"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Get this man a drink!

cheers mate

jo drink skulle nog behövas, har en schweppes red fusion bredvid mig men vuxendricka på rummet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Nej, det viktigaste är ju att den kokar kaffe...

*Suck* Vet inte om du missförstådde mig med vilje eller inte, tycker synd om dig iaf.
Kvalitet, mjukvara, utseende, storlek, vikt, skärmar, touchpad, tangentbord osv.. är viktigare för mig än prestanda. Sen arbetar jag vid min dator och spelar inte bara.
mac är inte till för spel. Att jämföra en speldatator med så mycket prestanda för pengarna som möjlig med en mac är som att jämföra en stadsjeep med en ferarri.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av polack
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
- De har riktigt bra skärmar (LED-backlit)

Har Hps laptops också vad jag vet. - Då hamnar vi i Macbooks prisklasser nästan. Ja, eeepc 701 är ju väldigt nära samma pris som macbooks

[/QUOTE]

Hur FAN fick du in eee pc 701 där? Den är inte från HP, den är inte lika bra som macbook, inte heller samma storlek. Shit...

Permalänk
Medlem

Sanningen är: jag kunde lika gärna ha använt Mac, om inte PC alltid varit billigare. Jag har ingenting emot Mac i sig, min första dator som jag använde något så när ofta var Amiga 500 och den har möjligen mer gemensamt med Mac än PC.

Men, eftersom PC är mycket billigare och det går att göra exakt samma saker på båda så finns det ingen speciell anledning att välja Mac. Så mycket spelar inte OSet roll, hur mycket bling-bling det än är i OSX, annat än för programkompabilitet och där har PC alltid haft flest program. Och vad gäller hårdvara har PC flest drivrutiner.

Alltså har jag; 5st. PC i drift och ett helt gäng i delar i garderoben, och ingen Mac. Så kommer det sannolikt att se ut inom överskådlig framtid.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är fascinerande hur bra Apple är på reklam, flera här tar upp Apples cnc-frästa aluminiumchassin. PC-tillverkare har använt magnesiumchassin i rätt många år.

Aluminium 2700kg/m3
Magnesium 1738kg/m3

Vidare skal i kolfiberförstärkt plast i tex thinkpads, slittåligare, starkare och lättare än aluminium som Apples Air.

Sen är ju en trackpoint överlägsen vilken touchpad som helst när det gäller precision och ergonomi.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Så löjligt, suck

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det är fascinerande hur bra Apple är på reklam, flera här tar upp Apples cnc-frästa aluminiumchassin. PC-tillverkare har använt magnesiumchassin i rätt många år.

Aluminium 2700kg/m3
Magnesium 1738kg/m3

Vidare skal i kolfiberförstärkt plast i tex thinkpads, slittåligare, starkare och lättare än aluminium som Apples Air.

Sen är ju en trackpoint överlägsen vilken touchpad som helst när det gäller precision och ergonomi.

Jo, jag brydde mig inte ens om att nämna att min egen laptop(Dell Vostro 1500) har magnesiumchassie under plastskalet. Den ser ut som en traktor förvisso, men den är tålig, snabb, tyst och fungerar bra vilket är viktigast imho. Tråkigt nog har den 8600M-GT som säkert kommer att gå sönder snart, men så är det även med många MacBook Pro ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av polack
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av JonteP0nte
Sedan att de glömmer att:

- Macbooks är riktiga kvalitetsdatorer byggda i aluminium och andra fina material

Vilket HP datorn också är om jag kommer ihåg rätt - Inte fan är den cnc-fräst ur ett enda stycke aluminium och byggd med lika mycket omtanke. Och? Det är mycket spec-runk över att jiddra över hur underbart det är att ha aluminium. Det blir fett varmt och man kan inte ha datorn i knäet särsillt länge om man inte vill få skador på pungen. Aluminium leder nämligen värme rätt bra.

- De har sjukt snygg design

En personlig åsikt - Förvisso, men jag har aldrig hört någon säga att en mac är ful. Vad är det som är så snyggt med macar, förstår inte. De är bara inte särsillt fula, men jag hänger inte upp den på väggen för det. Gnäll istället på hur fula många pc's är men kom inte och påstå att en mac är vacker för det.

- De har riktigt bra skärmar (LED-backlit)

Har Hps laptops också vad jag vet. - Då hamnar vi i Macbooks prisklasser nästan. Ja, eeepc 701 är ju väldigt nära samma pris som macbooks

- De har en ordentlig batteritid

Har Hps laptops också vad jag vet. - Se ovanstående svar. Se ovanstående svar

- De har OSX

ok? Min HP har PC-BSD samma sak i princip fast gratis - Det är fortfarande inte OSX. Inget är likadant som OSX. Och? Kör själv windows på mac

- De har fler program inkluderade i OSX som man slipper köpa separat

Gör man i linux och BSD också - Linux+BSD=Avancerat och jobbigt. Och de suger jordpung allihop så man måste köpa nya...

- De har många smarta funktioner (multi touch-pad, magsafe osv)

De har flertalet "vanliga" laptops med. - Nämn en laptop med multi touch och magsafe? vem köper en mac för magsafe? Touchpaden saknar ju knapp nuförtiden och multi-touchen funkar inte med alla program

- De är antagligen snabbare med OSX än motsvarande dator är med vista.

Visst beror på programmen. Photoshop är snabbare i Vista än i OSX. - Förvisso, men OSX drar mindre resurser än vista och kräver inte 2 gig ram. Dessutom så drar antivirus osv som man inte har igång på en mac prestanda i bakgrunden. Vet inte vad du använder för anti-virus... Vista kräver 512mb ram och det är ju inte som om några nya datorer byggs med en gig ram, vilket Vista fortfarande rullar på i.

Har själv en macbookpro som jag är väldigt nöjd med, dock inte pågrund av dessa saker. OSx är sjukt överskattat, köp inte en mac för att den är "snygg" eller något annat trams... Ska du bli blåst på 28k ska det var pga av något annat

[/QUOTE]

Du kan ju för fan inte jämföra EEEpc med en macbook av ungefär 7000 anledningar. Det är som att jämföra en Opel Astra med en Porsche 911 och säga att Astran är bättre att köpa för alla för att den har billigare vindrutetorkare. EEEpc och macbooks är riktade till helt olika grupper, och kan därför inte alls jämföras. Eller måste man offra sjukt mycket prestanda, skärmstorlek, upplösning osv osv osv för att få LED-backlit skärm och bra batteritid på en PC billigt?

Som någon sagt, appledesign har inte apats efter utan anledning.

Tror du har missuppfattat den nya touchpaden. Genom att trycka ner den så sjunker den ner lite i sin plats och "klickar", precis som en vanlig knapp. Så knappen är fortfarande kvar. Att multitouch inte stöds av så många program spelar inte så stor roll för min del, det stöds till alla "core program"(eller?) som ingår i macen vilket är de som man mest använder.

Att du inte gillar OSX bryr jag mig inte så mycket om, då det är din åsikt. Många köper en Mac pga OSX, vilket var varför jag skrev det bland "försäljingsargumenten".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
suck, har ni inte fattat att det enda som spelar roll är just prestandad på en dator... varför klockar man, varför görs grafikkort som är 100% snabbare var 18e månad.. listan kan göras lång.

för att ha som arbetshäst är mac inget att ha i mina ögon men den kan vara kul att flasha med på stan.

Skall man nu ha en arbetshäst skall man ju iaf inte ha en bärbar om du nu ändå inte skall ha med den...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du har tyvärr fel i det du skriver.

Jag vill göra detta:

X X X X X

Jag köper detta:

X X X X X

Varför köpte dom inte detta:

X X X X X

.. när det presterar så mycket bättre till ändamålet?

Hur kan en mac hantera bilder/filmer bättre än en PC när de har ett ATI Radeon HD 2600 XT, 256 MB och 2GB 800Mhz RAM och en 7200rpm HDD i sin värstingburk för 24.000:- i grundutförande? Jag tror inte på magi....

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hur kan en mac hantera bilder/filmer bättre än en PC när de har ett ATI Radeon HD 2600 XT, 256 MB och 2GB 800Mhz RAM och en 7200rpm HDD i sin värstingburk för 24.000:- i grundutförande? Jag tror inte på magi....

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro...

man kan välja till massor...t ex fx 5600 quadro 1,5 gb lr 2st 3,2 ghz quad och 32 gb ram...det borde räcka? och gärna 4 tb hd xD kostar bara över 160 00:p

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hur kan en mac hantera bilder/filmer bättre än en PC när de har ett ATI Radeon HD 2600 XT, 256 MB och 2GB 800Mhz RAM och en 7200rpm HDD i sin värstingburk för 24.000:- i grundutförande? Jag tror inte på magi....

http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/mac_pro...

Tänkt på att den macen har dubbla processorer??
Jag har två stycken mac och sju pc, kan säga att ska du spela är pc bättre annars är mac grymt mycket bättre och skönare.

Visa signatur

iMac 24" 3,06ghz, 8800gs, 500gb.
Athlon II X2 245 2,9GHZ @3,4ghz, XFX HD 4770 GPU 803 MHZ Mem 1700 Mhz, 2 x 250 gb.

Permalänk

Köper man mac köper man en känsla, köper man pc köper man specs. Jag skulle aldrig kunna köpa en dator på känsla eftersom jag vet allt för mkt om datorer. Går att köra OS-X på PC nu för tiden iom. att hårdvaran är densamma. Men alla ni "äpplen" därute, fortsätt köpa mac ni. Vore ju inge kul om alla körde runt i exakt likadana bilar lr bodde i exakt likadana hus. lr nåt :S

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan ge ett konkret exempel där Mac är bättre än en motsvarande pc. Och nu menar jag inte att jämföra OSx vs windows gränssnitt vilket får ses som en vanesak vad man tycker är smidigast och utseende är objektivt så där kan man inte säga så mycket om dock tycker jag att Mac överlag är snyggare än pc men finns undantag.

Nu har Mac aldrig varit nåt alternativ för mig då jag värdesätter prestanda i spel främst. Men är intresserad om vad som är så bra med Mac?

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Är det någon som kan ge ett konkret exempel där Mac är bättre än en motsvarande pc. Och nu menar jag inte att jämföra OSx vs windows gränssnitt vilket får ses som en vanesak vad man tycker är smidigast och utseende är objektivt så där kan man inte säga så mycket om dock tycker jag att Mac överlag är snyggare än pc men finns undantag.

Nu har Mac aldrig varit nåt alternativ för mig då jag värdesätter prestanda i spel främst. Men är intresserad om vad som är så bra med Mac?

ja, apple levererar en lösning som fungerar!
kvalite på hårdvara, mjukvara, tjänster, mer miljövänlig tillverkning.
apple behöver inte vara billiga, de vill ha kunder som kan betala för sig för att inte hamna i lågprisfällan. jag tycker att de faktiskt är billiga.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Är det någon som kan ge ett konkret exempel där Mac är bättre än en motsvarande pc. Och nu menar jag inte att jämföra OSx vs windows gränssnitt vilket får ses som en vanesak vad man tycker är smidigast och utseende är objektivt så där kan man inte säga så mycket om dock tycker jag att Mac överlag är snyggare än pc men finns undantag.

Nu har Mac aldrig varit nåt alternativ för mig då jag värdesätter prestanda i spel främst. Men är intresserad om vad som är så bra med Mac?

För den som inte är insatt i datorer är Mac ett bättre val då man får "hela paketet" på köpet. Det är ingen hemlighet att man betalar mer för en Mac än en motsvarande PC med samma hårdvara. Däremot får man en smidigare design på köpet (vilket få förnekar) och med allt redan förinstallerat, inkl. support och programvara. Mac är kanonbra för de som bara vill arbeta, främst på grund av Mac OS X. Systemet är säkert och smidigt och har de flesta stora program (som t.ex. Linux saknar). Sedan är avsaknad av virus och spyware en stor fördel. Med Mac så fungerar allting helt enkelt - man slipper dumma virusskydd och konstanta uppdateringar. Mindre reparation och underhållning = mer tid åt arbete.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dibb
gud va löjligt? man får väll köpa en mac om man vill...hur många här känner inte någon som har en apple-produkt? sluta upp med fjortis snacket....

Jag känner ingen som har en apple produkt faktiskt

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Förklara hur ett stängt OS är utvecklingsdrivande? Genom att sno från BSD samt Linux. Wow, det måste jag säga är väldigt drivande. Vista är visserligen misslyckat men det finns fler OS än Vista så jämförelsen där blir inte så bra.

Man tjänar en massa pengar på att bygga ihop en burk med samma specs som en mac, installera valfri Linux/BSD dist och voila så har du en stabil och fungerande dator.

Folk som köper mac (generalisering nu) är folk med en tankebana som liknar Ross i Vänner när han får medelålderskris och köper en Porche.

Joey "So how much horsepower does it have"
Ross "I don't know but look how shiny"

Japp ni Macfrälsta förklara nu hur ert stängda OS är så mycket bättre? Kvalite säger ni? Bevisa det då kvantifierbart annars ljuger ni!

Reglerna är som följer:

Profilregler för kvantifierbara villkor kräver inte att loggningsbönor används, men kräver att attributen hos resurserna som ska räknas är ordnade på ett systematiskt sätt.

Så kom igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vilket jävla äckeltjafs
windows/pc Vs Apple/OSx.. vafan är det med er förbannade 10åringar ??

väx upp och lägg ner!

jävla påhopp och allt vafan det nu är, enough!

Använd det ni vill och knip igen, svårt ?

Ingen tvingar dig att läsa det som står i denna tråden så det är kanske du som borde vara tyst då du inte gör något bidrag till diskussionen?

Sen måste jag hålla med om att Apple har en bra helhetslösning och att jag älskade deras redigeringsprogram senast jag testade dem. Dock så är jag mer inne på programmering och då är PC/Windows ett bättre val tack vare Visual Studio och att det är mycket fler användare till Windows. Sitta och porta över saker och skaffa både en PC och Mac är inget man gör som hobby/studerande programmerare.

Permalänk
Medlem

Ni är så jävla patetiska nästan allihopa. I princip ALL den här kritiken baseras på tiotals år av fördomar.

Korrekt: man får inte samma prestenda för pengarna när man köper en mac.

Men många redan påpekat, när man köper en mac så betalar man inte för komponenter bara. Man får ett OS som ligger i framkanten av utvecklingen. Se bara hur vista desperat försöker efterapa massor av funktionerna. Man får en helheltslösning som i de absolut flesta fall fungerar som den ska helt utan problem. Och man får ett OS där det räcker med 3 klick för att byta till en manuell IP istället för typ 324897 som behövs i XP (har inte testat vista så jag vet inte hur det är där). Program är EN fil och installera är lika lätt som att kopiera programmet till hårddisken.

Man behöver aldrig defragmentera för det görs automagiskt. Man behöver aldrig formatera för det finns inget register som kan bli överfullt och ingen WINDOWS-mapp som kan bli full av skräp dlls. Man behöver inte bry sig om drivrutiner osv osv osv. Vill man nörda kan man dra upp UNIX terminalen och skriva mkdir.

Jag har använt windows i 5 år nu och jag ångrar bittert att jag bytte från mac os x. Min nästa dator är nya MacBook Pro. Så hej, jag är bög. Tydligen.

Antar att jag precis anslöt mig till skaran av patetiska idioter. Tycker bara att det är stört synd att 80% av SweClockers användare är 14-åriga finnpojkar som lirar CS. Nyheterna är ju övrigt oftast väldigt bra.

Förlåt jag lät ilskan ta överhand. Nu ska jag dricka upp min öl och lägga mig.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk

Ja! Låt oss frodas i vårat homo-hat och bränna alla fjolliga Apple-produkter på bål, tända av överklockade Thunderbirds och Prescottar. Kasta än en löjlig Mac på elden och njut som världen blivit en bättre plats där alla vill sitta och överklocka, jämföra CAS och LAS, uppgradera och trimma registret i Windows. Hyllad varde Mircosoft i skyn och Ballmer över alla vanliga dödliga män! Ty kvinnan är inget för oss! Vi älskar endast PCn och kommer alltid att vilja ha den!

Giv oss våran 100FPS i CS, fräls oss med Jolt Cola och förkasta de falska profeterna från Cupertino! Inget av Apple är bra, allt är onska! Ovänd bögen med rekorderlig kurs i hur en riktig dator ska fungera, med Windows Vista och DirectX 10 och Crysis i 1900x1200!

Nä. Nu ska jag banne mig sluta läsa på Sweclockers eftersom mängden pre-pubertala, trångsynta, fördomsfulla och antagligen väldigt osäkra personer bidrar till en otrevlig miljö för diskussioner. Synd, då jag annars har haft mycket god och hög respekt för Sweclockers som källa för diskussioner om de tekniska bitarna av datorvärlden.

För övrigt anser jag att ingen modern dator är lika bra som en Amiga!

Visa signatur

Gurknöt med extra mycket dressing, tack så himla mycket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku

Nu har Mac aldrig varit nåt alternativ för mig då jag värdesätter prestanda i spel främst. Men är intresserad om vad som är så bra med Mac?

En komplett unixmiljö där du har alla verktyg från start och möjlighet för olika pakethanterare om du behöver. Den kompletta lösningen gör mitt arbete som administratör för unixmaskiner så mycket enklare än andra lösningar.
Visst, linux kan konkurrera på den denna front, men ingen linuxdistro levererar en färdig produkt som fungerar så pass bra för skrivbordet ännu.

Permalänk
Avstängd

Jupp, Mac är så dyra.
Köper man en Mac dator för 10.000 kr så kommer den med 1 gb RAM.
Köper man en PC dator för 10.100 kr så kommer den med 4 gb RAM.

Jag känner en kille vars Mac Pro strula, det var moderkortet som det var fel på. Han skickade in den till AppleCare och fick betala nästan 10.000 kr!

Permalänk
Medlem

Nu ahr jag inte läst igenom hela tråden, men ville bara påpeka att datorsäkerhet först och främst beror på användaren och inte på operativsystemet i sig. Det är ju dock så att Windows dominerar stort och att det är det som "alla" lärt sig, så det är väl inte så konstigt att det är windows användare som påverkas mest av virus och dess medföljande problem.

Och som redan påpekats tidigare i tråden; Det var knappast en överraskande nyhet att MAC inte är samma värde för pengarna. Kunden betalar för en helhetslösning från Apple, vilket inte är fallet i en normal PC. Jag föredrar Windows främst för att jag gillar att lira dataspel och jag tror att bland sweclockers medlemmar så är det ganska många som tänker som mej. Plus de som är för lata för att lära sig nåt nytt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Jag känner ingen som har en apple produkt faktiskt

HAHA då måste du ingår i lite udda krets xD i mina ögon iaf någon måste ju har en ipod lr något?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Är Windows Vista Ultimate medräknat i PC-priset?
Svar: Nej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Min macbook pro är inte alls lika stabil som min vista pc så jag tycker det är rätt mkt bs när folk påstår att macar ska vara mer stabila

Så du räknar dig själv som 100% av användarbasen?
Ett mycket logiskt uttalande...

Edit: Läst fler av polack's inlägg:

Så du menar att du kan driva Win Vista med flyt på 512MB RAM?
Win XP flyter inte äns med 512MB RAM.

Gå och meka med din moped...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Varför är det sånt förbannat tjat om priser när det gäller just Apple? När det gäller allting annat, bilar, kläder, spelkonsoller, telefoner, gräsklippare, whatever så inser dom flesta att många är villiga att betala lite extra för en bättre produkt. Den där HPn dom jämför med t.ex. har ju knappast lika bra chassi eller lika bra touchpad, om man sen föredrar OS X och gillar Apples design är väl den extra tusenlappen inte så mycket att tjata om.

Alla Applehatare, hur ställer ni er till Sonys VAIO? Dom är ännu dyrare och erbjuder inte dom fördelar som Apple gör.

Skummade igenom alla inlägg och såg inget svar på din fråga om VAIO. Instämmer! Man borde jämföra med VAIO eller dyl.

Jag menar det går ju att köra till jobbet med en fin BMW lika gärna som det går att köra till jobbet med en Skoda. Båda tar sig från punkt A till punkt B. Men att jämföra dem rakt av blir inte helt rättvist.

Jag tycker det är synd att man ofta väljer att jämföra Apples produkter med "låg budget" modeller. Jag menar, BMW:n är ju befäst med en prislapp inte bara på grund av märket. Det ligger exempelvis en hel del R&D bakom varje modell som kommer ut och samma gäller ju även Apple och dess produkter.

Jag betalar gärna premium pris om jag får något extra för det och det gäller både PC och Mac. Men jag måste säga att ibland får jag känslan av att man "klankar" på Apple och Mac-plattformen på "ren rutin".

Sen så är det synd att "debatten" alltid spårar ur på Swec gällande PC vs Mac. Är inte det bra att det går bra för Apple? Jag menar, det kommer ju tagga Microsoft och andra företag att göra bättre produkter!

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Jag tycker menyn på Apples MacBook-sida är riktigt kul:
"* Design * Features * Graphics * Mac OS X + iLife * Environment * Tech Specs"

Det är såklart en medveten markering att design står först och tech specs sist, men det säger också en del om hur Apple ser sina kunder. Vad som är mer relevant när artikeln talar om prisvärdhet är denna:

http://store.apple.com/se/configure/MB466S/A?mco=MTkzOTQ4MA

Ett litet axplock:

Citat:

Apples tillvalssida
# 160GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
# 250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm [+ 920,00 kr]
# 320GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm [+ 1.840,00 kr]
# 128GB Solid State Drive [+ 6.440,00 kr]

160GB sitter i som standard. Skillnaden mellan den billigaste 160GB och den dyraste 320GB på komplett.se är 530:-.

1380:- för 2GB extra RAM var ju också som hittat...

Hade merpriset varit 20-25% för en Mac, hade jag köpt en för att prova på OS X (och jag lyssnar inte på schlager och musikalmusik, som vissa i tråden förknippar med Apple), men MacBook är ju bara löjligt överprisad.

Finns dock en fördel: andrahandsvärde. En polare sålde en gammal 300MHz iMac G3 förra året för närmare tusenlappen. Motsvarande PC hade åkt i sopcontainern men Macibanerna betalar för vilken gammal skit som helst, bara den har rätt logotype.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xrvjorn
Jag tycker menyn på Apples MacBook-sida är riktigt kul:
"* Design * Features * Graphics * Mac OS X + iLife * Environment * Tech Specs"

Det är såklart en medveten markering att design står först och tech specs sist, men det säger också en del om hur Apple ser sina kunder. Vad som är mer relevant när artikeln talar om prisvärdhet är denna:

http://store.apple.com/se/configure/MB466S/A?mco=MTkzOTQ4MA

Ett litet axplock:

160GB sitter i som standard. Skillnaden mellan den billigaste 160GB och den dyraste 320GB på komplett.se är 530:-.

1380:- för 2GB extra RAM var ju också som hittat...

Hade merpriset varit 20-25% för en Mac, hade jag köpt en för att prova på OS X (och jag lyssnar inte på schlager och musikalmusik, som vissa i tråden förknippar med Apple), men MacBook är ju bara löjligt överprisad.

Finns dock en fördel: andrahandsvärde. En polare sålde en gammal 300MHz iMac G3 förra året för närmare tusenlappen. Motsvarande PC hade åkt i sopcontainern men Macibanerna betalar för vilken gammal skit som helst, bara den har rätt logotype.

Mac-datorer är överprissatta ur hårdvarusynpunkt.
Dock är operativsystemet något som dom flesta användarna inte räknar med i priset då det finns fler möjligheter att skaffa Windows än Mac OS.

Sen har Mac-datorer enligt min synpunkt snyggare design, det får man alltid betala extra för. Oavsett produkt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch