Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
Det är väl inget "smärre fel" att skärmen börjar surra så att man får huvudverk såfort man skruvar ner brigthnessen så att bilden blir acceptabel...

Då är ju skärmen trasig eller helt enkelt inte nåt för dig. 1. Ta kontakt med butiken och be om en skärm som inte har det felet, 2. eller så köper du helt enkelt en annan skärm. Ångerrätten ska inte användas i första fallet utan i andra.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde en från Komplett i fredags, kan skriva en kort minirecension här sedan när jag får den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

en minirecension med bilder skulle vara mkt uppskattat!

Såg ett nytt omdöme på prisjakt, han var inte alls nöjd. Urvattnade färger och dåliga betraktningsvinklar...

Skriv gärna din åsikt om detta!

Permalänk
Medlem

Jag läste denna tråd om en som har problem att koppla sitt ps3 via hdmi-dvi till denna skärm. Inge kul om det inte fungerar att koppla hdmi enheter till skärmen.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
en minirecension med bilder skulle vara mkt uppskattat!

Såg ett nytt omdöme på prisjakt, han var inte alls nöjd. Urvattnade färger och dåliga betraktningsvinklar...

Skriv gärna din åsikt om detta!

Alltså man kan ju inte förvänta sig världens bästa skärm när man köper en 24-tummare för cirka 3000-3500 kronor. Jag arbetar många timmar framför datorn varje dag och spelar ett par timmar. Men så länge man inte aktivt arbetar med just publicering och bildredigering tror jag att det går att ställa in denna skärm så att bildkvaliteten inte blir en störande faktor. Jag har en TN sedan tidigare och är nöjd med den (LG Flatron L2000-CN 20" 4:3).

Ska försöka fota lite när jag får den, troligen dyker den upp imorgon. Det han på prisjakt säger om färgerna är visserligen lite oroande.. men vi får se.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Alltså man kan ju inte förvänta sig världens bästa skärm när man köper en 24-tummare för cirka 3000-3500 kronor. Jag arbetar många timmar framför datorn varje dag och spelar ett par timmar. Men så länge man inte aktivt arbetar med just publicering och bildredigering tror jag att det går att ställa in denna skärm så att bildkvaliteten inte blir en störande faktor. Jag har en TN sedan tidigare och är nöjd med den (LG Flatron L2000-CN 20" 4:3).

Ska försöka fota lite när jag får den, troligen dyker den upp imorgon. Det han på prisjakt säger om färgerna är visserligen lite oroande.. men vi får se.

Om man blir nöjd eller inte beror ju mycket på hur kräsen man är också. Tyvärr så har jag kollat så mycket på skärmar att jag blivit kräsen. Tidigare besvärade inte betraktningsvinklar mig alls. Det han säger på prisjakt om färger och betraktningsvinklar gäller alla TN-skärmar. Eftersom jag har haft ett ex hemma av 2443BW hemma så vet jag det. Om man inte är så kräsen och slipper brigthness ljudet kommer man bli nöjd. I synnrhet om man sitter på en gammal TN-panel idag.

De som kommer från PVA paneler och CRT skärmar kommer i fler fall att vara missnöjda. Killen på prisjakt tillhör den tidigare gruppen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Om man blir nöjd eller inte beror ju mycket på hur kräsen man är också. Tyvärr så har jag kollat så mycket på skärmar att jag blivit kräsen. Tidigare besvärade inte betraktningsvinklar mig alls. Det han säger på prisjakt om färger och betraktningsvinklar gäller alla TN-skärmar. Eftersom jag har haft ett ex hemma av 2443BW hemma så vet jag det. Om man inte är så kräsen och slipper brigthness ljudet kommer man bli nöjd. I synnrhet om man sitter på en gammal TN-panel idag.

De som kommer från PVA paneler och CRT skärmar kommer i fler fall att vara missnöjda. Killen på prisjakt tillhör den tidigare gruppen.

Mjo, jag blev också besviken när jag gick från en CRT till en TFT. Är man kräsen tycker jag inte man ska köpa en TN-panel över huvud taget, om inte bra reaktionstid i spel är ett måste.

Är faktiskt lite orolig för ljudet också, min dator låter rätt mycket iofs men det är ju jävligt segt att ha ett surrljud från skärmen bara för att man ställer ner ljusstyrkan.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Mjo, jag blev också besviken när jag gick från en CRT till en TFT. Är man kräsen tycker jag inte man ska köpa en TN-panel över huvud taget, om inte bra reaktionstid i spel är ett måste.

Är faktiskt lite orolig för ljudet också, min dator låter rätt mycket iofs men det är ju jävligt segt att ha ett surrljud från skärmen bara för att man ställer ner ljusstyrkan.

Det är ju bara vissa som har råkat ut för ljudet men om man gör det är det en självklarhet att man skickar tillbaka skärmen. Som jag sagt tidigare är det för högt och ordentligt irriterande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Beställde en från Komplett i fredags, kan skriva en kort minirecension här sedan när jag får den.

Har du fått den än!? Lite bilder skulle uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
Har du fått den än!? Lite bilder skulle uppskattas!

Nu har jag fått skärmen. Min första tanke var faktiskt - vad liten den är. Har ju haft en 20" 4:3-monitor med 1600x1200 tidigare så storleksmässigt är det inte så mycket skillnad. Men man märker att den helt klart är större på bredden när man kör upp Windows, program och spel.

Precis som andra har sagt är skärmen inställd på 100 i ljusstyrka från början vilket är på tok för mycket. Jag har ställt ner ljusstyrkan till 50 nu och kör en kontrast om 70, vilket fungerar rätt bra. Har haft mycket jobb och har inte kunnat kalibrera skärmen ytterligare tyvärr. Touch-kontrollerna är snygga men inte så smidiga som också sagts tidigare.

Skärmen är något bättre än min tidigare (LG Flatron L2000CN) på spel, det är lite bättre färger också måste jag säga.

Jag har ingen aning om vilken typ av bilder ni vill ha, så postar lite allt möjligt.

Jag tar inget ansvar för julgardinerna som tjejen satt upp.

En helt svart skärm. Det är en viss backlight bleeding men inte speciellt mycket.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Nu har jag fått skärmen. Min första tanke var faktiskt - vad liten den är. Har ju haft en 20" 4:3-monitor med 1600x1200 tidigare så storleksmässigt är det inte så mycket skillnad. Men man märker att den helt klart är större på bredden när man kör upp Windows, program och spel.

Precis som andra har sagt är skärmen inställd på 100 i ljusstyrka från början vilket är på tok för mycket. Jag har ställt ner ljusstyrkan till 50 nu och kör en kontrast om 70, vilket fungerar rätt bra. Har haft mycket jobb och har inte kunnat kalibrera skärmen ytterligare tyvärr. Touch-kontrollerna är snygga men inte så smidiga som också sagts tidigare.

Skärmen är något bättre än min tidigare (LG Flatron L2000CN) på spel, det är lite bättre färger också måste jag säga.

<bilder>

Låter din skärm något?

Vad är det för skillnad på 2443BW och 2443NW? Är det foten som skiljer? Har båda PIVOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
Låter din skärm något?

Vad är det för skillnad på 2443BW och 2443NW? Är det foten som skiljer? Har båda PIVOT?

Skulle gissa på att 2443NW saknar DVI.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peritus
Låter din skärm något?

Vad är det för skillnad på 2443BW och 2443NW? Är det foten som skiljer? Har båda PIVOT?

Har inte märkt något ljud eller liknane från skärmen, men datorn som står bredvid låter ju rätt mycket, så jag kanske missar eventuella ljud..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

tack för omdöme och minirecensionen!

störs du av betraktningsvinklarna?

Permalänk

Valde att skippa 2443BW. Hittade istället en begagnad Dell Ultrasharp 2407WFP-HC för 3,5k. Hur nöjd som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zappox
tack för omdöme och minirecensionen!

störs du av betraktningsvinklarna?

Nej, fast jag är nog inte så känslig på det området. De märks speciellt när man sitter i olika höjdled till exempel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Har också beställt en från komplett nu precis i denna stund, 3124:- när jag hämtar den i hämtbutiken i Göteborg.

Har en Samsung 206BW för tillfället som jag haft i ca 2 år nu som jag har varit mycket nöjd med. Hade lite surr eller mer ett hög frekvent pip ifrån den ibland när den var ny.
Då läste jag i ett forum att man kunde klappa till skärmen på kortsidorna med båda händerna samtidigt och då försvann pipet och det funkade. Gjorde det några gånger och sen dess har jag inte haft något pip, sen om det är så hälsosamt för skärmen vet jag inte.

M.V.H Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lexusscorpion
Har också beställt en från komplett nu precis i denna stund, 3124:- när jag hämtar den i hämtbutiken i Göteborg.

Har en Samsung 206BW för tillfället som jag haft i ca 2 år nu som jag har varit mycket nöjd med. Hade lite surr eller mer ett hög frekvent pip ifrån den ibland när den var ny.
Då läste jag i ett forum att man kunde klappa till skärmen på kortsidorna med båda händerna samtidigt och då försvann pipet och det funkade. Gjorde det några gånger och sen dess har jag inte haft något pip, sen om det är så hälsosamt för skärmen vet jag inte.

M.V.H Peter

Posta gärna lite bilder och omdöme när du hämtat skärmen...skulle uppskattas!

Permalänk

Kr^PacMan: Den ser riktigt stor ut. För stort kanske?
Ser en prick där det är helt svart. Död pixel?

Permalänk

Hämtade min Samsung syncmaster 2443BW idag.

Inga döda pixlar.
Inget surr när man ändrar brigtness eller contrast.
Ingen ghosting i spel vad jag kan se.
Ingen backbleading. (även om man drar upp brightnessen på fullt)

Spelen jag testade var :

Need for speed Most wanted
Need for speed Carbon
Enemy territory
Enemy territory Quake wars

Körde samtliga spel med 1920x1200 i upplösning och allt på fullt.

Finns bara en sak som kunde varit bättre och det är vit text på touchknapparna till inställningarna på skärmen. Dom är nu gråa och syns
väldigt dåligt i skärmens ljus. Annars e jag helnöjd.

Länk till skärmen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382782

M.V.H Peter

Permalänk
Medlem

Funderar på antingen 2443bw eller BenQ E2400HD... Skärmen ska vara till krävande spel och lite filmtittande

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om 2443BW hanterar 1080p 16:9 (1920x1080) bättre än t.ex. 2493HM som sträcker ut bilden (1920x1200).

Har någon möjlighet att prova att koppla en PS3 till skärmen?

Informationen om 1080p problemen med 2493hm kommer från denna tråd http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1298311&highlight=2...

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk

Ville bara upplysa om att Komplett har sänkt priset på Samsungen 2443BW till 2895:-

M.V.H Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Har fått min skärm och är inte alls nöjd. Bilden är bra men det är för mycket BLB i underkant. men framförallt. När man sänker brightness låter det fruktansvärt. Jag vill påstå att min skärm är oanvändbar i allt annat än 100% brightness. Testade ett tag på 60-70 vilket jag tycker är optimalt men det går bara inte såvida man inte vill ha tinnitus. Märkligt nog tycks ljudet vara som högst i 60-70 brightness. Tänk er ljudet av en enorm svärm av getingar som är inspelat och spelas upp i något lägre frekvens och på hög volym. Då kan ni gissa hur det låter.

Annars ser den bra ut. bättre än väntat. Ergonomin är bra fast det hade varit skönt om man kunde tilta den mer framåt. Det går på sin höjd någon grad.

Man märker av betraktningsvinklarna i vit bakgrund i full screen du inte sitter på mer än 1,5 meters avstånd. I normalt användande tänker man dock inte på dem. Funkar fint. Bilden var bra den med tycker jag och den är underbar att spela på. Pixelmapingen funkade perfekt när jag lirade ett äldre spel, ingen stretcheffekt utan svarta kanter på sidorna. Fast jag kan ändå inte rekommendera den här skärmen till någon. Känns som ett lotteri om man får brigthtnessljudet eller inte. Nu blir det massa besvär med returnering. Skickar tillbaka skärmen imorgon. Tveksamt om jag beställer igen. Tror inte det.

det verkar inte hända alls på 2493 skärmarna....

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Fick min 2443BW idag, inga pixelfel, inget brightnessljud. Jag är toknöjd.

Permalänk
Medlem

Har haft min 2443bw i en knapp vecka nu och är mycket nöjd. Jag valde den främst för priset, prestandan i spel, minimalistiska designen och den höj- och sänkbara foten.

+ Bra bild och färger efter kalibrering.
+ Tillräckligt snabb för FPS-Spel.
+ Bra upplösning som passar för storleken.
+ Höj-, sänk-, lut- och tiltbar fot.
+ Ingen eller väldigt lite backlight-bleeding.
+ Både DVI-och VGA-kabel ingår.

- Dåligt kalibrerad "ur kartongen".
- Touchknapparna syns dåligt och är svåra att hantera.

Köpt på Komplett för 2900:-, inga brummljud eller pixelfel. För priset så är detta en mycket bra skärm. Som vanligt så bör man inte vara känslig för betraktningsvinklar och färgskiftningar om man köper en TN-panel.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Jag lånade en 2443bw och kopplade en PS3 till den det fungerade utan problem med en HDMI -> DVI konverter. Tyvärr stretchar den ut bilden till 1200. Så cirklar blir lite lätt ovala. AUTO eller WIDE gjorde ingen skillnad. Den är alltså inte pixelmappad. Inget oljud om man sänker brightness på denna. En helt okej TN monitor. Svårt att se texten på knapparna.

**********************************
No problem connecting to a PS3 with a HDMI -> DVI converter. But the 2443BW stretches the 1080p to the full size of the screen (1200) so circles arent round. WIDE or AUTO setting didn't make any difference. 2443bw is not pixelmapped. No noise when i lowered the brightness.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem

hur blir det om man lirar datorspel i lägre upplösning .. typ 1920x1080. blir det också strechat?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Beställde en 2443BW från komplett.se idag, kostar 2824:- då jag hämtar ut den i hämtbutiken i Stockholm.

Har en gammal 19" CRT Samtron 95P nu och hoppas på en positiv (tyst) överraskning.

Spelar det nån roll vad man kör med för DVI-D-kabel?

Visa signatur

Desktop: MSI K8N NEO2 Platinum-54G | AMD64 Winchester 3000+ "CnQ" | Corsair Value S. PC3200 1024MB | Radeon X800 XT 256 | Nexus 4090 400W | WD Raptor 36GB + WD Caviar SE WD2000JD (200GB)
Laptop: Asus Zenbook U500VZ (CN046H) | Intel i7 3612QM | 8GB DDR3-1600 | NVIDIA GeForce GT 650M 2048 MB | 256 GB SSD (2 x 128 GB SSD - RAID 0)

Permalänk
Medlem

Beställde också en idag från dustin.. borde komma imorn.

Sitter också på en 19" CRT Syncmaster 957MB

Ska bli interesant o gå över till en 24" LCD

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit