Köpa 16-bitars spelkonsoll, hur utbrett är problemet med långsamma PAL-spel?

Permalänk
Testpilot

Köpa 16-bitars spelkonsoll, hur utbrett är problemet med långsamma PAL-spel?

Tjenamoss!
Jag funderar på att köpa en 16-bitars spelkonsoll, är väl då Super Nintendo och Sega Mega Drive som är aktuellt. Ett problem jag är lite orolig över är dom kassa NTSC till PAL-konverteringarna vi har fått dras med, hur utspritt är det på 16-bitarsgenerationen? jag vet att iallafall det första Sonic-spelet har det problemet och är löjligt långsamt som PAL-version. Är det lika dant på dom stora spelen till SNES? tänker mestadels på Super Mario World.

Är det värt att försöka importera konsollerna från USA för att få rätt hastighet eller är kanske en hårdvarumod vägen att gå? vet att det är en ganske lätt modifiering på SNES men har inte kollat hur det ligger till med Mega Drive. Nackdelen med att importera från USA är att deras SNES är så fult och att Mega Drive heter Genesis men det kanske ger mer status

Sist men inte minst tänkte jag passar på att dra igång ett litet konsollkrig. Vilken konsoll är bäst av Super Nintendo och Sega Mega Drive? spelen jag mestadels tänkt på är Sonic och Super Mario World men det måste ju finnas andra heta kandidater. Själv hade jag aldrig den här generationens konsoller när jag var liten utan hade bara NES och sen en Amiga 500 så jag har missat lite vad det var som gällde.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kanske dyrare... Men du kan ju även skaffa en Wii, där finns väl det mesta på Virtual Console... Även Mega Drive...

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Spelfyndet säljer moddade Amerikanska SNES och Mega drives som du kan spela alla spel på oavsett region. Dom är inte gratis men det är en smidig lösning.

Angående spel så är jag väldigt partisk efter att ha varit uppväxt med Master System och Mega Drive plus tidningen SEGA FORCE.

Men enligt mig så har SNES:en mera klassiska JRPGs plus Marioliknande plattformare medans Megan är bättre på allt annat.

En bra blandning med spel är enligt mig: (vissa klassiker är inte med pga att dom är bättre på andra konsoller/datorer Typ: Another world + Flashback, Desert Strike, Samurai Shodown osv.)

Streets of Rage 1-3

Sonic 1-3

Phantasy star 1-4 (1:an till master system dock...)

Shining force 1-2

Toejam & Earl

NHL 95

Castlevania: Bloodlines

Ecco the Dolphin

Eternal Champions

The Faery Tale Adventure

Golden Axe 1-2

Landstalker

Micro Machines 1-2

Mortal Kombat 1-3

Mutant League Hockey

Quackshot

Road Rash 1-3

Street Fighter 2: Special Champion Edition

Strider

Sunset Riders

Sword of Vermilion

Thunder Force 2-4

Truxton

Two Crude Dudes

Virtua Racing

World of Illusion

Zero Tolerance

Zombies Ate My Neighbors

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Kanske dyrare... Men du kan ju även skaffa en Wii, där finns väl det mesta på Virtual Console... Även Mega Drive...

Har redan en Wii och det är ju inte samma känsla som att spela på the real deal liksom, dessutom ska spelen där lida av långsamma PAL-problemet vad jag läst. Kanske löser sig om man kör konsollen i 480p-läge men är inte säker. Hur som helst så är det orginalkonsollerna jag är ute efter.

Hur ligger det till med japanska konsollerna förresten? dom kör ju också NTSC men är alla deras spel på japanska?

Tack för speltipsen SID 6.7, ska kolla upp dom. Var dåligt med kompisar som hade Mega Drive i min kompiskrets så jag har väldigt dålig koll på spel utöver Sonic. Det lutar i dagsläget faktiskt mest åt Mega Drive då den känns mer ovanlig och spännande

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tyckte aldrig Sega 16bit va någon hit, köpte själv sega när den kom och missade därför SNES, vilket misstag är allt jag kan säg, även om jag kände fler personer som ägde Sega än SNES så kände jag i alla fall en med SNES och så avis jag va på Super Metroid, Zelda, Street Fighter 2, Star Wars osv. Missade även Saturn och Dreamcast som är 2 otroligt bra konsoller, brukade dock hyra Sega Saturn men Dreamcast missade jag helt på den tiden. :/

Tycker du ska köpa SNES, köper du ett amerikanskt SNES så brukar spelen dessutom vara billigare.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Jo, problemet med dåliga NTCS till PAL konverteringar var utbrett redan under 16bit eran. Street Fighter II är ett exempel på PAL konvertering som fick lida gentemot NTCS versionen. Många PAL konverteringar led även av svarta ramar i uppkant och nedkant av tv skärmen medans det var fullbild på NTCS versionerna.

Under första halvan av 90 talet var Megadrive de stora pojkarnas konsol medans SNES (ungefär som nu) mest ansågs rikta sig mot en yngre publik.

Ang vilken konsol som var bäst så var SNES:en överlägsen (nåja bättre) än Megadrive på det tekniska planet.

Bli medlem på Loading.se (tidningen levels forum) och läs deras artikel pixelperfektion som handlar om snes, dess historia, dess hårdvara och dess spel. Artikeln finns som nedladdningsbar pdf och är mycket intressant läsning.

http://loading.se/text.php?text_id=3973

Dock är det svårt att rekommendera megadrive över snes eller vise versa, båda två var viktiga konsoller med stora spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

Ang vilken konsol som var bäst så var SNES:en överlägsen (nåja bättre) än Megadrive på det tekniska planet.

PFFFT! 7.67 MHz processor i Megan (NTSC) vs 3.58 MHz hos Den Supergrå lådan... Det finns en anledning till att intromusiken till NHL gick i Slow motion på SNESen...
Det den däremot hade övertag i var färgpalett och lite grafiktjaffs som vi alla vet är oviktigt... För ni är väl inte (konstpaus) GRAFIKHOROR!!!???

Ehum... Har lite svårt att glömma bort att det gamla goda 90-talets konsollstrider är över... Det är inte detsamma nuförtiden, snyft.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

SNES var hårdvarumässigt bättre än megadrive, 3.58Mhz processor eller inte. Som vi alla vet handlar inte prestanda enbart om klockfrekvens.

Supergrå lådan var inte det ett uttryck som flitigt användes av SEGA FORCE ?

Var man en riktig grafikhora under tidigt 90 tal så var det dock endast ett system som gällde och det var varken PC, AMIGA, SNES eller Megadrive utan

som gällde

Varför inte slänga in lite nostalgilänkar? 100 snes spel

http://www.youtube.com/watch?v=pjak4ByHnco&feature=related

o så 100 till megan

http://www.youtube.com/watch?v=eEUQGQkDOHc

Permalänk
Medlem

Ville bara klargöra att Super Nintendos CPU hade faktiskt en input-rate på 21.47727 Mhz, men däremot var databussen på max 3.58Mhz så det blev ju den riktiga hastigheten. Lite onödigt vetande såhär på kvällskvisten bara

Sen har ju spelen med SuperFX chippet en egen cpu som också ligger på runt 21mhz i vissa spel.

EDIT: Sen tycker jag att TS ska köpa en amerikansk konsol och amerikanska spel till den. Det blir helt enkelt bäst så. Hade jag börjat samla SNES spel nu så hade jag gjort så iaf. Sen kan man köpa en billig PAL konsol för Terranigma och andra spel som bara finns till PAL
NTSC spel brukar också vara billigare på Tradera när man väl hittar dem.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Testpilot

Knivigt läge här, kanske ska köpa ett SNES ändå fast den är lila och lite ful

Tips på bra spel då? det bästa jag känner till är i princip Super Mario World. På tal om Super Mario så undrar jag lite över kassetten Super Mario All-stars, ibland verkar World ingå tillsammans med dom övriga remake-versinerna men på vissa verkar den saknas, hur ser man till att det är rätt version man får? går det att se skillnad på dom olika versionerna?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

För guds skull, köp inte en PAL konsol. Hemska grejer. SNES:en är ju "Relativt" lätt att modifera både för 60 hz samt regionsfrihet, vilket är aningen svårare på en amerikansk. Antalet spel som fungerar "bra" går att räkna på ena handen, likså kommer du behöva löda i kasetter och liknade ifall du tex skulle vilja köra Super Mario RPG. Har för mig att Mario World bundlades med vissa maskiner i slutet på dess livslängd. Står ju rätt flashigt på etiketten ifall Mario World följer med eller ej.

Tycker du den är för ful annars så kör på en SNES JR annars. Saknar dock S VHS utgång.

Megadrive suger förövrigt, bortsett ifrån Sonic, Phantasy star och några enstaka Shoot Em Ups är maskinen närmast värdelös. Hemsk musik också.

För att skapa uppror, gårdagens PS3:a om man vill. Bara hemska multiplattforms lir och ett par enstaka guldklimpar.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Super Metroid
The Legend of Zelda: A link to the past
Chrono Trigger
Gradius 3
Mega Man X
Mega Man X2
Mega Man X3
Street Fighter II Turbo
Tales of Phantasia

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Avstängd

Re: Köpa 16-bitars spelkonsoll, hur utbrett är problemet med långsamma PAL-spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Tjenamoss!
Jag funderar på att köpa en 16-bitars spelkonsoll, är väl då Super Nintendo och Sega Mega Drive som är aktuellt. Ett problem jag är lite orolig över är dom kassa NTSC till PAL-konverteringarna vi har fått dras med, hur utspritt är det på 16-bitarsgenerationen? jag vet att iallafall det första Sonic-spelet har det problemet och är löjligt långsamt som PAL-version. Är det lika dant på dom stora spelen till SNES? tänker mestadels på Super Mario World.

Är det värt att försöka importera konsollerna från USA för att få rätt hastighet eller är kanske en hårdvarumod vägen att gå? vet att det är en ganske lätt modifiering på SNES men har inte kollat hur det ligger till med Mega Drive. Nackdelen med att importera från USA är att deras SNES är så fult och att Mega Drive heter Genesis men det kanske ger mer status

Sist men inte minst tänkte jag passar på att dra igång ett litet konsollkrig. Vilken konsoll är bäst av Super Nintendo och Sega Mega Drive? spelen jag mestadels tänkt på är Sonic och Super Mario World men det måste ju finnas andra heta kandidater. Själv hade jag aldrig den här generationens konsoller när jag var liten utan hade bara NES och sen en Amiga 500 så jag har missat lite vad det var som gällde.

Segas phantasy star slog allt i rollspelsväg,det finns väl inget som man längtar tillbaka till så mycket,det krossar ju wow och sånt modernt skräp som inte är äkta rollspel:))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Testpilot

Bi99uy: Menar du att jag ska köpa en PAL (och modifiera) eller inte (köpa NTSC)? lite svårt att förstå vilket du tycker är bäst

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hur vill du spela ? Jag skulle råda dig till att köpa en amerikansk SNES alla dagar, att spelen blir något svårare att få tag på [import från usa] vägs upp av det enorma utbudet, samt den fyrkantiga snes:en är inte ful, den är mäktig.

Vill du o andra sidan spela även japanska spel är det lite anorlunda, det går nämligen inte att trycka ned i en amerikansk snes pga utformningen av kasseterna. Japanska kasseter har samma utformning som de europeiska medans amerikanska är fyrkantigare till formen, är du intresserad av att spela allt även om språket råkar vara japanska är det nog lättare att modifiera en europeisk konsol med multi x eller adapter, fast är man bara intresserad av västerländskt så anser jag att det är den amerikanska marknaden man skall titta på och då kan man lika gärna köra med en amerikansk konsoll, fördelen är att det var inte alla super FX spel som gick att spela med regionsfri adapter.

"På tal om Super Mario så undrar jag lite över kassetten Super Mario All-stars, ibland verkar World ingå tillsammans med dom övriga remake-versinerna men på vissa verkar den saknas, hur ser man till att det är rätt version man får? går det att se skillnad på dom olika versionerna?"

I Super Mario All-stars ingår Super Mario Bros 1, 2 & 3 alla släppta på NES samt super mario bros the lost levels som är den japanska orginaluppföljaren på Super Mario Bros. The lost levels släpptes aldrig här till nes pga att det var för likt orginalet samt att det ansågs för svårt för västerländska spelare, så våran 2:a är egentligen inget super mario bros spel från början utan hette doki doki panic i japan. Super mario world har aldrig legat som omgjord version på en all-stars kasset. (om det inte fanns på någon piratkasset från hong kong eller dyl)

Lista på 100 bra snes spel:
http://www.sydlexia.com/top100snes.htm

Förövrigt får man inte äga ett super nintendo utan ett tillhörande The legend of zelda a link to the past, ett av tidernas bästa spel

Bi99uy: Playstation och dess uppföljare är SNES:ens enda rättmätiga arvingar,360 är på sin höjd dagens sega mastersystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Bi99uy: Menar du att jag ska köpa en PAL (och modifiera) eller inte (köpa NTSC)? lite svårt att förstå vilket du tycker är bäst

Tekniskt sett blir det bättre ifall du köper en PAL maskin och sedan moddar om den, då du får möjlighet att köra PAL exlusiva spel samt NTSC lir. Blir som sagt då lite pill bara och vissa spel behöver som sagt lödas om i kasetten.

Mao, kör på en NTSC maskin och som sagt, ser den för ful ut kör på Snes JR eller en japansk Super Famicom och fila ner kanterna för att få plats med alla kasetter.
Värt att tänka på är att även handkontrollerna är regionsskyddade, så se till att skaffa rätt ifrån början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

I Super Mario All-stars ingår Super Mario Bros 1, 2 & 3 alla släppta på NES samt super mario bros the lost levels som är den japanska orginaluppföljaren på Super Mario Bros. The lost levels släpptes aldrig här till nes pga att det var för likt orginalet samt att det ansågs för svårt för västerländska spelare, så våran 2:a är egentligen inget super mario bros spel från början utan hette doki doki panic i japan. Super mario world har aldrig legat som omgjord version på en all-stars kasset. (om det inte fanns på någon piratkasset från hong kong eller dyl)

Saxxat ifrån Wikipeda :

Super Mario All-Stars

Super Mario All-Stars is an enhanced remake of the first four Mario games: the 1985 NES game Super Mario Bros., its Japanese sequel, Super Mario Bros.: The Lost Levels, its American sequel, Super Mario Bros. 2, and Super Mario Bros. 3. Released in 1993 for the Super Nintendo Entertainment System, it sports graphic enhancements, glitch fixes, and the ability to save one's game, allowing the player to restart from a save point instead of from the beginning, should a player lose all of their lives. An alternate version, also containing Super Mario World, was bundled with the Super Nintendo in December 1994. It was very successful and well-received upon release and eventually became a "Player's Choice Million Seller"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

Bi99uy: Playstation och dess uppföljare är SNES:ens enda rättmätiga arvingar,360 är på sin höjd dagens sega mastersystem

Pfft, blasfemi. PS3:an är ju precis som Megadrive, skumma reklamkampanjer och inriktar sig åt "Riktiga Gamers" samt är dyrare än resterande alternativ.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Knivigt läge här, kanske ska köpa ett SNES ändå fast den är lila och lite ful

NEIN! Lyssna inte på den grå massan... Våga vara underdog genom att spela på den bästa retromaskinen istället för den populäraste.

Kom ihåg att: Genesis does what Nintendon't

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Problemet med spel som går långsamt på en PAL-maskin i SNES är i princip total. De enda spel som jag vet kör i rätt hastighet är Super Metroid, Mario All-stars och några SuperFX-spel. Annars är alla spel bara nersölade i förhållande till om man skulle kört dem på en amerikansk maskin.

Jag har själv lött om min maskin och moddat den så att den är dels regionsfri och att man kan köra spelen i 50 eller 60 Hz, vilket då löser problemet med slöa spel. Dessutom är det rätt trevligt att kunna sakta ner spelet lite när man stöter på en svår boss.

Och som Bi99uy sa; Super Mario RPG måste man modda för att få att funka på en PAL-maskin över huvudtaget. Men det är inte så svårt egentligen, bara ett ben som måste bindas till +5V.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Saxxat ifrån Wikipeda :

Super Mario All-Stars

Super Mario All-Stars is an enhanced remake of the first four Mario games: the 1985 NES game Super Mario Bros., its Japanese sequel, Super Mario Bros.: The Lost Levels, its American sequel, Super Mario Bros. 2, and Super Mario Bros. 3. Released in 1993 for the Super Nintendo Entertainment System, it sports graphic enhancements, glitch fixes, and the ability to save one's game, allowing the player to restart from a save point instead of from the beginning, should a player lose all of their lives. An alternate version, also containing Super Mario World, was bundled with the Super Nintendo in December 1994. It was very successful and well-received upon release and eventually became a "Player's Choice Million Seller"

Pfft, blasfemi. PS3:an är ju precis som Megadrive, skumma reklamkampanjer och inriktar sig åt "Riktiga Gamers" samt är dyrare än resterande alternativ.

Det har jag aldrig i min dar trott, brydde mig inte ens om att dubbelkolla fakta så säker var jag på min sak. släpptes den upplagan i europa tro?

Förövrigt så är PS3:an är för dem som vill unna sig det där lilla extra i tillvaron, då kan det få kosta lite

Permalänk
Testpilot

Kan det vara så att Mario All-Stars som innehåller Mario World bara bundlades med en hel konsoll det All-Stars utan Mario World var den versionen som såldes löst?

Blir väldigt svårt det här, är sugen på båda konsollerna så det kanske blir ett dubbelköp istället. Amerikansk konsoll verkar det ju vara som gäller iallafall så jag ska ge mig ut på fyndjakt på eBay

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kan det vara så att Mario All-Stars som innehåller Mario World bara bundlades med en hel konsoll det All-Stars utan Mario World var den versionen som såldes löst?

Blir väldigt svårt det här, är sugen på båda konsollerna så det kanske blir ett dubbelköp istället. Amerikansk konsoll verkar det ju vara som gäller iallafall så jag ska ge mig ut på fyndjakt på eBay

Precis, det bundlades som sagt med maskinen i slutet, i samband med Yoshi Island om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Nja Yoshi's Island kom väl 1995? Men annars har du rätt. Allstars med Super Mario World var den som bundlades med SNES i slutet av dess livstid och Allstars man köpte löst innehöll inte SMW.
Men därför finns det heller inga kartonger till den bundlade versionen eftersom själva SNES-lådan var kartongen. Så om man vill ha sina spel med kartong och manual så är det kanske nåt att tänka på.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt