Permalänk
Medlem

Kamera i röntgen på flygplats?

Hej!

Jag har just införskaffat en ny DSLR och imorgon ska den med ut och flyga. Den kommer finnas i handbagaget, och jag undrar nu om det finns någon som helst risk för att någon komponent i den (tänker kanske främst på sensorn men kanske även displayen eller minnet?) som kan ta skada av att åka genom röntgen? Jag vet att man (iaf på Kastrup) inte kör sin laptop genom maskinen utan packar ur den och tar den vid sidan av, ska jag be om att få göra likadant med kameran för säkerhetst skull?

MVH
Andreas

Permalänk

Visst kör man sin laptop genom röntgen. Så har det varit alla gånger jag rest från Kastrup.
Körde min 450D genom röntgen på Kastrup för 1 månad sen, inga problem.

Permalänk

Är du orolig så är det ju bara att plocka ur den och fråga säkerhetspersonalen.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Kört både laptop och kamera åtskilliga gånger genom röntgen på flygplatsen, inga skador vad jag har märkt

Enda jag vet att man möjligen ska vara försiktig med är film med riktigt höga ios tal, vi snackar 1600/3200 som ska kunna ta viss skada av för många turer genom flygplansröntgen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Har också funderat på detta. Kanske vore värt att fråga kameratillverkaren? De borde ju veta exakt hur deras kameror eventuellt kan påverkas eller inte.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ska du smuggla diamanter i laptopchassit är det ju en risk att bli haffad ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri

Enda jag vet att man möjligen ska vara försiktig med är film med riktigt höga ios tal, vi snackar 1600/3200 som ska kunna ta viss skada av för många turer genom flygplansröntgen.

Det gäller i handbagaget, om man checkar in film är man rätt körd, oavsett ISO.

Det är inga problem alls att låta kameran gå igenom röntgen. Inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det gäller i handbagaget, om man checkar in film är man rätt körd, oavsett ISO.

Det är inga problem alls att låta kameran gå igenom röntgen. Inget att oroa sig för.

+1

Aldrig haft problem med det

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det gäller i handbagaget, om man checkar in film är man rätt körd, oavsett ISO.

När jag glömde lägga undan mina rullar på Kairos flyplats '87 fick jag rätt roliga färger vid framkallningen (ISO 64-400). Redan '93 upprepade sig samma sak på Narita utanför Tokyo, denna gång hände inget med filmen!
Båda tillfällena fick även smaka X-ray på Arlanda.

Det skadar väl inte att var försiktig, men tror inte vi kan generalisera hur det påverkar film idag. Har jag förstått det hela rätt så har man har gått ifrån de radioaktiva elektromekaniska vågorna mot mindre farliga sådana, samtidigt som man använder sig av interferens i större utsträckning vilket tillåter identifiering av olika material.

Nu är jag INGEN expert på röntgen så sakfel förekommer sannolikt här. Men jag har inte haft problem sedan '93 med filmrullar och röntgen...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Varför skulle kameran ta skada av det? Som så många andra sagt, bara att köra och är du orolig fråga personalen. De vet vad man inte bör köra genom röntgen apparaten...

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Entusiast

Det är ingen fara alls. Elektronik är inte så känslig för strålning på det sättet. Film mår dock inte så bra men det är en annan historia.
Var ute och flög i våras och det stod tydligt i flygplatsens information att kameran måste röntgas och att all film skall plockas ur väskan och tas hand om separat då den kan förstöras.
Det enda som kan hända i säkerhetskontrollen är att det kräver att du plockar av objektivet för att visa att du inte har gömt något i den. Vet folk som fått plocka av allt löstagbart och sedan när de monterat på objektiv, batteri, minneskort med mera fick de ta ett par kort för att visa att kameran verkligen var en kamera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
När jag glömde lägga undan mina rullar på Kairos flyplats '87 fick jag rätt roliga färger vid framkallningen (ISO 64-400). Redan '93 upprepade sig samma sak på Narita utanför Tokyo, denna gång hände inget med filmen!
Båda tillfällena fick även smaka X-ray på Arlanda.

Det skadar väl inte att var försiktig, men tror inte vi kan generalisera hur det påverkar film idag. Har jag förstått det hela rätt så har man har gått ifrån de radioaktiva elektromekaniska vågorna mot mindre farliga sådana, samtidigt som man använder sig av interferens i större utsträckning vilket tillåter identifiering av olika material.

Nu är jag INGEN expert på röntgen så sakfel förekommer sannolikt här. Men jag har inte haft problem sedan '93 med filmrullar och röntgen...

Tror att den sorts film som mixdisk pratar om inte på något sätt påverkas av röntgen.
Det är snarare narkotikahundarna som ställer till det för en.
(:

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Tror att den sorts film som mixdisk pratar om inte på något sätt påverkas av röntgen.
Det är snarare narkotikahundarna som ställer till det för en.
(:

Jag menar film som man laddar en kamera med. Vad tänker du på?

Permalänk
Medlem

Det är inga problem som sagt, flög totalt 6ggr nere i Thailand med röntgen på varje resa, ingen skada skedd