Permalänk
Medlem

Corsair TX750, en jetmotor?

Skaffade ett Corsair TX750 för mitt gamla Phantom 500W klarade inte av att driva GTX280. Det lilla jag hann läsa om Corsair TX750 var att det skulle vara tyst och så tänkte jag inte mer på det, men nu har jag haft det ett tag och det är långt ifrån tyst, när datorn idlar så är det väl "ok", men det låter ändå som att stå i en vindtunnel. Detta trots att jag har ett Lian-Li V2100 så nätagget blåser bara luft från hårddiskarna med extra hjälp från en 1200mm-fläkt.

Och när man drar igång grafikkortet så tycker jag det blir orimligt högljutt (när PSUn får jobba), det låter mer än grafikkortet, och då låter grafikkortet mycket. Jag får verkligen dra upp musiken ganska högt för att inte störas av det vindbrus som kommer från nätagget.

Så jag har funderat på ett beQuiet nätagg, som ska vara väldigt tyst enligt recenssioner, men samtidigt så säger recensioner att TX750 är tyst vilket det inte under några omständigheter är för mig. Vilket gör mig väldigt tveksam, är det andra som har TX750 och tycker det låter som en jetmotor? Eller kommer jag bli precis lika besviken på det nätagget?

Jag har byggt en väldigt tyst datorlåda för jag tycker det är gott när det tyst, men jag kan leva med lite ljud för prestandan, men jag tycker inte ljudet från mitt Corsair är rimligt, inte ens under idle.

Permalänk
Medlem

Har du mätt upp hur mycket effekt du drar ifrån nätagget? I princip alla nätagg börjar väsnas när man närmar sig ett tröskelvärde (som varierar). Jag minns inte var TX750 börjar låta illa, men de mindre brukar vara tysta upp till 350-450W beroende på modell, sen drar det iväg..

Om du drar mycket effekt skulle jag istället råda dig att skaffa ett kraftigare nätagg, så det får jobba på "lagom nivå". Men först bör du mäta upp hur mycket effekt du behöver, så kan man välja nätagg efter det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Har du mätt upp hur mycket effekt du drar ifrån nätagget? I princip alla nätagg börjar väsnas när man närmar sig ett tröskelvärde (som varierar). Jag minns inte var TX750 börjar låta illa, men de mindre brukar vara tysta upp till 350-450W beroende på modell, sen drar det iväg..

Om du drar mycket effekt skulle jag istället råda dig att skaffa ett kraftigare nätagg, så det får jobba på "lagom nivå". Men först bör du mäta upp hur mycket effekt du behöver, så kan man välja nätagg efter det.

Tackar för svaret!

Mitt gamla Phantom 500W klarade näääääästan av att driva det, men när man kom upp i max-FPS så slog det ifrån. Så jag antar runt en 500-600W, men givetvis är det ju svårt att gå på också efter som rail-ampen kan skilja mycket, mitt Phantom 500W hade bara 18A istället för rekommenderade 20A om jag inte minns fel på 12V.

Mjo, jag är ju medveten om det, men jag tycker ju recensionerna borde ta lite hänsyn till det, man skiter ju generellt sett hur mycket det låter i 100W, man vill ju veta när det utnyttjas under normala och maximala förhållande :/.

Tyvärr så har jag ju inte hittat några fläktlösa/hybrid som klarar mer än 500W heller. Så jag är på jakt efter ett som låter rimligt vid idle iaf (säg 200-300W), jag betalar gärna 2000kr för ett beQuiet 1000W om det är tyst, men jag vill ju inte lägga ut dom pengarna och inse att det låter lite mycket när det får jobba. Men den får iaf väldigt bra betyg för att vara tyst, även i full load enligt någon sida, får väl leta runt mer. Ska se om man kan hitta någon som har ett och kan uttala sig.

Permalänk
Medlem

Corsair HX1000 är tyst, men jag har inte kollat hur långt upp på stegen den är det.. Har lite för mycket grafikkort som väsnas runtom mig nu för att kolla. Men kolla runt på nätet, vill minnas att det finns fina mätningar på alla Corsairs agg, hur ljudnivån från 0-max effekt. Det kan ha varit på Silent PC Review jag såg dem.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Tackar, skall göra detta!

Permalänk
Medlem

Gör så! För övrigt en suverän site om man letar efter tysta prylar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Gör så! För övrigt en suverän site om man letar efter tysta prylar.

Yepp, gillar den själv, tyvärr så har dom ju bara recension på 450W beQuiet :/. Men ska leta runt lite på andra nätagg och se vad dom har att säga.

Jag funderade på en sak du sa om effekten där, jag tycker att oavsett effekt på nätagget att det borde låta lika mycket vid samma uteffekt, givetvis är det lite skillnad eftersom deras effektivitet varierar med uteffekten, men den brukar ju inte variera så mycket. Sen kan det ju iofs vara så att dom procenten utgör en ganska stor skillnad, eller är det något annat "som försigår"? För jag tycker alla inom samma serie brukar vara samma design, men det kanske är mer.

Permalänk
Medlem

Nä, det är större skillnader än så. Låter en V4-motor likadant som en V12:a på 5000 varv? Fånig jämförelse, men en viss likhet finns det, hehe.

Jag kom precis på att det är ju för tusan på Corsairs egen hemsida man hittar graferna.. Här t.ex. har du HX1000:
http://corsair.com/_images/charts/hx1000w_noise.jpg

Den börjar alltså låta lite efter 500W. Över 700W lär man definitivt höra den.

Och här är din TX750:
http://corsair.com/_images/charts/tx750w_noise.jpg

Där ser vi att den stiger rätt brant efter 450W, så ligger du på drygt 500-600 idag så förstår jag att du hör den. Vid 600W ger den ifrån sig ca 40dB, medan HX1000 ligger runt 29dB. Det är stor skillnad!

beQuiet har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Ett Corsair TX750W är knäpptyst upp till 375W belastning!
Min rigg inklusive skärm drar ca360W, uppmätt med en UPM PM300!

Hade också problem med att mitt agg lätt mkt så jag bytte fläkt i det för det var fel på temp.sensorn i agget.

Gör du en RMA om du inte orkar/vågar byta fläkt.

EDIT: Vill väldigt gärna se dina spec. eftersom att du säger att din burk drar 500-600W.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syranide
Yepp, gillar den själv, tyvärr så har dom ju bara recension på 450W beQuiet :/. Men ska leta runt lite på andra nätagg och se vad dom har att säga.

Jag funderade på en sak du sa om effekten där, jag tycker att oavsett effekt på nätagget att det borde låta lika mycket vid samma uteffekt, givetvis är det lite skillnad eftersom deras effektivitet varierar med uteffekten, men den brukar ju inte variera så mycket. Sen kan det ju iofs vara så att dom procenten utgör en ganska stor skillnad, eller är det något annat "som försigår"? För jag tycker alla inom samma serie brukar vara samma design, men det kanske är mer.

Silent PC Review hade en recension av ett Zalman-aggregat på 1000W som fick VÄLDIGT bra betyg, det var det bästa de testat tillsammans med Enermax Pro 82+ när det gällde både ljudnivå och stabilitet. 26dBA vid 500W load är mycket imponerande. När budgeten är så hög hade jag nog valt det.

http://www.silentpcreview.com/article834-page5.html

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Nä, det är större skillnader än så. Låter en V4-motor likadant som en V12:a på 5000 varv? Fånig jämförelse, men en viss likhet finns det, hehe.

Jag kom precis på att det är ju för tusan på Corsairs egen hemsida man hittar graferna.. Här t.ex. har du HX1000:
http://corsair.com/_images/charts/hx1000w_noise.jpg

Den börjar alltså låta lite efter 500W. Över 700W lär man definitivt höra den.

Och här är din TX750:
http://corsair.com/_images/charts/tx750w_noise.jpg

Där ser vi att den stiger rätt brant efter 450W, så ligger du på drygt 500-600 idag så förstår jag att du hör den. Vid 600W ger den ifrån sig ca 40dB, medan HX1000 ligger runt 29dB. Det är stor skillnad!

beQuiet har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Aha, intressant, men det är ju lite lustigt ändå, men där ser man!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Ett Corsair TX750W är knäpptyst upp till 375W belastning!
Min rigg inklusive skärm drar ca360W, uppmätt med en UPM PM300!

Hade också problem med att mitt agg lätt mkt så jag bytte fläkt i det för det var fel på temp.sensorn i agget.

Gör du en RMA om du inte orkar/vågar byta fläkt.

EDIT: Vill väldigt gärna se dina spec. eftersom att du säger att din burk drar 500-600W.

Hmm, ska kolla på det.

Jag tror väl inte seriöst att min burk drar 500-600W i full belastning, men mitt gamla Phantom 500W klarade inte av den i full belastning, men som jag nämnde, det hade ganska dålig amp på 12V. (Och rekommenderat om man har GTX280 är 550W, dock "rekommenderat", men stämde i mitt fall iaf)

Intel Q9550, nVidia GTX280, 8GB, 5 diskar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Silent PC Review hade en recension av ett Zalman-aggregat på 1000W som fick VÄLDIGT bra betyg, det var det bästa de testat tillsammans med Enermax Pro 82+ när det gällde både ljudnivå och stabilitet. 26dBA vid 500W load är mycket imponerande. När budgeten är så hög hade jag nog valt det.

http://www.silentpcreview.com/article834-page5.html

Ah, den länken var intressant, där ser man ju att TX650 drar iväg något förbaskat efter 300W också.
Zalman-nätagget verkar ju riktigt intressant.

Tackar så mycket igen!

Permalänk
Medlem

BeQuiet! är tysta

Har ett BeQuiet 650w nätaggregat som är extremt tyst. Finns en intressant review på guru3d av samma nätaggregat.

http://www.guru3d.com/article/bequiet-dark-power-pro-650w-fir...

Vet inte vad min dator kräver, men i ovanstående artikel används följande:

* eVGA Force 680i SLI mainboard (consumes heaps of current)
* Core 2 Quad Q6600 Processor (overclocked to 3 GHz)
* 2x GeForce 8800 GTX cards setup in SLI (624c - 1147m)
* Watercooling

Det enda är att det är lite större än ett genomsnittligt psu.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag köpte ZM850-HP och det är precis så tyst som jag vill ha det, kan inte urskilja det från det lilla surr resten av datorn ger, även under full fräs i spel.

Starkt rekommenderat!