Permalänk
Medlem

Ventrilo server

Vilket kommando ska man använda för att få sin Ventriloserver att lägga sig i bakgrunden? Jag testade kommanot "./" men när jag sedan stänger putty så dör servern, nån som vet?

Tack

Permalänk
Medlem

screen

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

jag har en screenfil som heter "startventrilo" får inte igång den för jag vet inte hur man använder kommanot scree

Permalänk

./ventrilo &

sen control +a +d

& står för bakgrundsprocces.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

./ventrilo_srv -d funkar bra ;D

Visa signatur
Permalänk

spaam som saggt man har sina egna sätt

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

ok tack grabbar ^^

Permalänk
Medlem

*väcker en gammal tråd*

Har major problem med att få igång min Ventrilo-server korrekt. Jag laddade först hem Linux-versionen av Ventrilo Server v2.1.2 o packade upp filerna till "/home/edgren/Dokument/ventrilo" och startade ventrilo_srv. Allt gick jättebra, tills jag kollade om ventrilo_server fick någon kontakt med tanke på att jag ska göra en hemsida till min server. Den hittade inte ventrilo_server. Använde mig av "cd /*mappen där ventrilo_status ligger*" följt av "./ventrilo_status -c2 -t127.0.0.1".

Nu är det som så att jag har släckt min Ventrilo-server pga desperata hopp om att få hjälp från någon som kan Ubuntu o detta lite bättre. Hoppas nån här är villig o hjälpa mig tills precis allt som har med detta att göra fungerar korrekt. Vore guld värt.

Jag kan även nämna att jag har följ Ventrilo's egna UNIX-installation-guide. Fick bara att den ej hittade tar.gz-filen, även om allt var exakt rätt som det stog i deras guide.

Operativsystemet är senaste Ubuntu Desktop.

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

om du kör ls. ser du tar.gz filen då? kolla så den heter exakt likadant o.s.v.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Kopierade t.o.m. hela filnamnet o skrev av exakt så som de sa att man skulle skriva. Testade även att skriva gzip, men det blev ju inge bättre det :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Är du medveten om att det du gör är olagligt?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Är du medveten om att det du gör är olagligt?

Hur tänker du då?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Hur tänker du då?

Citat:

Previous versions:

Anyone who provides access to a Ventrilo server that is not version 3.0 is committing fraud.

Since all official licensee's are required to run the latest 3.0 Pro servers then any hosting company providing you access to an older version of the server is subject to legal action and punitive damages. This will include, but not limited to, contacting all state / federal law enforcement agencies and requesting their assistance in a fraud investigation. If they are outside of the United States then their respective countries / jurisdiction law enforcement agencies will be contacted.

We would appreciate any information regarding hosting companies or individuals who are providing older servers. Please contact us at fraud@ventrilo.com. All correspondence will be kept confidential. Please include the URL of the offenders web site or the IRC network and channel. Please include any information possible such as the IP address and PORT number of a currently active Ventrilo server.

Står på http://ventrilo.com/purchase.php

Skitlöjligt kan man tycka

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoshibo
Står på http://ventrilo.com/purchase.php

Skitlöjligt kan man tycka

vad kan detta tänkas bero på egentligen?

Permalänk
Medlem

Det är olagligt om flagship utan "kundens" medgivande retroaktivt kan ändra i licensen..

I licensen för den äldre versioner står det för övrigt några rader om fritt för icke-kommersiell användning. Det står även ett antal rader om uppgraderingar. Knappast något som jag skulle tolka som att det är tvingande, dock. Det handlar snarare om att sådana inte måste tillhandahållas kunden utan att denne betalar.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Precis.
Jag är bunden till det avtal jag ingick när jag installerade vent-servern.
I den står det att det är gratis för privatpersoner.
Att sedan det kommit ut en 3:a de vill ha betalt för, förändrar inte det avtal jag ingått.

pic

Det står även att om man uppgraderar från 2:an till 3:an så gäller 3:ans licens (betala!), men det gäller ju inte om du kör 2:an (där det är gratis enligt avtalet du ingått). De kan inte ändra ett avtal "bakåt i tiden".
Det vore nått det, om MICROS~1 helt plötsligt skulle tvinga folk att uppgradera sina Office-licenser och samtidigt begära betalt. Nej du, nu har det kommit ut en ny Volvo-modell här Herr Svensson, du måste köpa den.. och betala 200k...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Så Flagship kan alltså inte göra någonting eftersom att de gjort bort sig när de skrev avtalet till första versionen.

Citat:

Anyone who provides access to a Ventrilo server that is not version 3.0 is committing fraud.

På vilket sätt skulle det vara bedrägeri? Har de verkligen lagen på sin sida om de stämmer någon för bedrägeri sådär?

Permalänk
Medlem

Det kan jag inte tänka mig har någon som helst rättslig påverkan.

Skulle M$ kunna skriva detta "Alla som använder Windows 2000 begår ett brott, alla måste uppgradera till Vista (och betala oss $$$ ).

Nej. När jag installerade mjukvaran gick jag med på det avtal som fanns. Inget brott.
Att köra vent 2:an SOM FÖRETAG (utan att betala) är ju dock ett brott mot avtalet, men det var det ju långt innan 3:an.

I avtalet står det ju bara att licens-tillverkaren kan skicka ut uppgradering mot att köparen betalar en avgift (och då skickar tillbaka den gamla mjukvaran).
Om man inte uppgraderar så gäller ju inte detta, såklart. Jag har ingått ett avtal på den mjukvara jag har och det gäller.

Skulle man kunna få in folk att använda en mjukvara, se'n säga att avtalet inte gäller utan att man måste uppgradera (och betala hutlöst). Knappast. Avtalet på den mjukvara du har gäller. Vill man uppgradera så gäller avtalet som finns på den nya mjukvaran.

Tänk om man kunde förhandla bort GNU/GPL-licensen I EFTERSKOTT.

Alla ingångna avtal (gällande vad som helst) skulle bli meningslösa.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoshibo
På vilket sätt skulle det vara bedrägeri? Har de verkligen lagen på sin sida om de stämmer någon för bedrägeri sådär?

Det är, minst sagt, mycket tveksamt. Jag vet dock av erfarenhet att de inte drar sig för att skicka ut hotbrev om just detta till höger och vänster.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
./ventrilo_srv -d funkar bra ;D

Testade detta, funkade utmärkt. Jag startade den genom SSH clienten, nu undrar jag dock hur jag stänger ner servern. Jag har inte lyckats stänga ner den. Hur kan ja göra detta? Jag mäste gå in och ändra en del saker i den vilket jag inte kan göra så länge den är uppe. Vilket kommando kan jag skriva för att stänga ner den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Kopierade t.o.m. hela filnamnet o skrev av exakt så som de sa att man skulle skriva. Testade även att skriva gzip, men det blev ju inge bättre det :/

Har du fått hjälp eller fått upp servern på egen hand? Tråden värkar ha sårat ur lite men pm eller skriv här om du vill ha hjälp så ordnar vi det.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

för att stänga servern så kan du köra en

ps -A (listar alla processer, kolla vilken nummer ventrilo_srv har,)
kill *nummret från ventrilo_srv*

Tex.

ps -A

*lista*

1356 Ventrilo_srv

*lista*

sudo kill 1356

POFF servern är död.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

ps ax | grep ventrilo

mycket smidigare Då slipper du igenom hela listan på alla dina processer som olol föreslog

Permalänk
Medlem

Eller så skriver man bara pkill ventrilo.