Permalänk

Tog bort linux men inte grub

Hej!

Jag skulle till att avinstalera linux från familjens dator då jag nu skaffat egen och de inte använder linux.

Korttänkt som jag var så gick jag helt enkelt in och tog bort hela partitionen och tänkte att då finns det ju bara Windows kvar.....

Men det finns en liten hake, nu när jag startar datorn så säger den,

GRUB loading, please wait....
Error 22.

Jag gissar att detta beror på att ngt register ngnstans fortfarande tror att det är dags att plocka fram GRUB men sedan inte hittar den då jag tog bort hela partitionen....

Aja så om ngn kunde förklara för mig hur jag ändrar i evenetuellt register eller dylikt så att windows startar som vanligt skulle jag bli väldigt tacksam.

Tack på förhand

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk
Medlem

Stoppa in windowsskivan så kan den återställa sin egen bootladdare (tror jag)

Permalänk

Och om man inte har en sådan, kan man inte göra det från en Live CD?? eller kan jag kanske instalera GRUB igen??

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk

Jag läste runt lite och kom över en Windows cd, vad jag kom fram till var att jag borde använda rescue consol och skriva in FIXMBR. Men när jag gör det så hävdar den att ngt är fel på min boot del så om jag fortsätter så kan jag loosa tillgången till partitionerna.

Jag har visserligen redan gjort detta men tror ni att det är läge att fortsätta eller borde jag göra ngt annat?

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk

tror att jag löste det nu, jävligt nära att loosa hela datan, körde FIXMBR i vilket fall, hela hårddisken försvann men lyckades köra ngn form av recovery som hitta det som fanns och sedan så funkade MBR och allt, men oj vad nära jag var att dö. Ha det

Visa signatur

In a world without walls and fences who needs Windows and Gates

Permalänk
Medlem

Kolla om man kan peta in Windowsskivan och gå till recovery-console och skriva först "fixboot" sedan "fixmbr". Det ska fungera.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

eller med en såndär jätte hitech startdiskett!!

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

GRUB startas ju från MBR och sedan pekar den till partitionen resten av dess filer är, bland annat configfilen och så vidare. Tar du bort linuxpartitionen så hittar den ju inte filerna den behöver för att starta, inget konstigt med det.

Som sagt "FIXMBR" med en Windowsskiva är väll det enklaste. Har du ingen skiva tillgänglig så kan du alltid använda dig av en liveskiva och genom att köra detta program http://ms-sys.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trubadix1337
[...] men oj vad nära jag var att dö.

Kanske lite offtopic men det skadar aldrig att understryka att backup på viktiga filer räddar dagen!