår rekord i 3DMark Vantage

Komponentjätten Asus har slagit världsrekord i testprogrammet 3DMark Vantage. För att lyckas med bedriften använde överklockaren den ännu olanserade processorn Intel Core i7.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bild på detta hade varit kul att se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fusk...
För att lyckas med bedriften använde överklockaren den ännu olanserade processorn Intel Core i7.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Entusiast

4st 4780x2

o,o mm den som ändå hade degen till ett sådant bygge.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
4st 4780x2

o,o mm den som ändå hade degen till ett sådant bygge.

Två stycken 4870X2 fattar jag som det var? Quad crossfire = 4 GPUer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
4st 4780x2

o,o mm den som ändå hade degen till ett sådant bygge.

Två stycken 4870X2 vilket blir quad-crossfire.

Permalänk
Medlem

4870X2 = 2st GPU
2 x 4870X2 = 4st GPU = quad cf

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Hm ja det var väl knappast så imponerande när processorn inte ens är släppt än. Vem vet, den kanske bara är 10% snabbare än orginal?! Troligen är den snabbare förstås men det skullwe ju kunna vara så. De skulle kunna kört den i orginalhastighet och sen så många grafikkort det bara går att pressa in och sen säga att det det är ett världsrekord. Det är ju inte direkt så det är en bedrift att montera två kort och en processor.

Sen är väl crossfire någon som körs mellan korten? Sen hur många GPU'er det sitter på varje kort känns orelevant. Man säger ju aldrig att man kör CF om man har ett X2 kort. Lika lite som att man säger att man kör SLI om man har ett nVidiakort med två GPU'er på... Då kan det väl inte bli Quad CF när det är två kort..?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Två stycken 4870X2 fattar jag som det var? Quad crossfire = 4 GPUer?

Hm, nu ser jag att det står 2 i nyheten. Men när jag läste den först kan jag svära att det stod fyra.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Sen är väl crossfire någon som körs mellan korten? Sen hur många GPU'er det sitter på varje kort känns orelevant. Man säger ju aldrig att man kör CF om man har ett X2 kort. Lika lite som att man säger att man kör SLI om man har ett nVidiakort med två GPU'er på... Då kan det väl inte bli Quad CF när det är två kort..?

Det är precis vad man gör.. På kortet sitter det ett bryggchip mellan dom båda GPU:erna.. Om du stänger av Crossfire så användar man bara en gpu..

Ett exempel är före Catalyst 8.8 i linux.. Där fanns det inget stöd för Crossfire. Hade man då ett X2 kort så använde systemet bara en GPU även om båda satt på samma kort..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Hm, nu ser jag att det står 2 i nyheten. Men när jag läste den först kan jag svära att det stod fyra.

det stod 2 st 4870x2 sen något med 4 gpuer så jag blev lite förvirrad också:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Tro fan att 4870X2 bli mindre flaskad utan FSB:n. Hoppas bara att i7 går att klocka bra. Ryktena har ju gått om motsatsen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Tro fan att 4870X2 bli mindre flaskad utan FSB:n. Hoppas bara att i7 går att klocka bra. Ryktena har ju gått om motsatsen.

mm, Dom e väl energi slukande små prollar om jag inte minns fel, Så blir dom värma med

Sen håller jag med att det är lite fusk att dom använder I7 när den itne ens finns ute än

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
mm, Dom e väl energi slukande små prollar om jag inte minns fel, Så blir dom värma med

Sen håller jag med att det är lite fusk att dom använder I7 när den itne ens finns ute än

Jo de går säkert varmt men det var ju något om att Vram är länkad till någon strömförsörjning som hade med processorn att göra.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Jag vet inte vad ni menar med "fusk". Det är ju fortfarande ett rekord? Det finns väl knappast några regler som säger att man bara får använda lanserad hårdvara? Även om man skulle använda nån slags framtidens biologisk processor och ett ATI-kort med 16 gpuer så är det ju fortfarande ett rekord?
De har lyckats bäst i 3DMark Vantage, that's it.

Permalänk

Tja, om en uppgradering för typ 10000 är värt 1000 extra poäng är väll upp till var och en.

Permalänk

3dmark=CPUmark än en gång...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ljuglampa
Jag vet inte vad ni menar med "fusk". Det är ju fortfarande ett rekord? Det finns väl knappast några regler som säger att man bara får använda lanserad hårdvara? Även om man skulle använda nån slags framtidens biologisk processor och ett ATI-kort med 16 gpuer så är det ju fortfarande ett rekord?
De har lyckats bäst i 3DMark Vantage, that's it.

Dopade Os löpare e ju fusk, å om alla inte får/kan använda det som standard så e det fusk i mina ögon.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Fusk? Vad sjuttan yrar ni om? Var det ens en tävling med regler som de har anordnat? O.o

Och ASUS är inte de enda som har fått tillgång till Intel Core i7. Det är ju flera som "testkör" den.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Tro fan att 4870X2 bli mindre flaskad utan FSB:n. Hoppas bara att i7 går att klocka bra. Ryktena har ju gått om motsatsen.

rekordet var 1000 poäng över det tidiagre med en cpu som får 50 % högre cpu score jämfört mot c2q i sammaclock så anledningen var inte att de hade en bättre buss utan snarare en kraftigare cpu som kunde ta hand om gpusen bättre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

så core i7 är inte en spelprolle trots allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Dopade Os löpare e ju fusk, å om alla inte får/kan använda det som standard så e det fusk i mina ögon.

Så då ska också alla köra oklockat för alla moderkort klockar ju inte lika bra. Att säga att det är fusk är bara bullshit, 3dmark är ju bara för att se hur bra det presterar och det är väl rätt självklart att Nehalem skulle prestera bättre än nuvarande processorer, skit samma om de har släppts eller inte.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Hm, nu ser jag att det står 2 i nyheten. Men när jag läste den först kan jag svära att det stod fyra.

Helt rätt! Det stod FYRA stycken 4870x2 typ klockan 10 idag! De måste ha skrivit fel!

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk

va? vilket skämt!!! om det nu stämmer som dom skriver att Nehalem var rejält mycket överklockat och med 2st. 4870x2 och fick 31 389 vilket är inte ens 1000p mer en det nuvarande rekordet i 3dmark Vantage så är ju Nehalem ett skämt... skulle inte Nehalem vara något nytt och revulotionerande som intel sa.. hah

Visa signatur

Core 2 Duo E8500@4.5Ghz | Scythe Ninja 2 | Asus p5q-E | Dominator 2X2GB | HIS Radeon HD 4850 512MB | Cooltek 600W | Cooler Master Cosmos 1000 |
WD Raptor 74GB | Samsung TFT 24" | Logitech diNovo Edge + SteelSeries Ikari Laser
macbook pro 15,4" 2,8ghz 4gb ram 500gb 9400m + 9600gt 512m unibody

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mammuthen
va? vilket skämt!!! om det nu stämmer som dom skriver att Nehalem var rejält mycket överklockat och med 2st. 4870x2 och fick 31 389 vilket är inte ens 1000p mer en det nuvarande rekordet i 3dmark Vantage så är ju Nehalem ett skämt... skulle inte Nehalem vara något nytt och revulotionerande som intel sa.. hah

Den är ju det . 50% högre cpu score i vantage jämfört mot c2q med samma frekvens men eftersom cpu score nästan inte har något att säga till om alls blev det inte så stor skillnad i den slutgiltiga scoren

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Måste hålla med mammuthen här. Verkar som om Nehalem inte är så bra klockningsmässigt. 3% förbättring känns lite sådär.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

läs vad jag skriver ..-_- Det är gpu scoren som har 95 % att säga till om.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Dopade Os löpare e ju fusk, å om alla inte får/kan använda det som standard så e det fusk i mina ögon.

Så i framtiden när i7 släpps så får man även dopas?

Permalänk
Medlem

Självklart så kommer nehalem vara bättre på vissa fronter men jag är ute efter en nytt fint intel chipset med sli. :3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Så då ska också alla köra oklockat för alla moderkort klockar ju inte lika bra. Att säga att det är fusk är bara bullshit, 3dmark är ju bara för att se hur bra det presterar och det är väl rätt självklart att Nehalem skulle prestera bättre än nuvarande processorer, skit samma om de har släppts eller inte.

jepp, faktiskt

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<