kass hastighet med vertex i raid0

Permalänk
Medlem

kass hastighet med vertex i raid0

hejsan någon som har någon ide varför jag får kass hastighet i raid0 med 3st vertex 30gb diskar ?
strip 128

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

kan ju bero på kontrollern

Kör du på moderkortets inbyggda raid?

Permalänk
Medlem

Stripesize 128
Aligna partitionen till 128
Kör med 4k clusterstorlek i NTFS.
Sätt på writeback cache i intels raidkontroller-program.
Stäng av en massa onödigt skit i windows.

Då blir det garanterat skillnad.
ICH9R eller ICH10R duger gott till 3st diskar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Seriös fråga: varför raid0:a tre diskar? Köp en större disk, raid0 ger i stort sett bara "luftsiffror" i prestandaökning. De reella resultaten är mycket blygsammare, samtidigt som din felprocent ökar 300% med tre diskar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Seriös fråga: varför raid0:a tre diskar? Köp en större disk, raid0 ger i stort sett bara "luftsiffror" i prestandaökning. De reella resultaten är mycket blygsammare, samtidigt som din felprocent ökar 300% med tre diskar...

Du har rätt i att man inte får "optimala" siffror i verkligheten. Men jag är inte beredd att säga att det är "luftsiffror", för visst får man en verklig och märkbar prestandaökning vid läsning/skrivning av stora filer.

Sedan så är det inte prio för allas del att det ska vara säkert. Jag har själv kört mycket RAID0 och fått en krasch, men jag tycker inte att det är hela världen, då jag inte sparar något som är livsviktigt på mina diskar, utan för det mesta saker som jag kan få tag på igen om det är så. Så driftsäkerhet ligger inte som högsta prioritet för alla, även om det gör det för de flesta.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Men jag är inte beredd att säga att det är "luftsiffror", för visst får man en verklig och märkbar prestandaökning vid läsning/skrivning av stora filer.

Grejen är ju dock att du läser och skriver nästan aldrig så stora filer att det gör någon verklig skillnad. Antagande: vi säger att en OCZ Vertex 30GB (som mig veterligen inte har lika många flash-bussar som de större modellerna) pallar 100MB/s skrivning på stora filer.

Om du raid0ar 3 diskar får du i bästa fall 300MB/s; du skriver 1GB på knappt 4 sekunder. Ganska snabbt! Men hur ofta bollar du runt GB-stora filer? De relativt få gånger du gör det, kan du helt enkelt inte bara låta kopieringen puttra på sålänge och typ surfa lite internet eller nått under tiden? Det kommer i vilket fall som helst att gå ganska fort, då alla moderna flashdiskar matchar eller överstiger mekaniska 3.5"-diskars bästa prestandasiffror, och mekaniska diskar når sällan topprestanda här då OS och applikationer tenderar att hamna längst ut på disken, på de snabbaste sektorerna. Sen finns det ju fragmentering också, osv...

En "fullstor" Vertex, 60GB och uppåt, har större cacheminne och max antal flashkanaler och skriver därför snabbare redan från början. Förefaller listigare för mig att heltenkelt ta den vägen istället till bättre prestanda.

Citat:

Sedan så är det inte prio för allas del att det ska vara säkert.

Förvisso inte, men det är inte heller alla som ens känner till att raid0 gör ditt lagringsmedia (mycket) osäkrare. Detta brukar sällan nämnas, och i stort sett aldrig av själva tillverkarna av raid0-kapabel hårdvara... (Utom i finstil eventuellt.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Grejen är ju dock att du läser och skriver nästan aldrig så stora filer att det gör någon verklig skillnad. Antagande: vi säger att en OCZ Vertex 30GB (som mig veterligen inte har lika många flash-bussar som de större modellerna) pallar 100MB/s skrivning på stora filer.

Om du raid0ar 3 diskar får du i bästa fall 300MB/s; du skriver 1GB på knappt 4 sekunder. Ganska snabbt! Men hur ofta bollar du runt GB-stora filer? De relativt få gånger du gör det, kan du helt enkelt inte bara låta kopieringen puttra på sålänge och typ surfa lite internet eller nått under tiden? Det kommer i vilket fall som helst att gå ganska fort, då alla moderna flashdiskar matchar eller överstiger mekaniska 3.5"-diskars bästa prestandasiffror, och mekaniska diskar når sällan topprestanda här då OS och applikationer tenderar att hamna längst ut på disken, på de snabbaste sektorerna. Sen finns det ju fragmentering också, osv...

En "fullstor" Vertex, 60GB och uppåt, har större cacheminne och max antal flashkanaler och skriver därför snabbare redan från början. Förefaller listigare för mig att heltenkelt ta den vägen istället till bättre prestanda.

Förvisso inte, men det är inte heller alla som ens känner till att raid0 gör ditt lagringsmedia (mycket) osäkrare. Detta brukar sällan nämnas, och i stort sett aldrig av själva tillverkarna av raid0-kapabel hårdvara... (Utom i finstil eventuellt.)

Du har rätt, jag tänkte inte på att vi just nu pratade om SSD-diskar. Vitsen med SSD-diskar är ju snabb accesstid för små filer, så jag är ute på hal is när jag snackar RAID0 här. Jag satt bara och reflekterade över min egen situation här med mekaniska diskar.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
En "fullstor" Vertex, 60GB och uppåt, har större cacheminne och max antal flashkanaler och skriver därför snabbare redan från början. Förefaller listigare för mig att heltenkelt ta den vägen istället till bättre prestanda.

Alla Vertex har samma mängd cache (64MB).
Med 2st 30GB-diskar istället för 1st 60GB får han (totalt) 128MB.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB