Permalänk
Medlem

olika överföringshastighet 1gbit

hej

jag har vistadator och en xpdator där i mellan har jag en 1gbit switch
men hastigheten uppförsig konstigt när jag skickar filer mellan datorerna spelar ingen roll vilket holl jag skickar åt så går hastigheten inte över 12MB/s.

Först tråde jag att det va för att det va vista till xp. gjorde en del tester och det visade sig att om jag körde vista till vista och xp till xp så fick jag upp hastigheten.

Men så en dag så tanka jag över filer , då helt plötsligt tanka jag över i ca 70-80 MB/s tänkte vad nu då, starta om båda mina datorer provade igen gick fort farande, då kanske det har löst sig av sig självt tänkte jag men ICKE!

nu så kommer inte hastigheten över 11-12 MB/s igen.

någon som har något förslag?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Det är inte det klassiska felet att du spelar musik samtidigt som du för över filer till/från vistadatorn ?
Då låser vista nätverkskortet till 100mbit.
Ändra en grej i registret så blir det gbit igen.

(OM det nu är detta som är felet)

Permalänk
Medlem

Re: olika överföringshastighet 1gbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ljunki
hej

jag har vistadator och en xpdator där i mellan har jag en 1gbit switch
men hastigheten uppförsig konstigt när jag skickar filer mellan datorerna spelar ingen roll vilket holl jag skickar åt så går hastigheten inte över 12MB/s.

Först tråde jag att det va för att det va vista till xp. gjorde en del tester och det visade sig att om jag körde vista till vista och xp till xp så fick jag upp hastigheten.

Men så en dag så tanka jag över filer , då helt plötsligt tanka jag över i ca 70-80 MB/s tänkte vad nu då, starta om båda mina datorer provade igen gick fort farande, då kanske det har löst sig av sig självt tänkte jag men ICKE!

nu så kommer inte hastigheten över 11-12 MB/s igen.

någon som har något förslag?

Jag har samma fel som ovanstående...

broix...vart ska man ändra i registret.?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broix
Det är inte det klassiska felet att du spelar musik samtidigt som du för över filer till/från vistadatorn ?
Då låser vista nätverkskortet till 100mbit.
Ändra en grej i registret så blir det gbit igen.

(OM det nu är detta som är felet)

Är du helt seriös? vilket jävla mongo kom på den funktionen?!?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Det är windows media player som gör det förmodligen så att det inte hackar. Jag har inte det problemet med annan mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Vila i frid

Det är inget man kan fixa annat än att köra TCP-Optimizer på XP-maskinen.

XP's tcpip-stack är URUSEL. Den kan ta emot i ca 50 MB/sek men kan bara skicka upp i max 20 MB/sek. Att det är XP's implementering av samba/smb vet man eftersom t.ex. benchmark-programmte iperf kommer upp i närmare 100 MB/sek mellan samma datorer. Läs gamla trådar i ämnet.

Ska du föra över filer mellan xp/vista datorer, se till att sitta vid datorn som ska ha filerna så att du hämtar från remote-datorn och lagrar lokalt.

Permalänk
Medlem

altså, när det väl fungerade så fungerade det med vilka filer som helst va minst uppe i 50 MB på alla saker filmer, rar-filer och iso-filer. testade efter som det gick så bra. och jag hade ej någon musik på, som jag sa startade jag om båda datorerna och provade där efter och då gick det bra, men nu några dar efter så går det inte bra.

tänkte då att det hade med något program öppet eller så, men eftersom jag jorde en omstart och allt fungerade tankte jag att då kanske det fungerar, men som sagt det gör det inte.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T