Vettigt köra Win 7 beta?

Permalänk
Medlem

Vettigt köra Win 7 beta?

God dag,

Sitter på en nyinköpt laptop som skeppades med 32-bitars vista vilket givetvis suger.. (HP DV5-1190EO) då det bara har stöd för 3GB ram etc.

Är det värt att skita i att installera Vista 64 ultimate och istället köra Win 7-betan förutsatt att man tänkt använda datorn till detta;

1. Använda Adobe Suit:en (illustrator, photoshop, indesign etc..)
2. Använda Extensis Suitcase (för typsnittshantering.....)
2. Spela COD4
3. Spela lite randomspel typ NFSU-spelen etc.
4. Använda de viktigaste programmen (Avast Antivirus, winrar, winamp etc..)

Och finns det några prestandavinster att göra mot ett vista som man optimerar lite just för en bärbar? (särskilt saker som gör att man kan bättra på batteritiden, typ använda usb-sticka för cache och den typen av saker).

Svar önskas omgående! Köpte datorn för 6 timmar sedan och vill ha den 100% arbetsbar inom 24h.

Tack på förhand.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Vad jag har läst i Windows 7 tråden så ska det fungera stabilt, bättre än vista i vissa fall.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det är en beta som nu ska börja testas på stor skala. Förmodligen så kommer det fungera perfekt. Men det också gå åt skogen. Men du gör ju anda en tjänst genom att använda det och om du stöter på problem rapporterar det så att de kan fixa det innan det kommer en färdig version. Men använder du din dator för att försörja dig så skulle jag inte köra en beta som huvud system och om du gör det så kanske ta backupp lite oftare än vanligt.
T.ex. finns det en bugg i nya mediaspelare som medföljer som kan ta bort de två första sekunderna i dina MP3-filer. http://www.neowin.net/news/main/09/01/05/warning-windows-7-be...

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt tid eller lust att vara testobjekt faktiskt. Klart man kan skriva om man stöter på problem och finner lösningar, men...

Ang. mp3-buggen så finns det en hotfix ute för det faktiskt.

En annan fråga är väl - kan man bara uppgradera från tidigare betaversion till senare sen smidigt? Isåfall kan det helt klart vara värt det även om det är lite småbuggar i början eller saker som inte riktigt är 100% för då kan man ju bara uppdatera senare?

Eller är de läckta betorna så "elit" så att man måste dryga sig med en ren install varje gång?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Det går att uppdatera! De jag läst om som installerat på laptops tycker det e grymt bra då det e bra mycket snabbare än Vista på mindre starka datorer...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Ok.. men hur säkert är uppdateringarna då så att man inte står där en dag och det skiter sig totalt och enda lösningen är en ny install? Går såklart aldrig att lämna några garantier sådär förstår jag, men är det safe så att man åtminstone kommer kunna hämta en "patch" som fixar skiten om man inte officiellt kan uppdatera?

Jo, nu drygar jag.. men är man inte lite för van med folk som glorifierar saker lite för mycket?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Betan kommer bara att funka i 120 dagar utan nyckel. Om jag vore i dina kläder skulle jag skapa 2 partioner och installera Vistax64 först med alla program på huvudpartitionen.
Sedan när allt är klart kan du leka med W7-betan på den andra partitionen, det blir automatiskt dual boot om du väljer "custom install" för W7.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Hm, ok.. ska nog testa. Är ju inte värre än att man blåser det. Har ju trots allt min stationära där jag också jobbar så kommer ju inte avlida rakt av om något litet strular.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

finns det någon 64bits verision av win7 ute än?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

ja den hittar du här: http://download.microsoft.com/download/6/3/3/633118BD-6C3D-45...

Sitter ni också o väntar på att sidan kommer igång så man kan få en BETA key ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Japp - sitter o väntar, spelar lite FB Texas under tiden.

Homer_S1 - Är det bara 64bit versionen du länkade till?

Permalänk
Medlem

Ja men det finns en 32Bit här: http://download.microsoft.com/download/6/3/3/633118BD-6C3D-45...

Men det är ju denna sidan man skall hålla koll på om man vill ha en BETA key också. http://technet.microsoft.com/en-gb/evalcenter/dd353205.aspx

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

här finns både 32 och 64bits för nerladdning

http://www.downloadwindows7beta.com/

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Kanon - tack för länkarna.
Snart smäller det till.

Permalänk
Medlem

Åhh, vill att de ska släppa de jaevla nycklarna snart så man kan gå och lägga sig... =/

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

precis, behöver också sova känner jag.
Har snat smällt i mig en hel ask med aladdin. *burp*

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Betan kommer bara att funka i 120 dagar utan nyckel. Om jag vore i dina kläder skulle jag skapa 2 partioner och installera Vistax64 först med alla program på huvudpartitionen.
Sedan när allt är klart kan du leka med W7-betan på den andra partitionen, det blir automatiskt dual boot om du väljer "custom install" för W7.

Hittade detta:
"Be sure to use the product key to activate the Beta within 30 days, or the Beta’s functionality will be limited."
"The Windows 7 Beta will stop working on August 1, 2009".

Källa: Microsoft Beta FAQ

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det var jävulen vad drygt detta var då

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Visst är det denna sida: http://www.microsoft.com/windows/windows-7/default.aspx

som man ska hålla koll på?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Det är väl bara och installera det och sedan vänta på sin nyckel? Jag ska installera det nu iallafall.

Licensnyckel får du på en gång. Det Microsoft säger är att Windows 7 måste registreras/aktiveras inom 30 dgr för full funktionalitet. Precis som med skarpa versioner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det verkar för övrigt finnas hur många nycklar som helst. Råkade ladda om sidan där man får nyckeln och då fick man en ny. Skumt tänkte jag och testa igen, ny igen. Tror jag skulle kunna på hela dagen om det var så att jag inte behövde mer än en nyckel.

Permalänk
Medlem

Windows 7 verkar faktiskt bättre än Vista, känns snabbare. Det enda problem jag upptäckt är att NOD32 Antivirus inte lirade så bra, fick blåskärm.
Kör Windows 7 som "main OS" nu tills jag hittar nåt som inte fungerar.

Förresten, finns det nån Timebomb på betan? Alltså när den slutar fungera?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Windows 7 verkar faktiskt bättre än Vista, känns snabbare. Det enda problem jag upptäckt är att NOD32 Antivirus inte lirade så bra, fick blåskärm.
Kör Windows 7 som "main OS" nu tills jag hittar nåt som inte fungerar.

Förresten, finns det nån Timebomb på betan? Alltså när den slutar fungera?

Snabbare än XP också. Tar ~ 10 sek innan jag kan börja göra saker i XP efter uppstart, max 2-3 i W7. Och det med XP på en raptor och W7 på en vanlig HD.

Ja, det är med i princip samma uppsättning startprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Windows 7 verkar faktiskt bättre än Vista, känns snabbare. Det enda problem jag upptäckt är att NOD32 Antivirus inte lirade så bra, fick blåskärm.
Kör Windows 7 som "main OS" nu tills jag hittar nåt som inte fungerar.

Förresten, finns det nån Timebomb på betan? Alltså när den slutar fungera?

1 augusti

Permalänk
Medlem

Historien har visat att man skall vänta till SP2 innan M$ OS mognat någorlunda.

Historien har oxå lärt oss att vi ingenting lärt av historien.

Permalänk

Apropå Adobe CS...tycker After Effects e rätt slött! Tyckte iofs det var det i Vista oxå, men kan inte minnas att det var så med XP, dock var det ju ett par år sen jag körde det senast... Synd det e så dåligt med drivrutiner för XP x64. =( Vore intressant testa jämfört med win7...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro