Min dator vill inte efter modem/routerbyte.

Permalänk
Medlem

Min dator vill inte efter modem/routerbyte.

Hejsan!
Länge sedan jag knappade på detta forum.

Men jag har ett problem:
Vårt internet hemma ballade ur för kanske två veckor sen. Nu har vi bytt modem och jag kopplade datorn direkt till det och det fungerade, nu har vi köpt en ny router och nu vill inte min dator. Xboxen och andra datorer funkar i nätverket men inte min.

Jag kör trådlöst ur en USBdongel (netgear), men den vill inte ut på internet, jag har en liten gul trekant med ett utropstecken på framför ikonen nere till höger.
Jag har provat två donglar och ett PCIkort men inget vill fungera, jag hittar nätverket och "nätverket erhålls" men sen händer det inget mer, jag kan logga in som admin på routern så jag verkar ju kunna prata med den men inte mer än så :/

Jag testade nu att ta upp hela härjet och koppla via sladden direkt från routern men jag kommer fortfarande inte ut på nätet.

Så det är mitt problem? Någon aning om vad jag ska göra?

Tack så hemskt mycket på förhand // Axel

Permalänk
Medlem

Starta om routern (ur/i med nätadaptern) med datorn igång. Reparera sen din nätverksanslutning på datorn.

Permalänk
Medlem

Det där har vi gjort miljoner gånger.
Har gjort allt möjligt.
Men det verkar funka någon minut precis efter att jag startat datorn, sen lägger det av :S

Permalänk
Medlem

Då när jag försöker reparera så fastnar den på ip-adressen

Permalänk
Medlem

Gå till Start -> Kör och skriv in CMD, tryck enter.

I kommandotolken skriver du:
IPCONFIG /release all
*enter*
IPCONFIG /renew

Se om detta hjälper.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Vissa donglar kan vilja att du ska ha en statisk ip och automatiskt då ställer om din IP adress till den. Sen när du pluggar in i routern / Annan dongel osv så skickar den en DHCP request och tappar kontakten då den inte låter dig använda din statiska ip. Så kolla om du råkat ställa in din IP på statisk istället för dynamisk.

Ett annat problem du kan ha fått är att du har åkt på ett virus i form av en DNS changer. En liten registerfil som automatiskt ändrar din DNS till någon du förmodligen inte kan ansluta till därav du inte kommer ut på internet.

Testa att köra en MBAM och se om det löser problemet.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.