Corsairminnen + Maximus Formula = döda minnen?

Permalänk
Medlem

Corsairminnen + Maximus Formula = döda minnen?

För 2 dagar sen började min dator bete sig helt galet och drabbades av en bluescreen i timmen. Förstod inte alls vad detta kunde bero på, stängde av min överklock först men det hjälpte inte, körde då memtest86+ och fick 32 errors på bara nån minut...

Det konstiga är att minnena är knappt en månad gamla, varit totalt stabila innan jag började få bluescreens (inte kört memtest innan, men det kan ju knappast varit såhär galet då). Dessa minnen har jag inte överklockat alls, kört i precis den hastigheten och spänningen dom är designade för.
Värmeproblem känns inte heller så värst troligt, då jag har en 120mm-fläkt monterad rakt ovanpå minnena.

Minnena är 2x2GB Corsair Dominator PC8500 CL5.

Är detta normalt? Googlade lite och såg att Maximus Formula/P5E med Corsairminnen ofta ger många fel i memtest men att detta vanligtvis inte påverkat stabiliteten, mitt problem verkar snarare vara så att moderkortet dödat minnena?

Kan påpekas att jag hade ett liknande problem med mina gamla Crucial Ballistix-minnen som gick samma öde till mötes, dessa var dock överklockade och kördes rätt hårt, så det var nästan väntat att dom skulle dö förr eller senare. (1100MHz 4-4-4-4 på 2.4V )

Har bett om RMA från komplett och kör på ett par backupminnen så länge, får hoppas att det går snabbt och att nästa par inte också dör på en månad.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Fulbump, men jag vill inte göra en ny tråd.
Jag fick RMA på dessa minnen från komplett, men bestämde mig för att prova på ett annat moderkort först.

Körde två hela tester i ett P5B-moderkort utan några errors.

Trodde då att det kanske var min Maximus Formula-bräda som var trasig, stoppade in 4x1GB Crucial Ballistix PC2-8500 och körde memtest86+ igen, noll errors när jag hade kommit tillbaka 1.5 timme senare... körde nästan tre rundor.

Låter helt sinnessjukt att det skulle vara så att corsair-minnena är inkompatibla?
Någon som har/haft en liknande setup med samma problem?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Att corsair minnen är lite si och så med är ju knappast nån nyhet, väljer alltid andra minnen själv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

är dom med på QVL listan för ditt mobo?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hur mycket spänning matar du dem med?
Provat nyare bios?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
är dom med på QVL listan för ditt mobo?

Ja, fast 1GB-versionen av samma minnen. En av anledningarna till att jag valde dessa istället för OCZ's motsvarighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Hur mycket spänning matar du dem med?
Provat nyare bios?

2.1V, provade gå upp till 2.16 och det blev färre errors, men fortfarande för många. Jag körde även minnena i ett annat moderkort på 2.1V och fick då inga errors.
Jag har provat senaste Maximus Formula 1302, en äldre 1201 samt Rampage Formulas 0410 och 0701.

Såg nu att det finns en ännu nyare 0803 för Rampage Formula, får prova den som en sista utväg, tror dock inte det gör någon skillnad.

Jag får bita i det sura äpplet och inse att minnena inte fungerar och köpa nya, går säkert att hitta något användningsområde för dessa.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Ja, fast 1GB-versionen av samma minnen. En av anledningarna till att jag valde dessa istället för OCZ's motsvarighet.

Kan vara en anledning, kolla om det inte finns nåt moddat bios.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Tjena, detta är väl ingen vidare hjälp direkt..

Men jag kör mina Dominator 2x2 gb på mitt Maximus II Formula, utan problem klockade som oklockade från det att jag inhandlade paketet tills nu, köpte allt i slutet på sommaren -08.

Jag har hört att just Dominator skall vara problematiskt på denna bräda, dock inget jag märkt av och jag kör 2.1v i skrivande stund.

MvH, Anton.

Permalänk
Medlem

Har ett maximus formula (bios 1102). Mina Crucial Ballistix 2GB kit dog spontant för ett par dagar sedan. Inte kört dem utanför spec eller med för hög spänning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
Har ett maximus formula (bios 1102). Mina Crucial Ballistix 2GB kit dog spontant för ett par dagar sedan. Inte kört dem utanför spec eller med för hög spänning.

Hade såna tidigare och fick samma problem som du beskriver, där blev dock stickorna skadade på riktigt. Fick nya på RMA

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

Det finns ju 2 verisioner av Dominator 1066MHz, det finns en som är C5D, som tydligen inte ska vara helt Kompitabel med alla Moderkort, Vet inte om det fortfarande är så, men hörde något om det när jag köpte mina för ca 1år sedan, Fast mina har funkat hur bra som helst...

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

har presis samma problem, fast for mig har det gatt sa langt att en av stickorna gor att daotrn inte ens botar. e tvungen att kora med en singel sticka tills jag fixar nya. kommer nog inte kopa nya domnator efter jag last denna traden.