laga hårdisk i frysen??

Permalänk
Medlem

laga hårdisk i frysen??

Tjenare, läste idag i metro om massa "bond-sätt" att lagga saker på, och då stod det:

"Krashad hårddisk. Har hårddisken krashat? Testa att lägga den i frysen över natten. Det kan få disken att gå igång tillräckligt länge för att du ska hinna kopiera innehållet"

I mina öron låter detta vanvettigt, men jag vill gärna ha andra personers åsikter kring detta Om det, mot förmodan, skulle funka så kan det vara ett till hopp för dem som har fått krashade 1tb diskar som det var Seagate för inte ett så bra tag sen hade problem med?

haha!

Im out /M

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Snabb gewgling och voila
http://forums.ilounge.com/archive/index.php/t-165293.html

Ska prova det nu med min krashade hårddisk

Permalänk
Medlem

Har också hört att det ska funka! Man kanske skall lägga den i en påse eller något, så att inte is/vatten når kretskortet?

Visa signatur

Corsair 8GB / 80 GB Intel SSD + 2TB WD Lagring
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz / ATI Radeon 5850 XFX

Permalänk

Detta går att göra med ramminnen, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka med en hårddisk. En hårddisk ska vara lufttät (sitter plastskydd som kompenserar för trycket) så kondens borde inte vara något problem.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ja, det är vad jag hört ett bra knep om hårddisken "rasat" och man vill försöka hinna rädda sin data.
Dock så lär det knappast funka på 1TB seagate-diskarna då det är ett mjukvaru-fel på dom.

Permalänk
Medlem

kan någon mer teknisk kunnig än mig på någorlunda svenska försöka förklara för mig hur detta går till? hur kan kyla väcka en död hårddisk till liv? Ursäkta mig för ev. dumma frågor :$

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

När temp sjunker krymper materialet i hårddisken, sakerna hamnar närmare varandra vilket gör det lättare att läsa.

Lättare att hämta mat ur kylen än att springa ut till ICA och köpa.

Permalänk
Medlem

Japp det funkar.
Samma sätt som hackers läser från ramminnet (hardware hackers).
Kyler ner minnena riktigt mycket bara.

Permalänk

vems hår har du lagrat på hårdisken då?

coolt, någon som testat än?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Detta går att göra med ramminnen, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka med en hårddisk. En hårddisk ska vara lufttät (sitter plastskydd som kompenserar för trycket) så kondens borde inte vara något problem.

Öhhmmmn. No offense men det där låter ungefär som "det går att plantera potatis och få många nya, så jag ser ingen anledning att inte det skulle funka med kött" Om det funkar med både ram och hdd så är det utan tvekan av helt olika anledningar, om det inte bara är styrkretsarna som e paj på disken.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

kanske lite OT men jag kom att tänka på att en far till en vän sa får några årsen: om man stulit elle glömt bort koden på en kodad bilstereo så kan man lägga stereon i frysen några dagar så ska koden vara nollställd. Aldrig testat. Men funkar det ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaa_kola
kanske lite OT men jag kom att tänka på att en far till en vän sa får några årsen: om man stulit elle glömt bort koden på en kodad bilstereo så kan man lägga stereon i frysen några dagar så ska koden vara nollställd. Aldrig testat. Men funkar det ?

Låter som en bonna skröna, det är kanske så att dom dagar den är utan spänning tappar den datan på minnet så nollställs den, inget me frysen att göra

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Detta går att göra med ramminnen, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka med en hårddisk. En hårddisk ska vara lufttät (sitter plastskydd som kompenserar för trycket) så kondens borde inte vara något problem.

Det sitter ju ett krest kort på undersidan av hårddiskarna som inte är särskillt glada i vatten om man säger så Så innan man sätter igång den igen bör man ha torkat den rejält om någon kondens har bildats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hade en kille på mitt förra jobb som fick igång en laptop-HD på detta sättet sa han (den knackade och gick inte att läsa ifrån). Det funkade länge nog att dumpa det viktigaste från den i alla fall.

Och ja, om det funkar med RAM och HDar är det av _totalt_ olika anledningar. (om det inte är SSD; men det är itne det tipset gäller)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Frysen som verktyg

Att lägga i frysen, är ett klassiskt sätt att återställa GPS:er (bl a Holux236) som man gett icke återställningsbara kommandon. Återgår till fabriksinställning då back-up batteriet tappar spänning. Det är enklare än att öppna upp och kortsluta batteriet. Gäller troligen även telefoner och datorer m a p lösenord mm. Observera att huvudbatteriet måste vara bortkopplat.
P-O

Permalänk
Medlem

haha, vad kul att det funkar, måste testas nån gång på nån gammal 40 gb hdd som ligger här hemma

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det fungerar, men jag vet inte om jag skulle våga slänga in den över en natt i frysen, lite kortare perioder (½ timme eller så).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kan också intyga att det fungerar.
Dock inte alltid!

En 30 GB IBM Deskstar kickade igång efter att ha legat i frysen några timmar. Kunde rädda det jag ville men den la av några starter senare.

En 80 GB IBM Deskstar gick inte att få igång med samma metod.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?