Permalänk
Medlem

Nu tycker jag vissa av er är lite larviga.
AMD Satte dit enslots kylaren med dem inställningarna till fläkten helt medvetna om vad dem gjorde.
Dem levererar ju inte korten utan garanti right?
Sluta klaga nu folk, börjar bli störande.

Mina två HD3850 ligger på ca 40 idle och 60 - 70 i load.
Har haft dem båda ca ett år.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Har ett från powercooler. Då jag ej spelar ligger fläkten på ca 30% (ca 60 grader) dvs helt tyst. Det är iofs då nedklockat lite. När jag spelar klockar den upp sig och är även något överklockad från fabrik. Fläkten hamnar på ca 50% och ca 70 grader. Man hör då att den är igång förutsatt att man inte har något ljud på i spelet. Tycker det är helt ok temps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mitt HIS 4850 håller 55 grader i wow allt max 1920x1200.. det kan man väl säga är en bra temp! har fläkten på 65% dock låter den inte märkbart har ett p182 chassi!

Permalänk
Medlem

Tänkte inte starta ännu en "gnälltråd" men man får väl ändå vara kritisk till referensdesignen på de 1a korten som dök upp med tanke på kylningen?
nej just det, vi är i sverige och käftar inte emot, det släpps ett bra kort för en vettig peng och vi ska alla se glada ut.
när man släpper en ny produkt ska det funkar, punkt slut. och du ska kunna överclocka lite även med originalkylaren, finns massor med folk som lyckas clocka processorer rejält med stockkylaren.att det finns värmeproblem påpekas dessutom i varenda test som bl.a. sweclockers gjorde.
4850 korten ÄR bra, dock inte kylningen, kanonkort, bara man lägger 200 spänn till och byter kylare till en tyst och mycket effektiv sådan (måste väl även vara billigare att tillverka några heatpipes med några aluminium remsor på eller?)

angående drivrutinerna orkar jag faktist inte "bråka", jag har inte gjort några fel, det gick inte att uppgradera från 8.9 till 8.100 ELLER 8.11 utan bsod fast windows var ny installerad och det är jag inte ensam om

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33935684'

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
Tänkte inte starta ännu en "gnälltråd" men man får väl ändå vara kritisk till referensdesignen på de 1a korten som dök upp med tanke på kylningen?
nej just det, vi är i sverige och käftar inte emot, det släpps ett bra kort för en vettig peng och vi ska alla se glada ut.
när man släpper en ny produkt ska det funkar, punkt slut. och du ska kunna överclocka lite även med originalkylaren, finns massor med folk som lyckas clocka processorer rejält med stockkylaren.att det finns värmeproblem påpekas dessutom i varenda test som bl.a. sweclockers gjorde.
4850 korten ÄR bra, dock inte kylningen, kanonkort, bara man lägger 200 spänn till och byter kylare till en tyst och mycket effektiv sådan (måste väl även vara billigare att tillverka några heatpipes med några aluminium remsor på eller?)

angående drivrutinerna orkar jag faktist inte "bråka", jag har inte gjort några fel, det gick inte att uppgradera från 8.9 till 8.100 ELLER 8.11 utan bsod fast windows var ny installerad och det är jag inte ensam om

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33935684'

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Fast kritik är samma sak som gnäll om det inte finns någon substans. Folk gnäller på ett värmeproblem som inte finns. Att kylningen är högljudd kan jag däremot köpa, det var därför jag bytte. Sen kan man också diskutera tvåslotts kylning vs enslottskylning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag tycker den har substans, som jag nämnde: acceleron är effektivare och som jag ser det billigare i tillverkning okså så varför inte tillverkar kvalitet från början? tror att om asus hade kommit med en accelero konstruktion på sina kort hade de 90% nöjdare kunder

och det med drivrutinerna kvarstår, finns (nästan) inget som kan övertyga mig om nåt annat. nyinstallerad os, 8.9 på, uppgradering till 8.10 och bsod......då är det nåt som inte stämmer

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Detta är en tråd där verkligen INGET kan diskuteras.

Referenskylaren på 4850 är helt och hållet värdelös, det har vi vetat sedan länge tillbaka.

Ska man idag köpa ett 4850 bör man leta sig åt en version med aftermarket-kylare. Det roliga är att... säkert mer än hälften av alla 4850 kort som lämnar fabrik har aftermarket-kylare på sig. Vem tillverkar ens referensversionen idag?

Permalänk
Medlem

Jag har fläkten på 35% och hör ingenting från grafikkortet. Temperaturen ligger på 58C i idle. Tycker inte det är så farligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^
Detta är en tråd där verkligen INGET kan diskuteras.

Referenskylaren på 4850 är helt och hållet värdelös, det har vi vetat sedan länge tillbaka.

Ska man idag köpa ett 4850 bör man leta sig åt en version med aftermarket-kylare. Det roliga är att... säkert mer än hälften av alla 4850 kort som lämnar fabrik har aftermarket-kylare på sig. Vem tillverkar ens referensversionen idag?

om den fungerar så är den väll inte värdelös?

ja tycker referenskylarn är bra, kyler tillräckligt och håller sig så tyst som möjligt

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
jag tycker den har substans, som jag nämnde: acceleron är effektivare och som jag ser det billigare i tillverkning okså så varför inte tillverkar kvalitet från början? tror att om asus hade kommit med en accelero konstruktion på sina kort hade de 90% nöjdare kunder

och det med drivrutinerna kvarstår, finns (nästan) inget som kan övertyga mig om nåt annat. nyinstallerad os, 8.9 på, uppgradering till 8.10 och bsod......då är det nåt som inte stämmer

Heatpipes är dyrare än att bara fräsa en bit metall och montera en fläkt. Du har inte funderat på varför varken GPU eller CPU tillverkare levererar produkter med heatpipes?

Så det måste vara något fel på mig då som aldrig haft några problem med drivrutinerna efter den första uppdateringen. Första versionen hade en förmåga att byta färgprofil från min egna kalibrering till en egen som störde färgerna vilket jag fann mycket irriterande. Någon med en billig TN-panel hade antagligen inte märkt det. Detta försvann dock efter första uppdateringen och sen dess har jag inte haft några problem alls. DU har inte funderat på om det är något annat fel? Testat den nya? Krånglande mobo kanske? Det är bevisligen en minoritet som har problem med drivrutinerna så då pekar ju allt på att det är något mer än bara ATI som krånglar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Re: 4850 tankar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
hej, börjar ifrågasätta 48xx korten starkt nu, det blev ju en riktig hipe när de släpptes men allvarligt, finns det egentligen en enda kotte som inte ser sig tvungen att byta kylare?
de blir så jävla varma, även oclockade man blir ju rädd,
nästan alla gallerier (nästan??) med 48xx korten inblandade har med kylarbyte att göra, ska man verkligen lansera ett produkt som ligger jämt vid gränsen för överhettning vid normal användning?
varför säljer de inte bara kortet uten kylare i så fall för nån hundralapp mindre?
om man bortse från värmen så är det inte bara jag som har väldiga problem med deras drivrutiner (se mina andra inlägg), det är ju inte klokt att man ska få en bsod bara för att man uppgradera sina drivrutiner( som sagt är jag inte ensam om detta).
visserligen funkar det fint nu efter att ha bytt kylare på båda korten, installerat om windows och investerat en massa tid.
hur är det för er som kör sli? är det liknande problem? jag är så j... besviken på detta 4850 paketet och tänket bara höra vad ni tycker

som jag alltid sagt och kommer säga, Gainward!!
http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=86
På det kortet har du heatpipe kylning med en 50mm fläkt på!
Alla deras GS, Golden Sample kort är det bra kylning på!

4870 512mb, 3k , 1gb för 3,5k på komplett!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AshyStyle
som jag alltid sagt och kommer säga, Gainward!!
http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=86
På det kortet har du heatpipe kylning med en 50mm fläkt på!
Alla deras GS, Golden Sample kort är det bra kylning på!

4870 512mb, 3k , 1gb för 3,5k på komplett!

Hmm. Ska man alltså räkna 50mm fläkt som stor eller ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Hmm. Ska man alltså räkna 50mm fläkt som stor eller ?

större än org fläkten som sitter på referenskylaren!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Heatpipes är dyrare än att bara fräsa en bit metall och montera en fläkt. Du har inte funderat på varför varken GPU eller CPU tillverkare levererar produkter med heatpipes?

storleken? är tveksam om du har rätt, inte säkert, montering ingår i båda och det har ochså stor betydelse för priset

Så det måste vara något fel på mig då som aldrig haft några problem med drivrutinerna efter den första uppdateringen. Första versionen hade en förmåga att byta färgprofil från min egna kalibrering till en egen som störde färgerna vilket jag fann mycket irriterande. Någon med en billig TN-panel hade antagligen inte märkt det. Detta försvann dock efter första uppdateringen och sen dess har jag inte haft några problem alls. DU har inte funderat på om det är något annat fel? Testat den nya? Krånglande mobo kanske? Det är bevisligen en minoritet som har problem med drivrutinerna så då pekar ju allt på att det är något mer än bara ATI som krånglar.

jag tycker att drivrutinerna helt enkelt inte har testats på tillräckligt många plattformer

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Avstängd

har ett Asus 4850, orginalkylning funkar finemang!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
Tänkte inte starta ännu en "gnälltråd" men man får väl ändå vara kritisk till referensdesignen på de 1a korten som dök upp med tanke på kylningen?
nej just det, vi är i sverige och käftar inte emot, det släpps ett bra kort för en vettig peng och vi ska alla se glada ut.
när man släpper en ny produkt ska det funkar, punkt slut. och du ska kunna överclocka lite även med originalkylaren, finns massor med folk som lyckas clocka processorer rejält med stockkylaren.att det finns värmeproblem påpekas dessutom i varenda test som bl.a. sweclockers gjorde.
4850 korten ÄR bra, dock inte kylningen, kanonkort, bara man lägger 200 spänn till och byter kylare till en tyst och mycket effektiv sådan (måste väl även vara billigare att tillverka några heatpipes med några aluminium remsor på eller?)

angående drivrutinerna orkar jag faktist inte "bråka", jag har inte gjort några fel, det gick inte att uppgradera från 8.9 till 8.100 ELLER 8.11 utan bsod fast windows var ny installerad och det är jag inte ensam om

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33935684'

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Vem säger att något skall gå att överklocka överhuvudtaget??
Du kan ju inte skriva som fakta att allt skall kunna överklockas direkt från fabrik i en dator då sitter du och ljuger för dig själv och alla andra också.
Företag säljer inte ett grafik kort till dig för att du skall överklocka det dom antar att du skall spela med det.Funkar det att spela med det efter installation så gör det istället för att sitta här och gnälla.
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

jag kör med sapphire fläkten (platt med bild på)

förstår inte varför alla gnäller på ljudniviån? jag hör den inte när den ligger på idle. och på load så låter den mindre än 20 decibel (och nej jag är inte döv )

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Kör med ett sapphire dualslot 4850 och det ligger i IDEL på 40 och då är det klockat och efter runte 4 timmar i load så ligger den på 58 men fläkten på 40%

Visa signatur

Antec 300|6000+ @ 3.3|ZEROtherm Nirvana NV120 Premium|Gigabyte GA-MA770-DS3|Corsair Xtreme TwinX 800MHz CL4 2x1GB|Sapphire 4850 DS|Corsair 520W|2 SpinPoint 320GB|Seagate 250GB