Hörlursförstärkare eller ljudkort?

Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare eller ljudkort?

Ska köpa ett par Sennheiser HD280 Pro. Funderar också på om jag ska köpa en hörlursförstärkare eller ett nytt ljudkort! Målet med uppgraderingen är att få bättre kvalite med dom nya lurarna, så i första hand undrar jag om det blir nån större skillnad i kvalite på det inbyggda ljudkortet och ett ESI juli@.
En hörlursförstärkare gör väl inte så det blir bättre kvalite, den gör väll bara så att basen blir lite vassare?

Permalänk

Re: Hörlursförstärkare eller ljudkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Målet med uppgraderingen är att få bättre kvalite med dom nya lurarna, så i första hand undrar jag om det blir nån större skillnad i kvalite på det inbyggda ljudkortet och ett ESI juli@.

Har man inga direkta jämförelser eller andra "hårda data" så kan man inte göra annat än att spekulera. Tycker du att juli@ är ett bra ljudkort (uppfyller dina krav) så finns det väl i all fall inga hinder för att köpa ett. Det finns även externa ljudkort med hörlursutgång t.ex. EMU 0202 USB som kan vara värt att kolla på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc

En hörlursförstärkare gör väl inte så det blir bättre kvalite, den gör väll bara så att basen blir lite vassare?

Med vissa kombinationer av hörlurar/hörlursutgång (särskilt med lågohmiga hörlurar) så kan basen rulla av mer eller mindre krafigt (se t.ex. Cowon D2 här) och då kan en hörlursförstärkare hjälpa. Med en hörlursförstärkare bör man också kunna spela högre innan det klipper men jag vet inte om det är något man bör vara orolig för.

Permalänk

I ljudkort finns det en del filter som krävs för att ljudet ska bli bra. Dessa är byggda för att fungera optimalt vid en viss impedans på vad man nu kopplar in. Hörlurar har mycket lägre impedans än linjenivå, vilket gör att filtrets arbetsfrekvenser höjs. Vid tillräckligt stor avvikelse börjar detta påverka det hörbara registret och basen börjar försvinna. Som i diagrammet för cowon D2 kan du se att lågpassfiltret börjar arbeta vid en högre frekvens vid lägre impedanser. Dessutom skärs inte diskanten lika bra, vilket leder till att störningar ovanför det hörbara registret släpps förbi. Detta hörs inte direkt, men det kan leda till att distorsion lättare uppstår vid högre ljudnivåer.

Permalänk
Medlem

Skaffa ljudkort först om något, får du skit ut hjälper inte förstärkaren för mycket

Permalänk
Medlem

Köp lurarna först tycker jag, det kommer med all säkerhet vara det största lyftet för ljudet och exponera eventuella brister i resten av utrustningen. Och då kan du börja laborera med finlir som hörlursförstärkare och ljudkort.

Har ett par HD280 Pro själv och de har ett ganska neutralt ljud. Men när de sitter rätt på huvudet lämnar basåtergivningen inte mycket att önska. De går riktigt djupt. Det var också på de lägre frekvenserna som det inbyggda ljudkortet hade stora brister; lät väldigt konstgjort. Med mitt Xonar D2 blev det naturligare och "grövre". Extern förstärkare är det sista du ska tänka på då de är lättdrivna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Extern förstärkare är det sista du ska tänka på då de är lättdrivna.

Som jag förklarade i mitt tidigare inlägg skär högpassfilter bort bas just eftersom hörlurar har för låg impedans. Om man dessutom har lättdrivna hörlurar blir skillnaden som störst. Dessutom kan för låg impedans göra att strömen blir högre än ljudkortet kan leverera, vilket leder till distorsion.
Däremot brukar ju ljudkort gå att ställa in på hörlursutgång och då är allting en annan femma.

Permalänk
Medlem

Fått mina prylar nu! Är inte speciellt nöjd med ljudkortet, blir ingen skillnad alls om man jämför med det integrerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Fått mina prylar nu! Är inte speciellt nöjd med ljudkortet, blir ingen skillnad alls om man jämför med det integrerade.

Du är nog troligen för ovan för att höra skillnad. Att höra skillnad mellan olika ljudkällor kan vara nog så krävande. Tids nog kommer du nog kunna höra skillnad.

En stor anledning till att skaffa ett ljudkort är för att få bort missljud som inbyggda ljudkort kan ha.

Permalänk
Medlem

Kopplade in högtalarna nu och körde hörlurarna igenom dom, vart mycket bättre tryck då så nu är jag nöjd!:D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
I ljudkort finns det en del filter som krävs för att ljudet ska bli bra. Dessa är byggda för att fungera optimalt vid en viss impedans på vad man nu kopplar in. Hörlurar har mycket lägre impedans än linjenivå, vilket gör att filtrets arbetsfrekvenser höjs. Vid tillräckligt stor avvikelse börjar detta påverka det hörbara registret och basen börjar försvinna. Som i diagrammet för cowon D2 kan du se att lågpassfiltret börjar arbeta vid en högre frekvens vid lägre impedanser. Dessutom skärs inte diskanten lika bra, vilket leder till att störningar ovanför det hörbara registret släpps förbi. Detta hörs inte direkt, men det kan leda till att distorsion lättare uppstår vid högre ljudnivåer.

Väldigt bra post. Detta är nog vad som händer i mitt fall. med mitt xonar dx och sennheiser hd650 när jag spelar film med riktigt djup låg bas så verkar basen komma och försvinna väldigt snabbt, ett lätt knaster hörs också i vänster lur, vilket jag tänkt kan bero på att ljudkortet inte orkar driva hörlurarna med så mkt bas.

Vilken hörlursförstärkare rekommonderas?
Musical Fidelity v-can för 2000 kr
little dot mk III för 2000 kr eller
Vincent KHV-111 för 2000 kr ?

Jag har absolut ingen aning, var nån snubbe som rekommonderade little dot, en andra åsikt någon ??