Kan inte överföra filer >4Gb till USB minne eller extern HDD

Permalänk
Medlem

Kan inte överföra filer >4Gb till USB minne eller extern HDD

Hej

jag försöker överföra en stor .mkv fil (6.5 GB) till min PS3. Jag måste dåförst föra över den från min stationära dator till ett usb minne eller en extern hdd. Men det kommer alltid ett felmeddelande där det står att det inte finns tillräckligt med plats (det finns det, 8 gb usb minne och ungefär 226 gb ledigt på den externa disken). Någon gång fick jag ett meddelade där det stod att endast NTFS diskar kan ta filer över 4 gb. Men ändå har jag lyckats föra över andra stora .mkv filer till usb minnet som, liksom den externa hdd:n är FAT32.

Nu till problemet, hur ska jag få över filerna (utan att omformatera) eftersom att PS3 endast har stöd för FAT32.

Några tips/tricks?

tack

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Avstängd

har för mig att FAT32 inte stödjer så stora filer så det kan bli ett problem där. vet inte exakt vart gränsen går, men så stora filer går inte med FAT32...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Du har rätt i fat32 kan du inte ha filer över 4gb.
Då borde man ju inte kunna ha filer större än 4gb på ps3:an.

Googla och kolla om det finns typ "winrar" till ps3 och packa ner i mindre bitar och packa upp den på ps3:an

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid köra linux och winrar finns ju till linux right?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Det konstiga är ju att jag _har_ överfört filer större än 4gb till det där fat32 usb minnet förut och sedan till ps3:an...

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Musicc
Det konstiga är ju att jag _har_ överfört filer större än 4gb till det där fat32 usb minnet förut och sedan till ps3:an...

Hur konstigt det än är så är det helt enkelt inte möjligt att överföra filer större än 4gb till en fat32 baserad partition.

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

klarar ps3:an NTFS? för jag formaterade mitt usbminnet till ntfs och det funkar perfa. största filen var nog runt 7 gb som jag laddade över.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

vad gör man om man har en extern hårddisk med systemet fat32 går det att göra om formatet till ntfs eller något för att föra över större filer?

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisken eller USB-minnet till ntfs

Permalänk
Medlem

PS3:an stöder bara FAT32 som jag skrev i mitt första meddelande (om det inte ändrats i en firmware uppdatering.. får kolla upp det!)

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
Formatera hårddisken eller USB-minnet till ntfs

vid formatering till ntfs ska de funka med alla sorts stora filer va? Har för mig ja gjort det med interna diskarna för länge sedan med

Permalänk
Medlem

Gör filmen mindre eller konvertera filmen till lägre kvalitet.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det går att zippa filmen i några mindre delar och sen zippa upp den till en fil i ps3an senare. nån som vet?

Permalänk
Medlem

Nej zippande kan man glömma. Det är inte flytten/överföringen som är felet utan att den inte kan skriva så stora filer på fat32 disken i PS3 konsolen.

Låter som om alla nuvarande konsolers hårddiskar måste vara fat32 formaterade. Troligen någon licens grej som hindrar tillverkarna från att använda NTFS på konsolerna.

Har hört att vissa konsoler (xbox) kan man strömma filmen till men jag vet inte hur eller ens om det går med PS3.

Annars blir man tvungen att använda ett video redigerings program för att göra filmen mindre.

Musicc: Om du nu har lyckats föra över filer som är större än ca 4 GB får de gärna ge oss filens EXAKTA storlek. För det ska INTE gå. Så visa gärna att du inte har sett fel.

Permalänk

Varför läser inte folk FAQ? Varför söker inte folk i forum? Vet folk vad google är?

Det här har tagits upp flera tusen gånger, minst.

Du behöver inte formatera en FAT32-disk för att få NTFS. Det går alldeles utmärkt att konvertera. Läs mer om det här: http://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=...

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Hedersmedlem

Att konvertera disken hjälper dock inte eftersom NTFS inte kan läsas av PS3an.

Kan du inte dela ut filmen över nätverket och ansluta från PS3an och streama?

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com