Permalänk
Medlem

Dags för nya lurar.

Ska köpa nya lurar i slutet av månaden, men har inte fått klart för mig vilka jag ska ha än. Har sökt på forumet men inte funnit något perfekt för mig. Jag är inte helt 100 på om jag vill ha hörlurar eller headset, men det lutar åt headset.

De ska kosta ca 600kr exkl. frakt och vara bra all-round. De kommer mest användas till musik och spel. Säg till om det är något mer som ska tilläggas.

För övrigt har jag ett bra ljudkort (X-Fi), men jag undrar om jag får sämre ljudkvalité om jag kopplar in headsetet till en liten sak som är kopplad med sladd till basen på mitt högtalarsystem (jämfört med om jag kopplar in headsetet till ljudkortet).

EDIT
Nu när jag tänker på saken vill jag hellre ha headset med sepparat mic, då det är för drygt att ha mic och hörlurssladd tillsammans. Jag orkar inte gå ner på alla fyra och byta sladdar bakom datorn varje gång jag vill skifta, och jag vägrar skaffa ett externt ljudkort eller liknande switch för att göra det enklare (och betala några hundra, plus få sämre ljudkvalité). Så nu är det bara hörlurar vi snackar om, inga headsets.

Med det sagt, finns det någon mic som är speciellt bra att använda för spel? Jag vill ha någon som låter andra höra mig tydligt, och inte släpper in ljud från omgivningen (med andra ord, brus?).

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt Creative Fatal1ty Headset.
Bra ljud, bekväma, volymontroll, löstagbar mic:)
Sen så kostar dom inte mycket för vad man får tycker jag.
Helnöjd med dom!

Permalänk

Sennheiser HD 515/ Sennheiser HD 465/ Sennheiser HD 215 med Zalman MIC1

Priset på samtliga hörlurar med zalman mikrofonen ligger drygt 530-610 kr

Permalänk
Medlem

Re: Dags för nya lurar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard

För övrigt har jag ett bra ljudkort (X-Fi), men jag undrar om jag får sämre ljudkvalité om jag kopplar in headsetet till en liten sak som är kopplad med sladd till basen på mitt högtalarsystem (jämfört med om jag kopplar in headsetet till ljudkortet).

Precis samma sak undrar jag. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dags för nya lurar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Precis samma sak undrar jag. Någon som vet?

Det är en sån här, som man ser sticka ut som en svans.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312290

Permalänk
Medlem

Icemat Siberia White Edition <3

EDIT: Tydligen så har de utgått på Webhallen... Vet inte ifall det har släppts några nya från Icemat...

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ang. ljudkvalitet med koppling till den lilla lådan: prova och se! Om ni inte märker nån skillnad så är det väl lugnt, dock är det säkert en minimal ökning i brus om man kopplar via den lilla lådan...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storzstarkz
Sennheiser HD 515/ Sennheiser HD 465/ Sennheiser HD 215 med Zalman MIC1

Priset på samtliga hörlurar med zalman mikrofonen ligger drygt 530-610 kr

Dessa lurar som du skrivit om är väl inte slutna? Jag måste tyvärr ha slutna, då jag inte vill att ljud ska komma in eller ut när jag lyssnar på musik och spelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Dessa lurar som du skrivit om är väl inte slutna? Jag måste tyvärr ha slutna, då jag inte vill att ljud ska komma in eller ut när jag lyssnar på musik och spelar.

jag tror dom är slutna inte helt hundra på det.

Permalänk

AKG K 518 DJ

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lagomsömndrucken
AKG K 518 DJ

Hm! Från vad jag kan se har de fått bra respons av privatpersoner... men jag har hittils inte hittat en proffsrecension. Men hur är dom om man jämför mot Koss Pro 4aa Titanium? Fördelar/nackdelar, styrkor/svagheter? Tackar på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skullcandy GI j*vligt bra Headset Köp dom o du blir inte besviken

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phreak1986
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18597

Sennheiser HD555

Har kollat in dom, men de är i dyraste laget, speciellt med frakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Icemat Siberia White Edition <3

EDIT: Tydligen så har de utgått på Webhallen... Vet inte ifall det har släppts några nya från Icemat...

Eftersom märket Icemat inte finns längre, däremot finns samma modell från SteelSeries.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Hm! Från vad jag kan se har de fått bra respons av privatpersoner... men jag har hittils inte hittat en proffsrecension. Men hur är dom om man jämför mot Koss Pro 4aa Titanium? Fördelar/nackdelar, styrkor/svagheter? Tackar på förhand.

Koss Pro 4AAT behöver en hel hörlursförstärkare för ungefär samma prissumma för kunna låta bra, väldigt tungdrivna lurar. Kan inget annat än att rekommendera AKG K 518 om du enbart ska köra ur ljudkort men samtidigt vill ha suveränt ljud.

Permalänk

Har själv bara gott att säga om Sennheiser, mkt lurar för pengen, betat av olika märken under åren.

min röst gå till Sennheiser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
Har själv bara gott att säga om Sennheiser, mkt lurar för pengen, betat av olika märken under åren.

min röst gå till Sennheiser

OK, jag väljer ärligt talat hellre någon Sennheiser före AKG-lurarna... mest för att jag blir lite osäker av termen "DJ-lurar". Vilka Sennheiser är bäst för spel och musik, kanske också till MP3-spelaren, helst inte dyrare än 700kr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
OK, jag väljer ärligt talat hellre någon Sennheiser före AKG-lurarna... mest för att jag blir lite osäker av termen "DJ-lurar". Vilka Sennheiser är bäst för spel och musik, kanske också till MP3-spelaren, helst inte dyrare än 700kr?

Sennheiser HD 555. Om du ska handla hos inet.se så kommer det kosta 775 inklusive frakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storzstarkz
Sennheiser HD 555. Om du ska handla hos inet.se så kommer det kosta 775 inklusive frakt.

De verkar bekväma och riktigt bra för sitt pris enligt recensioner, men recensionerna säger också att lurarna inte är slutna... till vilken grad är de öppna? Alltså, hur mycket kommer jag höra från omgivningen, och hur mycket kommer omgivningen höra från mig? Det är okej om lite ljud kommer ut, men jag vill kunna spela med medelhög volym på natten, och om jag använder den till en MP3-spelare vill jag inte störa andra på bussen...

Permalänk
Permalänk

Skullcandys lurar behöver inte låta dåligt, men med tanke på hur de ser ut har de inte satt ljudkvaliten i första rummet. "Patroner" i kromad plast som dekoration? Kom igen. Kan ju ses som prisvärt beroende på vad man prioriterar.

Jag vill också göra dig uppmärksam på att HD 555 är öppna. De kommer alltså stänga ute ljud dåligt. Sennheiser har en del andra, slutna lurar, som kan vara värt att kolla närmare på. Men inga jag har provat själv.

Det som jag själv uppskattar med K 518 DJ är att de stänger ute ljud effektivt, samt ger bra ljud för pengen. "DJ" eller ej har inte så mycket med den saken att göra.
För 500 hundra är det bra lurar. För 700 tror jag inte du får så mycket mer. Ska du ha något bättre kan du lika gärna gå upp till 1000. Där finns mer att välja emellan.

Visa signatur

ws: Opteron 165 @ 1.8 GHz Zalman CNPS7700-AlCu | Asus A8N-E Zalman ZM-NB47J | 2*512 Corsair Value Select | Asus EN6600GT Silent| 2x Hitachi Deskstar T7K250 | 2x Hitachi Deskstar T7K500 | FSP 400W | Cheiftec Dragon | Ubuntu 9.10

Netbook: Asus EeePC 901 | Ubuntu 9.10 Netbook Remix

Permalänk
Medlem

En update... har äntligen köpt ett par AKG K 518 DJ. De är bra enligt min subjektiva åsikt, men de sitter för hårt för min smak... och PÅ öronen istället för runt om, och det gör helt enkelt för ont. Jag har bara haft dom ett par timmar, så de kanske blir mjukare med tiden, men jag vill inte behålla dom länge nog för att ta reda på det. För att sammanfatta känner jag mig lurad, då muffarna såg mycket större ut på bilderna jag sett. De är inte heller så bekväma som jag trodde de skulle vara.

Jag är fortfarande öppen för tips på bra hörlurar som stänger ute ljud och inte släpper ut ljud från lurarna till omgivningen, men samtidigt är bekväma. Är det en möjlig kombination?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
En update... har äntligen köpt ett par AKG K 518 DJ. De är bra enligt min subjektiva åsikt, men de sitter för hårt för min smak... och PÅ öronen istället för runt om, och det gör helt enkelt för ont. Jag har bara haft dom ett par timmar, så de kanske blir mjukare med tiden, men jag vill inte behålla dom länge nog för att ta reda på det. För att sammanfatta känner jag mig lurad, då muffarna såg mycket större ut på bilderna jag sett. De är inte heller så bekväma som jag trodde de skulle vara.

Jag är fortfarande öppen för tips på bra hörlurar som stänger ute ljud och inte släpper ut ljud från lurarna till omgivningen, men samtidigt är bekväma. Är det en möjlig kombination?

Om du har lurarna kvar, prova att "öppna" dom lite genom att böja metallgrejen som sitter i diademet. Hade samma problem som dig, men nu NJUTER jag

Permalänk

Hade ett par Sennheiser HD555 innan jag bytte till HD650. Kan bara rekommendera. Riktigt bra lurar, även om de är lite dyrare så kommer du nog inte ångra dig.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Hade ett par Sennheiser HD555 innan jag bytte till HD650. Kan bara rekommendera. Riktigt bra lurar, även om de är lite dyrare så kommer du nog inte ångra dig.

Är det bara AKG som gäller, tycker ni? Är lite orolig att de fått minus för sin komfort. Jag ska sitta långa flygresor med lurarna (10-11 timmar) är det tänkt, och känner därför att komforten är viktig.

Permalänk

Sennheisers lurar generellt sitter väldigt bra. Inte för hårt och inte för löst. Passformen är framtagen för långa lyssningspass.
En sak du måste tänka på när det gäller Sennheiser dock är att det är öppna lurar. Alltså membranet ligger fritt i lurarna med bara ett galler bakom så lurarna läcker mycket ljud. Så ska du lyssna med relativt hög volym är det kanske inte så uppskattat av personen i stolen bredvid dig på flyg osv

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

mkt för pengarna så ska du välja creative fatality men lite finare saker så ska du satsa på ett Steelsound 5hv2:) sjukt nice, byte just upp mig från ett fatality till 5h:)