2,5" disk spinner ej upp, strömproblem?

Permalänk

2,5" disk spinner ej upp, strömproblem?

Tja.

Som titeln lyder så har jag köpt en ny hårddisk till laptopen.
En Hitachi Travelstar 5K320, 160GB, 7200RPM,SATA2.

Den skall in i en Fujitsu AMILO M3438G.
SATA-interfacet på moderkortet är för SATA1, ska tydligen inte spela någon roll eftersom att SATA2 är bakåtkompatibelt.

Problemet är det att när jag har monterat i disken i laptopen och kör igång datorn så spinner inte disken upp, har känt på den och den är helt död/icke vibrerande. Trodde först att disken var DOA, tills jag testade den med ett externt nätagg då funkade den toppen och spann upp.

Disken som satt i laptopen innan är en Fujitsu Simens 80GB, 5400RPM, SATA1.
Testade den disken med det externa nätagget, funkade prima.
Testade sedan med en annan laptop disk Hitachi 2K320 120GB, 5400RPM, SATA2. Funkade ochså i laptopen och på det externa nätagget.

Det som sedan fångade mitt öga var att Fujitsu disken drar 600mA på 5V
Hitachi 2K320 disken 700mA på 5V, medans den nya drar 800mA på 5V.
Då började jag att undra om datorn inte klarar av att leverera 800mA eller högre till disken, vilket jag tycker är väldigt konstigt.

Som sagt alla diskar förutom den nyinköpta 5K320 funkar i laptopen (de syns i BIOS och spinner upp osv.) På det externa nätagget så spinner alla ovannämda diskar upp och verkar fungera.

Och ja, det är inget glapp i sata-kontakterna på moderkortet osv, har testat en HW reset på laptopen m.m.

Är min M3438G så dålig att den inte klarar av en disk på 800mA, 5V ..

Visa signatur
Permalänk

Jag är inte expert på laptops. Men när jag chattade med HP's support om min egen dator (jag ville uppgradera hårddisk) så sa de att det var vissa storlekar på diskar som inte funkade och att de var tvugna att ha ett visst varvtal. Låg GB = högre rpm, så jag vart tvungen att balansera det.

har jävligt svårt att förklara men det jag menar är att din dator kanske inte klarar av att ha en 160Gigs disk i 7200 rpm, utan att du kanske måste ha en 5400rpm

Permalänk

Tja, kanske skulle ha nämnt att laptopen är väldigt kompetent, då den har plats för två SATA diskar som styrs av ett RAID-kort. Och efter lite googlande så fick jag fram att 7200RPM på diskar inte skall vara ett problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funkar AMILO M3438G med något över 120 GB, 5400?

Visa signatur

Intel Celeron 2.4 - 478, AsRock P4VT8+, 1GB RAMminne DDR400. 300 GB HDs, DVD NEC ND-3520A, E-MU 0404, Floppy | Gigabyte 865PE, P4 3.0, 512 RAM