Byta standard-applikation för en viss filändelse?

Permalänk
Medlem

Byta standard-applikation för en viss filändelse?

Hej!

Har ett litet problem. Jag vill byta standarprogram för en viss filändelse men jag får det inte att funka... Jag högerklickar på filen och väljer Öppna med > Annat, sen väljer jag rätt applikation och bockar i, "Öppna alltid med detta program". Det funkar dock inte, det ändras bara för just den filen jag gjort inställningen på, inte på själva filändelsen, heltknäppt.

Så, hur gör man?

/M

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem och skulle därmed uppskatta svar på den här frågan jag med!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Högerklicka på filen --> Visa info --> Öppna med & välj vilket program du vill använda som standardprogram för filändelsen --> Klart!

Edit: Oj... Man kanske måste klicka på ändra alla oxå, minns inte men det är bara o testa

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
………

Fast det var väl precis så han gjort utan att det bet?
Var det så skulle jag logga ut och logga in igen och prova igen.
Biter det inte då så skulle jag kolla om jag har någon "addon" på finder i burken och ta bort den och logga ut / logga på och prova.
Biter det inte då skull jag dynga pref-filen (med allt vad det innebär) och logga ut logga på och prova igen - om det är så viktigt.
Biter det inte då så är det väl omstart som gäller

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Prova att ändra med RCDefaultApp

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Fast det var väl precis så han gjort utan att det bet?

Nope, det var inte det han gjorde.

Om man väljer "Öppna Med" -> "Annat" .. så ändras det bara för just den filen.
Men om man däremot väljer "Visa Info"/cmd + i -> "Öppna med" -> "Ändra alla" så fungerar det finnemang på alla filer med den filändelsen

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Nope, det var inte det han gjorde.

Om man väljer "Öppna Med" -> "Annat" .. så ändras det bara för just den filen.
Men om man däremot väljer "Visa Info"/cmd + i -> "Öppna med" -> "Ändra alla" så fungerar det finnemang på alla filer med den filändelsen

Funka perfekt, TACK! Men varför ska det vara så "krångligt"...? Borde ju funka med mitt sätt också. Aja nu funkar det iaf <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Funka perfekt, TACK! Men varför ska det vara så "krångligt"...? Borde ju funka med mitt sätt också. Aja nu funkar det iaf <3

Det frågade jag mig också en dag för snart 3,5 år sedan då nyss jag blivit med Mac, vet inte svaret ännu

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc