Personlig data "försvinner" mystiskt.

Permalänk
Medlem

Personlig data "försvinner" mystiskt.

Hej!

För en månad sedan ungefär var jag hemma hos en kund och hjälpte henne med hennes dator.

Det finns 4 stycken konton på datorn. Datorn kör win xp home.
Ett av kontona hade "återställts till original". Vad jag menar då är att bakgrundsbilder, mejl i outlook, alla bilder, favoriuter, dokument osv under "mina dokument" var borta. Det var som att någon hade ominstallerat windows.

Det skumma i det hela var att dokumenten inte alls var borta, de låg under hennes mapp i "dokuments and settings" precis som de ska. Däremot var alla genvägar till hennes dokument osv ändrade till en annan konstig mapp som jag inte minns namnet på nu, den låg dock också under "documents and settings" och var skapad under den tiden som detta hände.

Jag gjorde en systemåterställning och som tur var så blev allt precis som vanligt. Det stod dock inget speciellt om ändringar i systemåterställningen, utan enbart "system checkpoint". Gjorde en virussökning, men hittade inte mycket.

Nu har det hänt igen, fast nu var det bara mejlen som hade flyttat på sig.

Är det någon som kan bidra med hjälp till detta mystiska problem?

Tacksam för svar!

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att du inte sökte efter trojaner och annat skit, eller gjorde du det? Spybot S&D är ett utmärkt program, som dessutom hjälper under tiden man har igång burken, men det visste du kanske redan?
Sedan kan det vara typ Messenger virus/trojan som gör detta?!
Har hon brandvägg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var sent på kvällen så ville mest få det fixat, hon med.

En ordentlig genomsökning gjorde jag inte, körde bara avg en gång, så det finns iofs mer att hämta där.

Hon sitter bakom en vanlig router, kan inte minnas märket men inge märkvärdigt. Kopplad via kabel, inte wifi.

Hon använder inte msn eller något sådant, däremot gör hennes barn det och där fanns det en del skit, men som sagt inget som stack ut riktigt. Dock var det ju bara en sökning med avg jag gjorde. Hursomhelst så är det märkligt att det händer just hennes användare med tanke på att hon är antagligen den som "surfar säkrast". Men man kan ju ha otur.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Hedersmedlem

Är det ett adminkonto?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att alla 4 konton är admin-konton.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Du sa att genvägarna pekade på en annan konstig mapp.
Och att datorn var ominstallerad...
Jag skulle tippa på att den blev ominstallerad men inte formaterad.
Så nytt windows över gammalt windows men pga samma användarnamn
fick dem gammla bytas under installationen.

mvh Antonio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Du sa att genvägarna pekade på en annan konstig mapp.
Och att datorn var ominstallerad...
Jag skulle tippa på att den blev ominstallerad men inte formaterad.
Så nytt windows över gammalt windows men pga samma användarnamn
fick dem gammla bytas under installationen.

mvh Antonio

Vad kan då vara orsaken till detta? =/

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

En systemåterställning kan väl inte återställa en ominstallation av windows? I och för sig är det inget konstigt att man har kvar sina dokument efter ominstallation eftersom man aldrig ska lagra dokument på systempartitionen utan länka över det till en lagringspartition som inte påverkas av eventuella ominstallationer.

Permalänk

Om användarprofilen av ngn anledning blir skadad kan man få de mest mystiska problem eftersom Windows då skapar en temporär profil vid inloggning. Beror oftast på felaktig avstängning, filsystemskrasch/skadade områden på HDD.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cabraja
Du sa att genvägarna pekade på en annan konstig mapp.
Och att datorn var ominstallerad...
Jag skulle tippa på att den blev ominstallerad men inte formaterad.
Så nytt windows över gammalt windows men pga samma användarnamn
fick dem gammla bytas under installationen.

mvh Antonio

På min gamla dator av fabrikatet HP kunde man installera om Window om man tryckte F10 vid uppstart. Den fungerade som någon sorts återställning, alla konton var borta, så man var tvungen att göra nya. Det som var väldigt underligt var att när jag skulle öppna en playlist med Winamp såg jag alla mina gamla mappar som jag trodde var borta för evigt. Dessa mappar gick inte att se om man gick "den vanliga vägen". Lite senare såg jag att även alla mappar för de gamla användarna var kvar gömda på något sätt.

För att installera om XP fullständigt var man tvungen att välja "Destruktiv återställning". Det var väldigt egendomligt, kan detta vara något liknande? Kan minnas att datorn utförde detta en gång utan min tillåtelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
På min gamla dator av fabrikatet HP kunde man installera om Window om man tryckte F10 vid uppstart. Den fungerade som någon sorts återställning, alla konton var borta, så man var tvungen att göra nya. Det som var väldigt underligt var att när jag skulle öppna en playlist med Winamp såg jag alla mina gamla mappar som jag trodde var borta för evigt. Dessa mappar gick inte att se om man gick "den vanliga vägen". Lite senare såg jag att även alla mappar för de gamla användarna var kvar gömda på något sätt.

För att installera om XP fullständigt var man tvungen att välja "Destruktiv återställning". Det var väldigt egendomligt, kan detta vara något liknande? Kan minnas att datorn utförde detta en gång utan min tillåtelse.

Det är en HP dator...

Men det märkliga var att det bara var 1 konto utav 4 som var "återställt".

När du menar att du inte såg mapparna om du gick in "den vanliga vägen" menar du då att du fick gå in via C:\dokuments and settings\användare osv

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas om jag kunde finna dokumenten den vägen, men det gick inte att se några gamla filer eller mappar om jag gick Den här datorn>C:>osv.

Det var som sagt när jag skulle fixa en playlist som jag såg mina gamla mappar.

Och, ja HP är skit.