Permalänk

Bästa 46 tummaren

Tjabba
Nu när Mediamarkt drar på men 20% av på alla tv-apparater tänkte jag att det var dags att köpa en ny 46 tummare. Men jag är rätt tappad på detta område, så hjälp sökes:)
Jag har kommit fram till att tv:n ska ha
* 100Hz
*Full-hd
*DVB-C
* Och det ska vara 46 eller större.
Är det något mer som är ett måste på dagens tv-apparater?

Så nu vill jag veta vilken som är bäst. Jag har kollat lite på Sony KDL-46W4500. Är det en bra tv?
Har egentligen inte någon speciell prisklass, kanske upp till 20k?

(Har sökt men har inte hittat någon liknande tråd)

/Erik

Permalänk
Medlem

LCD eller plasma?

Inom LCD skulle jag välja Samsung 46A766 eller Samsung 46A796 (har LED för bla bättre svärta). Samsung har även DLNA (vilket man mer kan se som en liten bonus istället för ett övervägande argument).

För Plasma så är det väl Pioneer Kuro PDP-LX5090 som gäller. Den ligger dock strax ovanför 20kkr gränsen.

Finns tråd om just dem på MinHembio.

Permalänk

Tack så mycket för svaret:) kom gärna med fler tips och ideer. Kanske till och med någon som vill förmedla sina egna erfarenheter:)

Permalänk

Varför vill du ha integrerad tuner för kabel-tv? Bättre att köra med en separat box så att du kan spela in.
Dessutom kan du inte få HDTV genom tvns box.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Varför vill du ha integrerad tuner för kabel-tv? Bättre att köra med en separat box så att du kan spela in.
Dessutom kan du inte få HDTV genom tvns box.

Jag trodde man fick bäst bild med det, men det har jag missuppfattat?
Ingen som har något att säga om sony:n?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
...

Finns tråd om just dem på MinHembio.

Bra tråd! Inlägg fyra tål att läsas ett par gånger av hugade LCD-köpare.
Har bara läst första sidan men det är fullt med bra inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriklLarss0n
Jag trodde man fick bäst bild med det, men det har jag missuppfattat?
Ingen som har något att säga om sony:n?

Nej, det vet jag inte varför du skulle få. Självklart så finns det olika bra mottagare/tuners, interna så väl som externa boxar.
Är det Comhem du har så skulle jag köra på en vanlig Samsung 850 SD-box med hårddisk, bind dig på 12 månader och efter det kanske det är värt att byta till HDTV.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Kan följa upp tråden med att jag köpte en Samsung 46A766 för 14.300:-
Och jag är så sjukt grymt nöjd:)
Bara så ni vet
Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriklLarss0n
Kan följa upp tråden med att jag köpte en Samsung 46A766 för 14.300:-
Och jag är så sjukt grymt nöjd:)
Bara så ni vet
Tack för svaren!

Prisjakt visar den billigaste som 16990:-
Var fick du det priset? var det MediaMarkt?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Prisjakt visar den billigaste som 16990:-
Var fick du det priset? var det MediaMarkt?

Det var 20% på alla tv-apparater i göteborg(vet inte om det var på fler ställen) i lördags. Då passade jag på..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriklLarss0n
Det var 20% på alla tv-apparater i göteborg(vet inte om det var på fler ställen) i lördags. Då passade jag på..

du har redan köpt?
Själv skulle jag faktiskt satsat på sonyn. Den har bra svärta men kan lida av backlight bleeding. Vill man ha ännu bättre svärta så ska man nog vänta till ledbelysning blir mer av en standard, prestandadiffen är inte värd prisdiffen i dagsläget anser jag.
Om du känner att du vill vänta till den 15/4 släpps sonys 5000 serie som eventuellt kan vara värd att kolla in. På pappret verkar dom inte skilja sig speciellt mycket från 4000 serien men det kan ju ändå vara prestandaskillnad ändå utöver design.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet kan man få HD TV med KDL-46W4500 då den innehåller en HD mottagare, Nu finns det väl inte många HD kanaler att tillgå men SVT-HD funkar rakt av utan kort eller CA modul också, men för övriga japp CA modul och kort behövs som passar den TV leverantör man har.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Vad jag vet kan man få HD TV med KDL-46W4500 då den innehåller en HD mottagare, Nu finns det väl inte många HD kanaler att tillgå men SVT-HD funkar rakt av utan kort eller CA modul också, men för övriga japp CA modul och kort behövs som passar den TV leverantör man har.

Inte om man har Comhem i alla fall, de kör med pairing som många tv-leverantörer. Vill man ha HD är man tvungen att använda den box de erbjuder.
Man förlorar ju dessutom allt vad inspelningsmöjligheter heter (fin ordföljd) om man kör på tvns inbyggda mottagare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Har man pengarna och är beredd att lägga 20k finns det inget som slår Pioneer 9g så enkelt är det. Maximala bildupplevelsen. Nästan rent utsagt dumt att köpa något annat då ^^ ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visual_Gourmet
Har man pengarna och är beredd att lägga 20k finns det inget som slår Pioneer 9g så enkelt är det. Maximala bildupplevelsen. Nästan rent utsagt dumt att köpa något annat då ^^ ...

Inte alla som vill ha en stillbilds tv/50-60" fotoram? Kanske vill kunna kolla tv utan att få epelepsi och kräkas av allt hackande?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
Inte alla som vill ha en stillbilds tv/50-60" fotoram? Kanske vill kunna kolla tv utan att få epelepsi och kräkas av allt hackande?!

Får man fråga vad du menar med stillbilds-fotoram...? Hackande?
Ang storleken är jag rätt säker på att han skrev att han sökte 46" eller större?

Permalänk
Medlem

Samsung A796 eller A966 de nsistnämnda är bäst men skillnaden är liten!

Edit: samsung och Sony emellan är samsung bäst Bildmässigt men sony överlägsna design mässigt!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini