Permalänk

Problem med 4770..

Ni som läst min bygglogg vet om mitt problem, jag citerar mig själv lite här:

har kört fast lite i bygget.. Detta när 4770 kortet reagerar på catalyst drivisarna.

1. plockat i allt, startar utan problem bios.
2. installerar vista 64, funkar bra
3. installerar chipsettets drivisar. funkar bra
4. installerar grafikkoretets drivrutiner, från cdn, datorn startar om, skärmen svart!

Jag har inte problem med det integrerade, utan med 4770 kortet. Min slutsats efter testande med flera datorer och grafikkort nu i helgen är att detta moderkort och grafikkort inte fungerar ihop helt enkelt, orsak okänd. Det funkar med annat grafik i denna dator, och kortet funkar kanon i andra datorer. Nån form av konflikt såldes ...

Frågan är hur jag ska göra, blir väl ett nytt kort i suppose, men lite surt är det ju om det visar sig att heller inte det fungerar då, och det ändå är moderplankan det är fel på.

Kan tillägga att jag uppdaterat bios. Kör på senaste versionerna av alla drivare, såväl på m-kortet som på g-kortet.

postar här med, om nån har input så vore jag tacksam annars öppnar jag snart balkongdörren och kollar hur långt jag kan kasta skiten,...

Permalänk
Medlem

Skärmens drivrutin, har du installerat den? om det finns sådan, flesta skärmar har, men inte alla.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

hm... tror du verkligen att det kan vara orsaken?

tja skadar ju inte att testa...

Permalänk

testade men funkade inte men det var en bra ide!

Permalänk

Testa att koppla in skärmen analogt via VGA->DVI-omvandlaren, förutsatt att du har en TFT-skärm som förnärvarande är ansluten med DVI-kabel.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

Har du testat att stänga av det integrerade grafikkortet ? medan du har 4770 kvar i ? det kan ju kanske vara konflikter där ?

Permalänk

Problemet löst! fan va skönt, tog mig pinsamt lång tid med så..

hursomhelst. problemet bestod i en funktion som heter surroundview av amd.

När man på detta moderkort installerar ett externt pcie kort så ska det interna kortet per default disablas.. detta görs med, men då verkar det som om surroundview funktionen på något vis ändå ligger kvar och petar ut bilden på fel sätt.

Detta gäller även om man disablar det interna grafikkortet manuellt, före eller efter att det externa satts i.

Det var detta som ställde till det för det känndes som det inte fanns så mkt kvar att välja. Jag har dock haft en epostkonversation med ati support. Efter att de gett mig haltaskiga råd angående just surroundview funktionen, så testade jag att sätta det interna kortet som primärt. Sätta i det externa, med fortfarande användandes det interna kortets kontakt. Då blev valet att disabla just surroundview funktionen på det interna kortet tillgängligt helt plötsligt. När jag nu har slagit av den funktionen på det interna kortet så fungerar det externa kortet. Märk väl att det interna fortfarande är aktivt, men inte med den skumma funktionen.

tack för hjälpen btw, ni som postat!

Permalänk

du ska nog inte använda drivrutinen från cdN........

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2