Permalänk

Misslyckad bios uppdatering

Tjabba.

Första gången jag skriver här men brukar ofta läsa olika trådar här på sc. Nu till saken. Min dator har alltid varit, sen jag byggde ihop den ganska ostabil i olika saker. Så jag bestämde mig för att uppdatera bios genom ASUS Update untility. Fick error där, så dum som jag är bestämmer jag mig för att stänga av datorn för att sedan försöka uppdatera bios genom Usb-sticka. Men jag kom aldrig så lång eftersom att datorn nu vägrar boota. Datorns alla fläktar går, tror även att hårddisk m.m går, men den bootar som sagt inte och startar om sig efter ca 4 sekunder.

Jag har läst om folk som har haft samma problem men inget hjälper.
Saker jag testat:
-Rensat bios genom att plocka ut batteriet.
-Försökt boota med cd-skivan som medföljer.
-Försökt att boota med en Usb-sticka.

Och specen på datorn:
ASUS P5K Premium
Intel q6600 G0
4Gb Corsair Pc6400
150Gb Raptor
Corsair 750W
GeForce 8800GTS 512

Hade vart gött ifall någon hjälpte mig:)
Är rätt trött på datorn nu..

Anledningen till att jag tänkte uppdatera var att ram-minnerna inte ville fungera riktigt.

//Erik

Permalänk
Avstängd

en polare till mig råkade ut för nått liknande ,dock rekomenderar jag dig att ta kontakt med asus eller i allfall din återförsäljare, och gör rma på kortet om du har garanti. Om inte så ta kontakt med nån som kan hjälpa dig ,det är bara att byta ut bios chippet i detta fall.
Antar dessutom att du kör windows vista å flashade online ,det är åxå nått man inte rekomenderar (XP o online updatering ska funka bra men inte vista) det är i allfall va en tråd här på swec handlar om i allfall.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

hmm det var bra o veta nokiaback. Så vad är det mest rekommenderade sättet att utföra det på?
Skulle gissa på att ladda ner drivrutinen från deras hemsida o installera?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
en polare till mig råkade ut för nått liknande ,dock rekomenderar jag dig att ta kontakt med asus eller i allfall din återförsäljare, och gör rma på kortet om du har garanti. Om inte så ta kontakt med nån som kan hjälpa dig ,det är bara att byta ut bios chippet i detta fall.
Antar dessutom att du kör windows vista å flashade online ,det är åxå nått man inte rekomenderar (XP o online updatering ska funka bra men inte vista) det är i allfall va en tråd här på swec handlar om i allfall.

Klar jag har vista:( haha
Men va bra med snabba svar!
Får bli att ringa komplett någon dag då:)

Permalänk

jag har alltid flashat mitt bios med asus update i windows. kör vista och har aldrig varit nått problem ....

Visa signatur

Intel core i5 750 @4013mhz - Asus P7P55D - Corsair 1600 mhz ddr3 - GTX 480 - Corsair HX620 W - Seagate barracuda 250gb hdd - Lian Li Lancool

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
hmm det var bra o veta nokiaback. Så vad är det mest rekommenderade sättet att utföra det på?
Skulle gissa på att ladda ner drivrutinen från deras hemsida o installera?

du missade det att han inte tar sig in i bios eller?....vid en misslyckad bios flash är detta resultatet. Spelar som ingen roll om han laddar ner nnytt bios på asus hemsida. , jag vet inte heller om asus har nån funktion som heter crashfree bios eller dualbios

TS: antar att din bios updatering misslyckades vid steg 2 updatering av nyttt bios , steg 1 är bortagning av gammalt bios ,steg 3 är verifiering av bioset.

en sak till du kan göra som sista alternativ är att plocka ur batteriet ur datorn i 1 timme för att ressetta cmos. om inte det funkar så är RMA det sista alternativet

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
du missade det att han inte tar sig in i bios eller?....vid en misslyckad bios flash är detta resultatet. Spelar som ingen roll om han laddar ner nnytt bios på asus hemsida. , jag vet inte heller om asus har nån funktion som heter crashfree bios eller dualbios

TS: antar att din bios updatering misslyckades vid steg 2 updatering av nyttt bios , steg 1 är bortagning av gammalt bios ,steg 3 är verifiering av bioset.

en sak till du kan göra som sista alternativ är att plocka ur batteriet ur datorn i 1 timme för att ressetta cmos. om inte det funkar så är RMA det sista alternativet

Precis. Ska testa att plocka ur batteriet i en timme, tog bara ut det en liten stund.
Tack:)

Permalänk
Medlem

En poolar flashade sin surfdators bios isamband med stormen gudrun härjade strömmen gick när typ 85% var klar. Plockade ur IC kretsen och stoppade i en annan dator under drift och flashade om. Detta är dock inget jag rekomenderar. BIOS används bara i uppstarten.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde66
En poolar flashade sin surfdators bios isamband med stormen gudrun härjade strömmen gick när typ 85% var klar. Plockade ur IC kretsen och stoppade i en annan dator under drift och flashade om. Detta är dock inget jag rekomenderar. BIOS används bara i uppstarten.

va jag lärt mig så är BIOS komunikationen mellan moderbord minnen processor samt komunikationen mellan grafikkort osv...... så utan bios är som en dator utan nerver eller va man säger. utan bios reagerar processorn inte på någonting

men vist jag har hört det du sa med, men jag vill inte rekomendera det heller för nån eftersom han nu har garanti på moderkortet å då kan han sabba mer en det gör nytta

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Mjo, men vadå ska man dra ner Bios genom deras hemsida o installera genom det viset för att vara på den säkra sidan?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Mjo, men vadå ska man dra ner Bios genom deras hemsida o installera genom det viset för att vara på den säkra sidan?

det lär nog stämma det är så jag gör för o vara på densäkra sidan ,dock funkar live flash bra åxå ,men men alla kan ha otur

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Har haft ur batteriet i en timme nu och det funkar fortfarande inte:(
Men vad kommer komplett säga nu när jag skickar in det då?
Kommer dom laga det?

Permalänk
Avstängd

säg som det är du updatera bios bios flashen misslyckades, trots att du gjorde va som är skall göras . det är som sagt inte meningen att bios updateringar ska misslyckas ,då är det asus som måste se till att detta rättas till.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
säg som det är du updatera bios bios flashen misslyckades, trots att du gjorde va som är skall göras . det är som sagt inte meningen att bios updateringar ska misslyckas ,då är det asus som måste se till att detta rättas till.

Okej, tack för de snabba svaren!:)
Har inte så mkt mer att tjöta om så tråden kan la låsas.
som sagt tack för svaren:)

Permalänk
Medlem

Inget har sagts om att du måste flytta jumpern Clear cmos (CLRTC) har du gjort det ?

prova med bara en minnens sticka i vardera minnesslot i taget

prova med att stoppa in ett pci kort i nån av pci platserna

Visa signatur

Extremist inom OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludran
Inget har sagts om att du måste flytta jumpern Clear cmos (CLRTC) har du gjort det ?

prova med bara en minnens sticka i vardera minnesslot i taget

prova med att stoppa in ett pci kort i nån av pci platserna

Har gjort detta nu och inget hjälpte, Tack ändå..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
det lär nog stämma det är så jag gör för o vara på densäkra sidan ,dock funkar live flash bra åxå ,men men alla kan ha otur

hmm, verkar lite underligt det här. Ska nog kolla upp detta lite mer. Måste ju finnas ngt som sätt som tillverkarna rekommenderar för att lösa detta så säkert som möjligt. Tycker dom borde ha ngt litet program som man kan updata med som samt gör en backup iom ngt går fel.

Permalänk
Medlem

Precis samma sak hände mig förut, skickade in moderkortet och fick ett nytt utav datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Du kan beställa ett färdigt flashat chip från tex www.badflash.com
Du kan även hot-flasha som någon redan nämde, men till det behövs en annan fungerande dator med likadant bios chip.

Nu vet jag inte hur just Asus brukar sköta sådana här saker, men har personligen fått nya bios chip hemskickade efter att kontaktat supporten (DFI).

Det finns "backup moduler" att köpa, så du kan byta mellan olika bioser med en knapptryckning, om du vill vara säker att detta inte händer igen i framtiden Var rätt billiga och enkla vill jag minnas.