Läsa och skriva från linux partition i windows.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Läsa och skriva från linux partition i windows.

Tjena!

Frågan har säkert tagits upp förr, men då jag inte hittade någon tråd om detta genom att söka så gör jag en ny.

Jag har hoppat fram och tillbaka mellan linux och windows, efter att ha haft massvis med partitioner med olika linuxverisioner samt windows på så har jag lyckats installera windows igen, kommer vill dock komma åt alla bilder m.m. som jag har sparade på linux partitionen jag inte kommer åt.

Och jag vill inte installera supergrub eller liknande igen då jag vill att datorn ska boota windows direkt.

Så det jag vill komma åt är ett program/drivrutiner som gör att jag kan komma åt mina linuxpartitioner ifrån windows vista (64-bit), går detta att ordna, och isåfall vart hittar jag det?

Mod: Om detta ligger i fel forumsdel så flytta gärna tråden.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

http://www.fs-driver.org/

Fungerar i 32-bit men osäker på stödet för 64-bits OS. Förmodar att du kör EXT2/EXT3 då du inte nämnt något om vad du nämnt och EXT3 är vanligare.

Permalänk
Vila i frid

Ext2fsd verkar vara det enda som fungerar om du samtidigt har TrueCrypt installerat.

Permalänk
Medlem

Jag använder det som anders.149 länkade till i Windows XP 64-bit och det funkar bra. Jag har då EXT3 på mina Linuxdiskar, inte EXT4. Misstänker att EXT4 inte funkar med fs-drivers.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Jag använder det som anders.149 länkade till i Windows XP 64-bit och det funkar bra. Jag har då EXT3 på mina Linuxdiskar, inte EXT4. Misstänker att EXT4 inte funkar med fs-drivers.

Och fungerar det i XP 64-bit bör det fungera i Vista 64-bit med.

Kör själv en kombination av Ubuntu 9.04 med EXT4 och Windows 7, ska bli spännande och se om det ens fungerar för min del.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Linux reader fungerar inte alls, och fs-driver gör att jag kan se diskarna i Windows, men jag kan inte öppna dem.. Så jag har fortfarande inte kommit någonvart.

Fler tips?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Linux reader fungerar inte alls, och fs-driver gör att jag kan se diskarna i Windows, men jag kan inte öppna dem.. Så jag har fortfarande inte kommit någonvart.

Fler tips?

Har du monterat partionerna via programmet som följer med fs-driver?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du monterat partionerna via programmet som följer med fs-driver?

Ja, och det är efter det jag kan se dem i windows, men kan som sagt inte se något innehålle eller hur stor partitionen är.

Har dock fått igång GRUB igen så jag kan boota linux, men vill ju kunna ha en gemensam disk med bilder/filmer m.m. till båda operativsystemen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser inte om du angett vilket filsystem du använder, men fs-driver ska fungera väldigt buggfritt, är vältestad mjukvara.

Du skulle kunna använda NTFS till din gemensamma disk och lita på det reverse-engineerade stödet i Linux via ntfs3g. Ett säkrare alternativ vore just Ext3 och fs-driver, men får du det verkligen inte att funka så.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Jag ser inte om du angett vilket filsystem du använder, men fs-driver ska fungera väldigt buggfritt, är vältestad mjukvara.

Du skulle kunna använda NTFS till din gemensamma disk och lita på det reverse-engineerade stödet i Linux via ntfs3g. Ett säkrare alternativ vore just Ext3 och fs-driver, men får du det verkligen inte att funka så.

Jag kör Vista 64-bit.
Och disken som jag har allt värt att spara på är redan ext3 då jag enbart körde linux ett tag.

Men verkar ju inte bättre än så att jag får försöka komma åt windows diskarna från linux istället och skicka över allt den vägen för att sedan formatera ext3 disken till NTFS istället.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag kör Vista 64-bit.
Och disken som jag har allt värt att spara på är redan ext3 då jag enbart körde linux ett tag.

Men verkar ju inte bättre än så att jag får försöka komma åt windows diskarna från linux istället och skicka över allt den vägen för att sedan formatera ext3 disken till NTFS istället.

fs-driver ska ju fungera med vista 64bit vad jag kan se, underligt att det nu inte går i ditt fall.

Ett alternativ är ju att konvertera partionen till NTFS som du skriver, linux har vad jag vet inte några problem med ntfs sedan ntfs-3g kom för 2 år sedan eller något.

Hoppas du får ordning på lagringseländet.