Hjälp med köp av moderkort för att koppla in hemmabio?

Permalänk

Hjälp med köp av moderkort för att koppla in hemmabio?

Hej skulle behöva hjälp med att hitta ett moderkort med inbyggd coaxial ingång har den utgången på mitt hemmbio? finns det moderkort med inbyggt sådant? eller någon annan som vet nåt annat alternativ? det ska helst vara am2.

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att du vill skicka hembions ljud till datorn? Då är nog bästa valet att skaffa ett ljudkort med digital ingång på till datorn då moderkort med sådan inte är särskilt vanliga.

Om du istället menar att du vill ha datorljudet i din hembio så får du börja med att vända på begreppen. På ett ljud-/moderkort är det en UTgång som skickar ljud till din hembios INgång. Det är i det närmaste standard med någon form av digital ljudutgång på dagens moderkort och elektrisk utgång är faktiskt det vanligaste. Märk väl att jag säger elektrisk utgång, coaxial betecknar en kabeltyp som används för både digitala och analoga signaler. Men låt inte typen av digital utgång styra ditt val av moderkort då det är den minst viktiga funktionen. Så länge det finns någon sorts digital ljudutgång så kan man alltid omvandla den till lämplig typ mha adapter. Berätta istället mer om vad du vill göra med datorn och eventuellt vad du nu har för delar som kan tänkas vara fortsatt användbara på ett nytt moderkort.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Okej jag vill ha digitalt ljud från mitt hemmabio för att få surround känslan det är vad jag är ute efter om jag nu ska byta moderkort så skulle det vara bra om det hade inbyggt grafikkort för det ända jag ska göra med datorn är se på film och surfa. resten av delarna har jag.

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, du vill alltså ha surroundljud FRÅN datorn TILL hembion. Och inga större krav på spelprestanda, men då är frågan vilken filmkvalitet du vill ha? DivX och DVD klarar ju de flesta för att inte säga alla datorer idag men om du däremot vill se på Blu-Ray och annat högupplöst då kräver det mycket CPU-kraft och även ganska så häftigt grafikkort. Är inte så insatt i vad som rekommenderas just nu då jag köpte ganska high-end för drygt ett år sen och det funkar bra för mig än så länge. Gick då från AMD till Intel då det gav mest prestanda för pengarna. Men som sagt, jag får överlåta åt andra att rekommendera dig passande moderkort.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

okej just nu så är jag inte intresserad av blueray är bara ute efter ljudet nu.

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Medlem

är det inte bara att leta upp ett moderkort med hdmi kontakt på
vad jag trodde är ju att har moderkortet hdmi kontakt så ska det väll visa film i hd
eller har jag missat nått

typ detta kort med optisk ljud utgång

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364825&view=detailed#Pro...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352065&view=detailed#Pro...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=367246&view=detailed#Pro...

jag tror att dessa kan visa dina filmer i hd eftersom dom har hdmi kontakt
samt optisk till ljudet

hoppas detta kan hjälpa dej / ja kan ha fel angående hd bilden men varför ha hdmi kontakt utan att kunna spela upp i det

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W