Permalänk
Medlem

För att lägga det hela enkelt, spel data kör man XP eller Vista allt annat kör man Linux och gör man båda så funkar dualboot super bra. Mor och Far gör ubuntu för där är det internet bank och små spel som gäller, själv kör jag XP som jag kan utantill på spel burken och Ubuntu på laptopen. dock måste jag säga att jag faktiskt får sämre batteri tid med linux än XP på min laptop. Men att jobba med Ubuntu har fler fördelar än XP plus 10min så Ubuntu gäller.
MVH Henrik

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
För att lägga det hela enkelt, spel data kör man XP eller Vista allt annat kör man Linux och gör man båda så funkar dualboot super bra. Mor och Far gör ubuntu för där är det internet bank och små spel som gäller, själv kör jag XP som jag kan utantill på spel burken och Ubuntu på laptopen. dock måste jag säga att jag faktiskt får sämre batteri tid med linux än XP på min laptop. Men att jobba med Ubuntu har fler fördelar än XP plus 10min så Ubuntu gäller.
MVH Henrik

Just batteritid är en trist sak. Det är det jag allra helst ville att de skulle jobba på, förbättra batteritiden för laptops med Linux. Kanske iofs beror på grafikkorten, har för mig att många av drivrutinerna inte stödjer energisparfunktioner. Nvidia lär väl göra det iofs, men kanske inte resten :S

Permalänk
Medlem

Angående energispar så får jag bättre batteritid i Ubuntu än i Vista med min bärbara dator, dock efter eget energisparscript.

Men till vad du ska välja, generellt så om du spelar så är windows ett bättre alternativ. Det går att spela i linux, men det är mer komplicerat och fungerar oftast sämre än i windows.

Vad kan man göra då? Jo du kan ju installera båda två!

Själv så har jag Arch Linux och Vista på min burk nu, när jag spelar spel så bootar jag in i Vista men sitter annars kvar i Arch.

Sen angående program, om man ska gå över till linux och vara medveten om att det kommer vara annorlunda samt beredd att byta ut programmen man är van vid mot linuxmotsvarigheter. Linux är inte windows fast bättre, letar man efter en sådan ersättare kommer man bara bli besviken och då är det bättre att sitta kvar i windows.

Själv har jag oxå löst internetbankproblemet igenom att köra internetbanken i virtuell maskin med XP, fungerar helt perfekt.

Det finns massor av tekniskt blaha om varför man ska välja linux men det är ju inte sådant som får oss dödliga att göra våra val, så testa istället och se om du gillar det.

En stor fördel är dock att du får ett väldigt flexibelt system som kan göra exakt vad du vill att det ska göra. Jag har t.ex. kopplat om så när jag lyssnar på musik eller ser på film går det direkt på ljudkortet, för att undvika försämring av ljudkvalité vid mixning, kan jag inte göra bara sådär lika enkelt i windows.

Permalänk

Alltså av dom gånger jag har provat Ubuntu, så har det slutat med att det blir svart när jag startar om linux och då har jag inte gjort innan. Samt att ibland blir det buggigt med compiz. Det blir en röra i Ubuntu med om man inte är van vid det.

Men det va MIN uppfattning om att jag TYCKER att Windows är stabilare än Linux.

Ni vill ha källa på att Windows är stabilare än Linux, kan jag få källa på att Linux är stabilare än Windows för jag har ingen källa, jag gick ifrån det jag testade med mina egna ögon. =P

Edit: Sen allting om att det är lätt som en "plätt" i linux, det är det inte. Om man är van vid att inte använda nån terminal/cmd eller ja vad som helst, så är det inte lätt. Just Ubuntu, säger alla att det är mycket lätt, men det är det inte direkt. Ubuntu funkar dåligt direkt vid uppstart. Om jag inte hade haft några personer på MSN så hade jag aldrig kunnat köra Linux t.ex därför jag är inte alls bra på att hitta saker, och ORKA hitta sånna saker för att man ska byta OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Sluta säga att linux är stabilare än windows, det är det inte.

Du kanske har rätt, jag vet inte, jag har ingen fakta som kan backa upp annat. Och det är just det, antingen skaffar du fakta på att Linux inte är stabilare än Windows, eller så skriver du om egna upplevelser. Skriv bara inte påståenden utan argument, dogmatik leder ingen vart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Jag har en Zepto dator, när jag installerar WinXP så behöver jag sitta i 2 timmar och installera drivrutiner. Zepto datorn har jävligt mycke mystiska saker hah.
Vad jag försöker säga är detta:
När jag installerade windows 7 så installerade jag inte en enda drivrutin!! Samt Win7 kopplade tom. upp mig på mitt wifi innan installationen ens var klar, bara frågade efter lösenord och bam.
100% klar dator efter 15 minuters win7 installation, jag var fett imponerad.

Enda för vs nackdelar jag ser är:
Win7 kostar pengar, ubuntu gör det inte.
Win7 har office paketet, överlägset open office i form av användbara plugins.
Win7 kan alla använda som behöver använda din dator, väldigt få kan ubuntu.
Win7 har aldrig krashat för mig. Och jag kör såklart Release Candidate.
Win7 har Hibernate function för laptops vilket stänger av datorn men sparar din session på hårddisken så att batteriet inte dör. (Sleep drar el).
Ubuntu må vara bättre om man ska köra vissa program AKA. man är en scriptkiddy.

Förhoppningsvis har Win7 förbättrats till Ubuntus nivå då
"Win7 har office paketet"?
Nej. Det går att köpa till för några tusen. I Ubuntu finns Open Office faktiskt med, installerat och klart. Som KlavKalashj skriver är det inte så att man använder alla funktioner i MS Office, utan för nästan alla räcker Open Office gott och väl - speciellt om man inte vill pröjsa några tusen.
Du verkar också ha missförstått Ubuntu för vilken Linux-dist som helst. Den är skapad och utformad för att passa den vanliga datoranvändaren, och för vanligt användande (surf, IM, mail, multimedia, ordbehandling osv) är det inga konstigheter endast för "scriptkiddies".
Förstår inte varför man vill att andra ska använda sin dator, men Ubuntu är iallafall användarvänligt och inte svårt att förstå. Dock är det ett faktum att det inte är en "walk in the park" att byta OS. Flera års Windows-erfarenhet sätter sina spår, och Linux kan verka väldigt svårt eftersom det inte är som Windows. Min kompis flickvän hade kört Linux hela sitt liv och hade inga problem med det, utan tyckte att Windows var svårt istället. Det jag menar är att varken Windows eller Linux är svårare, utan det handlar om vad man själv är uppväxt med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Alltså av dom gånger jag har provat Ubuntu, så har det slutat med att det blir svart när jag startar om linux och då har jag inte gjort innan. Samt att ibland blir det buggigt med compiz. Det blir en röra i Ubuntu med om man inte är van vid det.

Men det va MIN uppfattning om att jag TYCKER att Windows är stabilare än Linux.

Ni vill ha källa på att Windows är stabilare än Linux, kan jag få källa på att Linux är stabilare än Windows för jag har ingen källa, jag gick ifrån det jag testade med mina egna ögon. =P

Compiz går att stänga av.
Så lät det inte förut, du skrev det som fakta. Jag skrev själv bara att jag själv upplevt Ubuntu som mer stabilt än Windows, jag skrev inte att det faktiskt är det.

Visa signatur

MB: GA-MA770-UD3 || CPU: Phenom II 940 || GFX: HD6850 1GB || RAM: Corsair PC2-8500 6GB || SSD: Corsair Force 3 || PSU: Corsair TX 650W || Ljud: Asus Xonar DX

Permalänk
Inaktiv

appropå stabilitet, sett denna?

http://www.top500.org/stats/list/32/osfam

Tror det finns en anledning till att Windows nätt och jämnt når 1%-strecket. Man vill inte köra det på en maskin som har lite högre krav på sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Jag har en Zepto dator, när jag installerar WinXP så behöver jag sitta i 2 timmar och installera drivrutiner. Zepto datorn har jävligt mycke mystiska saker hah.
Vad jag försöker säga är detta:
När jag installerade windows 7 så installerade jag inte en enda drivrutin!! Samt Win7 kopplade tom. upp mig på mitt wifi innan installationen ens var klar, bara frågade efter lösenord och bam.
100% klar dator efter 15 minuters win7 installation, jag var fett imponerad.

Enda för vs nackdelar jag ser är:
Win7 kostar pengar, ubuntu gör det inte.
Win7 har office paketet, överlägset open office i form av användbara plugins.
Win7 kan alla använda som behöver använda din dator, väldigt få kan ubuntu.
Win7 har aldrig krashat för mig. Och jag kör såklart Release Candidate.
Win7 har Hibernate function för laptops vilket stänger av datorn men sparar din session på hårddisken så att batteriet inte dör. (Sleep drar el).
Ubuntu må vara bättre om man ska köra vissa program AKA. man är en scriptkiddy.

Ser du inte ens open source som en fördel är nog inte Linux något för dig. Alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är alldeles för mycket fanboyism. Folk är som helt förblindade utav linux och lägger allt hat på windows. Om det är pga "ful marknadsföring" eller "dålig mjukvara". Hur får man inte sleep och hibernate att fungera i windows? Alla laptops man köper måste ha stöd för det, eller tillverkar de laptops som är inkompatibla med operativsystemet som de säljer de med. Antagligen ligger felet hos användaren.

Många klagar på Windows efter att själv pillat i registret och förstört operativet, självklart att det inte fungerar!

Folk vars touchpad inte fungerar kan tycka att linux fungerar bra på deras dator, WTF!? Hade touchpaden fungerat i windows så hade det blivit världens klagomål.

Många som kör linux konfigurerar inte äns sina saker så att de kan utnytja vissa funktioner. Hur många har konfigurerat scrollen, känsligheten och hastigheten på sin touchpad?

Hur får man bättre batteritid ur linux än windows? Jag har suttit i timmar och letat efter script för att spara batteri, och jag får lägre effektförbrukning än dem på "thinkwiki", men den är fortfarande 20-30% lägre än i Windows.

Ser inga större fördelar med linux för en vanlig användare som gör spreadsheets, textdokument, skriver ut papper, surfar, lyssnar på musik eller tittar på film. Får man virus så är det i största del SBS som är orsaken, fungerar windows dåligt så är det ofta SBS. Man kan t.o.m få linux att fungera dåligt om det är SBS.

Linux är ett helt annat system än windows, och det är självklart att man kan föredra linux över windows. Själv är jag lite kluven på den punkten. Älskar bash, xfce4, fluxbox och vissa program samt hur systemet beteer sig ibland. Men för en every-day dator för mig så är det vista som gäller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Alltså av dom gånger jag har provat Ubuntu, så har det slutat med att det blir svart när jag startar om linux och då har jag inte gjort innan. Samt att ibland blir det buggigt med compiz. Det blir en röra i Ubuntu med om man inte är van vid det.

Men det va MIN uppfattning om att jag TYCKER att Windows är stabilare än Linux.

Ni vill ha källa på att Windows är stabilare än Linux, kan jag få källa på att Linux är stabilare än Windows för jag har ingen källa, jag gick ifrån det jag testade med mina egna ögon. =P

Edit: Sen allting om att det är lätt som en "plätt" i linux, det är det inte. Om man är van vid att inte använda nån terminal/cmd eller ja vad som helst, så är det inte lätt. Just Ubuntu, säger alla att det är mycket lätt, men det är det inte direkt. Ubuntu funkar dåligt direkt vid uppstart. Om jag inte hade haft några personer på MSN så hade jag aldrig kunnat köra Linux t.ex därför jag är inte alls bra på att hitta saker, och ORKA hitta sånna saker för att man ska byta OS.

Du glider hela tiden tillbaka till att skriva saker som fakta, snälla sluta med det. Ingenting i din Edit stämmer enligt mina och många andras erfarenheter. Ser inget som är direkt svårt med ubuntu, om man inte förväntar sig ett nytt windows som många gör.

DIN UPPFATTNING är att WINDOWS är stabilare än UBUNTU. Rättade det lite.

EDIT: Breddas, jag håller inte alls med. En användare som bara använder enkla funktioner skulle lätt klara sig bäst med Ubuntu enligt mig, då de flesta av de funktionerna finns där från början eller några klick iväg i repot. Säkerhet är en fördel för alla, och att Linux klarar betydligt mycket mer SBS är en stoor fördel för Linux och inget som "inte spelar roll".

Varför betala pengar för ett OS och ett officepaket om man ändå skulle klara sig lika bra med alternativet som är gratis. Visst att Windows är "gratis" för många, men det är ingen utgångspunkt jag tycker man ska ha om man debatterar för och emot. Jag tror dessutom att Ubuntu är lättare för en skapligt oerfaren användare att använda än en van windowsanvändare. Jag tyckte t ex först att pakethanteraren i Ubuntu var krångligare än att googla, hitta och installera som man är van vid i windows. Nu klarar jag mig inte utan den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill se någon nybörjare få scrollen på sin touchpad fungera, eller leka med xrandr. Fixa bättre batteritid i linux än windows.

Visst är det smidigt med pakethanterare, det nekar jag inte. Frågan hade varit om det hade funnits en pakethanterare om alla distarna använde samma paket.

Kör man med en standard installation utav ubuntu och inte gör något mer så begränsar man sig mycket, och utnytjar knappt några fördelar alls med linux.

Visst, det är gratis. Men hade någon seriöst äns testat linux om det kostade 1000:-? Jag hade kanske testat det, men hade varit långt ifrån nöjd.

Nu känns det som att du ska sitta och rätta mig, för att jag har fel och du har rätt. Jag tänker inte sätta mig in nå mer i denna diskussion. Jag blir bara galet förbannad på er som inte har en realistisk syn på saker och ting. Sätter man olika krav på två saker man ska jämföra är det självklart att resultatet inte blir rättvist, och att jag blir sur.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Vill se någon nybörjare få scrollen på sin touchpad fungera, eller leka med xrandr. Fixa bättre batteritid i linux än windows.

Visst är det smidigt med pakethanterare, det nekar jag inte. Frågan hade varit om det hade funnits en pakethanterare om alla distarna använde samma paket.

Kör man med en standard installation utav ubuntu och inte gör något mer så begränsar man sig mycket, och utnytjar knappt några fördelar alls med linux.

Visst, det är gratis. Men hade någon seriöst äns testat linux om det kostade 1000:-? Jag hade kanske testat det, men hade varit långt ifrån nöjd.

Nu känns det som att du ska sitta och rätta mig, för att jag har fel och du har rätt. Jag tänker inte sätta mig in nå mer i denna diskussion. Jag blir bara galet förbannad på er som inte har en realistisk syn på saker och ting. Sätter man olika krav på två saker man ska jämföra är det självklart att resultatet inte blir rättvist, och att jag blir sur.

Nu har jag ju inte min laptop atm, men jag är ganska säker på att touchpad scrollen funkade direkt, utan att göra något när jag provade 9.04-betan. Sen att säga att du inte skulle betala för linux... Hur relevant är det egentligen? "Om vatten hade kostat 1000kr per liter.. då hade jag inte betalat för det iaf. Jag kanske hade provat någon gång, men vatten för 1000kr? Inte värt det."

Permalänk
Medlem

Sitter i skrivande stund på en EeePC och jag har inte rört en inställning alls; min touchpad fungerar.

Sen vet jag inte vad man ska in och pilla på xrandr för, det har jag då aldrig behövt göra. Och jag betvivlar att en nybörjare ens hade behövt göra det..?

Jag håller mig ganska objektiv i detta hoppas jag. Jag tycker man ska hålla sig till Windows om man ska spela. Ska man ha en kontorsmaskin och inte har specifika krav på mjukvara, utan klarar sig med de vanliga officetyperna, klarar man sig galant med openoffice och ubuntu. Och du slipper dessutom att oroa dig för att datorn blir seg och slö.. något jag med god erfarenhet kan säga händer på arbetsplatser.

Personligen så använder jag mina datorer till surf, musik, film och diverse bildknåpande. Allt detta fungerar klockrent under Ubuntu, för min del

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Vill se någon nybörjare få scrollen på sin touchpad fungera, eller leka med xrandr. Fixa bättre batteritid i linux än windows.

Visst är det smidigt med pakethanterare, det nekar jag inte. Frågan hade varit om det hade funnits en pakethanterare om alla distarna använde samma paket.

Kör man med en standard installation utav ubuntu och inte gör något mer så begränsar man sig mycket, och utnytjar knappt några fördelar alls med linux.

Visst, det är gratis. Men hade någon seriöst äns testat linux om det kostade 1000:-? Jag hade kanske testat det, men hade varit långt ifrån nöjd.

Nu känns det som att du ska sitta och rätta mig, för att jag har fel och du har rätt. Jag tänker inte sätta mig in nå mer i denna diskussion. Jag blir bara galet förbannad på er som inte har en realistisk syn på saker och ting. Sätter man olika krav på två saker man ska jämföra är det självklart att resultatet inte blir rättvist, och att jag blir sur.

"Kör man med en standard installation utav ubuntu och inte gör något mer så begränsar man sig mycket, och utnytjar knappt några fördelar alls med linux. " - Spelar det någon roll? Man får de funktioner man behöver, gratis. Det var poängen med det jag skrev förut.

Blir det ordentliga krångel så är ju självklart det riktigt krångligt att ordna, men i de flesta fall tycker jag det verkar som man slipper stora problem om man inte pillar själv från början?

"Nu känns det som att du ska sitta och rätta mig, för att jag har fel och du har rätt." - Ganska billigt sätt att "vinna" en diskussion måste jag säga. Jag säger helt enkelt att jag inte håller med. Jag ser din poäng och bemöter dina argument. Försök gärna bemöta mina med istället för att prata runt dem.

Jag måste säga dock att jag sällan REKOMMENDERAR Linux till någon som inte är sålld på open-source. Jag känner många som jag vet förmodligen skulle klara sig bra med Linux, men jag rekommenderar det inte precis av de anledningar du skriver. Nu skriver jag bara "teoretiskt" såattsäga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har själv kört Linux endast i ca ett år. Innan dess har jag varit en inbiten Windows 2000-människa. Jag anser att det finns fördelar med båda operativsystemen. Till exempel så använder jag Linux till min server och skulle ALDRIG komma på tanken att använda ett Windows på den.

Men som sagt, jag är en person som gillar att spela PC-spel till och från, så jag har windows på min stationära jämte min vanliga Linuxinstallation, dock så kör jag uteslutande Linux på min laptop.

Det som många säger att Ubuntu är svårt kan jag förstå, även om jag inte tycker att man kan hålla med om man tänker efter. Vad menar jag med det? Jo, även jag hade väldigt svårt att sätta mig in i Linux från början när jag installerade det första gången på min maskin. Men nu i efterhand så känner jag att de beror på att jag hade förutfattade meningar om hur ett system skulle vara. Jag hade alltså använt DOS och Windows hela livet fram tills dess. Detta påverkade min uppfattning om hur hårddiskar ska vara namngivna, hur man sköter rättigheter i systemet, hur man installerar program, var program lägger sig osv.

Men om man är förmögen att sätta sig in i situationen nu i efterhand om hur jag skulle uppfattat läget om det var annorlunda, att jag suttit i Linux hela livet och testade Windows. I det fallet så skulle jag bli tokig i att man måste ladda hem program från en hemsida, spara en setup.exe någonstans på hårddisken, installera och bängla. Sedan så skulle systemet med bokstäver som hårddisknamn vara konstigt, varför börjar man med C: som första disk? Varför har man ett register med en ofantlig mängd oförståelig data? Varför kan jag inte radera filer i RESTORE-mappen, osv. Så "svårigheten" i Linux beror på att man är van vid ett annat tankesätt som man måste komma över. Och detta tar en stund.

Annars så kan jag tycka att Ubuntu nu för tiden är kalasbra vad gällande hårdvara. En vanlig stationär dator så funkar allt på en gång utan behov av extra drivrutiner. Allt bara fungerar från första början!

Som en liten summering så vill jag säga att hur "enkelt" Linux är beror i princip på om man har turen att ha en hårdvara som är mainstream och vanlig eller om man har otur och har någon obskyr hårdvara som är ovanlig. Har man hårdvara som inte är så vedertagen så kommer man få ett rent helsike med Linux, vill jag lova.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!