Vilken Linux-dist kör du? - Vinter 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonajme
Är det bara jag som tycker arch är mycket lättare att sköta än Ubuntu? Jag blir fan yr när jag kollar på upplägget på allt i Ubuntu, en röra med saker huller om buller. Ingen struktur alls på något. Är jag verkligen ensam om att tycka så? :S

Tycker också att arch är mycket lättare att sköta. Föredrar helt klart rc.conf före att systemet själv lägger till de nya modulerna på uppstart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Ubuntu bloatat .. ? Förstår inte.....

Vet inte äns om detta är värt att kommentera. Men i standard desktop istallationen utav ubuntu följer det med så många saker som för många inte blir använda då de inte har något behov eller för att de föredrar andra program. Sedan är inte precis gnome, compiz-fusion, nautilus, rythmbox, openoffice osv. de "lättaste" programmen man kan köra. Damn Small Linux och Astrumi ligger på .iso filer på ca 50mb med grafisktgränssnitt och drar knappt nå minne alls. DSL drar under 20mb (live-CD), medans man måste ha minst 256(?)mb för att äns kunna installera ubuntu grafiskt.

Finns minimal install på ubuntu, men enligt mig känns det som det finns lite väl lite support på den när man behöver hjälp.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ubuntu är en helhetslösning. Om man inte gillar det behöver man inte använda det, och för den delen inte wina om hur bloat det är. Håll er till alla tuffa och enkla distributioner ist.

Jag använder Ubuntu för att det fungerar stabilt, kräver inget underhåll och är enkelt. Jag får helt enkelt mer tid till det viktiga.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Debian mest då det är det som gäller på jobbet, men någon burk kör jag Ubuntu på också.

Permalänk
Medlem

Kör Debian på servern, IPCOP på routern och planerar att lägga in Debian på mainriggen.

Permalänk
Medlem

Kör Debian stable på dom externa servrarna på jobbet, och Debian testing på dom icke kritiska servrarna. Många av våra användare kör sen främst Ubuntu i lite olika former på sina klienter parallellt med XP.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Röstade på Mint eftersom det är vad jag kör på huvuddatorn. Kör SlugOS på min Linksys NSLU2 samt ubuntu-server på serverdatorn. Sedan testar jag lite olika distar i VirtualBox också...

Permalänk

Debian hær, efter ett slagsmål med Gentoo.... *inte speciellt kunning*

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Arch på laptopen, fungerar super.

Permalänk

Server: FreeBSD
Desktop: Arch Linux (sen nyligen, tidigare FreeBSD)
Leklåda: Solaris 10/08 just nu

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Kör senaste Ubuntu på både laptop och desktop.

Permalänk
Inaktiv

Xubuntu..riktigt lagomt

Permalänk
Medlem

Ubuntu 8.10 för min del. Kör den på min bärbara 2ghz c2d och det bara flyter på.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande rätt ny på Linux så jag håller mig till Ubuntu på både min desktop, server och Eee. Finns så fantastiskt mycket hjälp att få på nätet när det gäller den disten :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Var är alla Fedora-användare? Gick inte deras projektledare ut nyligen och sa att de hade fler installationer än Ubuntu?

Av de distar med över 10 användare så verkar det bara vara Arch som inte har tappat andelar till Ubuntu sen förra omröstningen, det kanske är samma lojala 13 användare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu server edition. Körde på min gamla server Slackware.

Båda distarna är stabila och trevligare, dock så är ubuntu lättare att hålla uppdaterat

Permalänk
Medlem

Gentoo på stationära och jobblaptopen. Kubuntu 8.04 (ingen kde4 här inte) på allmänna datorn hemma. På jobbet kör vi mest SLES, ingen höjdare direkt.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk

Linux Mint.

Enkel och fin. Byggd på Ubuntu, så man har stor community till hjälp.

Permalänk
Medlem

oj vad ubuntu dominerar här

har ubuntu server 8.10 installerat

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.