Permalänk

Mercedes 300D+Frityrolja

Har nu ett litet projekt på gång här.
Ska få min motor att gå på 90-100% begagnad frityrolja och behöver nu lite tips.
Någon som har några som helst förslag på hur man enklast ska rena det och till vilken grad man behöver rena frityroljan innan man slår det i tanken.

Motorn är som sagt en MB 300D 75-84 och jag tror att det är en förkammardiesel.

Det sitter för övrigt två extra bränslefilter innan bränslet kommer in i det större bränslefiltret som sitter på original.

Kan du inte komma med ett bra svar kan du lika gärna låta bli att svara!

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem

Värm oljan så den blir mer lättflytande i en tunna som du har satt en kran med filter på närma botten, men ändå så högt upp att smutsen inte åker med utan sjunker ner.
Blir ju lite förluster på detta sättet, men om du gör mycket åt gången är det inga större mängder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Värm oljan så den blir mer lättflytande i en tunna som du har satt en kran med filter på närma botten, men ändå så högt upp att smutsen inte åker med utan sjunker ner.
Blir ju lite förluster på detta sättet, men om du gör mycket åt gången är det inga större mängder.

Hade tänkt mig ännu enklare typ av filtrering. Jag har hört rykten om att det ska gå bra att bara filtrera genom jeanstyg och att en nylonstruma ska fungera att filtrera genom. Vill ha bekräftat att något enkelt fungerar som får bort det värsta iaf och testa det först innan jag börjar rena mera.

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk

Jag har hört att en brödlimpa ska funka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Jag har hört att en brödlimpa ska funka!

Det fungerar bara med T-Röd annars. Och det är lite skillnad på T-Röd och Frityrolja;)

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk

Såg på något program ang detta.
Dom renade, samtidigt som dom spädde ut det på något sätt så den blev mer flytande. Om man inte gjorde det så blev den rätt svårstartad när det var kallt.

Hursom, inte så givande svar men om du inte visste så vet du.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

Har forskat lite grann nu.
Har fått reda på att 300D motorerna ska kunna köras på 100% frityrolja som är renad under sommaren.
Därefter är det en 80-90% frityrolja som gäller under den kallare delen av året.

Detta gäller dock endast gamla Mercedes Dieselar, folk har ju redan bekräftat att dem går på det mesta på otaliga forum men nu kan vi lägga till frityrolja med.

Dock lite sämre information om hur pass mycket man måste rena den innan man slår den i tanken...

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk

Jag vet inte hur det är med dena olja men med vanlig motor olja om man kört flera år med samma märke och byter så ska man ta och byta efter bara 2-300mil och byta till den nya sorten igen. detta är något med att rensa bort skit från den gamla sorten och minimera risken att motorn inte har smörjtin sig på den nya sorten.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag vet inte hur det är med dena olja men med vanlig motor olja om man kört flera år med samma märke och byter så ska man ta och byta efter bara 2-300mil och byta till den nya sorten igen. detta är något med att rensa bort skit från den gamla sorten och minimera risken att motorn inte har smörjtin sig på den nya sorten.

Tanken är ju den att jag ska köra motorn på frityroljan och vill veta hur mycket jag måste rena den och med vad innan jag slår det i bränsletanken.
Idén är inte att använda det istället för motorolja som smörjer motorns inre delar.

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk

Det brittiska bilprogrammet Fifth Gear filtrerade bara oljan genom ett Melitta-filter om jag inte missminner mig. De körde hur långt som helst på det sättet.

Var ska du få tag på olja?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

http://fryoil.org/

Där står de en hel del, stort sett allt du behöver veta.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Det brittiska bilprogrammet Fifth Gear filtrerade bara oljan genom ett Melitta-filter om jag inte missminner mig. De körde hur långt som helst på det sättet.

Var ska du få tag på olja?

Myth busters körde också på kaffefilter när dom testade det

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kaffefilter funkar till det mesta

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kaffefilter ska vara the shit tydligen, iaf enl det jag läst. Hade jag haft en gammal dieselhäck skulle jag se till att bli bundis med alla gatuköksägare i kommunen, det är ett som är säkert...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara specielt smidigt att filtrera flera 100 liter olja genom ett melittafilter?
Jag har dessutom försökt att filtrera frityroljan från fritösen genom melittafilter och det gick inte ens igenom.
Nog bättre med något finmaskigt tyg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Jag har hört att en brödlimpa ska funka!

hahaha, bara med fulöl

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=9mNGOqrZwYc

Top Gear tankar en gammal Volvo 740 diesel med "vegetable oil". Visar även vad som behövs göras och varför.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Har nu fått reda på att det räcker med att slå det genom en tratt med en sil i för att få bort det grövsta resterna. Sen slår man det i tanken och vrider på nyckeln.
Sen är det bara att åka.
Detta gäller dock endast dem äldre Mercedes Diesel motorerna som har ett väl tilltaget bränslesystem.
Skulle dock inte rekommendera samma primitiva typ av rening om man ska slå det i en modernare bil, detta eftersom att dem är mera känsliga mot partiklar i bränslet.
OBSERVERA! TANKA ALDRIG RME/FRITYROLJA I EN BIL MED PARTIKELFILTER UTAN ATT FÖRST KONTROLLERA MED TILLVERKAREN!

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk

sen när du testat att det funkar med frityrolja

liva upp tråden efter besiktning med frityrolja i tanken vill veta vad dom sa om avgaserna av det måste ju vara ganska rena eller ?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
sen när du testat att det funkar med frityrolja

liva upp tråden efter besiktning med frityrolja i tanken vill veta vad dom sa om avgaserna av det måste ju vara ganska rena eller ?

Svårt att kommentera efter en besiktning. Motorn sitter i en traktor:P Så det är ju ingen besiktning på den. Men kanske kan ordna fram ett avgasprov i alla fall.

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem

nån i dicovery som körde sådär och han fick man följa med när han hämtade gammal använd olja från resturanger, sen hade han en stor maskin som gjorde något med oljan så den gick att använda i hans bil.
kanske nån skrivit redan vet inte.
hittar du det avsnittet så kan du säkert få tips, fast det lär finnas sidor om det oxå!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet en som tankar sin volvo med gammal använd frtyrolja

Permalänk
Medlem

De gjorde någonting väldigt liknande i Chop Shop också, där de använde olja från någon restaurang. Dock tror jag endast de använde 50% där.