GTA IV 30 fps i ALLA upplösningar

Permalänk

GTA IV 30 fps i ALLA upplösningar

Tjena jag har just instalerat gta iv på min dator, en sak jag stör mej på är att när jag är i lägenheten så är det hög fps, och direkt man går ut därifrån så går fps ner till 20-30, sen när jag kör vidare med bil är det ca 30, jag får både 30 fps i lägsta inställningarna och i högsta inställningarna, Varför är det så om man får fråga ???:S

Har både nyaste ati drivrutinen för gta iv och installerat patchen

Kan ju inte vara att jag har dålig datorn eftersom de är samma fps som hög och låg upplösning.

Dator:

Intel Quad Core 6600 2,4 ghz

4096 mb DDR2 ram

Ati radeon sapphire HD3870 512 mb DDR3

windows vista ultimate x64

Permalänk

Är det nåt slags vsync på?

Nånting som låser fpsen?

Permalänk
Avstängd

ger inte vsync 60fps medans typ trippel vsync ger 30 fps? eller minns jag fel nu:S

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
ger inte vsync 60fps medans typ trippel vsync ger 30 fps? eller minns jag fel nu:S

Vsync ger max fps = skärmens uppdateringsfrekvens, dvs oftast 60.

Permalänk

Har inte v-sync på efterssom när jag spelar cs har jag 100 fps. Vad har ni för fps i GTA IV? båda i hans lägenhet och när han är ute o kör me bilen?.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebsonpro
Har inte v-sync på efterssom när jag spelar cs har jag 100 fps. Vad har ni för fps i GTA IV? båda i hans lägenhet och när han är ute o kör me bilen?.

V-sync brukar man ställa in i varje spel, om du inte har nånting som ställer in det på grafikkortet så att det alltid är v-sync.

Permalänk

FInns ju ingen stanns i gta tat ställa in v-sync på,,,, Alltså hur kan det vara så när jag kör från 20-30 fps runt i stan och när jag kmr in på strandn så hljs fps:en till 40-60 fps :S:S:S:SS: Har hört att processorn är viktigaste för gta iv, och jag får 3000 i 3dmark och många andra får upp mot 4000 med min processor, kan det vara mitt operativsystem :: windows vista ultimate x64?

Permalänk
Avstängd

dra ner trafiken, för det verkar vara CPU:n som flaskar och drar man ner trafiken så belastas CPU:n mindre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

GTA IV har extremt många rörliga objekt som visas simultant, det är av detta som de enorma CPU kraven följer. Se till exempel en vtiktig skillnad mellan GTA SA och GTA IV. I GTA SA användar trafiken inte spelets fysikmotor för att röra sig på kartan utan de följer en förbestämd linje, stötdämpning ignoreras. I GTA IV för bilarna faktiskt vägen och inte en linje vilket medför att varje bil måste kalkyleras som om det var du som körde den. Tänk ett bilspel med 20-30 medtävlande. Lägg därpå till gångtrafikanter som också nu har börjat använda fysikmotorn istället för förutbestämda linjer så är det helt plötsligt inte så konstigt längre.

Det förklarar också varför du får en högre FPS på stranden; antalet rörliga objekt där är helt enkelt inte lika många som inne i staden.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Trodde inte folk fortfarande spelade på vista, Du kommer garanterat få mkt bättre resultat med windows XP , sen finns det en massa buggar i det där spelet, kopierings skydd som ställer till det, tydligen kan man lida av det fast man har orginalet,

Men samtidigt så kommer du inte få så mkt mer fps, jag har en ganska bra burk själv men spelet blir ju helt ospelbart efter ett tag, 20 fps i vilken situation som helst är inte acceptabelt enligt mig, och spelet laggar ju även ihop på både 360 och Ps3, jag har blivit så trött på dom där spelutvecklarna som alltid ska släppa laggande spel .... orka

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk

Suttit och spelat det rätt mycket själv nu.. och jag ligger konstant på 60 fps.. pendlar lite ibland.. är det pga att v-sync är igång då eller??

Annars funkar det jäkligt bra, kör på full hd upplösning 1920x1080 drar jag på mer så börjar det gå lite segt och då är det nog grafik korten som inte hänger med??

och jag spelar i vista för jag får mest strul och låga fps i xp så det har jag lagt av med helt nu.. det är gammal... så inväntar win 7 som förhoppningsvis blir bättre=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Trodde inte folk fortfarande spelade på vista, Du kommer garanterat få mkt bättre resultat med windows XP , sen finns det en massa buggar i det där spelet, kopierings skydd som ställer till det, tydligen kan man lida av det fast man har orginalet,

Men samtidigt så kommer du inte få så mkt mer fps, jag har en ganska bra burk själv men spelet blir ju helt ospelbart efter ett tag, 20 fps i vilken situation som helst är inte acceptabelt enligt mig, och spelet laggar ju även ihop på både 360 och Ps3, jag har blivit så trött på dom där spelutvecklarna som alltid ska släppa laggande spel .... orka

Tror knappast resultaten är så beroende av OS, själv kör jag på vista och det flyter på hur bra som helst. Som olafett sa så är spelet väldigt cpu-beroende och då spelar det ingen roll om du kör vista eller xp, du kör ju fortfarande med samma hårdvara. Sedan så har du ju en dual core som enligt tester inte är det optimala i det spelet.

Själv kör jag det på min dator i sign, det går sällan under 35 fps och det brukar ligga på runt 40-45(1440x900 medium/high).

Till TS: Om jag vore du skulle jag ta och överklocka processorn lite(typ 3ghz) tror också att det är den som flaskar.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Trodde inte folk fortfarande spelade på vista, Du kommer garanterat få mkt bättre resultat med windows XP , sen finns det en massa buggar i det där spelet, kopierings skydd som ställer till det, tydligen kan man lida av det fast man har orginalet,

Men samtidigt så kommer du inte få så mkt mer fps, jag har en ganska bra burk själv men spelet blir ju helt ospelbart efter ett tag, 20 fps i vilken situation som helst är inte acceptabelt enligt mig, och spelet laggar ju även ihop på både 360 och Ps3, jag har blivit så trött på dom där spelutvecklarna som alltid ska släppa laggande spel .... orka

Eh, jaha

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Trodde inte folk fortfarande spelade på vista, Du kommer garanterat få mkt bättre resultat med windows XP , sen finns det en massa buggar i det där spelet, kopierings skydd som ställer till det, tydligen kan man lida av det fast man har orginalet,

Men samtidigt så kommer du inte få så mkt mer fps, jag har en ganska bra burk själv men spelet blir ju helt ospelbart efter ett tag, 20 fps i vilken situation som helst är inte acceptabelt enligt mig, och spelet laggar ju även ihop på både 360 och Ps3, jag har blivit så trött på dom där spelutvecklarna som alltid ska släppa laggande spel .... orka

Stämmer inte: http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302500,00.asp

ja förstår att det kan vara roligt att hitta på egna "fakta" men det hjälper ingen

Visa signatur

|Phenom X4 9850BE @ 3,0Ghz (Nexus AXM-8200) | MSI K9A2 Platinum V2 |ASUS Radeon 4850|4096mb Corsair XMS2|
2320Gb|Earthwatts 500w|Vista 32bit| A+ TwinEngine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla
Trodde inte folk fortfarande spelade på vista, Du kommer garanterat få mkt bättre resultat med windows XP , sen finns det en massa buggar i det där spelet, kopierings skydd som ställer till det, tydligen kan man lida av det fast man har orginalet,

Men samtidigt så kommer du inte få så mkt mer fps, jag har en ganska bra burk själv men spelet blir ju helt ospelbart efter ett tag, 20 fps i vilken situation som helst är inte acceptabelt enligt mig, och spelet laggar ju även ihop på både 360 och Ps3, jag har blivit så trött på dom där spelutvecklarna som alltid ska släppa laggande spel .... orka

Jag trodde folk slutat med de där påhitten redan.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b