XPERIA X1 vs HTC Touch Pro?

Permalänk

XPERIA X1 vs HTC Touch Pro?

Hej.

jag står inför valet och kvalet mellan dessa 2 telefoner.
Har ni lust att ge mej tips samt argument för vilken av dessa jag borde välja?

Tack på förhand

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk

Jag har kännt på HTCn, gränssnittet är inte så himmla skönt, kanske kul att se men inte att använda. Knapparna e sköna, men utan att ha känn på den hade jag tagit Xperia.

Permalänk
Medlem

X1an helt klart. Den känns genomarbetad och mogen.

Jag tycker personligen HTCn är en aning snyggare men eftersom du förhoppningsvis ska göra lite mer än titta på telefonen så skulle jag satsa på X1.

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Medlem

Skulle köra på X1an. Den är billigare, snyggare (den i silver) och har större skärm.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Jag kan iaf tala gott om min Touch Pro telefon. Om det är något du undrar så kan du fråga mig.

Xperia 1 har fått hjälp av HTC då Sony Ericsson inte kan så mycket om den här sortens lurar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Finns touch Pro med åäö på tangetbordet?

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Du får trycka "fn" och o för Ö, "fn"+ i =Ä och fn + p = Å.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Xperia har naturligtvis åäö på tangentbordet

Jag tycker dessa 2 telefoner är väldigt lika, men jag köpte (om 4 dagar) Xperia för jag har alltid älskat metall finish på mobilerna. Dessutom gillar jag inte att HTC Pro visar tumavtryck osv, den ser "kladdig" ut efter lite användande. Metall finish är mer förlåtande när det gäller detta.

Det är ett svårt val...hade Xperia endast funnits i svart färg hade det varit ännu svårare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

står fortfarande och lutar... får en xperia på fredag om jag vill.. får väl åka ner och taffsa på båda, se om något känns mer rätt än den andra.
Jag återkommer med beslut

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag kan iaf tala gott om min Touch Pro telefon. Om det är något du undrar så kan du fråga mig.

Xperia 1 har fått hjälp av HTC då Sony Ericsson inte kan så mycket om den här sortens lurar.

HTC har väl byggt ihop den, mer än så har de inte gjort...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Skulle köra på X1an. Den är billigare, snyggare (den i silver) och har större skärm.

Är X1 verkligen billigare?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Är X1 verkligen billigare?

Tydligen är den det: Med sisådär ca: 200kr

Källor:
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=17165
http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=17514

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Medlem

Kan avslöja att tydligen levereras den svenska versionen med ett 4 gig MicroSD minneskort förinstallerad. 2 av de som redan fått den idag "hittade" det i sina lurar
Jag kan inte komfirmera detta eftersom jag inte fått min ännu, men de 2 hade beställt telefonen från 2 olika bolag.

EDIT: Det verkar vara så att svenska versionen levereras med 4 gig.
"Dessutom används marknadens vanligaste minneskort, micro sd i stället för M2, Sonys miniversion av memory stick. I priset på cirka 6 000 kronor ingår också ett minneskort på 4 GB vilket är en stor fördel eftersom det inbyggda minnet ”bara” är på 512 MB."

Källa http://www.idg.se/2.1085/1.184177/lyckad-windows-nalle-fran-s...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
HTC har väl byggt ihop den, mer än så har de inte gjort...

HTC har byggt den, Microsoft har levererat operativsystemet. SE har gjort x-panelen eller vad den nu heter... typ.

Permalänk
Medlem

Japp, efter SE specifikationer
Detta kommer bli mer och mer vanligt även i Mobiler. Två exempel, hur många datormärken eller bilmärken eller TV "tillverkare" tror ni tillverkar och utveklar delarna till sina produkter

Det blir mer och mer såhär med allting, man gör det man är bäst på helt enkelt, och de som tjänar på det är vi, konsumenter. Vi får bättre produkter, med högre kvalitet och mer funktioner.

Nu är vi ju lite off topic här ;D

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har beställt både en silver och en svart (så man kan välja fritt vid leveransdatumet!) och jag går och väntar på att fredag ska komma nu...

Men jag måste säga att jag fruktar att X1 kommer vara lika olidligt seg som andra windows mobile mobiler, typ HTC Touch Diamond! Jag har en iPhone 3G nu, samt kört med P990, P910, P900, samt P1 tidigare - och dessa mobiler var väl inga "speedfreaks" direkt... Men iPhonen älskar jag eftersom den är SNABB i precis ALLT! Inget "måste-vänta-i-3-minuter-på-att-kameran/musikspelaren/internetläsaren-ska-starta" syndrom!

Har kikat på polarens Touch Diamond som sagt, och jag blir verkligen äcklad när jag ser hur seg den är! Och nu när man läser lite artiklar om X1 så står det precis överallt att den är långsam...

Hoppas VERKLIGEN att SE kan bota detta genom en uppdatering, men om inte så blir jag verkligen besviken... En telefon för över 6000:- ska fan inte vara LÅNGSAM!

Permalänk
Medlem

Jag står i valet och kvalet och måste bestämma mig för en lur. Har testat en HTC Touch Pro hela helgen och jag måste säga att den är riktigt bra. Min nuvarande telefon är en SE P910i (hehe no comment)

Jag tycker inte HTC Touch Pro är så extremt seg. Det finns diverse alternativa ROM:er där ute som speedar upp den ännu mer. Testade och köra Terminal Server mot jobbet. Funkade hur bra som helst. sjukt ballt.

Windows Mobile kan uppfattas som lite segt men fördelarna är stora.
Installerade Skype och provringde med det. Funkar +++++
Hade velat få tag i en X1:a och prova den lite också innan man bestämmer sig men det verkar bli svårt.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazzlY
Jag har beställt både en silver och en svart (så man kan välja fritt vid leveransdatumet!) och jag går och väntar på att fredag ska komma nu...

Men jag måste säga att jag fruktar att X1 kommer vara lika olidligt seg som andra windows mobile mobiler, typ HTC Touch Diamond! Jag har en iPhone 3G nu, samt kört med P990, P910, P900, samt P1 tidigare - och dessa mobiler var väl inga "speedfreaks" direkt... Men iPhonen älskar jag eftersom den är SNABB i precis ALLT! Inget "måste-vänta-i-3-minuter-på-att-kameran/musikspelaren/internetläsaren-ska-starta" syndrom!

Har kikat på polarens Touch Diamond som sagt, och jag blir verkligen äcklad när jag ser hur seg den är! Och nu när man läser lite artiklar om X1 så står det precis överallt att den är långsam...

Hoppas VERKLIGEN att SE kan bota detta genom en uppdatering, men om inte så blir jag verkligen besviken... En telefon för över 6000:- ska fan inte vara LÅNGSAM!

Xperian är faktiskt långsammare än Touch Pro(enligt mig, jag är relativt påläst), din kompis hade kanske inte uppdaterat till 1.90.xx romen?

HTC har gjort telefonen, Microsoft har gjort operativet och Sony Ericsson har gjort de hackiga panelerna. Så duktiga SE är

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Testat båda i 3-butiken...

Var precis och klämde och kände på de två telefonerna i 3-butiken. Det faktum att SE:s paneler tar 5 sek att ladda (verkar snabbare först men sen ser man att det en fejkbild som läggs på tills det har startat) fick mig nästan direkt att ratat SE trots 3,5 mm plugg och snyggare finish, sen när jag testar tangentbordet och även där föredrar HTC, är inte valet så svårt längre Touch Pro e snabbare och har bättre tangentbord. Tyckte det var skönare med en rad med sifferknappar än åäö som separata knappar man tryckte bara ner Fn knappen för att skriv åäö. Så mitt val föll på en Touch Pro som troligtvis dimper ner imorgon. Då ska jag skriva mer..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewhip
Var precis och klämde och kände på de två telefonerna i 3-butiken. Det faktum att SE:s paneler tar 5 sek att ladda (verkar snabbare först men sen ser man att det en fejkbild som läggs på tills det har startat) fick mig nästan direkt att ratat SE trots 3,5 mm plugg och snyggare finish, sen när jag testar tangentbordet och även där föredrar HTC, är inte valet så svårt längre Touch Pro e snabbare och har bättre tangentbord. Tyckte det var skönare med en rad med sifferknappar än åäö som separata knappar man tryckte bara ner Fn knappen för att skriv åäö. Så mitt val föll på en Touch Pro som troligtvis dimper ner imorgon. Då ska jag skriva mer..

Då får du fixa kort, och kanske en liten review ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Re: Testat båda i 3-butiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewhip
Var precis och klämde och kände på de två telefonerna i 3-butiken. Det faktum att SE:s paneler tar 5 sek att ladda (verkar snabbare först men sen ser man att det en fejkbild som läggs på tills det har startat) fick mig nästan direkt att ratat SE trots 3,5 mm plugg och snyggare finish, sen när jag testar tangentbordet och även där föredrar HTC, är inte valet så svårt längre Touch Pro e snabbare och har bättre tangentbord. Tyckte det var skönare med en rad med sifferknappar än åäö som separata knappar man tryckte bara ner Fn knappen för att skriv åäö. Så mitt val föll på en Touch Pro som troligtvis dimper ner imorgon. Då ska jag skriva mer..

Men herregud...panelsystemet är redan utdömt av de flesta köpare av denna telefonen, och används nog inte av någon.
Du måste installera ett fungerande shell (SPB shell), DÅ är telefonen väldigt snabb och fungerar väldigt bra.

Köp INTE denna telefonen och räkna med att panelsystemet ens är ett val, för det är det inte.
Att inte huvuden rullat inom SE på grund av alla kunder dom förlorat på grund av det helt i särklass sämsta iden på länge, är för mig ett under.
Jag kan bara gissa hur många som direkt i affären testat telefonen och ratat den på grund av det sega panelsystemet, tyvärr är det synd för X1 är GRYMT bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Re: Re: Testat båda i 3-butiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Men herregud...panelsystemet är redan utdömt av de flesta köpare av denna telefonen, och används nog inte av någon.
Du måste installera ett fungerande shell (SPB shell), DÅ är telefonen väldigt snabb och fungerar väldigt bra.

Köp INTE denna telefonen och räkna med att panelsystemet ens är ett val, för det är det inte.
Att inte huvuden rullat inom SE på grund av alla kunder dom förlorat på grund av det helt i särklass sämsta iden på länge, är för mig ett under.
Jag kan bara gissa hur många som direkt i affären testat telefonen och ratat den på grund av det sega panelsystemet, tyvärr är det synd för X1 är GRYMT bra.

Jag håller med King. I grund och botten är båda telefonerna lika sega.

Jag gillade tangentbordet på Htc Pro väldigt mycket. Det är praktiskt med både pil och siffertangenter, något som X1:an saknar. Där är däremot väldigt trångt och har man stora fingrar så blir det besvärligt och skriva. X1:an har istället en tangent för start menyn vilket jag saknade på HTC Pro.

Jag har bestämt mig för att ge X1:an en chans.
Lite argument som talar för:

- mer minne (ca 100mb mer, även om den är dedikerad till gpu)
- lite större skärm (3" istället för 2.8")
- bättre batteri (1500 istället för 1350 mAh. Finns dock 1800 mAh till HTC Pro)
- 3,5 millimeter plug
- känns mindre och lättare (subjektivt, den väger några gram mindre)

Jag hoppas verkligen att X1:an inte blir en besvikelse.
HTC Touch Pro kan jag rekommendera varmhjärtat.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Testat båda i 3-butiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Jag håller med King. I grund och botten är båda telefonerna lika sega.

Jag gillade tangentbordet på Htc Pro väldigt mycket. Det är praktiskt med både pil och siffertangenter, något som X1:an saknar. Där är däremot väldigt trångt och har man stora fingrar så blir det besvärligt och skriva. X1:an har istället en tangent för start menyn vilket jag saknade på HTC Pro.

Jag har bestämt mig för att ge X1:an en chans.
Lite argument som talar för:

- mer minne (ca 100mb mer, även om den är dedikerad till gpu)
- lite större skärm (3" istället för 2.8")
- bättre batteri (1500 istället för 1350 mAh. Finns dock 1800 mAh till HTC Pro)
- 3,5 millimeter plug
- känns mindre och lättare (subjektivt, den väger några gram mindre)

Jag hoppas verkligen att X1:an inte blir en besvikelse.
HTC Touch Pro kan jag rekommendera varmhjärtat.

Det e ju mer minne i Touch Pro om du pratar RAM, X1 har "bara" 256 Mb och HTC 288 Mb

Permalänk

Farsan har en Touch Pro och jag kör med Diamond (men funderar på att uppgradera till en Touch Pro eller X1 eftersom jag kört med en P1a en längre tid och vant mig vid tangentbord. Mitt största problem med Touch pro är att jag tycker det är svårt att känna sig fram när man skriver. Det är alltså för liten kant mellan knapparna så därför måste man titta på tgb mer än nödvändigt tycker jag. Är X1an bättre på det?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Testat båda i 3-butiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewhip
Det e ju mer minne i Touch Pro om du pratar RAM, X1 har "bara" 256 Mb och HTC 288 Mb

Det stämmer.
Produktionsmodeller skulle ha haft 384MB nu blev det inte så av någon anledning.

"The question (not all of it): Some claims that X1 has 256MB of RAM and according to Magnus (senior production manager) it's supposed to be delivered with 384MB. The answer: X1 has 256MB of RAM. The real phones has IMEI# that begins with 35. The protos begins with 00.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Testat båda i 3-butiken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Det stämmer.
Produktionsmodeller skulle ha haft 384MB nu blev det inte så av någon anledning.

"The question (not all of it): Some claims that X1 has 256MB of RAM and according to Magnus (senior production manager) it's supposed to be delivered with 384MB. The answer: X1 has 256MB of RAM. The real phones has IMEI# that begins with 35. The protos begins with 00.

En del minne är avsätt till processorn och som grafikminne har jag för mig.
Därpå du "bara" har 256mb ram.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Har själv en X1 och är supernöjd med den
Enligt alla tester jag läst där dom jämfört X1 med HTC pro är iaf en sak gemensam, X1 är snabbare, kan bero på att den har något snabbare cpu.

Panelsystemet är inte heller något att hänga upp sig på eftersom du kan göra en hel del inställningar själv hur panelerna skall se ut samt att du via "start" menuen har tillgång till allt utan att byta panel, kan iofs hålla med om att spb mobile shell (laddas ner från SE's sida) är den bästa och smidigaste.

Fler fördelar (som jag ser det) för X1 är att det är större skärm, svenskt tangentbord, mer lagringsminne medförjande (tror jag) 4gb och sen ger den silvriga modellen inte ett plastigt uttryck.
Om jag inte är helt fel på det så har X1 också betydligt bättre batteri kapacitet.

Sen skriver många att HTC pro visst är snabbare, dom som gör det tror jag enbart kollar på tiden det tar att byta panel i X1 (3 - 5 sek), men konfigurerar man X1 så den passar ens behov behöver man inte byta panel i tid och otid.
Väl inne i en panel vågar jag påstå att X1 är betydligt snabbare än HTC pro när du hoppar mellan applikationerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacAllan
Har själv en X1 och är supernöjd med den
Enligt alla tester jag läst där dom jämfört X1 med HTC pro är iaf en sak gemensam, X1 är snabbare, kan bero på att den har något snabbare cpu.

Panelsystemet är inte heller något att hänga upp sig på eftersom du kan göra en hel del inställningar själv hur panelerna skall se ut samt att du via "start" menuen har tillgång till allt utan att byta panel, kan iofs hålla med om att spb mobile shell (laddas ner från SE's sida) är den bästa och smidigaste.

Fler fördelar (som jag ser det) för X1 är att det är större skärm, svenskt tangentbord, mer lagringsminne medförjande (tror jag) 4gb och sen ger den silvriga modellen inte ett plastigt uttryck.
Om jag inte är helt fel på det så har X1 också betydligt bättre batteri kapacitet.

Sen skriver många att HTC pro visst är snabbare, dom som gör det tror jag enbart kollar på tiden det tar att byta panel i X1 (3 - 5 sek), men konfigurerar man X1 så den passar ens behov behöver man inte byta panel i tid och otid.
Väl inne i en panel vågar jag påstå att X1 är betydligt snabbare än HTC pro när du hoppar mellan applikationerna.

Förvrängd propaganda...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Förvrängd propaganda...

Så det är förvrängt när man inte håller med dig?
Jo det visar ju tecken på mognad
Vad jag själv har hört så ska xperia prestera snabbare.
Det får du tycka och tro vad du vill om.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

X1 ägare här, och jag måste säga att det här antagligen är den segaste telefon jag någonsin använt.

Tidigare har jag haft P900, P910, P990, N95, N95 8GB, och en rad andra telefoner. Dock tar X1 fan priset i seghet. Ur kartongen kanske den håller måttet, om man endast använder sig av startskärmen. Som någon skrev tidigare är dessa paneler helt körda redan från början - antagligen den sämsta idén NÅGONSIN. Dock blir mobilen OLIDLIGT seg så fort man installerar ett fåtal program. Jag kör t.ex. PocketPlayer och Spb Diary utöver startskärmen - och det går i princip lika snabbt att koka kaffe, läsa ut bibeln och skriva sitt testamente - som att navigera sig runt i menyerna med dessa program igång/på standby.

Det *positiva* med telefonen är tangentbordet (qwerty!) och 3.5mm plugg, and that's it!
Jag ska försöka lämna tillbaka telefonhelvetet och köpa någon annan telefon, men mitt råd är att hålla sig BORTA från X1...!