Permalänk
Avstängd

Behöver linuxhjälp

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att konfigurera en linuxserver. Jag har installerat Linux och *BSD många gånger på flera olika datorer men jag kommer liksom aldrig längre än så, jag är helt windowsifierad. Att sätta upp en ftp-server på en windowsmaskin kan jag göra bak-och-fram med förbundna ögon, men i FreeBSD har jag inte ens fått igång det medföljande ftp-programmet.

Ok, så varför inte köra Windows när jag kan det? Tar ett par timmar så är maskinen uppe och stabil ju. Nej, använder jag Windows så är jag beroende av det stängda Microsoft och det vill inte vara!

Detta vill jag ha och kunna göra på servern:
* FTP, gärna FTPS men det är inte jättenödvändigt
* rtorrent med wtorrent
* ansluta genom en VPN-tunnel, typ ivacy.com eller liknande
* installera flera krypterade lagringsdiskar
* inget gui

Det finns guider till några av dessa uppgifter, men för det mesta är det halvdana versioner. Helt plötsligt ser grejerna inte alls ut som i guiden, och sen sitter man där utan att ha en aning om vad som är fel. Precis så har jag gjort säkert 10 gånger, jag försöker googla fram svar men ständigt utan att lyckas.

Jag känner att jag måste få igång detta. Alla förstår nog vad just denna kommer att användas till, men mitt främsta mål är ändå att lyckas få ihop servern som jag vill ha den. Jag har precis laddat hem och bränt ut debian-500-i386-CD-1.iso.

Är det någon som har lust att vara lite support? Jag har inte mycket linuxkunskap att ge tillbaka, tyvärr, men det kanske finns något annat jag kan göra i gengäld i så fall?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Du borde ha tagit en netintall-CD om du vill hålla det minimalt och utan X.

Permalänk
Avstängd

$ sudo apt-get install rtorrent

Permalänk

$ sudo apt-get install vsftpd (ftp klient)

Permalänk
Medlem

Håller med Micket där att det är mycket lättare att få till ett bra system om du börjar med till ex netinstall-cd. Då har du större koll på vad du har och vad du inte har för program i ditt system och du slipper Xorg.

Ett vanligt ftp-server-program är proftpd.

Att installera programmet tycker jag inte brukar vara så svårt utan det är ju själva configen som kan vara krånglig.
Håller med dig att dokumentationer och guider skiljer sig ofta åt. Vad gäller proftpd och även många andra program så tycker jag att man inte nödvändigtvis måste följa en guide för just debian för att skapa en bra config. Kolla lite på proftpd för till ex ubuntu och gentoo för dom brukar ha bra överskådliga wiki:s.

Permalänk
Avstängd

Tackar för svaren! Har inte hunnit med så mycket mer än en grundinstallation av Debian i dag.

$ sudo apt-get har jag listat ut, men jag har inte riktigt förstått hur jag automatiskt startar programmen när datorn startas eller hur jag ser vilka program som är igång. Det är sådant som jag som Windowsanvändare har oerhört svårt för att förstå.

Jag ska lägga några timmar varje dag på detta tills jag får igång servern, och jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Ha det gött och godnatt!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

dom flesta programmen som du installerar, brukar oftast starta sig själv varje gång du startar server. annars tror jag start filerna ligger i /etc/init.d/

ex för att restarta apache2, man gör nog samma med andra program också tror jag.

sudo /etc/init.d/apache2 restart

sudo om du inte är inloggad som root

sen ps -e för att se vilka processer som är igång

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

fast kör du debian kan du nog inte använda dig av sudo. Då får du skriva su root för att "change user" I ubuntu har du sudo som standard i systemet men det har du inte i debian.

Permalänk

* FTP, gärna FTPS men det är inte jättenödvändigt
Ett alternativ som är väldigt vanligt är proftpd (server) och det finns mängder av information som man kan gå på.
Här är en guide om du vill kompilera din egen server:
http://www.d9x.net/linux/guides/proftpd.php
Du kan även använda guiden till en enkel apt-get/rpm/osv installation (alltså den del efter installationsdelen)

* ansluta genom en VPN-tunnel, typ ivacy.com eller liknande
Vet inte om du vill ansluta utomstående till din lokala server eller ansluta utåt mot någon annan server men iallafall så är OpenVPN troligen ett alternativ, då även ivacy om jag inte missminner mig baserat på det dessutom, dock kan detta vara lite trixigt att få till om man vill ha ett stort antal klienter anslutna mot din server (att ställa in det så det går alltså)
Du har en guide här hur du ska göra:
http://openvpn.net/index.php/documentation/howto.html

* installera flera krypterade lagringsdiskar
En applikation som jag kan tänka mig kan täcka dina behov är truecrypt.

* inget gui
Någon netinst av någon distrib, själv rekommenderar jag debians netinst då den är riktigt smidig och snabb.

Tänk även på att guiderna ovan är inte garanterat anpassade efter den dist du väljer och även din linux kärna. Men du kan kolla uname -r för din linux version men övriga mappar där filerna som behövs ligger kommer jagi nte ihåg hur man kollar.

hoppas något hjälpte dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Avstängd

Dag 3 på min quest!

Tackar för tipsen! I går fick jag inte gjort någonting, blev supa under natten och arbete i dag på dagen så... men nu i kväll har jag pillat lite!

Lyckades nästan få igång proftpd som jag vill ha det, men jag kunde inte ladda upp några filer. Kunde ansluta och jailade mig till "/home/test" (skapade bara mappen på måfå, vet inte vad man brukar ha saker), men jag kunde inte ladda upp något.

Fick detta i FileZilla:

Kommando: STOR bajs.htm
Svar: 550 bajs.htm: Permission denied
Fel: Kritiskt fel

Jag hade hört om chmod så jag googlade lite och kom fram till att chmod 666 /home/test skulle göra min map skriv- och läsbar för alla, inklusive min ftp-användare oeke. Tyvärr kunde jag inte längre logga in på servern med ftp-klienten efter detta. Får bara login incorrect. Jag kan fortfarande logga in direkt på servern på användarkontot. Lite märkligt tycker jag, det jag gjorde borde väl inte påverka?

Edit: Fixade det nu genom att chmod 777 test i stället. Förstår inte varför det fungerar, men det gör det.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Dag 3 på min quest!

Tackar för tipsen! I går fick jag inte gjort någonting, blev supa under natten och arbete i dag på dagen så... men nu i kväll har jag pillat lite!

Lyckades nästan få igång proftpd som jag vill ha det, men jag kunde inte ladda upp några filer. Kunde ansluta och jailade mig till "/home/test" (skapade bara mappen på måfå, vet inte vad man brukar ha saker), men jag kunde inte ladda upp något.

Fick detta i FileZilla:

Kommando: STOR bajs.htm
Svar: 550 bajs.htm: Permission denied
Fel: Kritiskt fel

Jag hade hört om chmod så jag googlade lite och kom fram till att chmod 666 /home/test skulle göra min map skriv- och läsbar för alla, inklusive min ftp-användare oeke. Tyvärr kunde jag inte längre logga in på servern med ftp-klienten efter detta. Får bara login incorrect. Jag kan fortfarande logga in direkt på servern på användarkontot. Lite märkligt tycker jag, det jag gjorde borde väl inte påverka?

Edit: Fixade det nu genom att chmod 777 test i stället. Förstår inte varför det fungerar, men det gör det.

Det kan jag svara på.
chmod-kommandot följs av 3 stycken siffror, som du kanske har märkt. Jag ska tala om vad dessa gör:
Om du listar allt i en katalog med ls -l så märker du att längst till vänster finns lite kolumner. Det står massvis med dravel där, som drwxr--r--
Det första 'd' säger att det är en directory. Sedan följer "ägarens" rättigheter (3 tecken), "gruppens" rättigheter (3 tecken) och "övrigas" rättigheter (även detta 3 tecken).
Vad detta betyder är att i ovan nämnda fall så har ägaren Read, Write och eXecute-rättigheter. Gruppen och övriga har bara läsrättigheter dock.

Nu till en speciell sak som har med kataloger att göra. Man kan fråga sig varför man vill ha execute-flagga på en katalog. Kan man "köra" en katalog? Njae, men man kan stå i den. Så om man inte har X-flaggan satt så kan man inte cd:a in i katalogen.

Nu, för att binda ihop det hela med det första jag nämnde om chmod.
När man kör kommandot chmod med tre siffror, säg chmod 754 så sätter man rättigheter. Det funkar som så att varje siffra motsvarar en rättighet. Alltså första siffran för ägaren, andra för gruppen och den tredje för övriga. Varje siffra är en summa av satta rättigheter. Read är värd 4, Write är värd 2 och execcute är värt 1.

För att då sätta rättigheterna så som i exemplet ovan så skriver man alltså: chmod 744 [fil/katalog].

Hoppas att det klarnat för dig lite. Och ge inte upp med Linuxandet! Jag har själv suttit i samma sits som du och det är frustrerande som attan i början (och det är det i kanske 1 månad eller något sådant). Men för varje gång man tvingar sig att i boot-loadern välja Linux istället för Windows så blir livet lite lättare. Mycket frustration kommer att vara naturligt, men snart kommer du se vad som är så häftigt med Linux i förhållande till Windows. Man måste bara härda ut en stund!

Edit: Så det du har gjort med din FTP-katalog är att ge alla användare rättigheter till att göra precis allt med alla filer i katalogen, iom chmod 777. Vill du bara att de ska få läsa och vara i katalogen så gäller chmod 755 (du är ägaren, du har rätt att skriva).

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Avstängd

Dag 4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Det kan jag svara på.
(Mycket bra text)

Grymt bra info! "Kan man "köra" en katalog? Njae, men man kan stå i den." Det är tack vare sådan information som saker klarnar för en.

Jobbat under dagen och fixat med bilen, men jag har konfigurerat proftpd och lite sådant i alla fall.

Fixade en användare med $ adduser --shell /bin/false ftp1 och la till /bin/false i /etc/shells. Så nu har jag en användare med login ftp1 som kan ladda upp till och ladda ned från ftp-servern men inte logga in via ssh. Perfekt. Bara FTPS som fattas men det känns inte så viktigt just nu.

Nästa steg är att sätta in en Samsung 1 TB i den med ett tvåports SATA-kort. Kretsen säger Sil3112ACT144. Någon som vet vad jag har att förvänta mig? Är det skitsvårt att få ett sådant att fungera eller? Saknar dock lite kablar nu så jag får köpa det i morgon.

Ha det bra tills nästa gång!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

En fråga; vad är poängen med en minimal install? Varför vill man det?

Permalänk
Medlem

saddam;
1. Mindre plats på hårddisken
2. Mindre paket att uppdatera (ger både kortare nerladdningstider och installationstider)
3. Mindre filer (snabbare sökningar, snabbare indexering av filer (till locate)).

Ofta är 1 inte så kritisk, men övriga gör definitivt skillnad.

Permalänk
Avstängd

Micket,
Det låter inte som det är avgörande fördelar? Hur ofta söker jag bland filer? Inte jätteofta? Uppdatera paket, men man uppdaterar väl endast de paket man använder?

Permalänk
Medlem

saddam,
Jag söker ofta, locate är ett av mina favoritkommandon när det gäller att t.ex. hitta inkluderingssökvägar till header-filer.

Gör jag en aptitude upgrade så uppgraderas allt.
Jag förstår inte vad du menar med "de paket man använder". Har du dem installerad så uppgraderas de, poängen med att köra en minimal installation är att inte installera massa paket man inte använder, för att slippa sånt.

Fler anledningar; mindre tabkompletteringar till massa program jag inte använder, snabbare diskkontroll, snabbare installation av operativsystemet, mindre processer som är igång så snabbare boot och snabbare dator.

Ja då det bara är fördelar att inte installera program du inte vill ha, så ser jag inte varför man inte gör det (om man kan det)

Permalänk
Avstängd

Dag 5

I dag har det hänt grejer! Datorn ville inte boota med mitt Sil3112ACT144 men av en ren tur hittade jag två SATA-portar på moderkortet, de låg gömda under en ATA-kabel.

Det var ju ganska enkelt att sätta upp den nya hårddisken faktiskt.

Lathund:

fdisk -l: kolla vad hårddisken heter
cfdisk /dev/sda: partitionerar
apt-get install jfsutils: installerar JFS
mkfs.jfs /dev/sda1: fixa JFS på partitionen sda1
mount -t jfs /dev/sda1 test: montera partitionen i mappen test

Nu har jag alltså en fungerande ftp-server med 1 TB utrymme. Nice.

Har dock problem med att få igång TLS.

Får detta i FileZilla:

Status: Connected to 192.168.0.3
Fel: Fatal: unable to initialise SFTP on server: could not connect
Fel: Kunde inte ansluta till servern

Har gått efter den här guiden: http://www.howtoforge.com/setting-up-proftpd-tls-on-ubuntu-8.... Förstår inte vad som är fel :/

Nåt tips på vad som kan vara fel?

Edit: Dessa kommentarer hade glömt att ta bort # på en include. Nu är det up and running, gött.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Dag 6

Lyckades ju få igång TLS/SSL på proftpd, så med blodad tand tänkte jag att det lär väl inte vara några problem med true-crypt heller då... He he he

Ingen som sitter på en guide eller så? =/ Hittar en som verkar käck på howtoforge men den var med GUI

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Om servern bara har Linux så kan du köra dmcrypt istället för truecrypt. Jag har själv inte testat dmcrypt, men jag vet att det ska fungera tillfredsställande (kompis som har det på sin server).

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Om servern bara har Linux så kan du köra dmcrypt istället för truecrypt. Jag har själv inte testat dmcrypt, men jag vet att det ska fungera tillfredsställande (kompis som har det på sin server).

DM-crypt fungerar bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
$ sudo apt-get install rtorrent

Använd aptitude istället

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux

Permalänk
Avstängd

Hej igen!

Har inte linuxat under helgen, tack vare (eller på grund av?) vädret har motivationen till att sitta inne inte varit på topp.

I dag har jag dock installerat om hela systemet. Det var mycket enklare nu när man redan hade gjort det en gång. Fick igång SFTP och det där tjosanet på första försöket. Skönt med ett rent, opillat system igen.

Har tittat lite på dm-crypt men det känns sådär. Körde efter den här guiden: http://www.howtoforge.com/ubuntu_dm_crypt_luks men t.ex. så verkar det inte gå att köra något annat än ext3.

Verkar dock ha en 1000 GB-hårddisk nu som jag inte kommer åt om jag inte skriver ett lösenord innan datorn bootar. Så det är väl bra, antar jag

Det jag inte gillar är att jag måste skriva in passphrasen innan jag kan logga in med ssh! Kan man inte ändra på det något sätt?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Då var det dags igen. Har kommit på att jag inte kan ansluta med FTPS till servern om jag försöker utifrån. Det går lokalt, men inte mer än så.

Har öppnat massa portar hit och dit men nu står det still i huvudet.

Råkade skriva i något jox i iptables, hur får jag bort det?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Då var det dags igen. Har kommit på att jag inte kan ansluta med FTPS till servern om jag försöker utifrån. Det går lokalt, men inte mer än så.

Har öppnat massa portar hit och dit men nu står det still i huvudet.

Råkade skriva i något jox i iptables, hur får jag bort det?

Du lär ställa in passive mode för att komma åt den utifrån, sedan forwarda port 21 och den range du väljer i configen till datorn.

Iptables behöver du inte direkt bry dig om så länge du inte använder datorn som router.

Rensa iptables:
iptables -F
iptables -X
iptables -t nat -F
iptables -t nat -X
iptables -t mangle -F
iptables -t mangle -X

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Du lär ställa in passive mode för att komma åt den utifrån, sedan forwarda port 21 och den range du väljer i configen till datorn.

Iptables behöver du inte direkt bry dig om så länge du inte använder datorn som router.

Rensa iptables:
iptables -F
iptables -X
iptables -t nat -F
iptables -t nat -X
iptables -t mangle -F
iptables -t mangle -X

Känns som jag inte får någon kläm på det här =/ har forwardat 20-22, 443 och 64000-64100 till servern och ställt in i proftpd.conf att 64000 64100 ska användas till passiva anslutningar, men det vill sig inte ändå. Får bara "unroutable address"-felet i FileZilla. FTP utan kryptering funkar hur fint som helst.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Har du verkligen försökt ansluta dig utifrån (från ett annat publikt IP-nummer än ditt eget)? Inte iniffrån med ditt publika IP-nummer. Det går inte att ansluta inifrån med sitt publika IP då routern inte kan forwarda svaret från servern.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Har du verkligen försökt ansluta dig utifrån (från ett annat publikt IP-nummer än ditt eget)? Inte iniffrån med ditt publika IP-nummer. Det går inte att ansluta inifrån med sitt publika IP då routern inte kan forwarda svaret från servern.

En kompis försökte ansluta med 20-22 öppna (har dock ej testat med passive-rangen), men det gick inte. Kör en dyndns.org-adress till mitt ip och det fungerar ju att ansluta med den till FTP-servern när jag kör okrypterat =/

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Pasta confen så kanske vi blir lite klokare.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Såhär ser den ut, ganska original, har ändrat några småsaker bara egentligen:

# # /etc/proftpd/proftpd.conf -- This is a basic ProFTPD configuration file. # To really apply changes reload proftpd after modifications. # # Includes DSO modules Include /etc/proftpd/modules.conf # Set off to disable IPv6 support which is annoying on IPv4 only boxes. UseIPv6 off # If set on you can experience a longer connection delay in many cases. IdentLookups off ServerName "Debian" ServerType standalone DeferWelcome off MultilineRFC2228 on DefaultServer on ShowSymlinks on TimeoutNoTransfer 600 TimeoutStalled 600 TimeoutIdle 1200 DisplayLogin /home/ftp/welcome.msg DisplayChdir .message true ListOptions "-l" DenyFilter \*.*/ # Use this to jail all users in their homes DefaultRoot /home/lagring # Users require a valid shell listed in /etc/shells to login. # Use this directive to release that constrain. # RequireValidShell off # Port 21 is the standard FTP port. Port 21 # In some cases you have to specify passive ports range to by-pass # firewall limitations. Ephemeral ports can be used for that, but # feel free to use a more narrow range. # PassivePorts 64000 64100 # If your host was NATted, this option is useful in order to # allow passive tranfers to work. You have to use your public # address and opening the passive ports used on your firewall as well. # MasqueradeAddress 1.2.3.4 # This is useful for masquerading address with dynamic IPs: # refresh any configured MasqueradeAddress directives every 8 hours <IfModule mod_dynmasq.c> # DynMasqRefresh 28800 </IfModule> # To prevent DoS attacks, set the maximum number of child processes # to 30. If you need to allow more than 30 concurrent connections # at once, simply increase this value. Note that this ONLY works # in standalone mode, in inetd mode you should use an inetd server # that allows you to limit maximum number of processes per service # (such as xinetd) MaxInstances 30 # Set the user and group that the server normally runs at. User proftpd Group nogroup # Umask 022 is a good standard umask to prevent new files and dirs # (second parm) from being group and world writable. Umask 022 022 # Normally, we want files to be overwriteable. AllowOverwrite on # Uncomment this if you are using NIS or LDAP via NSS to retrieve passwords: # PersistentPasswd off # This is required to use both PAM-based authentication and local passwords # AuthOrder mod_auth_pam.c* mod_auth_unix.c # Be warned: use of this directive impacts CPU average load! # Uncomment this if you like to see progress and transfer rate with ftpwho # in downloads. That is not needed for uploads rates. # # UseSendFile off #TransferLog /var/log/proftpd/xferlog SystemLog /var/log/proftpd/proftpd.log <IfModule mod_quotatab.c> QuotaEngine off </IfModule> <IfModule mod_ratio.c> Ratios off </IfModule> # Delay engine reduces impact of the so-called Timing Attack described in # http://security.lss.hr/index.php?page=details&ID=LSS-2004-10-... # It is on by default. <IfModule mod_delay.c> DelayEngine on </IfModule> <IfModule mod_ctrls.c> ControlsEngine off ControlsMaxClients 2 ControlsLog /var/log/proftpd/controls.log ControlsInterval 5 ControlsSocket /var/run/proftpd/proftpd.sock </IfModule> <IfModule mod_ctrls_admin.c> AdminControlsEngine off </IfModule> # # Alternative authentication frameworks # #Include /etc/proftpd/ldap.conf #Include /etc/proftpd/sql.conf # # This is used for FTPS connections # Include /etc/proftpd/tls.conf # A basic anonymous configuration, no upload directories. # <Anonymous ~ftp> # User ftp # Group nogroup # # We want clients to be able to login with "anonymous" as well as "ftp" # UserAlias anonymous ftp # # Cosmetic changes, all files belongs to ftp user # DirFakeUser on ftp # DirFakeGroup on ftp # # RequireValidShell off # # # Limit the maximum number of anonymous logins # MaxClients 10 # # # We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed # # in each newly chdired directory. # DisplayLogin welcome.msg # DisplayChdir .message # # # Limit WRITE everywhere in the anonymous chroot # <Directory *> # <Limit WRITE> # DenyAll # </Limit> # </Directory> # # # Uncomment this if you're brave. # # <Directory incoming> # # # Umask 022 is a good standard umask to prevent new files and dirs # # # (second parm) from being group and world writable. # # Umask 022 022 # # <Limit READ WRITE> # # DenyAll # # </Limit> # # <Limit STOR> # # AllowAll # # </Limit> # # </Directory> # # </Anonymous>

Testade att sätta MasqueradeAddress till mitt IP också, men det fungerade inte heller.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Okej, har lagt FTP med TLS på hyllan och har i stället meckat med rtorrent.

Det har gått fint, men vad är det jag har gjort egentligen? Har lagt in ett script som startar rtorrent automagiskt med någon screen-grej (ehh). Hur får jag fram rtorrent så jag kan se hur långt torrenterna har kommit och manuellt lägga in nya?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
En fråga; vad är poängen med en minimal install? Varför vill man det?

Mindre onödiga saker = mindre möjliga säkerhetsrisker. Samt att jag inte pallar att ha saker installerade som jag inte behöver/använder. Irriterar mig när saker känns bökiga.