Permalänk
Medlem

Ny Systemkamera

Hej! Funderar på att skaffa en systemkamera. Vilken är bäst för en nybörjare inom foto och sånt? Prset får max varar runt 5000kr.

Permalänk

är inte så insatt i systemkameror, men hag har hört mycke bra i från, nikon D60,D80, och canon Eos 400D/450D dem kostar säkert över 5k, men dem är bra

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Avstängd

Jag har en EOS 450D i mycket bra skick till salu med tillhörande kitobjektiv (18-55 IS) om någon är intresserad! priset är iaf under 5000kr om någon undrar

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen försäljning i forumet tack! Utan skicka ett PM om du vill sälja din kamera.

Just nu säljer man Pentax K200D (silver versionen) till ett mycket förmånligt pris runt om på webben och den ger mest för pengarna om man är ute efter en robust väderskyddad kamera.
http://www.waltersfoto.se/product.php?iProductId=223

Pentax K-M är en budget version av K200D men några förbättringar men då K200D är så billig just nu så är det den man skall ta av de två då den är bättre på det mesta.

Pentax är rolig då man kan använda mer eller mindre alla gamla objektiv med K-Bajonett och även M42 med adapter så det finns massor av billiga objektiv att få tag i och då det inte finns lika många som har Pentax idag så slipper man de höga andrahandspriserna som Nikon och Canons grejor har. Fast man får även mindre om man vill sälja förstås...:)

En annan kamera i samma prisklass är Sony A200 fast man får i regel lite sämre kit-objektiv med Sony men husen är lika bra som de andra.
http://www.digiswe.com/sony-alpha-dslr-a200-objektiv-18-70-mm...

En begagnad Sony A300 kan man få för under 5000kr och är i grunden samma som A200 men med LiveView fast på bekostnad av en sämre sökare. så vet du med dig att Live View inte är något för dig ta A200!

Vill man ha En mindre kamera som båda har lite bättre jpeg kvalité och Live View så är Olympus E-420 lite i sin egna klass. Den saknar antiskakfunktion så man får hålla sig till mindre teleobjektiv om man vill fota utan stativ men är perfekt om man inte vill ha en tung kamera.
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/olympus...

Nikon D60 ger bästa bildkvalité av modellerna i prisklassen i RAW formatet då man fått ut mest ur sensorn och har även ett hyfsat objektiv men huset är inte lika bra när det gäller att fokusera i dåligt ljus så jag är lite besviken på den. Fördelen med Nikon är att det finns en mängd med tillbehör på begagnadmarknaden.
https://www.inet.se/?page=product&stockid=6201607&a=6201607&

En begagnad Nikon D80 vore inte helt fel men det kan nog vara svårt att få ett för under 5000kr med objektiv.

Canon 1000D är en bra kamera om en lite plasttig så den inte bara är billig utan känns billig men man kan inte förneka att den har allt som en kamera skall ha och som med Nikon finns en mängd med begagnade tillbehör.
http://www.digiswe.com/canon-eos-1000d-objektiv-ef-s-18-55-is...

En Canonn 450D är något som du kan få begagnad för under 5000kr och är lite bättre byggd än 1000D och har även en bättre sensor som kan fånga mer detaljer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket mer prisvärt än kitet med Nikon D40 + 18-55 + 55-200vr blir det inte.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac

Ett perfekt nybörjarkit som innehåller allt du behöver. Objektiven som följer med är bra för att tillhöra instegsklassen.

Sony har tyvärr den fula ovanan att skicka med ett riktigt dåligt objektiv (18-70 3,5-5,6). Canons 18-55 utan IS är likaså riktigt dåligt. Köper man en kamera med något av de objektiven så bör man ha utrymme i budgeten för att uppgradera det ganska omgående. En vettig normalzoom kostar runt 3000kr och uppåt. Sigma respektive Tamrons 17/18-50/2,8 är bra objektiv att uppgradera till när man känner att det som följde med kameran inte räcker till kvalitetsmässigt.

Olympus skulle jag välja bort ganska omgående eftersom de har för liten sensor och det är ett ganska begränsat utbud med objektiv som passar. Men om storleken på kameran är viktig så kan det vara ett bra alternativ.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Olympus är dock mycket trevlig när det gäller macrofotografering och den mindre sensorn gär att man får 2x bränvidden mot 1.5-1,6 på de andra modellerna med större sensor. Olympus har förmodligen även de bästa vidvinkelobjektiven i de lägre prisklasserna så även här finns en fördel men dåligt ljus är 4/3 sensorn fiende nummer ett. Man kan även köpa till en adapter så man kan använda äldre OM-objektiv till nya Olympus kameror så det är inte helt fel att välja Olympus. Sedan är förmodligen kit-objektiven tillsammans med Pentax de bästa som följer med.

Jag är lite av en Pentax-Olympus vän så läs det jag skriver med lite förståelse fär detta.

Modeller som man ser en hel del som vill byta upp sig från är Olympus E-420 och Nikon D40 så om man letar runt så kan man hitta dem ganska billigt. Anledningen är att de är just instegsmodeller som man helt enkelt växer ur så förutom Nikon D40 + 18-55 + 55-200VR (tack vare objektiven) eller en E-420 som andra kamera tycker jag att man skall ta en mer vuxen kamera.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här paketet är ganska prisvärt:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Men annars kan du lägga ihop ett likvärt paket på scandinavian photo, till ett bättre pris och kanske lite bättre minnes kort. En mycket pålitlig affär säger de flesta i alla forum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Mycket mer prisvärt än kitet med Nikon D40 + 18-55 + 55-200vr blir det inte.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac

Ett perfekt nybörjarkit som innehåller allt du behöver. Objektiven som följer med är bra för att tillhöra instegsklassen.

Sony har tyvärr den fula ovanan att skicka med ett riktigt dåligt objektiv (18-70 3,5-5,6). Canons 18-55 utan IS är likaså riktigt dåligt. Köper man en kamera med något av de objektiven så bör man ha utrymme i budgeten för att uppgradera det ganska omgående. En vettig normalzoom kostar runt 3000kr och uppåt. Sigma respektive Tamrons 17/18-50/2,8 är bra objektiv att uppgradera till när man känner att det som följde med kameran inte räcker till kvalitetsmässigt.

Olympus skulle jag välja bort ganska omgående eftersom de har för liten sensor och det är ett ganska begränsat utbud med objektiv som passar. Men om storleken på kameran är viktig så kan det vara ett bra alternativ.

Suck på dig. Finns verkligen inte en enda tråd där du INTE klagar på Sony. Är det ett korståg du är ute på eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Suck på dig. Finns verkligen inte en enda tråd där du INTE klagar på Sony. Är det ett korståg du är ute på eller?

Skulle väl mera påstå att han klagar på Sony's envishet meed att skicka med undermånliga objektiv. Annars är sony helt okej.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Suck på dig. Finns verkligen inte en enda tråd där du INTE klagar på Sony. Är det ett korståg du är ute på eller?

Att köpa ett bra kamerahus med dålig optik är fullständigt meningslöst! Jag försöker bara få folk att fatta att det som betyder mest för bilderna är det som är framför och bakom kamerahuset. Det kvittar om man har 6 eller 14 mpix, om optiken är skrot ser man ändå ingen skillnad eftersom det enda man får är fler pixlar med oanvändbar information.

Vad vill du att jag ska skriva istället? Sony skickar med undermålig optik, men köp kameran ändå för den är inte bättre på något annat heller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Att köpa ett bra kamerahus med dålig optik är fullständigt meningslöst! Jag försöker bara få folk att fatta att det som betyder mest för bilderna är det som är framför och bakom kamerahuset. Det kvittar om man har 6 eller 14 mpix, om optiken är skrot ser man ändå ingen skillnad eftersom det enda man får är fler pixlar med oanvändbar information.

Vad vill du att jag ska skriva istället? Sony skickar med undermålig optik, men köp kameran ändå för den är inte bättre på något annat heller.

Gulligt att du ändå erkänner Sony som bra kamerahus, ett steg i rätt riktning. Sen om du tror att en amatör ser skillnad på bilderna pga. olika objektiv är en annan sak. Men men, fanboy's har alltid min respekt, eller inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Suck på dig. Finns verkligen inte en enda tråd där du INTE klagar på Sony. Är det ett korståg du är ute på eller?

Han har dock rätt, sonys kitglugg är i särklass den sämsta som finns. Spelar i samma liga som Canons gamla 18-55 utan IS. Särskolan för objektiv.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Han har dock rätt, sonys kitglugg är i särklass den sämsta som finns. Spelar i samma liga som Canons gamla 18-55 utan IS. Särskolan för objektiv.

Och som vanligt slänger folk ur sig saker utan att hänvisa till någon källa eller liknande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Och som vanligt slänger folk ur sig saker utan att hänvisa till någon källa eller liknande.

Har du ens använt ett Canon 18-55 utan IS? Verkar inte så.
Jag skulle vilja säga att det är ett av de sämsta objektiven som finns.
Det har ingen skärpa, särskilt inte i kanterna, dålig AF, rasslar och skramlar.

Här har du ett test:
http://www.photozone.de/canon-eos/180-canon-ef-s-18-55mm-f35-...

Optical Quality: 1.5/5
Mechanical Quality: 1/5
Price/Performance: 2/5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izbiten
vad tror ni om denna: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2257429

är D60 bra? Och är det bra pris?

eller detta? http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/PKNN8?opendocum...

Köp då hellre en D40 på cyberphoto med ett extra objektiv, för 200 kr mer.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D4018200VRpac

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Och som vanligt slänger folk ur sig saker utan att hänvisa till någon källa eller liknande.

Du kunde väl sagt att du är för slö för att googla, här har du:
http://www.dpreview.com/lensreviews/sony_18-70_3p5-5p6_m15/ (ganska snäll review, jämfört med andra)
http://www.photozone.de/sony-alpha-aps-c-lens-tests/140-sony-... (Får inte riktigt lika lågt betyg som canons 18-55, men är definitivt än av dom sämst klassade på photozone)
http://photo.net/equipment/sony/18-70-versus-16-80 (Jämfört med ett objektiv av kvalité)

Sony Alpha-kamerahusen är det absolut inget fel på, jag gillar deras implementation av live view som jag tycker är bättre än vad andra tillverkare använder. Men jag skulle utan tvekan köpa ett Sony-hus med annat objektiv än detta.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Gulligt att du ändå erkänner Sony som bra kamerahus, ett steg i rätt riktning. Sen om du tror att en amatör ser skillnad på bilderna pga. olika objektiv är en annan sak. Men men, fanboy's har alltid min respekt, eller inte...

Är kritiken befogad är det väl inte fanboisim? Det är lika vesäntligt som att utan fakta kritisera åsikter som inte bifogar källa. Luktar troll.

Amatörer delar väl inte någon gemensam ögonsjukdom? Klart även amatörer kan se skillnader mellan bilder tagna med olika hus och gluggar. Många tester i div. fototidningar presenterar sina resultat på det viset, och med kompletterade detaljbeskrivning.

Om amatörer i större grad än proffs däremot är mer toleranta och lättare vänjer sig med den utrusting och dess ev. brister är däremot en annan historia.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izbiten
vad tror ni om denna: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2257429

är D60 bra? Och är det bra pris?

eller detta? http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/PKNN8?opendocum...

D60 är en bra kamera som har det mesta. Det den saknar är motor i huset så om man vill ha autofokus så får man välja antingen AF-S eller AF-I objektiv, nu har man avståndsmätning i sökaren så det är inte så svårt att få till det manuellt heller så ta du D60. Ta en titt på priserna på objektiv bara så du vet vad det kostar med hobbyn (det är därför vi pushar för DX40 paketet).

Personligen tycker jag D60 är det rätta valet då man även får dammborttagning från sensorn för det kan vara ett elände att få bort...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Glöm inte att om man kör manuella objektiv på en D60 så har man focushjälp men ingen ljusmätning.

Skulle jag välja något av de förslagen som nämnts vore det en D40 eller D60.

D40 kostar med 18-55: 2 790:- på MediaMarkt eller 2990:- Elgiganten.
i butik hos elgiganten finns också D60 med Nikon 18-70 DX för 5 490:- (detta är väldigt bra pris).

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Måste bara tipsa om två paket som jag tycker är väldigt prisvärda.

NIKON D60 + OPTIK AF-S DX 18-55MM VR + 4 GB MINNE + VÄSKA

5190 kr

CANON EOS 450D + EF-S IS 18-55 MM + 4 GB MINNE + VÄSKA 10EG

6990 kr

Beställde själv en 450D åt min kära mor idag.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Så ni tycker att jag ska köpa denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a... ? Är D40 en bra kamera förövrigt och så?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en utmärkt bra kamera för en nybörjare/amatör som ännnu inte själv vet vilka krav han/hon ska ställa på sin kamera.
Att du får med utbildning på köpet är dessutom ett utmärkt sätt att lära dig kameran och alla dess funktioner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Köpte EOS 450D med kitobjektiv för 2 månader sedan och jag är nöjd Objektivet är väl ingen höjdare men duger helt klart i början i alla fall om man är nybörjare och vill lära sig osv. Den ligger väl runt 5k tror jag, köpte min för 5,3k för två månader sedan. Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Har cirka 7000 pix att lägga på en systemkamera och skulle uppskatta råd eftersom jag är väldigt kluven om vad jag ska köra på.

Kan börja med att Pentax och Olympus är lite för udda märken för min smak.

Hade funderat på en Canon S450, men gillar inte greppet på den.

Nikon D40 och D60 ligger väldigt bra i handen, men känns lite väl basic.
Tills jag märkte hur usel Sonys kitobjektiv är så övervägde jag en A350 eftersom även den också låg väldigt bra i handen.

Rent funktionsmässigt så är D90 drömkameran, men den är för dyr för min budget och den är lite väl otymplig.

En annan kamera som jag fått upp ögonen för är D80. Den är visserligen lika stor som D90, men jag såg den för 5500 pix i en butik i stan, vilket är lägre än blocketpriserna för den begagnad. Dvs. jag skulle kunna kränga den på blocket om den inte levde upp till mina förhållanden och inte gå mycket back.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Han har dock rätt, sonys kitglugg är i särklass den sämsta som finns. Spelar i samma liga som Canons gamla 18-55 utan IS. Särskolan för objektiv.

Herregud, sådan här diskussion har jag aldrig varit med om. Sonygluggen som följer med behöver du knappt betala någonting extra för överhuvudtaget (18-70) och den fungerar garanterat både för kvalitén och omfånget. Att snacka om att canons IS glugg är bättre är väl lite som att säga att om du köper med en zeiss glugg så är den bättre för om jag inte misstar mig får man betala en rejäl slant extra för att få med den "kitgluggen".. Men visst, kitgluggar är inte de bästa, men det ska de inte vara heller för det ska ju vara en glugg som folk kan testa med först och sedan köpa nytt.. vad finns det för mening med att ha en 18-55IS glugg när man ändå ska köpa någon ljusstarkare och bättre kvalitétsglugg senare?

Permalänk
Medlem

För de pengarna får du en begagnad Nikon D200 med ett Nikon 18-70 3,5-4,5, en kombination som kan ge fantastisk bildkvalitet

Kamerahuset är av semipro-typ med metallstomme för god hållbarhet och med yttre knappar för vanliga inställningar. Enklare kameror är av plast och du måste oftast grotta ner i menyer för att ändra funktioner.

Nackdelen är att det kan vara lite knepigt att använda alla finesser om man är helt grön. Hjälp finns dock att få på nätet, bl.a. på d70sverige.se/forum/ och fotosidan.se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Har cirka 7000 pix att lägga på en systemkamera ...

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk

Om du orkar vänta 2 veckor så släpps Canon D500. Den är iaf på pappret intressant. Har D450 idag och är supernöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blockbuster
Herregud, sådan här diskussion har jag aldrig varit med om. Sonygluggen som följer med behöver du knappt betala någonting extra för överhuvudtaget (18-70) och den fungerar garanterat både för kvalitén och omfånget. Att snacka om att canons IS glugg är bättre är väl lite som att säga att om du köper med en zeiss glugg så är den bättre för om jag inte misstar mig får man betala en rejäl slant extra för att få med den "kitgluggen".. Men visst, kitgluggar är inte de bästa, men det ska de inte vara heller för det ska ju vara en glugg som folk kan testa med först och sedan köpa nytt.. vad finns det för mening med att ha en 18-55IS glugg när man ändå ska köpa någon ljusstarkare och bättre kvalitétsglugg senare?

Det är bättre att köpa ett mindre dåligt (eller hyggligt bra) normalzoom från början så man slipper att stå och vela mellan en användbar normalzoom och ett hyggligt teleobjektiv eller extremvidvinkel den dagen då det är dags att köpa ett nytt objektiv.

Nikon 18-55VR och Canon 18-55IS är ganska jämnlika vad det gäller bildkvalitet, och de går att leva med även om de är lite plastiga i konstruktionen. Vi pratar inga dyra objektiv här, runt 2000kr löst och kanske hälften om de säljs ihop med kamerahuset. Den lilla prisskillnaden är värd vartenda öre, speciellt i canon-fallet.

Den dagen man ska ha en bra normalzoom så är det prisklassen 4000kr och uppåt som gäller... åtminstone om man ska köpa nytt. Med tanke på vad de flesta här är beredda att betala för kameran så tar det många år innan det steget tas, om det någonsin tas. Troligen så kommer de flesta kameror i konsumentklassen aldrig användas ihop med något annat än kitobjektivet och möjligt nåt halvrisigt telezoom. Det är nämligen ganska få som lägger 15-20k kr på att utöka objektivsamlingen för att få bra grejer...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bgix
För de pengarna får du en begagnad Nikon D200 med ett Nikon 18-70 3,5-4,5, en kombination som kan ge fantastisk bildkvalitet

Kamerahuset är av semipro-typ med metallstomme för god hållbarhet och med yttre knappar för vanliga inställningar. Enklare kameror är av plast och du måste oftast grotta ner i menyer för att ändra funktioner.

Nackdelen är att det kan vara lite knepigt att använda alla finesser om man är helt grön. Hjälp finns dock att få på nätet, bl.a. på d70sverige.se/forum/ och fotosidan.se.

Om D90 känns för stor så lär D200 upplevas som en tegelsten, men visst, det är en bra kamera som är trevlig att hantera. En D80 ger samma (eller lite bättre) bildkvalitet i ett betydligt smidigare hus.

Nikons 18-70 3,5-4,5 är dock ett riktigt trevligt objektiv, kan rekommenderas varmt till alla som är inne på att köpa en nikon-kamera. Hyggligt välbyggt till skillnad från en del andra kitobjektiv, något ljusstarkare och riktigt skarpt. Inte ens på de riktiga proffshusen känns det objektivet bortkommet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Om du orkar vänta 2 veckor så släpps Canon D500. Den är iaf på pappret intressant. Har D450 idag och är supernöjd.

Canon 500D är ungefär lika intressant som 50D jämfört med 40D, man betalar extra för en i princip likadan kamera. Visst, den har bättre display (vga-upplösning) och filmläge, men det är knappast några revolutionerande skillnader mellan dem. Tänk också på att 500D kommer att kosta ungefär lika mycket som D90, en kamera som i min mening är mer "vuxen" och är bättre på det mesta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Varför ska det alltid vara nya grejer!?
Finns några EOS 20D för mellan 2-3000:- på fotosidan utan optik, leta sen upp ett 18-55 med IS och du har en kamera som du garanterat inte växer ur direkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det är bättre att köpa ett mindre dåligt (eller hyggligt bra) normalzoom från början så man slipper att stå och vela mellan en användbar normalzoom och ett hyggligt teleobjektiv eller extremvidvinkel den dagen då det är dags att köpa ett nytt objektiv.

Nikon 18-55VR och Canon 18-55IS är ganska jämnlika vad det gäller bildkvalitet, och de går att leva med även om de är lite plastiga i konstruktionen. Vi pratar inga dyra objektiv här, runt 2000kr löst och kanske hälften om de säljs ihop med kamerahuset. Den lilla prisskillnaden är värd vartenda öre, speciellt i canon-fallet.

Den dagen man ska ha en bra normalzoom så är det prisklassen 4000kr och uppåt som gäller... åtminstone om man ska köpa nytt. Med tanke på vad de flesta här är beredda att betala för kameran så tar det många år innan det steget tas, om det någonsin tas. Troligen så kommer de flesta kameror i konsumentklassen aldrig användas ihop med något annat än kitobjektivet och möjligt nåt halvrisigt telezoom. Det är nämligen ganska få som lägger 15-20k kr på att utöka objektivsamlingen för att få bra grejer...

Tack så mycket för uppläxningen... Men jag känner ändå att 1000 kr är ändå för mycket för ett "kitobjektiv" om man ändå ska köpa nyare senare, plus att sonygluggen betalar man ca 300 kr extra för när man köper den i kit. Det med VR och IS i gluggarna har ju Sony redan i kamerahuset så de extra pengar man betalar för det i gluggen är ju kanske inte heller ett helt bra köp. Min åsikt är inte att köpa sony, canon eller nikon (sorry pentax och olympus men det känns som det står mellan dessa ändå..) utan jag försöker bara påpeka att dessa "nya" kitgluggar canon och nikon har tagit fram för att försöka få in antiskak i objektiven känns som ett fult sett att slippa erkänna att antiskak i kamerahuset kanske inte är en så dålig idé ändå, vem vill betala dubbelt så mycket för ett IS objektiv som för ett utan om man har antiskak i kamerahuset..? (och diskussionen om att antiskak i objektivet är bättre än kamerahuset känns lite som att den inte kommer någonvart pga att det nu längre inte är så stor skillnad att den berättigar att helt slopa IS i kamerahus i de billigare prisklasserna..)