Corsair lanserar rymlig solid state-enhet

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar rymlig solid state-enhet

Corsair utökar sortimentet solid state-enher med lanseringen av P256. Modellen bjuder på kontroller från Samsung och höga överföringshastigheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte illa.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som skrivet, inte illa!.

SSD diskarna börjar dyka upp allt mer och få mer utrymme tycker jag, i början var de ju mkt dyra och inte så mkt utrymme men nu jäklar:).

Permalänk

Nice! äntligen kommer SSD!

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Sådär ja! Nu ska man bara vänta på att priset ska minska lite också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naikon
Sådär ja! Nu ska man bara vänta på att priset ska minska lite också

Detta har varit sagts 10 000 000 000 000 gånger.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Tycker alla företag borde gå riktigt back på SSD med de priserna som finns. Vill se en stor men billig komma snart

Permalänk
Medlem

lol, stöd för NCQ på en SSD?
Vad ska de va bra för egentligen?
SSD:er har ju så löjligt låg accesstid ändå, så man tjänar väl knappast något på NCQ här?...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Tycker alla företag borde gå riktigt back på SSD med de priserna som finns. Vill se en stor men billig komma snart

That's what she said!

Permalänk

jag vill ha ssd för under 1000 kr för en hdd, 36 gb räcker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
lol, stöd för NCQ på en SSD?
Vad ska de va bra för egentligen?
SSD:er har ju så löjligt låg accesstid ändå, så man tjänar väl knappast något på NCQ här?...

Fattar inte det heller, SSD har väl lika snabb åtkomst till alla minnesmoduler?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
lol, stöd för NCQ på en SSD?
Vad ska de va bra för egentligen?
SSD:er har ju så löjligt låg accesstid ändå, så man tjänar väl knappast något på NCQ här?...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Fattar inte det heller, SSD har väl lika snabb åtkomst till alla minnesmoduler?!

Angående Intels X25-E som har NCQ.

http://techreport.com/articles.x/15931/1

"NCQ was originally designed to compensate for the rotational latency inherent to mechanical hard drives, but here it's being used in reverse, because Intel says its SSDs are so fast that they actually encounter latency in the host system. It takes a little time (time is of course relative when you're talking about an SSD whose access latency is measured in microseconds) between when a system completes a request and the next one is issued. NCQ is used to queue up to 32 requests to keep the X25-E busy during any downtime between requests. "

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

7k för en hårddisk Som en ny gaming-burk.

Permalänk
Medlem

Enligt artikeln så framgår det att "När det gäller råa överföringshastigheter lovar Corsair läshastigheter upp till 220 megabyte per sekund och skrivhastigheter upp till 200 megabyte per sekund. Detta är en högre teoretisk skrivhastighet än omtalade OCZ Vertex.", kan detta (obekräftade) faktum eventuellt tillskrivas NCQ? Jag tror det...

Edit: Leedow postade en förklaring samtidigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Angående Intels X25-E som har NCQ.

http://techreport.com/articles.x/15931/1

"NCQ was originally designed to compensate for the rotational latency inherent to mechanical hard drives, but here it's being used in reverse, because Intel says its SSDs are so fast that they actually encounter latency in the host system. It takes a little time (time is of course relative when you're talking about an SSD whose access latency is measured in microseconds) between when a system completes a request and the next one is issued. NCQ is used to queue up to 32 requests to keep the X25-E busy during any downtime between requests. "

Ursäkta om jag är trög, men får ändå inte riktigt ihop det

NCQ handlar ju faktiskt om att läsarmen ska kunna plocka filer i fel ordning (alltså inte den ordningen du har anropat filerna i, men mer rätt i hur filerna ligger placerade på skivan så att inte läsarmen behöver åka fram och tillbaks flera gånger) i ett svep och sen flytta om dom i cacheminnet så dom hamnar rätt, om jag inte har missuppfattat det hela.

Att köa uppgifter till disken har väl hårddiskarna kunnat göra innan NCQ?

Så kort sagt, den skillnaden jag ser på vanlig kommandoköande och NCQ är att NCQ kan ta filerna i "fel" ordning och vinna några svep med läsarmen på detta.

Eftersom det inte finns någon läs/skriv-arm med i bilden när vi snackar SSD så kan den ju inte svepa över minneskretsarna och ta upp filerna i en särskild ordning, eller hur?

Eller kan SSD diskar dra fördel av att ta "närliggande" filer i samma minnesmodul innan den går över till en annan modul t.ex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Ursäkta om jag är trög, men får ändå inte riktigt ihop det

NCQ ...

Så kort sagt, den skillnaden jag ser på vanlig kommandoköande och NCQ är att NCQ kan ta filerna i "fel" ordning och vinna några svep med läsarmen på detta. ...

Är det inte lite det som är grejen? Att NCQ kan köa i "oordning"? I så fall skulle det kunna användas för att köa kommandon åt SSDn och om något kommando skulle dröja kan man ta ett (flera) före så SSDn blir så effektiv som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Ursäkta om jag är trög, men får ändå inte riktigt ihop det

NCQ handlar ju faktiskt om att läsarmen ska kunna plocka filer i fel ordning (alltså inte den ordningen du har anropat filerna i, men mer rätt i hur filerna ligger placerade på skivan så att inte läsarmen behöver åka fram och tillbaks flera gånger) i ett svep och sen flytta om dom i cacheminnet så dom hamnar rätt, om jag inte har missuppfattat det hela.

Ja, NCQ är ursprungligen designat för traditionella hårddiskar och alla NCQs egenskaper går inte att applicera på SSDs.

Citat:

Att köa uppgifter till disken har väl hårddiskarna kunnat göra innan NCQ?

Ja, men NCQ är bättre än TCQ av vad jag har läst. TCQ är för ATA/SCSI. NCQ är för SATA.
http://en.wikipedia.org/wiki/TCQ

Citat:

Så kort sagt, den skillnaden jag ser på vanlig kommandoköande och NCQ är att NCQ kan ta filerna i "fel" ordning och vinna några svep med läsarmen på detta.

Eftersom det inte finns någon läs/skriv-arm med i bilden när vi snackar SSD så kan den ju inte svepa över minneskretsarna och ta upp filerna i en särskild ordning, eller hur?

Stämmer bra det.

Citat:

Eller kan SSD diskar dra fördel av att ta "närliggande" filer i samma minnesmodul innan den går över till en annan modul t.ex?

Osäker på det, men det är säkerligen inte olika minnesmoduler det handlar om då. Det är inte så många minnesmoduler i en SSD.

Random read/writes borde väl vara inne på detta spår? Jag är inte bombsäker på hur det där fungerar och hur det står sig kontra vanliga hårddiskar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Ursäkta om jag är trög, men får ändå inte riktigt ihop det

NCQ handlar ju faktiskt om att läsarmen ska kunna plocka filer i fel ordning (alltså inte den ordningen du har anropat filerna i, men mer rätt i hur filerna ligger placerade på skivan så att inte läsarmen behöver åka fram och tillbaks flera gånger) i ett svep och sen flytta om dom i cacheminnet så dom hamnar rätt, om jag inte har missuppfattat det hela.

Nästan rätt. Kontrollern skriver/läser till/från datorminnet direkt utan att direkt använda cacheminnet.

Citat:

Att köa uppgifter till disken har väl hårddiskarna kunnat göra innan NCQ?

För SCSI ja, för (P)ATA inte så länge. För övrigt är implementationen för (P)ATA så suboptimal att det oftast är effektivare att inte använda det. D.v.s. datorn får ett interrupt och mjukvara får ge kommandot till ATA-kontrollern, vilket ger en extra interrupt latency m.m.

Citat:

...
Eftersom det inte finns någon läs/skriv-arm med i bilden när vi snackar SSD så kan den ju inte svepa över minneskretsarna och ta upp filerna i en särskild ordning, eller hur?

Med tanke på att radering av en sida/block i ett Flash-minne tar rejält med tid (jämfört med läsning/skrivning) så borde en SSD-kontroller kunna utnyttja (N)CQ för att hantera andra operationer under tiden radering pågår.

Citat:

Eller kan SSD diskar dra fördel av att ta "närliggande" filer i samma minnesmodul innan den går över till en annan modul t.ex?

För att få bra hastighet krävs att SSD-kontrollern kan arbeta parallellt med flera Flash-kretsar samtidigt så att växla moduler är nog endast användbart för att minska strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Corsair P256 stödjer ännu inte TRIM-kommandot, men kommer eventuellt att få stöd för funktionen senare när Windows 7 lanseras.

kan någon berätta vad TRIM är så enkelt som möjligt?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

hur e livslängden?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Detta har varit sagts 10 000 000 000 000 gånger.

Nu ska man bara vänta på att priset ska minska lite också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nu ska man bara vänta på att priset ska minska lite också.

Ja, priserna är alldeles för höga. Sänk priserna!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Musikälskare

Kul att de går framåt, undrar hur stora de är om ca 20år ^^

Vore soft med den disk på 100TB eller nått, fast inte så kul om den brakar sönder

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

”tillräckligt bra” prestanda, lol.

På tok för dyrt.

Permalänk
Inaktiv

Alldeles för dyrt för att vara värt ett köp. För många är nog artikeln ganska ointressant, eftersom produkten i sig inte är värd att köpa. När priserna väl landat på en resonable nivå, finns det med största sannolikhet bättre diskar också.

Tummen ner...

Permalänk
Medlem

Vill se siffror på random writes. Höga sekventiella siffror säger NADA om hur den är som systemdisk!

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att de tillverkar SSD diskar i 3,5" så de rymmer ännu mer? 2,5" i all ära för att kunna klämma in dom i laptops och mini-pc, men jösses, kan man inte göra en stor SSD i 3,5" också ?

Vore riktigt nice, borde kunna klämma in typ minst dubbelt så mycke i en sån disk.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Vore det inte bättre att de tillverkar SSD diskar i 3,5" så de rymmer ännu mer? 2,5" i all ära för att kunna klämma in dom i laptops och mini-pc, men jösses, kan man inte göra en stor SSD i 3,5" också ?

Vore riktigt nice, borde kunna klämma in typ minst dubbelt så mycke i en sån disk.

Den skulle i så fall bli minst dubbelt så dyr. 2.5" både räcker och blir över. Det finns t.ex. redan enheter med 1TB i 2.5"...

http://gizmodo.com/5128280/worlds-first-1-tb-25-ssd-from-pure...

Permalänk
Medlem

Nån här inne som har nån erfarenhet av deras andra SSD diskar?
Funderar nämligen på en Corsair 2.5" Solid State Drive M64 64GB som systemdisk.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432533
Men hittar inga tester/recensioner eller nånting för den delen om diskarna, så är det några som känner till hur pass bra dom funkar.
Dom är ju väldigt billiga i jämförelse till t.ex. OZC Vertex serie där deras 32GB kostar mer än Corsairs 64GB SSD. Vad är det egentligen som skiljer just dessa två åt?
Att Intel X-serie är bäst vet jag, riktigt så mycker cash har jag inte

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Nån här inne som har nån erfarenhet av deras andra SSD diskar?
Funderar nämligen på en Corsair 2.5" Solid State Drive M64 64GB som systemdisk.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=432533
Men hittar inga tester/recensioner eller nånting för den delen om diskarna, så är det några som känner till hur pass bra dom funkar.
Dom är ju väldigt billiga i jämförelse till t.ex. OZC Vertex serie där deras 32GB kostar mer än Corsairs 64GB SSD. Vad är det egentligen som skiljer just dessa två åt?
Att Intel X-serie är bäst vet jag, riktigt så mycker cash har jag inte

M64-modellen är baserad på jmicron JM602B kontrollern, precis som OCZ Core V2, Solid, Apex; SuperTalent MasterDrive; m.fl.; m.fl.