Permalänk
Medlem

2443bw vs fp241w

Ännu en tråkande "vilken skärm ska jag välja..?"...!

Jag har funderat lääänge på att handla ny skärm, sitter idag på en Viewsonic vp201s (20.1") från 2004. (Inköpspris 9k.: )
Är grymt nöjd med min nuvarande skärm, jämfört med många nya TN-paneler så tycker jag mig ha en finfin skärm. Men, jag vill ha en större skärm, widescreen, med högre upplösning. (Och gärna bättre prestanda.)

Problemet är att jag är rädd för att jag kommer bli besviken på färgerna på en TN-panel. Samtidigt är det uteslutande spel jag sysslar med, och ibland har jag frågat mig om min nuvarande skärms prestanda påverkar mitt spelande negativt?! Har ju svårt att jämföra, eftersom det är ett antal år sedan jag körde CRT.

De skärmarna som känns mest aktuella är alltså Samsung 2443 BW och Benq FP241w. Den senare har ju som sagt gått ned rejält i pris, till 3.6k på Dustinhome.
Det som oroar mig angående den skärmen är just att det är längesedan den lanserades, och de flesta rescensionerna på den kommer från 2006. Står den sig i dagens konkurrens? Och, är den duglig i fps-spel?

Har läst om problemen med ljud från 2443BW, men om det blir den och jag får problemet, då räknar jag med retur tills jag får ett bra ex.

Kommer jag bli mer nöjd med någon av panelerna, eller tror ni bara det är en vanesak?
Är rädd att jag ska sitta o störa mig på att det är sämre färger om jag tar TN jämfört med min gamla viewsonic, samtidigt är jag rädd för att Benqen ska kännas gammal och ev. som för dålig prestandaökning mot min gamla.

Har ni några kommentarer? Gärna från er som är ägare av skärmen, eller har bytt från snarlik skärm jag har (vp201s) till någon av dessa.

Tacksam för all input!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Re: 2443bw vs fp241w

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Ännu en tråkande "vilken skärm ska jag välja..?"...!

Jag har funderat lääänge på att handla ny skärm, sitter idag på en Viewsonic vp201s (20.1") från 2004. (Inköpspris 9k.: )
Är grymt nöjd med min nuvarande skärm, jämfört med många nya TN-paneler så tycker jag mig ha en finfin skärm. Men, jag vill ha en större skärm, widescreen, med högre upplösning. (Och gärna bättre prestanda.)

Problemet är att jag är rädd för att jag kommer bli besviken på färgerna på en TN-panel. Samtidigt är det uteslutande spel jag sysslar med, och ibland har jag frågat mig om min nuvarande skärms prestanda påverkar mitt spelande negativt?! Har ju svårt att jämföra, eftersom det är ett antal år sedan jag körde CRT.

De skärmarna som känns mest aktuella är alltså Samsung 2443 BW och Benq FP241w. Den senare har ju som sagt gått ned rejält i pris, till 3.6k på Dustinhome.
Det som oroar mig angående den skärmen är just att det är längesedan den lanserades, och de flesta rescensionerna på den kommer från 2006. Står den sig i dagens konkurrens? Och, är den duglig i fps-spel?

Har läst om problemen med ljud från 2443BW, men om det blir den och jag får problemet, då räknar jag med retur tills jag får ett bra ex.

Kommer jag bli mer nöjd med någon av panelerna, eller tror ni bara det är en vanesak?
Är rädd att jag ska sitta o störa mig på att det är sämre färger om jag tar TN jämfört med min gamla viewsonic, samtidigt är jag rädd för att Benqen ska kännas gammal och ev. som för dålig prestandaökning mot min gamla.

Har ni några kommentarer? Gärna från er som är ägare av skärmen, eller har bytt från snarlik skärm jag har (vp201s) till någon av dessa.

Tacksam för all input!

Jag har själv beställt en FP241W från Dustin och tror att du kommer bli extremt nöjd med den och relativt onöjd med 2443. 2443 är en TN-panel och kommer därför ha relativt värdelösa betraktningsvinklar, dålig svärta, dålig färgåtergivning. Vissa TN paneler är bättre än andra (jag tycker exempelvis att T260 är riktigt bra för att vara TN) men en bra TN panel kommer inte kunna mäta sig med en bra xVA eller IPS panel i de avseenden. TN är dock snabbare när det gäller spel. FP241W har dock i princip ingen ghosting, ca. 30 ms input lag (vilket är bra bland icke-TN paneler och kommer troligtvis inte märkas) så även den är grymm för spel. Trustedreviews jämför fortfarande nya skärmar med FP241W då de tycker att det är den bästa 24" skärmen på marknaden även om den är gammal.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Har haft min Samsung syncmaster 2443BW i 2 veckor nu och spelar dagligen på den.

Inga döda pixlar. Inget surr när man ändrar brigtness eller contrast. Ingen ghosting i spel vad jag kan se. Ingen backbleading. (även om man drar upp brightnessen på fullt)

Spelen jag testade var : Need for speed Most wanted. Need for speed Carbon. Enemy territory. Enemy territory Quake wars.

Körde samtliga spel med 1920x1200 i upplösning och allt på fullt. (Se min dator i sign))

Finns bara en sak som kunde varit bättre och det är vit text på touchknapparna till inställningarna på skärmen. Dom är nu gråa och syns väldigt dåligt i skärmens ljus.

Det där me betrakningsvinklar har jag aldrig haft problem med eftersom jag sitter framför skärmen när jag använder datorn;).

Kan bara säga att jag är helnöjd med skärmen. 3095:- på komlett.se

Benq FP241w kan jag inte utala mej om utan det får någon som har skärmen göra.

M.V.H Peter

Permalänk
Medlem

Oh noes, två olika rekommendationer!! :S

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Oh noes, två olika rekommendationer!! :S

Anledning till att jag rekommenderade fp241 var för att du redan nu tror att du kommer bli besviken av en TN skärm. Tror man att man blir besviken innan man köpt den så blir man högst troligt det. TN räcker för de flesta, och jag var själv inne på TN innan jag såg erbjudandet på Dustin. För 700 spänn mer får du en väldigt mycket bättre panel med en hel drös inputs osv osv. Det är upp till dig...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Jag har haft en 2443BW hemma och man märker av betraktningsvinklarna även om man sitter rakt framför skärmen. Den övre delen blir mörkare och med starkare färger än den nedre delen som får utvattnade och ljusare färger. Jag skickade tillbaka den. Sedan bryr sig inte alla om sådant här men om du kommer från något annat än TN är chansen stor att du gör det.

Det enda negativa jag har hört om FP241W är att vissa uppfattar den som för ljusstark. Sedan har den nog aningen högre inputlag än 2443BW också.

Jag skulle ändå valt BenQ:n såvida du inte är en hardcore gamer.

Permalänk
Medlem

Det som oroar mig lite är att den ändå är 3 år gammal... Finns nyare "versioner" av samma panel? Spelar det egentligen ngn roll? Skulle ju kännas bättre att sitta på en ny och fräsch variant, men det kanske är precis samma teknologi i den som en ny? Och så är det väl prisskillnad förstås....

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Beställde också en fp241 nyss. Satt i samma sits som dig, dvs har idag en 19" samsung 971p(5,5k nypris) med en kanon-panel men vill ha en större. De TN-paneler jag sett imponerar verkligen inte. BenQ:n kändes därför helt perfekt nu efter prissänkningen. Det enda jag oroar mig för är döda pixlar som jag stör mig väldigt mkt på.

Permalänk
Medlem

FP241W verkar bättre vad jag har läst, men har dock inte testat nån av dem. Skulle gå med PVA-panalen utan tvekan före en TN om det bara skilde några hundraingar som det gör nu.

Skriv gärna vilken väljer och hur den funkar när du får den
Funderar sj på en 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klimpn
Skriv gärna vilken väljer och hur den funkar när du får den
Funderar sj på en 24"

OM han får den (om han väljer BenQ). Jag är också intresserad av den, men leveranstiden skjuts fram så jag undrar jag (nu är det preliminärt 2:a december fast det stått "1-2 dagar" ett bra tag).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
OM han får den (om han väljer BenQ). Jag är också intresserad av den, men leveranstiden skjuts fram så jag undrar jag (nu är det preliminärt 2:a december fast det stått "1-2 dagar" ett bra tag).

Om? Varför skulle de inte leverera den? Är ju en kampanj, vilket är rätt fult av dustin IMO att ha kampanj på en produkt de inte har i lager.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Om? Varför skulle de inte leverera den? Är ju en kampanj, vilket är rätt fult av dustin IMO att ha kampanj på en produkt de inte har i lager.

De har ju bevisligen just en sådan kampanj (just nu står det 1-2 dagar, men det har det gjort i 3 dagar nu, och när jag pratade med dem trodde de 2:a dec). Angående "om", de har tidigare dragit bort en FSC ScaleoView L22W-x ur sortimentet mitt i veckan även fast den både var en av deras "Veckans vara" samt hade bannerreklam om den på prisjakt.nu vid tillfället.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
De har ju bevisligen just en sådan kampanj (just nu står det 1-2 dagar, men det har det gjort i 3 dagar nu, och när jag pratade med dem trodde de 2:a dec). Angående "om", de har tidigare dragit bort en FSC ScaleoView L22W-x ur sortimentet mitt i veckan även fast den både var en av deras "Veckans vara" samt hade bannerreklam om den på prisjakt.nu vid tillfället.

Nu står det I lager på benq:en. Det står heller inget om försenad leverans när man lägger till den i kassan som det gör på vissa varor, så jag tror och hoppas att de skickas snart. Fick dock ett mail tidigare idag om ändrat uppskattat lev. datum.

Edit: Nu är den skickad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen

Edit: Nu är den skickad.

Jupp, min med. Att det står 1-2 dagar innebär att de finns i lager hos leverantören. Det tar dom 1-2 dagar att få in dem och sedan går den ut till kund. Är det så bra som alla sagt blir det nog två. Om det finns några kvar om någon dag Det är onekligen ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Kul! Priset har till råga på allt gått ner lite på studentkontot (runt 100kr, men allt räknas ju när man är student )

Visa signatur

g++

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daolo
Det som oroar mig lite är att den ändå är 3 år gammal... Finns nyare "versioner" av samma panel? Spelar det egentligen ngn roll? Skulle ju kännas bättre att sitta på en ny och fräsch variant, men det kanske är precis samma teknologi i den som en ny? Och så är det väl prisskillnad förstås....

Har också tänkt så men när trustedreviews nyligen recenserade Dell 2408 så sa de att bildkvaliten inte håller samma standard som FP241W och enligt dem verkar det fortfarande som om FP241W är bästa 24" skärmen på marknaden. Dessutom har den låg input lag för icke-TN paneler på ca. 30 ms och enligt Anandtech så märker man inte någon input lag som är så låg som 30 ms. Är du extremt petig vad det gäller input lag så satsa på TN, men vill du en extremt bra skärm till ett grymmt pris, satsa på FP241W.

Tror för övrigt inte att det finns någon uppgraderad variant av den här panelen. Och modellen kom ut i Oktober 2006 om jag inte minns fel, så den är bara 2 år gammal. Känns väl inte lika kul som att ha en splittrans ny skärm men den är enligt många felfri och för 3695 spänn så är det ett givet köp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
OM han får den (om han väljer BenQ). Jag är också intresserad av den, men leveranstiden skjuts fram så jag undrar jag (nu är det preliminärt 2:a december fast det stått "1-2 dagar" ett bra tag).

Finns i lager nu och min skickades tidigare idag...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Hej!

Har själv i dagarna inhandlat en 2443BW, har den i pivot läge så stör mig en del på betraktningsvinklarna. Har den dessutom som andraskärm så det fungerar helt okey. När jag köpte min så fanns inte BenQ:n för det priset eller så missade jag den helt enkelt. Sitter med en S-PVA panel på den andra skärmen i icke pivot läge och jag måste säga att det är ju inte en direkt rättvis jämförelse men S-PVA panelen är ju klart bättre men kostar ju mer. När det inte skiljer mer än 500:-->700:- mellan skärmarna så skulle jag ha satsat på BenQ:n men jag säger inte att 2443BW är ett dåligt köp är själv rätt så nöjd med den fast hade jag vetat om BenQ:n så hade det nog blivit en sådan. Lycka till med ditt skärmval!

Visa signatur

Athlon64 X2 3800+, MSI K8N Neo4, 3Gb minne, BFG 8800GTS, Corsair 650W, 2x24" Wide
Laptop: Zepto Znote 6314W, Core 2 Duo T7400, Go7600, 2048mb Kingston

Permalänk

Har precis fått och installerat min BenQ FP241W. Helt gudomlig är den. Ingen ghosting eller märkbar input lag och betraktningsvinklarna är helt enorma.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har du lust att kolla vilket tillverkningsår/månad det är på skärmen?

Tack på förhand.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Har precis fått och installerat min BenQ FP241W. Helt gudomlig är den. Ingen ghosting eller märkbar input lag och betraktningsvinklarna är helt enorma.

Trevligt! Inga döda pixlar heller? Posten var för seg igår så de blir att hämta ut min idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defiant1
Har du lust att kolla vilket tillverkningsår/månad det är på skärmen?

Tack på förhand.

Vet inte hur man gör men jag fick iaf andra revisionen med 1:1 pixel mapping om det är det du undrar över. Lirade just CSS och märkte inte av något input lag och CSS är det jag är mest nojjig över om man säger så och sedan är det rätt snabbt också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Trevligt! Inga döda pixlar heller? Posten var för seg igår så de blir att hämta ut min idag.

Jag har inte märkt några döda pixlar ännu iaf. Har dock problem med foten till skärmen. Sänkte den till lägsta igår kväll och kan nu inte höja skärmen alls :S Själva skärmen är dock helt grymm. Ljusstyrkan är jättetrevlig. Har min andra 19" LG bredvid där jag kör Everest och lite sådana saker medan jag spelar och den är väldigt blek jämfört med BenQ:n.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Någon som kan uttala sig om brigtnessen som vissa upplever som för stark. Vad känner du oscar?

Permalänk
Medlem

Jag fick min FP241W igår. Fick tyvärr en stuck vit pixel och två döda röda subpixlar. Och med den dåliga pixelgaranti BenQ har så går den inte att få utbytt pga det. Däremot är det inget jag ens märker vid normalt avstånd från skärmen så det är inget jag stör mig på direkt, lite tråkigt ändå dock.

Däremot har jag en mörk "fläck" mitt på skärmen som inte går att torka bort, ser ut som en smutsfläck, men verkar vara under glaset. Ungefär lika stor som ett halvt "o". Ser ut som den här ungefär fast mer koncentrerad: http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1031813895&postcount=...

Överväger att försöka få skärmen utbytt pga det då jag stör mig på det... Lite rädd dock för att få fler döda pixlar på utbytesskärmen isf då många exemplar av denna modell verkar ha döda pixlar efter vad jag läst på hardforum.

Ljusstyrkan är alldeles för hög. Originalinställningarna var på 100 Brightness och 10 Contrast. Efter att ha dragit ner de till 0 Brightness och 10 Contrast så är den fortfarande lite för ljusstark men ändå helt okej. Skulle inte vilja sitta framför skärmen länge i ett mörkt rum med originalinställningarna dock.

På den positiva sidan dock:
Otroligt bra färger, mycket bättre än de på min gamla skärm. Gråa färger är lite varma dock. Även riktigt bra betraktningsvinklar, ser inga färskiftningar alls oavsett betraktningsvinkel.

Skärmfoten är otroligt bra, går att höja och sänka och vicka på rejält och smidigt. Finns även pivot-läge.
@ oscarstegland, jag gjorde samma sak, det finns en knapp längst ner på baksidan av skärmfoten, tryck in den så släpps spärren.

Märker inte av någon ghosting eller inputlag heller. Finns säkert men iaf inget jag märker.

Skärmen jag fick från dustin har tillverkningsdatum: August 2007

Efter att ha läst på hardforum så har jag för mig att skärmar tillverkade fr.om. June 2007 i Europa ska ha den nya firmwaren. September 2007 för USA dock tydligen. (Den nya firmwaren ska fixa pixelmappning vid 1920x1080 på HDMI) Jag har iaf möjlighet att stänga av Overscan i OSD så det ska vara den nya firmwaren på denna.

Man har ju även alla ingångar man kan tänkas behöva Använder dock bara DVI då min TV står precis bredvid skärmen :> Den är på 32" så den känns väldigt liten nu

Ska åka och köpa "LCD-wipes" och försöka få bort fläcken, går den inte bort så försöker jag nog få den utbytt. Gillar dock skärmen så blir nog inte att skicka tillbaka på ångerrätten iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Skärmfoten är otroligt bra, går att höja och sänka och vicka på rejält och smidigt. Finns även pivot-läge.
@ oscarstegland, jag gjorde samma sak, det finns en knapp längst ner på baksidan av skärmfoten, tryck in den så släpps spärren.

Vet att det finns en knapp där. Får ändå inte ut den... Vet inte vad jag skall göra. Annars är jag 100% nöjd med skärmen. Inga döda pixlar som tur är och inget smuts under skärmen.

Tråkigt att du skulle få ett måndagsex :S Är det någon som har någon aning om hur jag skall göra med foten (förutom detta lilla problem är foten sjukt bra och stabil)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Någon som kan uttala sig om brigtnessen som vissa upplever som för stark. Vad känner du oscar?

Som default fick jag den med 90 i Brightness och den är på tok för ljusstark i det läget. Mellan 0 och 30 är inga problem beroende vad man tycker är skönt för ögonen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Vet att det finns en knapp där. Får ändå inte ut den... Vet inte vad jag skall göra. Annars är jag 100% nöjd med skärmen. Inga döda pixlar som tur är och inget smuts under skärmen.

Tråkigt att du skulle få ett måndagsex :S Är det någon som har någon aning om hur jag skall göra med foten (förutom detta lilla problem är foten sjukt bra och stabil)?

Den klickar fast ganska ordentligt så man får lirka med knappen och dra i skärmen lite :> Tog ett tag innan jag fick loss den...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Den klickar fast ganska ordentligt så man får lirka med knappen och dra i skärmen lite :> Tog ett tag innan jag fick loss den...

Tack för hjälpen nu funkade det kanon. Det är rätt nice faktiskt att läsa på internet med den i Pivot mode :D. Det finns ingen sensor som roterar desktopen automatiskt i den eller?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Tack för hjälpen nu funkade det kanon. Det är rätt nice faktiskt att läsa på internet med den i Pivot mode :D. Det finns ingen sensor som roterar desktopen automatiskt i den eller?

Om du har ett nvidiakort så kan man lätt ändra läge genom hotkeys. För mig är det högerklick på skrivbordet - nView properties (inte nvidias kontrollpanel i min version av drivrutinerna) - fliken hot keys - display modes. En kombination med tre tangenter rekommenderas så minskar man risken för att komma åt det av misstag litegrann.
Nu står det iofs att du har ett ATI-kort i signaturen och då har jag ingen aning men borde finnas nånstans där med. Det där gamla ATi Tool kanske finns kvar, tror mig minnas en inställning där.

Ifall det fanns en "sensor" så borde du märkt det genom att OSD-menyn roterat sig själv när man är i pivotläge.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Trevligt! Inga döda pixlar heller? Posten var för seg igår så de blir att hämta ut min idag.

Har hämtat min nu :). Sjukt stor jämfört med förra 19" 4:3. Fick en död subpixel som sitter nästan längst ut i mitten som endast syns vid väldigt mörka färger. Dessutom kan de gå att få liv i en sån pixel, lyckades med det på förr-förra skärmen.

Riktigt nöjd över bildkvalitén också, men mest storleken =).

Vad ska man köra för uppdateringsfrekvens på den?

Permalänk
Medlem

Hämtade ut FP241W för nån timme sen, och det mesta är bra (foten är sjukt bra), men jag upplever att den "hummar" (brummar, men lite ljusare ) lite. Ska säga att jag har testat en förr, och visst de låter väl lite (väldigt dovt), men min låter ungefär dubbelt. Som vanligt är det svårt att veta vad man vill. Nåt "fel" kanske det är, men byter jag ut den så kan jag ju å andra sidan få trasiga pixlar. Vet inte vilket som är värst :).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Hämtade ut FP241W för nån timme sen, och det mesta är bra (foten är sjukt bra), men jag upplever att den "hummar" (brummar, men lite ljusare ) lite. Ska säga att jag har testat en förr, och visst de låter väl lite (väldigt dovt), men min låter ungefär dubbelt. Som vanligt är det svårt att veta vad man vill. Nåt "fel" kanske det är, men byter jag ut den så kan jag ju å andra sidan få trasiga pixlar. Vet inte vilket som är värst :).

Hehe jag är i ungefär samma sits Har en konstig fläck mitt på skärmen jag tänkt byta ut den för, men läste en på hardforum som gjorde det och fick tillbaka en skärm utan fläck men med 9 döda pixlar (vilket är OK enligt pixelgarantin) :>

Ringer nog dustin efter helgen ändå...

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist