Permalänk
Medlem

Debian 5.0 släpps inatt!

Det verkar som att Debian 5.0 (äntligen) är på väg att gå stable, jag såg denna bloggpost tidigare på Debian Planet idag, och README-filen säger att Lenny släpptes 14 Februari 2009.

Det verkar inte finnas några isos (det är över 500 som ska byggas) på ftpn än och inget officiellt på www.debian.org men det kommer nog snart releasenotes med mera, de borde finnas på http://www.debian.org/releases/lenny/releasenotes (de finns redan där men det står att det är work-in-progress fortfarande)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Avstängd

Någon som kan beskriva hur Debian står sig mot Ubuntu och andra distributioner?
Någon anledning att köra Debian istället för Ubuntu?

Jag gillar att Debian stöds på fler arkitekturer.

Permalänk
Medlem

emerge -auDN world

Visa signatur

Powered by Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Någon som kan beskriva hur Debian står sig mot Ubuntu och andra distributioner?
Någon anledning att köra Debian istället för Ubuntu?

Jag gillar att Debian stöds på fler arkitekturer.

Ubuntu ÄR Debian, men betydligt mer bleeding edge och mao mycket mer buggigt. Vill man ha det stabilt äger Debian, nackdelen är att det inte ingår några ofria apps samt att man måste konffa mycket själv. Ubuntu är bättre för gemene man, mer Windows-likt sköter-sig-själv-utan-konffa.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Officiell release nu: www.debian.org

iso-filer här: http://cdimage.debian.org/debian-cd/

edit:
Här är en ganska intressant artikel om releasen, om vad som är nytt och även en intervju med Debian Project Leader Steve McIntyre.
http://www.tuxradar.com/content/lenny-has-landed

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fint att höra att de äntligen fick lenny utanför dörren. Då ska man kanske börja fundera på att uppgradera från etch i gatewayen, nu när det är oldstable.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Goda nyheter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man orkar uppgradera server, känns lite omotiverat när den ändå stått felfri sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hex
emerge -auDN world

+1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är knappast unikt för gentoo att kunna köra bleeding edge om det är det ny syftar till.

aptitude dist-upgrade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Det är knappast unikt för gentoo att kunna köra bleeding edge om det är det ny syftar till.

aptitude dist-upgrade

Affirmative, jag kör absolut senaste paketen på Ubuntu:

http://interakt.no-ip.org/blogg/?p=126

Fungerar naturligtvis även på Debian, men det brukar inte finnas lika nya programversioner tillgängliga, det är antagligen där portage kommer in eftersom det även kan kompilera samtliga paket från källkod ur ett repository = man kan köra nyare än vad det finns Debian-paket till. Men strängt taget kan man göra så i princip i vilken dist som helst. Det som skiljer Debian är att det de kallar en färdig distribution _inte_ består av sådana paket utan tvärtom mycket buggtestade och pålitliga paket.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Åh, vad härligt. Jag har anat att det var väldigt nära iom att de "fixade" i stort sett alla buggar för bara någon dag sen genom att ta bort en del paket som det itne verkat finnas intresse för.

Då kommer äntligen unstable komma ifatt igen. Tror det är dags att ändra systemet lite, det håller inte riktigt att låsa unstable under hela releaseprocessen nu när de har så många "vanliga" användare också, inte överhängande mest serverapplikationer. Eller så väljer de att släppa den marknaden till Ubuntu, vad vet jag.

Jag gillar iaf mitt Debian men hoppas att det kommer en lösning till att man får sitta med halvårsgamla paket i unstable om man inte vill gå utanför repository när stable finslipas.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

någon mer som installerat och vad tycks? Något nytt som står ut? Längesen man körde debian nu.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Avstängd

Debian 5.0 is based upon the Linux 2.6.26 kernel, X.Org 7.3, GNOME 2.22, KDE 3.5.10, and OpenOffice.org 2.4 are among the key packages.

Gör väl ingen glad..... förutom ett fåtal som står ut med gammal mjukvara.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Debian 5.0 is based upon the Linux 2.6.26 kernel, X.Org 7.3, GNOME 2.22, KDE 3.5.10, and OpenOffice.org 2.4 are among the key packages.

Gör väl ingen glad..... förutom ett fåtal som står ut med gammal mjukvara.

Jodå, det är stabilt.

Men visst är det kul att köra med Linux 2.6.28-7 kernel, X.Org 11.0, Gnome 2.25.9, KDE 4.3 Alpha och OO.org 3.0.1 mfl som man själv gör. Men då räknar jag inte med att det skall vara helt stabilt heller.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Debian 5.0 is based upon the Linux 2.6.26 kernel, X.Org 7.3, GNOME 2.22, KDE 3.5.10, and OpenOffice.org 2.4 are among the key packages.

Gör väl ingen glad..... förutom ett fåtal som står ut med gammal mjukvara.

Beror ju lagom mycket på vad man ska ha datorn till.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Beror ju lagom mycket på vad man ska ha datorn till.

Jo förvisso.... Tant Agda eller någon förtryckt "Skole-Linuxare" passar det kanske...

Nästan sorgligt att se hur "anti" Debian blivit....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Jo förvisso.... Tant Agda eller någon förtryckt "Skole-Linuxare" passar det kanske...

Nästan sorgligt att se hur "anti" Debian blivit....

Tror inte Debian riktar sig till någon av de två, speciellt inte "tant Agda". Vill du däremot ha en riktigt stabil server så fungerar Debian stable otroligt bra och det är framför allt riktigt stabilt. Om du ska ha en server vad ska du då med massa X program till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Debian 5.0 is based upon the Linux 2.6.26 kernel, X.Org 7.3, GNOME 2.22, KDE 3.5.10, and OpenOffice.org 2.4 are among the key packages.

Gör väl ingen glad..... förutom ett fåtal som står ut med gammal mjukvara.

Jag blir glad, för nu kommer det komma nya, fräsha paket till testing och unstable igen.

Stable är till för dem som vill ha ett stabilt system (stabilt som i oföränderligt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jodå, det är stabilt.

Men visst är det kul att köra med Linux 2.6.28-7 kernel, X.Org 11.0, Gnome 2.25.9, KDE 4.3 Alpha och OO.org 3.0.1 mfl som man själv gör. Men då räknar jag inte med att det skall vara helt stabilt heller.

X.Org 11.0? Nog för att det är version 11 av protokollet X men inte visste jag att X.org-implementationen nått 11.0, det var snabbt.

Edit: Revision och version är inte samma sak, typo från min sida.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jodå, det är stabilt.

Men visst är det kul att köra med Linux 2.6.28-7 kernel, X.Org 11.0, Gnome 2.25.9, KDE 4.3 Alpha och OO.org 3.0.1 mfl som man själv gör. Men då räknar jag inte med att det skall vara helt stabilt heller.

Måste du skriva att du kör det senaste i varenda tråd? Hur gammal är du?

Sen till dem som bashar på att Debian enbart har uråldriga paket kan jag ju säga att jag har hellre sjukt stabila paket som jag vet har testats utförligt och som funkar med resten av systemet utan diverse krasher. Vare sig man enbart surfar, sitter med en server eller jobbar med en workstation så är debian perfekt. Vill ni sitta med hyfsat stabil bleeding edge Debian så går det att fixa det med antingen uppdaterar ni bara från testing repos elller så drar ni hem Parsix.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Testkör 5.0 på min bärbara maskin just nu. Verkar funka fint.
Dock var det längesen (2.x) jag körde Debian sist och det är ganska intressant att se hur sakta men säkert de styr skutan framåt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

143 packages upgraded, 9 newly installed, 6 to remove and 0 not upgraded

Testing rör på sig igen, här kommer Squeeze

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Sen till dem som bashar på att Debian enbart har uråldriga paket kan jag ju säga att jag har hellre sjukt stabila paket som jag vet har testats utförligt och som funkar med resten av systemet utan diverse krasher. Vare sig man enbart surfar, sitter med en server eller jobbar med en workstation så är debian perfekt. Vill ni sitta med hyfsat stabil bleeding edge Debian så går det att fixa det med antingen uppdaterar ni bara från testing repos elller så drar ni hem Parsix.

Sant! Det går att köra "bleeding edge" inifrån Debian.

Jag började med "stable" för fyra år sedan, gick över till "testing" efter ett halvår när jag hade lärt mig att använda det mesta Debian-specifika och kände mig trygg.

När "testing" blev för plågsamt sällan uppdaterad övergick jag till "unstable" för ca två år sedan. Hade inga problem what-so-ever. När sedan KDE 4.1 och OpenOffice 3.0 kom under 2008 var det dags att lyfta in enbart dem från "experimental".

Allt har fungerat klockrent hittills, bara man vet hur man "nedgraderar/återställer".

Jag ligger väl troligen lika "bleeding edge" som Parsix, Sidux och Ubuntu någonsin gjort.

Inte för att det är självändamål, men ofta är nyare bättre, om än lite mer otestat.

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
Måste du skriva att du kör det senaste i varenda tråd? Hur gammal är du?

Jag undrar vem det är som inte är gammal nog att kunna läsa ordentligt, jag svarade på föregående tråd från Debian-basharen om hur gamla paket Debian har. Då listade jag de nyaste som en twist, om du har problem med det så är det just ditt problem och du behöver inte whina offentligt om det.

Den var det snälla svaret, det andra svaret platsar inte här.

edit. för övrigt är hela poängen med Sweclockers att alla skriver att de kör det senaste, och hur, har du missat det?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det någon ide att uppgradera?

jag kör version 2.6.26-1-686 i text mode för mediaservern.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Funkar det? Pilla inte.
Såvida du inte är efter nya versioner av diverseprogramvaror så ser jag inte direkt behovet. Men det kan förstås vara kul att få pilla lite.