Permalänk
Medlem

Pixelmapping helvete : frustration

Hallå ja,

Tänkte köpa en 32-37" TV. Ska koppla en TV till den via HDMI och tänkte då naturligtvis att pixelmapping är väldigt viktigt för mig, det måste jag ha.

Det är tyvärr helt omöjligt att ta reda på om en TV stödjer det eller inte.

Jag har hittat ett par modeller som är i min prisklass och finns i butiken som jag ska handla i. (har fastnat för LG, de har flera bra i den butiken).

32LG57 : Full HD

32LG3000, 1366x768

Kanske ev. denna också 37LG3000 , 1366x768

I manualen står det att 32LG57 inte stödjer upplösningen 1920x1080 från PC, men att 32LG3000 gör det på 1360 och 1366. Det står inget om pixelmapping nånstans. Att 32LG57 inte ens skulle ta emot 1920x1080 verkar osannolikt, vettefan.

Jag fick detta svaret från LG Sverige:

Citat:

Hej.

Ingen av de modeller du räknat upp stödjer pixelmaping.

Mvh,
LG Electronics

Ringde LG i UK också, personen visste nog inte vad pixel mapping var, så det gick inte så bra.

http://pixelmapping.wikispaces.com/LG+TVs står det:

Citat:

All recent LG HDTVs are supposed to support 1:1 pixel mapping without overscan; the swedish LG support department has verified this.

Jag vädjar till er därute, har nån av er nån av dessa modeller?

Jag funderar på att köpa full HD modellen för att bilden var riktigt bra på den. De körde Bluray material i butiken och man kunde faktiskt se skillnad mellan 32LG3000 och 32LG57, det såg rätt mkt bättre ut med 1080.

Jag vill dock inte köpa den dyra, och sen inse att jag får dålig bild från datorn.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat på Prisjakt och den enda som helt säkert pixelmappar är 32LG3000, men LG har varit bäst på att pixelmappa via HDMI så det är möjligt att även dom 2 andra klarar detta.

Länk till 32LG300, 32LG5700 och 37LG3000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=282620,350626,282619

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har denna samsung: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=298877
och den går bra att mata med 1920x1200 och 1920x1080 via HDMI. Den kanske passar dig med?

Läste om igen och såg att du ska handla från en viss butik, så detta kanske inte hjälpte så mkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Nu har jag kollat på Prisjakt och den enda som helt säkert pixelmappar är 32LG3000, men LG har varit bäst på att pixelmappa via HDMI så det är möjligt att även dom 2 andra klarar detta.

Länk till 32LG300, 32LG5700 och 37LG3000 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=282620,350626,282619

Tack för länken,, jag hade faktiskt kollat där, känns inte som om man kan lita på alla detaljer...

Lutar åt att jag går o köper 32LG57, ska gå dit idag. Den hade bäst bild så det känns bäst att chansa på den. Med lite tur går det bra med pixelmapping. Jag har ingen dator med HDMI än, så jag kan inte testa på en gång heller, hehe.

Citat:

[B]Jag har denna samsung: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=298877
och den går bra att mata med 1920x1200 och 1920x1080 via HDMI. Den kanske passar dig med?

Läste om igen och såg att du ska handla från en viss butik, så detta kanske inte hjälpte så mkt.[B]

Den ser väldigt bra ut! Tyvärr har de inte den...
Ska handla här: http://www.richersounds.com

Permalänk

jag har en 32lg2000 som är modellen sämre än 3000 och min tv pixelmappar perfekt i upplösningen 1360*760 via en dvi-->hdmi kabel. så en 32lg3000 kommer nog pixelmappa också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandit_n1
jag har en 32lg2000 som är modellen sämre än 3000 och min tv pixelmappar perfekt i upplösningen 1360*760 via en dvi-->hdmi kabel. så en 32lg3000 kommer nog pixelmappa också.

Det låter lovande att det funkar för dig. Jag hoppas det gör det för mig också.
Jag gick o köpte TVn idag, fick chansa på pixelmapping... Köpte 32LG57 som är en full HD för £449 på Richersounds.

Känns skitbra hittills, men kan tyvärr inte testa med HDMI, måste köpa ny dator först )).
Kan säga att det inte är lätt att koppla dator till en TV sådär. Kopplade upp min bärbara med VGA för att testa bilden och fick krångla som fan för att kunna spela video på den. För att kunna ställa in 1920x1080 på TVn var den tvungen att vara primary, tog ett tag innan jag fattade det. Gick inte att spela upp video på den annars, overlay funkade inte.

När jag väl hittade rätt tyckte jag att bilden såg skitbra ut! Ska testa med en testvideo för att se om det är pixelmappat, men jag tror inte det är det. Det finns en just scan funktion, men jag tror bara det funkar med HDMI, kan inte välja det med VGA.

Tror inte jag kommer ångra mig iaf, bilden är skitbra på denna TVn. Enda nackdelen är att vanlig TV som jag har kopplat från digibox med scart ser åt helvete dåligt ut. =).

DVD med scart ser faktiskt helt ok ut! Jag har komponent på min DVDspelare så jag får skaffa en sån så snart som möjligt, borde bli bättre.

Permalänk

ok annars brukar full-hd tvs pixelmappa på en gång för att deras upplösning är bättre anpassad för dator än hd-ready apparater som kör 1366*768

Permalänk
Medlem

Med VGA ser det iaf bra ut. Jag körde en testvideo och kunde inte se några artefakter. Jag kunde flytta bilden pixel per pixel tills den satt perfekt på TVn. Så jag hoppas det är lika lätt med HDMI sen, och att just scan funktionen funkar.

Kollade på material i 720p från datorn och det såg grymt bra ut.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av min upplevelse med 32LG2000
och kör på pc Genom VGA med 1920x1080 funkar hur bra som helst..
står att den stödjer bara 1366x768 men det är faktist fel..

allt flyter på fint på tv:en filmer i 720 funkar kanon..
finns inget att klaga över för min del..

Permalänk

Fått reda på om den kör pixelmappat via hdmi? Ska köpa en såddan i helgen

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Medlem

vad är högsta refreshrate du kan få med den upplösningen från datorn?

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag har fått min nya dator med HDMI nu, men första testet var inte så lovande.
Jag har haft en dator kopplad med VGA, och bilden är skitbra med den sladden. Testade nya datorn med en DVI -> HDMI-sladd och resultatet var inte så kul.

Först så visar TVn bilden inzoomad av nån anledning, den tar bort kanterna. TVn har en funktion som heter "Just Scan" som jag har förstått är LG-språk för 1:1. När man sätter på det visar den bilden som den ska, dvs 1920x1080 fyller ut hela ytan på TVn, pixel för pixel precis som med VGA-sladden.

Dock så är bilden inte bra! Text från windows och annat ser kantig ut. Har testat med 720p material och jag kan konstatera samma sak. Det ser suddigt och konstigt ut, som om TVn skalar om bilder ett par ggr innan man ser resultatet. Det känns som om den inte stödjer pixelmapping på HDMI-porten trots att den har "just scan".
Jag vet inte om jag missar nåt, men det är inte så mkt man kan ställa in..

Med VGA får jag 60Hz i 1920x1080 och det ser mkt bra ut. Tyckte färgerna såg bättre ut med HDMI, men bilden var inget vidare i jämförelse.

Permalänk

Var nyss och köpte min, och de funkar bra, ska testa med vga kabel också.
EDIT : Testade samma för mej :S Men man kan väll köra med VGA kablen då? Har de nackdelar`?

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antva
Hej alla,

Jag har fått min nya dator med HDMI nu, men första testet var inte så lovande.
Jag har haft en dator kopplad med VGA, och bilden är skitbra med den sladden. Testade nya datorn med en DVI -> HDMI-sladd och resultatet var inte så kul.

Först så visar TVn bilden inzoomad av nån anledning, den tar bort kanterna. TVn har en funktion som heter "Just Scan" som jag har förstått är LG-språk för 1:1. När man sätter på det visar den bilden som den ska, dvs 1920x1080 fyller ut hela ytan på TVn, pixel för pixel precis som med VGA-sladden.

Dock så är bilden inte bra! Text från windows och annat ser kantig ut. Har testat med 720p material och jag kan konstatera samma sak. Det ser suddigt och konstigt ut, som om TVn skalar om bilder ett par ggr innan man ser resultatet. Det känns som om den inte stödjer pixelmapping på HDMI-porten trots att den har "just scan".
Jag vet inte om jag missar nåt, men det är inte så mkt man kan ställa in..

Med VGA får jag 60Hz i 1920x1080 och det ser mkt bra ut. Tyckte färgerna såg bättre ut med HDMI, men bilden var inget vidare i jämförelse.

Hur ser Teve-bilden ut när du ser på vanliga teve kanaler? Är det en fin och bra bild? Har den fina färger? Funderar på att köpa en 32LG3000 och vill ha lite tips