Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Snylta på grannens trådlösa? Lagligt?

Permalänk
Medlem

Snylta på grannens trådlösa? Lagligt?

Jag har en liten fundering kring detta med trådlösa hemmanätverk. Som ni antagligen vet så är folk generellt urusla på att skydda sina trådlösa nätverk.

Dvs, vem som helst med en laptop med stöd för trådlös anslutning kan koppla upp sig mot grannens nätverk och då även komma få tillgång via internet via denna. I många fall även delade filer hos personen.

Det jag undrar är

1. Är det lagligt att koppla upp sig mot grannens nätverk?
2. Är det lagligt att via grannens nätverk, utnyttja grannens internetanslutning?
3. Har ni några egna erfarenheter av detta? Brukar ni göra det eller har ni blivit utsatt för att grannen har surfat på din lina, och vad gjorde du åt det?

Bakgrunden till varför jag frågar är att jag nyligen har flyttat ut en bit på landet, och sitter i normala fall med en kass 3G-uppkoppling via "mobilt bredband". I tillgängliga trådlösa nätverk så ser jag dock iaf 1-2 nätverk 24/7 som jag kan koppla in mig mot och få en betydligt snabbare uppkoppling mot internet.

Tyvärr (?) har jag ej ett nätverkskort med stöd på min stationära speldator och kan i vilket fall som helst inte dra någon direkt nytta av grannens nätverk.

Ett alternativ skulle vara att köpa ett sådant nätverkskort.
Ett annat alternativ är att försöka lista ut vilken granne det är, och kanske deala lite så att man delar på uppkopplingen.
Det sista alternativet, vilket jag kör på nu, är att jag håller mig till mitt 3G tills min egna adsl-lina blir inkopplad (20-30 dagar enligt telia) och sköter mig själv.
Har en vag känsla av att snylta på grannarna inte är det bästa sättet att komma in i granskapet

Enda gången jag har kopplat upp mig via grannen var när 3G-uppkopplingen bråkade och jag behövde support som endast fanns på internet (kundsupporten stängd för dagen).

Anledningen till att frågan ligger här och inte i den nätverksspecifika forumavdelningen är pga att det inte gäller något kring det tekniska, utan mer sociala beteenden i vardagslivet.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

Är väl lite si och så med lagstiftningen när det gäller oskyddat nätverk. Om det är skyddat så är det däremot olagligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

skyddade är olagligt att hacka och använda..
men som crippa90 skrev är det si och så, i storbritannien är det iaf olagligt.

Jag har använt flertal oskyddade wlan, inte alltid det gått på topp så att säga, men de jag har hittat har funkat bra :).

Men nä kanske inte så sjysst att använda oskyddade, så låt gärna bli och använd dem om inte nödfall vill säga. Tänk på att vissa kan vara uppsatta enbart för att man vill att folk ska ansluta till dem, alltså enbart för att jävlas

Permalänk
Medlem

Si och så? Antingen är det olagligt, eller så är det inte. Han frågade inte om det är rätt eller schysst, utan om vad lagen säger. Vill själv ha svar på detta. Jag tror dock inte det är olagligt, utan har man ett öppet WLAN får man skylla sig själv. Men frågan är vad olaga intrång kan defineras som.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

De kom väl fram för ett tag sedan att det är lagligt att surfa om man inte gör ett intrång. dvs bara sätter på sin dator med trådlöst och låter det gå automatisk. dvs du får inte ändra några inställningar eller medvetet påverka grannens anslutning.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kör på för skyddar dom sig inte så är det vad jag förstår inga problem att snylta på din grannes uppkoppling så länge du inte aktivt försöker knäcka ev skydd.

Själv trodde man sig ha koll på detta men när jag kollade min iofs över nätet dynamiska vidarekoppling via dynip så visade det sig att du kom direkt till mitt adslmodem så det fixade jag asap sas!

Har själv snyltat via grannars oskyddade uppkoppling utan betänkligheter mer än funderingar när man t o m kunde läsa loggen på deras router och funderade över hur folk tänker men se ovan jag körde också oskyddat ett tag så när det gäller säkerhetsfrågor bör man vara ödmjuk enligt min erfarenhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Men frågan är vad olaga intrång kan defineras som.

olaga intrång definieras i BrB 4 kap 6 § 2 st och innebär obehörigt intrång eller kvarstannande i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe. gäller det bostad är det fråga om hemfridsbrott, vilket framgår av BrB 4 kap 6 § 1 st.

dataintrång regleras i BrB 4 kap 9 c § och innebär att någon, utan att gärningen utgör brytande av post- eller telehemlighet eller intrång i förvar, bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift. detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
olaga intrång definieras i BrB 4 kap 6 § 2 st och innebär obehörigt intrång eller kvarstannande i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe. gäller det bostad är det fråga om hemfridsbrott, vilket framgår av BrB 4 kap 6 § 1 st.

dataintrång regleras i BrB 4 kap 9 c § och innebär att någon, utan att gärningen utgör brytande av post- eller telehemlighet eller intrång i förvar, bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift. detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift.

Just det "uppgift" men här handlar det om att använda sig av en annans internetuppkoppling för att tillgodogöra sig externa datauppgifter och detta har mig veterligt icke provats rättsligt?

Så kör på för lagstiftning kan icke användas retroaktivt hur mycket Beatrice Ask än önskar och svamlar gällandes IPRED!

Permalänk
Medlem

Tackar för alla intressanta svar hittills. Jag tror nog att jag håller mig till min egna kassa uppkoppling.

Jag hade dock en liten idé om att under timmarna 01.00 till 05.00 sätta igång mitt torrentprogram med en begränsad hastighet till ca 2-500 kb/s (dvs ungefär halva grannens uppkoppling, verkar ha ca 7mbit/s).

Detta för att ladda ner lite tyngre grejer (typ fragmovies etc etc) för att inte slösa på de 5gb jag har tillgång till per månad innan det stryps.

Men då jag inte vill vara uppkopplad mot grannens nätverk 24/7 så skulle jag vilja hitta ett sätt att vid vissa tidpunkter ansluta och koppla från mig från hans nätverk. Har dock ej hittat något sätt för att göra just så.

Hur skulle Ni reagera om Ni var min granne och kom på mig?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ens egen skyldighet att se till att skydda sitt eget trådlösa. Gör man inte det så får man väl räkna med att någon kanske använder det.

För att ta ett överdrivet exempel av samma princip så tycker jag det är samma som att låsa bilen när den står utomhus, alla kan se bilen, men är den låst så är det ingen som använder den (Om man inte har väldig otur). Skiter man i att låsa bilen så får man självklart räkna med att den kanske inte är kvar nästa morgon.

Okej, dåligt exempel kanske som inte var helt korrekt jämförelse, men ni kanske förstår min poäng ändå.

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Tackar för alla intressanta svar hittills. Jag tror nog att jag håller mig till min egna kassa uppkoppling.

Jag hade dock en liten idé om att under timmarna 01.00 till 05.00 sätta igång mitt torrentprogram med en begränsad hastighet till ca 2-500 kb/s (dvs ungefär halva grannens uppkoppling, verkar ha ca 7mbit/s).

Detta för att ladda ner lite tyngre grejer (typ fragmovies etc etc) för att inte slösa på de 5gb jag har tillgång till per månad innan det stryps.

Men då jag inte vill vara uppkopplad mot grannens nätverk 24/7 så skulle jag vilja hitta ett sätt att vid vissa tidpunkter ansluta och koppla från mig från hans nätverk. Har dock ej hittat något sätt för att göra just så.

Hur skulle Ni reagera om Ni var min granne och kom på mig?

Hur bor du? Lägenhet? Då skulle det ju kunna vara många som snyltar på hans nätverk och han behöver inte nödvändigtvis misstänka dig.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Är det lagligt att sno lite godis ur pappas kassaskåp som inte är låst och står vidöppet? Njä ite samma sak men det är Inte olagligt att surfa på trådlösa nätverk som inte är "låsta".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Tackar för alla intressanta svar hittills. Jag tror nog att jag håller mig till min egna kassa uppkoppling.

Jag hade dock en liten idé om att under timmarna 01.00 till 05.00 sätta igång mitt torrentprogram med en begränsad hastighet till ca 2-500 kb/s (dvs ungefär halva grannens uppkoppling, verkar ha ca 7mbit/s).

Detta för att ladda ner lite tyngre grejer (typ fragmovies etc etc) för att inte slösa på de 5gb jag har tillgång till per månad innan det stryps.

Men då jag inte vill vara uppkopplad mot grannens nätverk 24/7 så skulle jag vilja hitta ett sätt att vid vissa tidpunkter ansluta och koppla från mig från hans nätverk. Har dock ej hittat något sätt för att göra just så.

Hur skulle Ni reagera om Ni var min granne och kom på mig?

Ja du...eftersom torrent är olagligt hade jag blivit väldigt arg och polisanmält.
(99% av all torrent används nog olagligt)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

Kan man inte bara ge fan i saker som inte är ens egna? Om din granne kan ha ett snabbare nät så är det väl inte omöjligt för dig. Kanske tigga till dig en högre veckopeng? Jag är less på att betala för snyltare oavsett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Kan man inte bara ge fan i saker som inte är ens egna? Om din granne kan ha ett snabbare nät så är det väl inte omöjligt för dig. Kanske tigga till dig en högre veckopeng? Jag är less på att betala för snyltare oavsett.

Om detta är en omöjlighet då? Allas efternamn är inte von snorre.
Om grannen i fråga inte använder sin uppkoppling om nätterna så gör det väl inget? Inte så att grannen får någon ekonomisk förlust what so ever.
Lite vänsterkärlek i små mängder dör väl ingen av?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Ja du...eftersom torrent är olagligt hade jag blivit väldigt arg och polisanmält.
(99% av all torrent används nog olagligt)

Vadå det han ska ladda ner är ju inte olagligt enligt han själv? :S Finns mängder med skit som laddas ner lagligt. Säker långt över 1 procent som är lagligt. Tänk bara på hur mycket blizzard bidrar med lagliga torrents.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle jag komma på att någon använde våran trådlösa uppkoppling så skulle jag sätta dit säkerhet(som jag redan har haft ett tag nu). Hade jag dock känt grannen som gjorde det och den innan kom och frågade skulle jag nog kunna godkänna användandet om vi först går igenom vad grannen gör för något. Jag skulle be om MAC-adressen och sen tillåta den i routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Skulle jag komma på att någon använde våran trådlösa uppkoppling så skulle jag sätta dit säkerhet(som jag redan har haft ett tag nu). Hade jag dock känt grannen som gjorde det och den innan kom och frågade skulle jag nog kunna godkänna användandet om vi först går igenom vad grannen gör för något. Jag skulle be om MAC-adressen och sen tillåta den i routern.

Mac adress är inte någon säkerhet ens, då det är data som sänds i klartext. att istället sätta wpa2-psk så sitter du ganska säker mot att andra ska kunna använda ditt nät.

skulle jag få reda på att någon tagit sig in i mitt när skulle jag garanterat göra något åt det, men har man inte skyddat sig får man nästan skylla sig själv. och jag har för mig att det är lagligt så länge nätet är oskyddat.

Permalänk
Korsordsguru

20-30 dagar kan du väl ändå klara dig utan att dra ner fragmovies vad fan? Men om du frågar grannen så har denne säkert inget emot att du surfar lite via han WLAN tills ditt eget ADSL blivit inkopplat (alla "behöver" ju kolla mailen och liknande). Om det är olagligt är väl mindre intressant, men är ju definitivt oschysst att koppla upp sig och börja ladda ner större saker via någon annans nät.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du frågar grannen om du möjligen skulle kunna använda deras internet tills dess att du själv blir uppkopplad tror jag inte de har något problem med det - särskilt inte om det bara handlar om en månad.

Jag skulle ha frågat.

Permalänk

Om någon sänder in i din lägenhet utan säkerhet får man ju anta att dom vill dela med sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Ja du...eftersom torrent är olagligt hade jag blivit väldigt arg och polisanmält.
(99% av all torrent används nog olagligt)

Uhm exakt hur är det olagligt att använda denna distributionsteknik? Var vänlig ange källor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Uhm exakt hur är det olagligt att använda denna distributionsteknik? Var vänlig ange källor.

Om du är allmänbildad så kan du räkna ut vad jag snackar om.mer än så ska jag inte behöva förklara.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Polisanmält nåt som inte är olagligt. Eller har nåt ändrats på den punkten som Leifi m.fl har missat?
Polisen som skulle som mest bara råda dig att köra med skyddat nätverk i fortsättningen.

Torrent,DC++,kazaa mm,är 100% lagliga protokoll.
Det jag menar är att om man kör oskyddat och någon använder ens internet för att begå brott så kan personen som står för abonnemanget bli åtalad på falska grunder.
Det låter väl roligt?
(Kör själv med skyddat wlan)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Om du är allmänbildad så kan du räkna ut vad jag snackar om.mer än så ska jag inte behöva förklara.

Jag vänder mig främst mot formuleringen. Själva bittorrent-tekniken är fullt laglig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om någon sänder in i din lägenhet utan säkerhet får man ju anta att dom vill dela med sig.

Haha, ja det var ju ett bra sätt att se på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
20-30 dagar kan du väl ändå klara dig utan att dra ner fragmovies vad fan? Men om du frågar grannen så har denne säkert inget emot att du surfar lite via han WLAN tills ditt eget ADSL blivit inkopplat (alla "behöver" ju kolla mailen och liknande). Om det är olagligt är väl mindre intressant, men är ju definitivt oschysst att koppla upp sig och börja ladda ner större saker via någon annans nät.

Jo absolut kan jag klara mig som jag har det nu, det är inte "hela världen" att det går lite långsammare just nu. Får mer tid över för studier som det är nu, vilket ju är positivt

Att fråga grannen skulle jag kunna göra - om jag visste vem det var. Det finns en hel del lägenheter här

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

angående torrent/nerladdning

i Danmark så kan man inte åka dit om man använder trådlöst (dom har något som liknad ipred)

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie_monster
angående torrent/nerladdning

i Danmark så kan man inte åka dit om man använder trådlöst (dom har något som liknad ipred)

Vadå använda trådlöst? Förklara det där lite bättre tack. Menar du att om jag använder grannens trådlösa att jag inte kan åka dit? är väl ganska självklart isf om du menar det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Vadå använda trådlöst? Förklara det där lite bättre tack. Menar du att om jag använder grannens trådlösa att jag inte kan åka dit? är väl ganska självklart isf om du menar det.

Han menar väl att det kan vara vem som helst som sitter och tankar på ditt trådlösa.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan tänka mig att man skulle kunna bli fälld för följande brott:

Stöld, av bandbredd:

Brottsbalk (1962:700)
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Intrång, om du behöver ändra din konfiguration för att komma åt nätet, Ev förmildrande omständigheter om du inte ändrat något sen köpet.

Brottsbalk (1962:700)
9 § Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år.

Brottsbalk (1962:700)
9 c § Den som i annat fall än som sägs i 8 och 9 §§ olovligen bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling eller olovligen ändrar, utplånar, blockerar eller i register för in en sådan uppgift döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som olovligen genom någon annan liknande åtgärd allvarligt stör eller hindrar användningen av en sådan uppgift. Lag (2007:213).

Ofredande, pga ev högre räkning eller andra olägenheter.

Brottsbalk (1962:700)
7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm
-----
Jag kan inte på nått sätt se hur det inte skulle vara ett brott, då du medvetet utnyttjar din grannes nät utan tillstånd. O andra sidan är Svea rikes lagar luddigt skrivna och med massa kryphål.
Fråga grannen om denna vill stämma dig. Om du blir fälld så får du överklaga till högsta domstolen, så vet du och alla andra med klarhet vad som gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Mac adress är inte någon säkerhet ens, då det är data som sänds i klartext. att istället sätta wpa2-psk så sitter du ganska säker mot att andra ska kunna använda ditt nät.

skulle jag få reda på att någon tagit sig in i mitt när skulle jag garanterat göra något åt det, men har man inte skyddat sig får man nästan skylla sig själv. och jag har för mig att det är lagligt så länge nätet är oskyddat.

Finns inga snillen här i området som skulle ta sig förbi det. Ingen som klarar av att läsa av vad som sänds heller för den delen. Det är ett simpelt filter som helt enkelt håller ute de som inte är tillåtna.

Vem är det som nätet ska skyddas mot? Pratar vi om duktiga nissar med utbildning över gymnasiet. För jag tror inte vanligt folk klarar av att ta sig in på nät även om skyddet är väldigt simpelt.