Koprad barbar dator - ASUS X72VN-7S065K

Permalänk

Jag har just köpt denna Dator idag och än så länge verkar den riktigt nice dock inte provat den särskilt mycket än , men fruktansvärt tyst!

Men jag undrar för er andra som köpt denna , att den har väldigt många processer och olika tilläggs progra, och vågar inte själv bara ta bort något då jag uinte har kunskapen till vad som behövs och inte så jag undrar vad har ni tagit bort för något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frensk
Har också funderat på att byta bort min stationära mot en bärbar. Spelar rätt mycket spel så som crysis och cod4.. hoppas den här klarar dom spelen! Ett krav är att den ska klara av gta4, nån som vet ifall den här datorn gör det?

Sitter just nu på en e6750,8800gt 2gig ram och gta4 laggar tyvärr, nån som vågat testa gta4 på den här bärbara?

Jag måste vara otroligt dum, hur fan ser jag priset utan något abonnemang?

Jag vet inte hur processorn e6750 presterar men för att komma upp i 8800gt-nivå i en laptop behövs minst ett 9800m GTS.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9650M-GT.10764.0....
"Compared to desktop graphics cards, the 9650M GT is similar to the GeForce 9500GT."

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9800M-GTS.9918.0....
"Compared to desktop graphics cards, the 9800M GTS should be a bit slower than the GeForce 8800 GS."

Jag säger inte att Asus X72 är dålig på något sätt men jag tror inte den klarar GTA4 bättre än din stationära.
Någon som har testat än? Eller något annat spel för den delen och 3Dmark?

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Tusan då!

Permalänk
Medlem

Detta lätt som en intresant dator men hur är batteritiden?

Permalänk
Medlem

Hur går det med testerna av den här synnerligen intressanta modell ?

Permalänk
Medlem

Ja, skulle vara kul med lite mer info:D

Hur tror ni den klarar crysis?

Permalänk
Medlem

Jag har ägt och använt den här modellen rätt flitigt under cirka två veckor nu, och är på det stora hela väldigt nöjd.

Den är som sagt väldigt tyst, vilket var något jag var ute efter (hade en 4 år gammal stationär innan som lät som en bilmotor i jämförelse). Låter dock en hel del när man stoppar in en cd-skiva, och när fläkten på grafikkortet börjar jobba, men annars alltså väldigt tyst.

Nu köpte inte jag den här för att spela i första hand men har provat några ändå. COD5 flyter på perfekt i 1024*768. Gears of War och Bioshock likaså.

Angående alla processer så har jag för mig att jag stoppade in driver/utility-skivan och bockade av en massa saker i installationsprogrammet. Den kom med en massa onödiga Asus grejer, Norton etc som jag inte behövde eller ville ha. Är nu nere i 59 processer (inklusive 13 stycken svchost.exe av någon anledning). Hur som helst har jag aldrig märkt av att det påverkade datorn, eftersom jag rätt fort körde med Photoshop, Firefox med en massa flikar, messenger, Skype, Word, mediaplayer utan att någonting gick trögt (till skillnad från min gamla dator).

Ljudet ur högtalarna är helt ok om jag jämför med en kompis bärbara. Man kan justera basen om man går in under Dolby-fliken i Ljud i kontrollpanelen och prova sig fram, men externa är högtalare är ändå att rekommendera.

Utseendemässigt är den riktigt fin. Ser bra ut på mitt skrivbord, helt enkelt. Inga knappar eller ljus som blinkar förutom power-knappen.

Tog ett tag att vänja mig vid att skriva på den här, då det är rätt mycket utrymme under tangentbordet + att det här är min första bärbara. Har vant mig nu och lärt mig var knapparna sitter. Tycker tangentbordet är tyst och knapparna är sköna.

Det här var också min första dator med Vista (64-bitars dessutom) och upptäckte att det var lite klurigt att få videofiler med olika codecs att fungera. Hittade den här: http://www.codecguide.com/klcp_64bit.htm och sen dess har allt fungerat perfekt.

Allt som allt har jag inga klagomål alls, än så länge.

Permalänk
Inaktiv

Hej, jag är då ny på Sweclockers. Jag har också tänkt köpa den här datorn. Jag är inte så kunnig på datorer och sånt.. menmen

Jag har några frågor till er angående ASUS X72VN-7S065K

* Klarar datorn av World of Warcraft ( Och de senaste expansionerna. ) ?
* Klarar den av Counter-Strike 1.6 och Source?
* Vad har den för GHz?
* Har den dubbelkärniga proccessorer
* Vad har datorn för plattformsteknik ( Om den nu har det. )

Det var väl det jag ville veta för att jag hittar INGET på google osv, onoff's hemsida Datorn

Riktigt dåligt. Jag vill GÄRNA ha svar på detta så snabbt som möjligt då jag kanske ska köpa den imorgon.

Mvh Viktor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrEllu
Hej, jag är då ny på Sweclockers. Jag har också tänkt köpa den här datorn. Jag är inte så kunnig på datorer och sånt.. menmen

Jag har några frågor till er angående ASUS X72VN-7S065K

* Klarar datorn av World of Warcraft ( Och de senaste expansionerna. ) ?
* Klarar den av Counter-Strike 1.6 och Source?
* Vad har den för GHz?
* Har den dubbelkärniga proccessorer
* Vad har datorn för plattformsteknik ( Om den nu har det. )

Det var väl det jag ville veta för att jag hittar INGET på google osv, onoff's hemsida Datorn

Riktigt dåligt. Jag vill GÄRNA ha svar på detta så snabbt som möjligt då jag kanske ska köpa den imorgon.

Mvh Viktor

3. Datorn har 2.26 Ghz

1. Datan klarar WoW och alla expansionerna.

2. Ja.

4. Ja.

5. Intel Core 2 Duo P8400

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur fungerar denna dator for de ''nya''/prestanda kravande spelen?

Snabba svar tack!

Permalänk
Inaktiv

Tack, nu fick jag svar på allt jag ville veta. DEN HÄR DATORN BLIR DET! TJOHO

Edit: Inte riktigt allt. Har datorn 64-bitars vista?

Permalänk
Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Medlem

Ja den har 64-bitars Windows.

Tja HPn du länkar till Travis har en något snabbare processor men sämre grafikkort och 700:- dyrare.

Permalänk
Medlem

Sag pa en annan sida att denna dator far 4207 i 3Dmark06, Helt vardelost ju ?!
fast de kan ju ha fel..

Finns ju datorer for 2k mindre som far mer an denna dator!

Comment.!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheUtter
Ja den har 64-bitars Windows.

Tja HPn du länkar till Travis har en något snabbare processor men sämre grafikkort och 700:- dyrare.

9600gt är konstigt nog bättre än 9650gt. (om det är ddr2 versionen på 9650gt vilket det är på 1gb modellen)

T.ex. i crysis low med 1024x768 upplösning får 9650gt 1gb en genomsnitts fps på 40 medans 9600gt 512mb får ett snitt på 60.

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9650M-GT.10764.0....
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-9600M-GT.9449.0.h...

Visa signatur

E8400 | Gigabyte 4850 | Corsair Dominator PC8500 | Corsair 650w | Asus P5Q-E |

Permalänk
Medlem

"The performance of the 9650M GT should be somewhere near the 9650M GS because of the high shader clock rate (with GDDR3). According to Zepto (first manufacturer who announced the card) the 9650M GT should be up to 20% faster than a 9600M GT (in 3DMark06)."

Är du säker på att det är ddr2 i denna? Tror det ska vara ddr3 men är inte säker.

Permalänk
Medlem

Ang. ASUS X72VN-7S065K

Hej, såg tråden & är själv intresserad av denna modell så jag tänkte bara fråga 2 saker.

1. Är alla som köpt dator nöjd?
(några problem? positivt/negativt att anmärka)

2. Sen tänkte jag bara kolla en grej, nån här i tråden sa att GTA 4 skulle funka så där (lagga) på denna eventuellt. Min kompis har en Acer Travelmate 7720G & GTA 4 funkar jättebra på den. Han fick testa mitt exemplar jag köpt då det inte funkade på min gammla bärbara HP DV9072. Så nu har jag ett exemplar av GTA 4 som jag väntar att det ska funka på nästa dator jag köper & jag är intresserad av denna. Har jag fel eller borde det funka?

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min än så länge, har tyvärr inte hunnit prova GTA4 eller Crysis dock.

Men har provat CoD 4 och Red Alert 3 och båda går helt ok att köra på maxinställningar.

Permalänk
Medlem

Ok, för det är i första hand en bärbar-speldator jag är ute efter & jag vill kunna köra GTA 4. Vet ni några andra bärbara datorer som är jämlika eller bättre än denna?

Jag har tyvärr problem att jämföra Nvidia Geforce med ATI Radon då jag bara har haft Nvidia Geforce & inte har nån erfarenhet av ATI Radon.

Jag har tittat på en annan bärbar dator, nämligen
HP HDX18-1000eo
http://www.pricerunner.se/pi/27-1177449/Baerbara-datorer/HP-P...

Så kom gärna med förslag & tips... (hoppas inte det är "off-topic")

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem

Den här (Asus) har en lite bättre processor men lägre mhz jämfört med Acer 7720G och allt annat är mycket bättre (grafikkort, ram etc) så om det funkar bra på den så borde det rimligtvis funka bra på denna, eller?

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag fattat dej rätt är det bara mHz som är bättre på Acer 7720G, allt annat är bättre på ASUS. Det bra att veta isåfall. Jag står nu & väger mellan Asus X72VN-7S065K & HP HDX18-1000eo. HP:n är lite dyrare & är kanske bättre med lite fler funktioner. Å andra sidan så får man en hyfsad dator för en bra peng om man köper Asus, ja menar grafikkortet är det samma. Vet inte exakt allt som skiljer imellan till 100%.

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, vore det dumt att köpa datorn med abonnemang? Helt lost, jag vill gärna köpa den men ändå inte lägga ut 10,000 direkt, kommer vara fattig i ett par månader isåfall

Ifall man ska köpa med abonnemang, är den här prisvärd av sig?

Förlåt ifall mina frågor är en aning dumma

Permalänk
Medlem

Datorn (asus) går att köpa med eller utan abonnemang. Men du kan ju delbetala även om du köper den utan...

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem

En vän till mig har köpt denna dator, Efter installation av XP och nya drivrutiner till grafik kort så får han runt 5000 i 3d marks 06.
Även en skön minskning från 80+ processer till 10-15.
Har dock problem med den inbygda microfonen.
Sätter han i en vanlig så låter det helt ok. Men med interna brusar det och låter extremt lågt. Kan bero på att inte drivrutinerna till XP är 100% ok.
Har ni andra testat miccen i vista ?

Permalänk
Medlem

Om nån har nåt förslag på en likvärdig eller bättre konkurent eller motståndare till asus säg till. Har nån en HP HXD18-1000eo så säg till, samt om nån testat att köra GTA 4 på nån av dessa datorer.

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk

Hej !
Har nu tittat ett tag på denna dator, och de ni skrivit är mycket hjälpfullt !
Ett par tre frågor bara:
Är det plats för en eller två st HD ?
Är det fingeravtrycksläsare på den ?
Är det 2 eller flera högtalare i burken ?

Mycket tacksam för svar, då det finns minimalt med uppgifter om denna dator att tillgå.

Skulle vara kul om någon kunde lägga upp ett par bilder på den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barmästarn
Hej !
Har nu tittat ett tag på denna dator, och de ni skrivit är mycket hjälpfullt !
Ett par tre frågor bara:
Är det plats för en eller två st HD ?
Är det fingeravtrycksläsare på den ?
Är det 2 eller flera högtalare i burken ?

Mycket tacksam för svar, då det finns minimalt med uppgifter om denna dator att tillgå.

Skulle vara kul om någon kunde lägga upp ett par bilder på den...

Det sitter två hårddiskar i den iallafall. Mer än så kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Det är två hårddiskar partionerade i två delar var. 250gb/hd och 125gb/partition.
Det är fingeravtrycksläsare på det tillsammans med ansiktsigenkänning och lösenord.
2 st högtalare på ovansidan och en subwoofer under.

@Yobo: testade min dator mot Crysis 1/2 och GTA IV här http://www.systemrequirementslab.com/ och fick över recommended på båda Crysis och strax under recommended på GTA (helt klart över minimum dock.

Permalänk

Tack för svaret, hjälpen !
Det får nog bli en sådan dator, verkar ok !

Permalänk
Medlem

@TheUtter: Hur länge har du haft din Asus X72VN-7S065K? Du hade bara kollat upp det via sidan eller hur? Så du har inte kört dom på din dator?

Men tack iallafall, som det ser ut nu lutar det åt HP HDX18-1000eo.

Visa signatur

/Yobo1987

Permalänk
Medlem

Jag har haft min sen annandagen, har tyvärr inte hunnit/orkat prova GTA eller Crysis än pga lite sjukhusvistelser etc.