Permalänk
Medlem

För varmt moderkort?

Tja på er alla.

Drog hem Speedfan här om dagen för att kolla mina temps på datorn då jag inte brukar göra det så ofta.
Till min förskräckelse såg jag att moderkortet låg på cirka 50 grader i load, bör tilläggas.
Är detta för varmt? Någonting säger mig i alla fall att detta är på tok för mycket.

Moderkortsnamn: Gigabyte GA-M56S-S3

Kanske också ska nämna att jag har kollat BIOS för att se om det visar någon annan temp än Speedfan, det visar dock inte någon temperatur på moderkortet alls.

Så vad säger ni, är detta för varmt? Isåfall, vad borde jag ta till för åtgärder?

Visa signatur

ASROCK AM2NF3-VSTA . AMD 64 X2 4400+ @ 2700MHz . 2GB Patriot Memory DDR2-800 @ 400MHz .
XFX GeForce 7950GT . SEAGATE BARRACUDA 160GB 7200RPM . HITACHI DESKSTAR 80GB 7200RPM . XP PRO SP2

Permalänk
Vila i frid

50 grader i ett halvsnasigt ventilerat chassi är normalt.

Permalänk
Medlem

Asså när det gäller moderkortstemperaturen så är inte den speciellt bra att gå efter.

Jag hade ett x38 moderkort förr, då hade jag 35 C alltid även vid spelande gick det aldrig mer än 45 C.

På mitt nya moderkort X48 (även det gigabyte) så går temperaturen upp så fort man börjar belasta datorn.
Detta verkar bero på vart själva sensorn sitter framförallt. Därför betyder moderkortstemperaturen ingenting förrän man vet vart sensorn sitter.

Det bästa är att du helt enkelt kör igång datorn belastar den, därefter öppnar lådan och känner efter på de olika komponenterna, är de heta då vet du att du kanske behöver bättre ventliation.

Som sagt moderkortstemperaturen kan man inte utgå ifrån. Bättre titta på hårddisktemperatur och grafikkortemperatur.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för era svar!
Grafikkortet går aldrig över 45 vid load, likaså processorn.
Så länge allt funkar som det ska antar jag att det inte är någon idé att bli nojig.

Visa signatur

ASROCK AM2NF3-VSTA . AMD 64 X2 4400+ @ 2700MHz . 2GB Patriot Memory DDR2-800 @ 400MHz .
XFX GeForce 7950GT . SEAGATE BARRACUDA 160GB 7200RPM . HITACHI DESKSTAR 80GB 7200RPM . XP PRO SP2