Permalänk
Medlem

OS fryser -> kraschar

Tjena,

Jag har ett problem med min dator. Det är så ca 1-3 gånger/dag så fryser Windows. Det är precis som när vilken dator som helst fastnar och kraschar. HDD-led på chassit lyser fullt utan att blinka och om man orkar vänta ca 5-10min så kommer äntligen bluescreen. Det intressanta är när man startar om datorn, säger den att den inte hittar något operativsystem, så det man alltid måste göra är att stänga av datorn helt och sen sätta på den igen. Hårddisken som OS är installerat på är en Seagate 250GB. Jag har testat Seagates egna program seatools för diagnostik, men den säger att hårddisken fungerar som den ska, så jag tänkte att det kanske är något fel på moderkortet? Det jag vill be om är råd och tips, finns det några diagnostikprogram som ni kan rekomendera? Har ni några förslag eller egna erfarenheter av detta?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Tror ditt problem ligger i scsi kabeln till hårdisken. Prova med att byta håll på kontaken.. alltså från hd till moderkortet så byter du moderkort till hd istället.. alltså bara vänd på kabeln och se vad som händer.. Och gärna om du skulle kunna ge mig info om vad som står på din bluescreen.. det hjälper mkt.

Väntar på svar.

Mvh patrik

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claser
Tror ditt problem ligger i scsi kabeln till hårdisken. Prova med att byta håll på kontaken..
Väntar på svar.

Mvh patrik

SCSI vart fick du detta ifrån?
Men för all del kablarna kan ju vara glappiga/sönder
Andra problem kan ju vara gammalt bios, nätagg och minnen också + en massa annat också

Vad har du för detaljer i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har haft same prob. fixade det genom att byta håll på kabeln så den trasiga sidan inte rör sig så mycket..

Men skulle du kunna ta ett fotto av ditt bluescreen och posta det här, hjälper mycket.

Väntar på svar

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Först av allt vill jag säga att jag är jätte tacksam för att ni tar er tid att svara!

Hårddisken är en av typen SATA och jag har bytt kabel en gång.
Min dator består av:
Moderkort: ASUS P5Q DELUXE - BIOS ver. 0803
CPU: Intel E8400
Minnen: Mushkin Redline XP PC8000 - 4GB
PSU: Corsair HX520
Grafikkort: HD4870

claser: har du någon tips på hur jag ska ta ett foto på bluescreen? Den försvinner väldigt snabbt. Kanske använda systemkameran?

Kan det kanske vara BIOS? Ser nu att jag har en rätt så gammal version. Kan uppdatera senare idag när jag kommer hem.

Mvh

Permalänk
Medlem

Mhh, prova med paus knappen.. fungerar i bioset.. men ingen aing om det fungerar med bluescreens.. annrs systemkameran och tajma.

Bioset.. njeaaa... kanske minnena då..

Kan du ta ett fotto i bioset hur du har minnena confg och hur det ser ut vid procs fronten tack

(3 fotton om möjligt tack)

Väntar iiivriigt på svar

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag kom nyss hem och ska göra som du sa, men har en fråga. Vad menar du med "vid procs fronten"? Sorry jag förstod inte det. Sen så måste jag göra dig besviken med bilden på blue-screen. Min systemkamera är hos min bror så jag kan nog inte ta bild på den, kan dock testa med paus knappen.

Permalänk
Medlem

Info inne i bioset där allt om prossesorn står fsb -volt etc etc..

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Nu har jag tagit bilder, precis som önskat:
http://pici.se/pictures/sHgVXlbFL.jpg
http://pici.se/pictures/KwbGtwjuC.jpg
http://pici.se/pictures/tGJxZIusS.jpg

claser:
Jag körde Vistas egna minnesdiagnostiska test för att kolla om eventuella problem med minnet hittades, vilket det inte gjordes.
Jag uppdaterade även BIOS till nyaste versionen, så vi får se om det hjälper. Som sagt sker detta fenomen 1-3 gånger/dag så det kan ta ett tag att få reda på om BIOS-uppdateringen hjälpte eller inte.

Edit:
Glömde skriva att som du kan se så är alla värden original inne i BIOS. Alltså jag har varken klockat eller ändrat några värden.

Permalänk
Medlem

Tjenare man,

har nu sökt runt lite ang ditt moderkort och kommit fram till att det är ditt moderkort som spöker.. det är många som haft same problem som du och det dom gjorde va att skicka tillbaka moderkortet och köpa ett nytt.

Och dina bilder va inte så informativa.. men där var väll mitt fel där =( skulle vart lite mer tydlig på vad exackt jag ville ha för saker.

Men som sagt, finns nog inget att göra än att fixa ett nytt moderkort.. hoppas du har garanti kvar på den!.

Mvh //patrik

Permalänk
Medlem

Hej,

Skulle du kunna dela med dig av den information du har hittat? Jag hoppades att det inte skulle vara moderkortet. Som tur är har jag garantin kvar. Jag ber om ursäkt för om bilderna inte hjälpte.

Mvh