Smidigt program för RAW -> JPG konvertering

Permalänk
Medlem

Smidigt program för RAW -> JPG konvertering

Hej,

Jag kom en gång i tiden över ett freeware program som konverterade mina RAW (NEF) filer till JPG på ett väldigt smidigt sätt. Man markerade helt sonika bilderna i windowsmappen man ville konvertera till JPG och högerklickade och valde Convert to JPG. den skapade då fullstora JPG konverteringar samt även en mapp med JPG kopior som var förminskade till förvald storlek.

Nu har jag tyvärr glömt bort vad detta smidiga programmet hette och efter formatering av min HDD har nu programmet gått förlorat. Någon som vet vad det heter eller känner till något liknande program?

Mvh
Olov

Permalänk
Medlem

Re: Smidigt program för RAW -> JPG konvertering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hej,

Jag kom en gång i tiden över ett freeware program som konverterade mina RAW (NEF) filer till JPG på ett väldigt smidigt sätt. Man markerade helt sonika bilderna i windowsmappen man ville konvertera till JPG och högerklickade och valde Convert to JPG. den skapade då fullstora JPG konverteringar samt även en mapp med JPG kopior som var förminskade till förvald storlek.

Nu har jag tyvärr glömt bort vad detta smidiga programmet hette och efter formatering av min HDD har nu programmet gått förlorat. Någon som vet vad det heter eller känner till något liknande program?

Mvh
Olov

Har inget rakt svar men testa att googla på typ "raw to jpg shell extension plugin" eller liknande.

Permalänk
Medlem

Annars har Faststone Imageviewer en massa funktioner för batchkonvertering av RAW-filer, dessutom är det en snabb och smidig bildvisare med en hel del smarta finesser som inte finns i Explorer. Det är Freeware.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ACDSee är iofs inte gratis men grymt bra. Speciellt ACDSee Photo Manager. Kör själv det och det är värt varenda krona det kostade Finns hur mpnga inställningar som hälst (nästan) när du ska pilla med dina raw-filer och när du är klar konverterar den slutresultatet till det format du vill ha bilden i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Irfanview med pluginpaket.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Tack alla... Jag körde dock på Ovards förslag... Det var mest likt det jag använde förrut...

Mvh
Olov

Permalänk
Medlem

Varför itne öppna med PS2 och spara till jpeg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Varför itne öppna med PS2 och spara till jpeg?

Eller CS3/4?

:]