Permalänk
Medlem

Temperaturproblem

Börjar med att säga att jag är nybörjare när det gäller datorer ÖHT, så enkla svar vore att föredra

CPU: Intel 2 Quad Core Q9400
Moderkort: AUSU P5N-D
CPU-fläkt: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Har jag missförstått det hela eller är det normalt med temperaturer kring 45-50 på CPU:n i IDLE? Kylpastan har iofs inte torkat ordentligt, men gör den verkligen så stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Har samma processor och moderkort, samma temps dock original kylarn, samma temps som dig, så det är nog normalt.

Permalänk
Medlem

japp... freezer 7 pro är verkligen en överskattad kylare, precis som ac silver 5... den kombinationen är ingen hit. får samma temps som med stock kylaren.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gumpen
Börjar med att säga att jag är nybörjare när det gäller datorer ÖHT, så enkla svar vore att föredra

CPU: Intel 2 Quad Core Q9400
Moderkort: AUSU P5N-D
CPU-fläkt: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Har jag missförstått det hela eller är det normalt med temperaturer kring 45-50 på CPU:n i IDLE? Kylpastan har iofs inte torkat ordentligt, men gör den verkligen så stor skillnad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
japp... freezer 7 pro är verkligen en överskattad kylare, precis som ac silver 5... den kombinationen är ingen hit. får samma temps som med stock kylaren.

Min E8600 låg också på 45-50c idle men när jag bytte till freezer 7 pro så gick det ner till 36-38.

Har du kollat så att den sitter ordentligt den är ganska enkel att strula till med plast skruvarna som skruvas i hålen.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Min E8600 låg också på 45-50c idle men när jag bytte till freezer 7 pro så gick det ner till 36-38.

Har du kollat så att den sitter ordentligt den är ganska enkel att strula till med plast skruvarna som skruvas i hålen.

Skruvas?? Ursäkta mig om jag har missat något, men visst trycker man bara ner "fästena"?

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk

min am2 5000+ 2,6ghz ligger på typ 26 idle och 38 load men låter åt helskotta, trodde den var sämst men tydligen inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
min am2 5000+ 2,6ghz ligger på typ 26 idle och 38 load men låter åt helskotta, trodde den var sämst men tydligen inte?

Bra jämförelse där

Visa signatur

q9550 @ 3.75Ghz, 4870x2, 4gb 8500 dominator, Asus maximus formula II, Antec p182

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av mickel
[B]Skruvas?? Ursäkta mig om jag har missat något, men visst trycker man bara ner "fästena"?
[/B][/QUOTE]

Plast skruvarna får vara vridna bakåt ca 270 grader (tror jag) annars fastnar inte fästet i hålet, så det är lätt hänt att kylaren sitter fast i t ex 3 av 4 hål och ej får över värmen från processorn.

Så det blir: 1: Dra ut ''fästet'' 2: Skruva ''fästet'' åt det hållet som pilen INTE pekar åt. 3 Nu tryck ner ''fästena'' i hålet så hör man ett klick.

Drar du ut fästet och skruvar den som pilen säger och sen trycker ner fästet i hålet så kommer den att ramla ur hålet igen.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss

Plast skruvarna får vara vridna bakåt ca 270 grader (tror jag) annars fastnar inte fästet i hålet, så det är lätt hänt att kylaren sitter fast i t ex 3 av 4 hål och ej får över värmen från processorn.

Så det blir: 1: Dra ut ''fästet'' 2: Skruva ''fästet'' åt det hållet som pilen INTE pekar åt. 3 Nu tryck ner ''fästena'' i hålet så hör man ett klick.

Drar du ut fästet och skruvar den som pilen säger och sen trycker ner fästet i hålet så kommer den att ramla ur hålet igen.

Ok. Just så. Blev konfunderad när du skrev skruva i ditt tidigare inlägg. Ber om ursäkt.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Avstängd

Har du en frezzer 7 så bör du ha bättre temps enligt mig, en poalre kör med en sån på en E8600 och har ca 32-35 i IDLE men det kan ju skilja, ska ju inte säga helt säkert, men som många andra säger, kan ju vara så att det inte sitter helt hundra, Kylpastan som du kör med bör vara bra, kör själv med sådan, men vist den är överskattad till 100% jag fick en billig skit pasta från Office i Örebro då jag skulle serva min Svärmors och svärfars datorn, provade den på min CPU oxå då jag inte hade AS5 hemma och det gav samma värden om ändå inte lite bättre så man kan ta billigare och få samma värden...

Hoppas att ditt problem löser sig, men 50 är ingen farlig gräns så länge den inte blir mycket högre i LOAD, man kan ju egentligen inte mäta i IDLE utan an ska mäta sina temps i LOAD

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
Skruvas?? Ursäkta mig om jag har missat något, men visst trycker man bara ner "fästena"?

Du har AMD! xD Intel har skrivar, AMD har "spärrar". Så du behöver inte vara orolig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manuelp
Du har AMD! xD Intel har skrivar, AMD har "spärrar". Så du behöver inte vara orolig

Inkorrekt. Jag har inte AMD utan Intel (DP35DP). Inga skruvar. Bara att trycka/klicka ner fästena.

Och jag är inte orolig.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Jag har en Freezer 7 Pro på min E8400 @ 3.8GHz 1.2v, idlar i 30 resp 26 grader enligt RealTemp, full load i Orthos ~ 45 grader.

Hade en Intel stockkylare (från en 65nm prolle med kopparbas) och hade 10 grader högre temperatur innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Jag har en Freezer 7 Pro på min E8400 @ 3.8GHz 1.2v, idlar i 30 resp 26 grader enligt RealTemp, full load i Orthos ~ 45 grader.

Har du Freezern på P5Q-E som i signaturen? Jag har också P5Q-E men freezer 7 pro får inte plats; den tar i chipsetkylningen, hur lyckades du har du moddat den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sxs_110
Har du Freezern på P5Q-E som i signaturen? Jag har också P5Q-E men freezer 7 pro får inte plats; den tar i chipsetkylningen, hur lyckades du har du moddat den.

Ja, den sitter på mitt P5Q-E. Passade rakt av?
Fläkten sitter på bredvid minnesplatserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej,

Min q94000 ligger pp 23 grader idle och ca 35 på load! Lite för bra för att vara sant. Jag kommer att bifoga screenshot på det inom kort.

Visa signatur

Antec 300 | Intel Q9400 @ 2,66 | Asus P5Q | PowerColor 4870 1GB | Twin2X 4Gb | WD Caviar Black 500GB | Silver Power 600W | SyncMaster 2443BW

Permalänk
Medlem

vad har du för temps i load? är det stor skillnad?

Normalt så kommer din system ligga 10c-15c över din rumstempratur enligt i idle.

men gör som alla säger testa och ta bort kylaren och sätta tillbaks den igen..

om kypasta kan du läsa mer på denna tråd.

http://www.dansdata.com/goop.htm

sen så har ju quadcores lite högre temps en dual.. så jämför dig mest med quads..

min Q9450 klockad till 3.2Ghz ligged idle på ca:45c men under load stress går den upp till 55c-60c

har en TRUE kylare på. men eftersom alla kör s¨låga temps ska jag prova och montera om allt igen.. jag har haft lite problem med vissa moderkort och därför har jag monterat på och av en 10tal gånger kanske och testat.. och alltid legat vid dom tempsen.. so bäst hade jag 41c idle.. och då e det efter stresstest 3 timmar och sen avslutat.. varför jag tror det funkar bra kylingen är för när jag avslutar mitt stresstest så droppar tempen fort till 44 grader eller vad den ligger på.

lycka till..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Re: Temperaturproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gumpen
Börjar med att säga att jag är nybörjare när det gäller datorer ÖHT, så enkla svar vore att föredra

CPU: Intel 2 Quad Core Q9400
Moderkort: AUSU P5N-D
CPU-fläkt: Arctic Cooling Freezer 7 Pro

Har jag missförstått det hela eller är det normalt med temperaturer kring 45-50 på CPU:n i IDLE? Kylpastan har iofs inte torkat ordentligt, men gör den verkligen så stor skillnad?

Jag tror faktiskt att du inte har monterat din kylare ordentligt. Tänk på att det verkligen måste klicka till när du sätter dit den. Tyckte själv att det var lite klurigt. Jag har inte lagt på nån ny kylpasta utan använde den som kom med kylaren. Som jag skrev tidigare så ligger temperaturen på låga 23 grader vid idle.

Visa signatur

Antec 300 | Intel Q9400 @ 2,66 | Asus P5Q | PowerColor 4870 1GB | Twin2X 4Gb | WD Caviar Black 500GB | Silver Power 600W | SyncMaster 2443BW