SSD, onboard raid eller kort?

Permalänk
Medlem

SSD, onboard raid eller kort?

Så jag funderar på att införskaffa mig 2x30GB eventuellt 2x60GB SSD diskar, sätta i raid0 och använda som systemdiskar. Dock läser jag lite här och var att moderkortet faktiskt kan sätta stopp för hastigheterna och det t.o.m kan vara rekommenderat att använda sig av ett raid-kort.

Därav min fråga; hur ligger det till egentligen? Vad är det exakt som belastas så hårt av 2st SSD i raid0 och skulle t.ex ett Asus P6T Deluxe flaska denna kombination (läs: skulle jag behöva ett raid-kort med detta mobo)?

Då min nästa burk kommer vara en prestanda kombination i alla fronter så skulle jag gärna vilja ha hjälp med detta kapitel då jag själv inte är så fruktansvärt het på just HDD/Raid fronten.
Tanken är ju att köra 2xSSD raid0 som system, 2x500GB WD Black i raid0 som lagring samt en till 500GB WD Black ensam som backup-disk. Jag tror, enligt min egen undersökning att detta skulle vara det bästa för just mig och min ekonomi. Skulle gärna köra ett tag till med min raptor(74GB), men ser klart att den börjar tröttna när jag jämför benchmarks här på sweclockers forum.

Men ja, är det någon som skulle vilja skina lite ljus på detta åt mig?

Tack,
Whakka

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Hejsan jag kör två OCZ v2 i raid 0 med noll förlust och bara full kraft

Det enda som kan låsa dig i din hastighet är väll din cpu som inte pallar med kraften från dina ssd men det är det enda jag kan komma på.

Jag sitter på ett Gigabyte ep45-ud3 med an e8600 @ 3.6 HGZ
Och jag kör på mitt onboard raid utan problem
Allt funkar till 100%

Så köp dina ssd och njut av din prestanda

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Köp inte värelösa SSDs med JMicron-kontroller.. 993 ms i latens försvinner inte med RAID 0.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Problemet skulle vara om du skulle köpa en av alla ökända JM602-baserade SSDs (OCZ Core V1, Core V2, OCZ Apex, Transcend, SuperTalent, mfl), den kretsen har nämligen kända kompatibilitetsproblem och endast 16kB cache, det är t.o.m. så att när cachen fylls upp "hänger sig" enheten när den ska tömma cachen. Fördelen med RAID-0 i det här fallet skulle vara att mängden cache-minne fördubblas och att risken för "hängningar" skulle minska (iom att enheterna skulle få färre skrivningar, ökar chansen att den hinner skriva ned information i cachen innan den fylls upp fullständigt). Iom att du kör ett 64-bitars Vista fungerar inte heller EWF/SteadyState, som annars är ett populärt verktyg för att komma undan problemet med långsamma skrivningar.

Eftersom det är väldigt stor skillnad mellan olika SSD skulle jag föreslå att du namnger den enhet du hade tänkt köpa, många tror felaktigt att bara för att det inte är några rörliga delar att accesstid och hastighet är perfekt i alla tillfällen, när verkligen är ngt helt annan. Den största skillnaden mellan olika SSD är accesstiden för skrivningar, som kan sträcka sig allt från några få millisekunder till flera hundra millisekunder eller t.o.m. över en sekund i värsta fall. Något som kan märkas om man nu inte bara använder enheten som läs-källa (t.ex. om du _bara_ använder datorn för att spela spel som inte sparar ned ngt till "hårddisken").

I dagsläget skulle jag vänta in reviews på OCZ kommande (försenade) enhet med namn Vertex, den ska ha en kontrollerenhet som är designad för att hjust ta till vara SSDns starka sidor och motverka dess svaga sidor, den bör kunna prestera bra i alla tillfällen (jag vill inte säga något definitivt med tanke på OCZ tidigare SSD-produkter, men den lilla information som kommit ut har i alla fall varit uppmuntrande). Med Vertex skulle jag oxå tro att det skulle räcka med en enkel enhet, jag vet inte om man skulle märka av ngn upplevd prestanda med raid-0. Beror dock givetvis på vad man gör med datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Köp inte värelösa SSDs med JMicron-kontroller.. 993 ms i latens försvinner inte med RAID 0.

Vem är så dum och köper SSD hdd med så "kapacitet" ?

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Problemet skulle vara om du skulle köpa en av alla ökända JM602-baserade SSDs (OCZ Core V1, Core V2, OCZ Apex, Transcend, SuperTalent, mfl), den kretsen har nämligen kända kompatibilitetsproblem och endast 16kB cache, det är t.o.m. så att när cachen fylls upp "hänger sig" enheten när den ska tömma cachen. Fördelen med RAID-0 i det här fallet skulle vara att mängden cache-minne fördubblas och att risken för "hängningar" skulle minska (iom att enheterna skulle få färre skrivningar, ökar chansen att den hinner skriva ned information i cachen innan den fylls upp fullständigt). Iom att du kör ett 64-bitars Vista fungerar inte heller EWF/SteadyState, som annars är ett populärt verktyg för att komma undan problemet med långsamma skrivningar.

Eftersom det är väldigt stor skillnad mellan olika SSD skulle jag föreslå att du namnger den enhet du hade tänkt köpa, många tror felaktigt att bara för att det inte är några rörliga delar att accesstid och hastighet är perfekt i alla tillfällen, när verkligen är ngt helt annan. Den största skillnaden mellan olika SSD är accesstiden för skrivningar, som kan sträcka sig allt från några få millisekunder till flera hundra millisekunder eller t.o.m. över en sekund i värsta fall. Något som kan märkas om man nu inte bara använder enheten som läs-källa (t.ex. om du _bara_ använder datorn för att spela spel som inte sparar ned ngt till "hårddisken").

I dagsläget skulle jag vänta in reviews på OCZ kommande (försenade) enhet med namn Vertex, den ska ha en kontrollerenhet som är designad för att hjust ta till vara SSDns starka sidor och motverka dess svaga sidor, den bör kunna prestera bra i alla tillfällen (jag vill inte säga något definitivt med tanke på OCZ tidigare SSD-produkter, men den lilla information som kommit ut har i alla fall varit uppmuntrande). Med Vertex skulle jag oxå tro att det skulle räcka med en enkel enhet, jag vet inte om man skulle märka av ngn upplevd prestanda med raid-0. Beror dock givetvis på vad man gör med datorn.

Det där är kända fel men dom "försvinner" under raid
Jag hade lagg i datorn när jag körde med en men sedan jag kört med raid 0 med dom två så har min dator gått som raket.

Har 200mb/s i write och ca 280mb/s i read

Laggen försvinner vid raid och prestandan håller sig stark och spöar alla mekaniska

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Det där är kända fel men dom "försvinner" under raid
Jag hade lagg i datorn när jag körde med en men sedan jag kört med raid 0 med dom två så har min dator gått som raket.

Har 200mb/s i write och ca 280mb/s i read

Laggen försvinner vid raid och prestandan håller sig stark och spöar alla mekaniska

// skane

Det kanske lindrar problemet lite (enligt inlägget ovan) men de har inte en chans mot Intel X25-M.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Köp inte värelösa SSDs med JMicron-kontroller.. 993 ms i latens försvinner inte med RAID 0.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Hejsan jag kör två OCZ v2 i raid 0 med noll förlust och bara full kraft

Det enda som kan låsa dig i din hastighet är väll din cpu som inte pallar med kraften från dina ssd men det är det enda jag kan komma på.

Jag sitter på ett Gigabyte ep45-ud3 med an e8600 @ 3.6 HGZ
Och jag kör på mitt onboard raid utan problem
Allt funkar till 100%

Så köp dina ssd och njut av din prestanda

//skane

mfm, du använder sådana diskar själv eller? Läser du inte vad faktiska användare av dessa diskar tycker?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Det kanske lindrar problemet lite (enligt inlägget ovan) men de har inte en chans mot Intel X25-M.

Nee men ska man jämnföra allt det senaste ja då är det jag har dåligt

Men vad jag vill säga är att det funkar hur bra som helst med det som jag har nu och kan stå vid mitt ord att det funkar

Det blir ju som att jämnföra ett ati 4850 med ett 4870
Men kostnaden är ju alltid större desto "nyare" man köper :/

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
mfm, du använder sådana diskar själv eller? Läser du inte vad faktiska användare av dessa diskar tycker?

Ehh ja som han skrev med 993 ms har ju inte jag? Så undrar var denna fakta kommer ifrån?

Mitt system håller ju en ms på 0.2 och mina hastigheter är ju inte att klaga på.

Så ??

"update" läste på lite det han skrev och okej ja han har rätt men detta berör inte alla ssd och som mina v2 så finns det enda minuset är att cachen är lite för låg och att mina read pch write inte kan komma högre än vad dom gör :/

men en ms på 0.2 och hastigheter över 200 mb/s är väll inte dåligt ändån? :S

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Ehh ja som han skrev med 993 ms har ju inte jag? Så undrar var denna fakta kommer ifrån?

Mitt system håller ju en ms på 0.2 och mina hastigheter är ju inte att klaga på.

Så ??

"update" läste på lite det han skrev och okej ja han har rätt men detta berör inte alla ssd och som mina v2 så finns det enda minuset är att cachen är lite för låg och att mina read pch write inte kan komma högre än vad dom gör :/

men en ms på 0.2 och hastigheter över 200 mb/s är väll inte dåligt ändån? :S

// skane

Problemet är att 0.2 ms _bara_ gäller när du _läser_ från SSDn, det går mkt långsammare att skriva ngt till SSDn (det här har med hur en SSD är uppbyggt, skillnaden hur mkt som måste läsas varje gång du läser ngt från enheten vs hur mkt som måste skrivas varje gång du skriver ngt på enheten). För att mäta accesstiden för skrivningar måste du använda ett benchmark-program som låter dig testa hjust "skriv-accesstiden", de flesta benchmark-program är nämligen gjorda för vanliga HDDar där man istället är intresserade av läsningar (det är sällan lönt att mäta skriv-accesstiden på HDDar eftersom skrivningarna ändå går till cachen och därför är klart snabbare än läsningar), på en HDD kan oxå skrivningar buffras i cachen (eftersom det där finns gott om det) om den är upptagen med att läsa från enheten, dvs om du har mkt att läsa och samtidigt lite att skriva behöver inte läs-prestanda bli lidande då skrivningarna kan buffras och tas om hand när enheten väl är "ledig".

För att mäta skriv-accesstiden kan t.ex. IO Meter användas (gratis mjukvara från Intel). Google vet mer.

Hur mkt man märker av den ofantligt långsammare skriv-accesstiden beror givetvis på vad man använder datorn till och hur mkt/ofta man kan tänkas skriva till enheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Problemet är att 0.2 ms _bara_ gäller när du _läser_ från SSDn, det går mkt långsammare att skriva ngt till SSDn (det här har med hur en SSD är uppbyggt, skillnaden hur mkt som måste läsas varje gång du läser ngt från enheten vs hur mkt som måste skrivas varje gång du skriver ngt på enheten). För att mäta accesstiden för skrivningar måste du använda ett benchmark-program som låter dig testa hjust "skriv-accesstiden", de flesta benchmark-program är nämligen gjorda för vanliga HDDar där man istället är intresserade av läsningar (det är sällan lönt att mäta skriv-accesstiden på HDDar eftersom skrivningarna ändå går till cachen och därför är klart snabbare än läsningar), på en HDD kan oxå skrivningar buffras i cachen (eftersom det där finns gott om det) om den är upptagen med att läsa från enheten, dvs om du har mkt att läsa och samtidigt lite att skriva behöver inte läs-prestanda bli lidande då skrivningarna kan buffras och tas om hand när enheten väl är "ledig".

För att mäta skriv-accesstiden kan t.ex. IO Meter användas (gratis mjukvara från Intel). Google vet mer.

Hur mkt man märker av den ofantligt långsammare skriv-accesstiden beror givetvis på vad man använder datorn till och hur mkt/ofta man kan tänkas skriva till enheten.

OKej ja men det håller jag med om fullt ut

Men om du läser i början av denna tråd så stod också min read/write hastigheter

Så Har 200mb/s i write och ca 280mb/s i read "men detta är då max och brukar ligga runt en 180mb/s i write och 250 i read.

Är detta dålig hastigheter för att fråga igen?

För att göra dig och andra uppmärksammade så har jag optimerat min ssd genom att optimera mitt vista mot dom.
För på OCZ forum finns det en hel del hjälp om optimering

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Att du får 200 MB/s i _sekvensiell_ skrivning spelar ingen roll om du får 0.016MB/s i slumpmässig skrivning av 4KB-block. Läs lite http://www.anandtech.com/cpuchipsets/Intel/showdoc.aspx?i=340...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Att du får 200 MB/s i _sekvensiell_ skrivning spelar ingen roll om du får 0.016MB/s i slumpmässig skrivning av 4KB-block. Läs lite http://www.anandtech.com/cpuchipsets/Intel/showdoc.aspx?i=340...

Jaha

Det visste jag inte
Men okej ja faktan kan man ju inte säga emot
Men för att bortse faktan då, mitt system är snabbare än vad det var innan.
Hade en raptor innan på 74 Gb och har rejäla skillnader i prestanda.

Så i min mening så funkar det hur bra som helst men som sagt finns ju bättre alternativ. Kanske dags att uppgradera SSD som så småning om

Men mitt system är ju snabbare än innan och det kan man ju inte bortse?
Mina ssd i raid 0 presterar bättre än min gammla raptor.
Det säger väll ändån något?

Men efter att ha läst lite så är det kanske inte ideal att köpa OCZ v2 som jag har utan köra på intels nyaste. eller som jag nu har också läst är att köpa vertex som är den nya SSD från OCZ som snart kommer till marknaden

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skanepiraten
Jaha

Det visste jag inte
Men okej ja faktan kan man ju inte säga emot
Men för att bortse faktan då, mitt system är snabbare än vad det var innan.
Hade en raptor innan på 74 Gb och har rejäla skillnader i prestanda.

Så i min mening så funkar det hur bra som helst men som sagt finns ju bättre alternativ. Kanske dags att uppgradera SSD som så småning om

Men mitt system är ju snabbare än innan och det kan man ju inte bortse?
Mina ssd i raid 0 presterar bättre än min gammla raptor.
Det säger väll ändån något?

Men efter att ha läst lite så är det kanske inte ideal att köpa OCZ v2 som jag har utan köra på intels nyaste. eller som jag nu har också läst är att köpa vertex som är den nya SSD från OCZ som snart kommer till marknaden

// skane

Du dagdrömmer bara, ditt system ka omöjligt vara snabbt ... du har ju ssd med jm kontrollers som benchar dåligt, du inbillar dig alltså bara ... :/

ja, det var sarkasm!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Du dagdrömmer bara, ditt system ka omöjligt vara snabbt ... du har ju ssd med jm kontrollers som benchar dåligt, du inbillar dig alltså bara ... :/

ja, det var sarkasm!

okej

Men för att gå tillbaka till trådens ämne

inboard raid för mig funkar hur bra som helst och hur enkelt som helst.
Men kanske köpa nya SSD som intels eller kanske OCZ vertex som är på igång för dom presterar ju sjukt bra

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Vertex är ju modellen jag tänkt köpa från början, dumt av mig att inte nämna det. Har läst lite fuffens om de flesta andra SSD's. Så någon månad efter Vertex release bör man ju ha någorlunda pejl om den är ok i knoppen eller inte.

Såg nu i tråden över att intels modell verkar ha lite problem. Sånt vill man ju inte ha :).

Men ok, onboard bör funka då. Låter fint.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
Vertex är ju modellen jag tänkt köpa från början, dumt av mig att inte nämna det. Har läst lite fuffens om de flesta andra SSD's. Så någon månad efter Vertex release bör man ju ha någorlunda pejl om den är ok i knoppen eller inte.

Såg nu i tråden över att intels modell verkar ha lite problem. Sånt vill man ju inte ha :).

Men ok, onboard bör funka då. Låter fint.

Tack för hjälpen.

Jaha okej

Ja men då är det bara att vänte release och se vad det blir av det då

Jadå det ska funka hur bra som helst

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Vila i frid

Du med ICH10R borde får lika eller bättre än jag som kör ICH8R i raid0 med 2x30GB SSD. 273 MB/sek seq/random read. 90 MB/sek seq write och 6 MB/sek random write mätt med SiSoft Sandra. Som systemdisk går det JÄMRA smutt iaf!

Permalänk
Medlem

ICH-what?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhakkaWhack
ICH-what?

raidkontrollern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du med ICH10R borde får lika eller bättre än jag som kör ICH8R i raid0 med 2x30GB SSD. 273 MB/sek seq/random read. 90 MB/sek seq write och 6 MB/sek random write mätt med SiSoft Sandra. Som systemdisk går det JÄMRA smutt iaf!

humm ja det var en intressant fråga :S Vad har du för SSD hdd?

// skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Problemet skulle vara om du skulle köpa en av alla ökända JM602-baserade SSDs (OCZ Core V1, Core V2, OCZ Apex, Transcend, SuperTalent, mfl), den kretsen har nämligen kända kompatibilitetsproblem och endast 16kB cache, det är t.o.m. så att när cachen fylls upp "hänger sig" enheten när den ska tömma cachen. Fördelen med RAID-0 i det här fallet skulle vara att mängden cache-minne fördubblas och att risken för "hängningar" skulle minska (iom att enheterna skulle få färre skrivningar, ökar chansen att den hinner skriva ned information i cachen innan den fylls upp fullständigt).

OCZ Apex har en ny version av controllern, JM602B. Den har även intern RAID 0 med två st JM602B á 16KB så även om controllern inte skulle fungera bättre än tidigare version så är det möjligt att problemen vid skrivning inte blir lika märkbara.

OCZ Vertex har en annan controller, Indilinx Barefoot, med 32/64MB cache. Vad Vertex 2 har är dock oklart, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag lämnar SSD-diskussionen och säger som så här istället; om du ska ha 3st 500GiB WD diskar i burken, 2 i raid0 och en som backup.. använd då hellre dessa 3 i raid5, då får du förvisso 500 GiB mindre (en av diskarna går till paritetslagring), men du får å andra sidan 1TiB som är betydligt mycket säkrare. Har du råd kanske du t.o.m. kan köpa 4st (en till paritet och 3 till lagring)?
Det är nog vad jag hade gjort, raid 5 med 3-4 diskar är inte alls dumt heller sett till prestanda.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
OCZ Apex har en ny version av controllern, JM602B. Den har även intern RAID 0 med två st JM602B á 16KB så även om controllern inte skulle fungera bättre än tidigare version så är det möjligt att problemen vid skrivning inte blir lika märkbara.

OCZ Vertex har en annan controller, Indilinx Barefoot, med 32/64MB cache. Vad Vertex 2 har är dock oklart, någon som vet?

Jag förväntar mig att vi kommer se en hel del missnöjda Apex-kunder när enheterna väl börjar användas (till annat än bara spel). Alternativt när användaren flyttar till 64-bitars Windows och inte längre kan använda EWF/SteadyState. Tyvärr sätter många alldeles för stor tillit till OCZ, finner de ngt fel är det som oftast inte SSDn det är fel på utan (a) Windows, (b) gammal hårdvara, (c) ngt annat, och absolut inte SSDn. Som ett lysande exempel kan nämnas de reviews som justerar testparametrarna för att passa Apex bättre (se t.ex. http://www.pcper.com/article.php?aid=661&type=expert&pid=8). Vi svenskar kanske inte påverkas så mkt (vi kan alltid utnyttja den lagstadgade ångerrätten) men inte alla har samma möjligheter, i USA t.ex. har jag tolkat det som att butiken själv kan välja om de vill erbjuda ångerrätt (och det finns de butiker som aktivt valt att inte erbjuda det för JM602-baserade SSD hjust för att det har visat sig bli alldeles för dyrt).

Apex och Vertex är två helt skilda väsen, det enda de två har gemensamt är att OCZ är återförsäljare, kontrollerkretsarna kommer från två separata företag som inte har ngt gemensamt annat än att de har kontrollerkretsar för SSD. Indilinx är oxå ett företag som specialiserat sig på hjust SSD kontrollekretsar, Jmicron har så mkt annat och SSD-kontrollerkretsen är för dem endast en biprodukt. Att Vertex presterar är inte en garanti för att Apex kommer att prestera, att Apex underpresterar behöver inte betyda att Vertex kommer att underprestera, osv.

Senast jag såg Vertex 2 var det tal om en intern RAID-0 med två Vertex 1-enheter (precis som Apex är en intern RAID-0 med två Core 2-enheter).

Permalänk
Avstängd

ssd är dock säkrare för data.
orsaken är att inga mekaniska fel kan uppstå.

Vertex lär bli populär för många som systemdisk.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
mfm, du använder sådana diskar själv eller? Läser du inte vad faktiska användare av dessa diskar tycker?

Jag använder Intel X25-M och har inget intresse av något JMicron-skräp. Om det gör dig gladare så känner jag (missnöjda) användare av tidigare OCZ-diskar.

De nya OCZ-diskarna har inte släppts så du har bara hypen att gå på, de kanske blir bra eller så blir de inte det.

Att folk som Fire-Ham inte blir avstängda är väl det slutgiltiga beviset på fjortifieringen av det här forumet. Inför 18-årsgräns nu.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Jag använder Intel X25-M och har inget intresse av något JMicron-skräp. Om det gör dig gladare så känner jag (missnöjda) användare av tidigare OCZ-diskar.

De nya OCZ-diskarna har inte släppts så du har bara hypen att gå på, de kanske blir bra eller så blir de inte det.

Att folk som Fire-Ham inte blir avstängda är väl det slutgiltiga beviset på fjortifieringen av det här forumet. Inför 18-årsgräns nu.

Eller så är du lite aggresiv för att du känner att du lagt onödigt mycket pengar på mindre prestanda? Jag hyllar alltid produkter som ger maximal prestanda för minimal kostnad.

Ja core kräver för en del några tweaks, som lätt görs för att undvika stuttering. Det beror på att t.ex. vista är optimerat för vanliga hdds.

Med >1 core är problemet väldigt sällsynt. T.ex G.Skills titan och OCZ Apex som i princip är två core i raid 0.

FireHam ? Vad har jag nu missat?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire

FireHam ? Vad har jag nu missat?

Detsamma undrar jag...

Till topic; om nu problemen med jmicorn-diskarna är relaterat till bristande cache, borde inte raid0 med ett separat kontrollerkort med extra cache på åtgärda detta? Har inte djupläst detta men det verkar som han får ut bra fart här med 256MB på kontrollerkortet: http://i4memory.com/f9/ocz-core-ssd-2-5-solid-state-disk-raid...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Jappz med en snabb dram-baserad buffert att tillfälligt lagra data i bör frysningarna reduceras till antalet, det finns givetvis fortfarande en risk att problem uppstår när väl informationen ska föras över från bufferten till SSDn men med en stor buffert kan antalet skrivningar reduceras rejält (istället för att SSDn behöver skriva om ett block för varje enstaka skrivning som kommer in kan raid-kortet i det här fallet slå ihop många små skrivningar o skicka dessa som sekventiella skrivningar istället, dvs färre block måste skrivas om på den fysiska SSDn). När antalet skrivningar reduceras, reduceras oxå risken att du vill läsa något från SSDn samtidigt som enheten är upptagen med att skriva, och antalet ggr enheten "fryser till" fullständigt.

Dock kan man fråga sig vad ett raid-kort med onboard cache kostar vs prisskillnaden för en bra SSD som presterar bra redan från början (eventuellt prisskillnaden för en separat bra/liten SSD dedikerad för systemet och en separat billig/stor SSD för spel). Iom den nya generationen kontrollers ser det oxå ut att vara möjligt att använda även billigare MLC-baserade SSDs som systemdiskar, detta utan raid-kort med onboard cache, dvs man behöver inte längre nödvändigtvis köpa en dyr SLC-baserad enhet dedikerad för systemet.