Permalänk

Lenny på laptop

Har precis "beslagtagit" min frus gamla laptop och installerat Debian Lenny på den

Det är en gammal häck med 256meg RAM och en gammal AMD Athlon CPU.
Nu står den i förrådet tillsammans med filservern och pumpar varmluft. Frågan är vad man kan göra för kul med en sådan maskin?

Förslag önskas till vad man kan köra på den altså. Filserver har jag. Likså DHCP server och mailserver.
Det måste ju finnas något mer kul man kan göra!

Permalänk
Medlem

GLXGEARS!!!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Men seriöst.

För att förtydliga så finns inget GUI installerat. Det är console som gäller..

Permalänk
Medlem

Att uppfinna ett behov känns lite bakvänt. Stäng av den och spara strömmen!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Testat att ha den som typ SSH relay eller gör om den till en brandvägg?
Du kan ju testa att göra om den till brandvägg med SSH forwarding till din/dina servrar om du vill ha något att göra

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Inaktiv

Använd den för att kolla över information över datorerna i nätverket? Se diskstatus (utrymme, SMART) samt driftstatus tex? Har tänkt göra något sådant med min Asus Eee 701.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shenjin
Testat att ha den som typ SSH relay eller gör om den till en brandvägg?
Du kan ju testa att göra om den till brandvägg med SSH forwarding till din/dina servrar om du vill ha något att göra

Kan han lika väl göra på filservern istället för att slösa energi på en till maskin som egentligen inte tillför något vid ett sådant syfte. Bättre att utnyttja det faktum att den är portabel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Använd den för att kolla över information över datorerna i nätverket? Se diskstatus (utrymme, SMART) samt driftstatus tex? Har tänkt göra något sådant med min Asus Eee 701.

Kan han lika väl göra på filservern istället för att slösa energi på en till maskin som egentligen inte tillför något vid ett sådant syfte. Bättre att utnyttja det faktum att den är portabel.

Hur menar du då? Att jag ska köra laptopen som en klient med någon form av övervaknings programvara på som kollar status från mina servrar? Iställer för att manuellt logga på via SSH till alla och kolla med kommandon manuellt? Känns som att jag gör det i dag redan, från min "riktiga" laptop.

Eller menar du installera MRTG på den? Måste inte det köras på servern som ska övervakas? Eller på en router möjligtvis..

Hmm.. kanske någon stream programvara på? Som streamar musik över internet? Så man kan lyssna på sin favoritmusik på jobbet

Permalänk
Avstängd

Du kan använda den när du går ut, så kan du sitta på ett café och hacka på en kernel med emacs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Du kan använda den när du går ut, så kan du sitta på ett café och hacka på en kernel med emacs.

Sätt sig brevid någon metrosexuell som sitter och bloggar på sin macbook air

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Sätt sig brevid någon metrosexuell som sitter och bloggar på sin macbook air

Hahah. Det hade faktiskt varit värt det faktum att batteriet endast fungerar i ca 20min!

och du, Leksak. emacs är för windows användare, ok? Det är 'ed' som gäller.