Komprimering, komprimering, ett ord kan ha många betydelser. Ofta brukar det ju bara benämnas som komprimering, men komprimering kan ju användas på så många sätt. Men för att göra en lång historia kort kan vi säga två huvudsakliga sätt.
Det första är en kompression med syftet att pressa upp energiinnehållet och minska dynamiken. Ofta är det målet med den oerhört komprimeradesång som förknippas stark med pop, men också mastering har det här i åtanke. Denna komprimering kan också användas för att släppa igenom transienter och börja hålla ner volymen på själva klangen, för att ge ett punchigare ljud.
Sen har vi den typen av komprimering som är till för att jämna ut nivåskillnader mellan olika material, ofta på grund av att flera olika material har olika "volymer" och detta måste. Då pratar vi om långa attack- och releasetider och en komprimering som inte påverkar dynamiken i materialet nämnvärt, utan mer kan ses som en automatiskt volymjustering och ger ungefär samma resultat som om en person hade suttit med handen på volymkontrollen och justerat nivån allteftersom.
Viktigt att förstå om komprimering är att det bara påverkar ljudnivån på ljudet, och inte klangen. Ett dynamiskt inspelat material har BÅDE skillnader i klang och intensitet, något man ofta glömmer. Tänk bara på en person som skriker, visst låter det annorlunda än en person som pratar lågt - och visst kan man prata lågt om man vill, men ändå få det att låta som att man skriker om man förvränger rösten lite grand. Detta är något som ingen kompressor kan ändra på - den ursprungliga klangen följder med i materialet ändå, men man har ändå med komprimering lyckats få ett ljud som lättare går att kontrollera och som lättare smälter in i en mix.
Jag läste nyligen en text om en skiva som producerades för länge sedan, där dynamiken var prio 1. Man ville ha det mest dynamiska material som någonsin gjorts och alla i produktionsprocessen hade det som gemensamt mål, ända fram tills slutprocessen. Graveringsteknikern (jämför med dagens masteringstekniker) hade gjort långsamma åkningar med regeln och reducerad dynamiken över ett långtidsperspektiv med upp till 6 dB, utan att berätta någonting för de andra. Ändå fick skivan utmärkelser för att den var så dynamisk. Graveringsteknikern visste då att en elektrisk dynamikreducering inte skulle påverka klangfärgen, men att det skulle öka hörbarheten i materialet - och det var ju en total succe. Faktum är ju att alla dynamikreduseringar BÖR göras på elektriskt vis av just detta skälet.
Nog om detta och tillbaks till ämnet.
För spotify finns det ju problem med dynamik - med tanke på hur stor utbud de har så kan man inte förvänta sig att allting ska låta likadant. Men när folk sätter ihop egna spellistor, så vill de flesta inte att saker ska låta olika starkt. Man vill att allting ska kunna beblandas bra och det är ju därför som volymjusteringarna behövs. Även om vem som helst bör förstå att man inte ska försöka komprimera en färdigmastrad låt, speciellt inte med en färdig inställning, så har ju samtidigt spotify ett problem att brottas med i och med olika dynamik i låtar. Så jag anser att de har gjort det enda rätta i sammanhanget, komprimering är här för att stanna - like it or not.
För att ge ytterligare ett skäl till komprimeringen kan i dra en paralell till TV4. Precis som Spoify är de ju beroende av reklam (betalande spotify-användare växer ju inte direkt på träd). Inom TV4 har man regleringar över hur starkt man får styra ut programmaterialet - eftersom reklamen ska höras tydligare. Det finns ju t.o.m. en slutlimiter (kompressor som sätter en absolut maxgräns och inte bara sänker nivån över gränsen) som ser till att transientljud inte når upp för högt. Detta är för att fånga lyssnarens uppmärksamhet så fort reklamen går igång. Många ogillar det och det är det vanligaste ämnet som klagobreven till de kommersiella TV-kanalerna handlar om. Men samtidigt måste man ju inse att det är ett säljargument för reklamsäljningsavdelningen. Om någon ska vilja köpa en reklamplats så vill man ju veta att det kommer höras, och att lysnarna kommer uppmärksamma det mer än det vanliga. För lyssningsvolymen är ju inställd för programmaterialet.
Kompression är ett viktigt verktyg vid behandling av ljud och det har använts länge. Enda skillnaden idag är att inställningarna har blivit hårdare för att öka energiinnehållet och trycka upp volymerna. Samtidigt har vi ju idag en utveckling av bättre och bättre kompressorer, som komprimerar mer och mer diskret. Det finns inget skäl att försöka sträva bakåt och ignorera marknadens krav, framtiden ligger i att kunna komprimera diskret och musikaliskt.