Delning av filer - Svår nöt att knäcka?

Permalänk
Medlem

Delning av filer - Svår nöt att knäcka?

Hej,

Jag har:
-en stationär dator, Windows Vista
-en helt ny bärbar jobbdator, Windows XP
-en bredbandsrouter, D-Link DIR-655.

Jag vill kunna dela filer/mappar mellan de olika datorerna och eventuellt en extern hårddisk som jag tänkt köpa och ansluta i routerns USB ingång.

På den bärbara jobbdatorn finns det många förinställda begränsningar, och jag har jag inga administratörsrättigheter, pga arbetsgivaren inte vill att de anställda skall använda datorn till något annat än jobbrelaterat, samt inte "förstöra" den.

En av begränsningarna är att jag via nätverket inte kan dela filer/mappar med min andra dator.

Finns det något sätt att trådlöst kringå detta, så att jag kan komma åt en extern hårddisk eller min stationära dator via t ex via bluetooth eller trådlös USB?

Permalänk
Medlem

USBn i DIR-655 är inte användbar som hårddisk-uttag. Den är till för att kunna spara och överföra inställningarna i routern (vad jag vet).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Frågan är, vad behöver jag för hårdvara för mitt problem ovan?

Permalänk

Lite jobbigt blir det ju då du inte har administrationsrättigheter. Men delning av filer & skrivare kanske är aktiverat?
Isåfall kan du ju använda din Vista dator som "server" om man nu ska uttrycka det så.
Du kan ju sedan ansluta din ev. usb hårddisk i vista datorn och dela därifrån. Ska inte vara någon cirkus att dela.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
USBn i DIR-655 är inte användbar som hårddisk-uttag. Den är till för att kunna spara och överföra inställningarna i routern (vad jag vet).

Det har de ändrat på i sin senaste firmware dock gäller det amerikanska enheter änsålänge.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Du kanske borde respektera din arbetsgivare och inse att det inte är din dator utan företagets.
Företaget kanske har någon policy där det framgår att användarna inte ska fingra i arbetsredskapen på annat vis än vad som är tänkt. Företag kan också ha dessa policys med i sina avtal vidare genemot eventuell tredjepart som en klausul för att försäkra att era maskiner är rena och kontrollerade.
Man kan i värsta fall bli avskedad om man via egna kreativa manövrar lyckas få in trojaner eller andra virus i verksamheten.

Så mitt råd är kort att inte fippla med saker som inte är dina.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du kanske borde respektera din arbetsgivare och inse att det inte är din dator utan företagets.
Företaget kanske har någon policy där det framgår att användarna inte ska fingra i arbetsredskapen på annat vis än vad som är tänkt. Företag kan också ha dessa policys med i sina avtal vidare genemot eventuell tredjepart som en klausul för att försäkra att era maskiner är rena och kontrollerade.
Man kan i värsta fall bli avskedad om man via egna kreativa manövrar lyckas få in trojaner eller andra virus i verksamheten.

Så mitt råd är kort att inte fippla med saker som inte är dina.

Jag uppskatar att du är så omtänksam, men nog om det, då det inte var det jag undrade om.

Är det något som har en lösning?