Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Klart det är en limit. Vad den är vet jag inte men jag tror inte att det kan vara mer än 1 eller 2 låtar åt gången.

Jodå... Det är i så fall en limit på själva bandbredden för jag har fått upp flera dussin connections till andra IPn än Spotify när jag kikat på processen. Prova själva.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Re: Spotify förstör musiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Har tänkt på det länge, det finns inget högt ock inget lågt när man lyssnar på spotify.
Så jag tog o analyserade en låt som jag själv äger på cd skiva.
Överst: spotify Underst: Cd-master från 1990 Låt: Vän till en vän - Gyllene tider

http://img38.imageshack.us/img38/1786/66055267.jpg

Visst, det finns säkert redan en massa som har påpekat detta, men att ingen på forumet knappt har skrivit om det tykcer jag är skumt

Den här låten är väl inte det bästa exemplet men man kan se skillnaden

Haha, bara jag som finner detta lite underhållande, för det första ser jag ingen större skillnad på ljudspåren och för det andra borde det viktigaste vara om man hör någon skillnad eller inte.

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Avänder inte heller spotify, men behöver inga mätprogram för att konstatera att ljudkvalitén suger i spotify
Helt oavvändbar tjänst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremeGFX
Haha, bara jag som finner detta lite underhållande, för det första ser jag ingen större skillnad på ljudspåren och för det andra borde det viktigaste vara om man hör någon skillnad eller inte.

Du ser väl att de övre spåren ligger i topp i princip hela tiden och blir avklippta medans den undra spåren har stora spelarum och kan variera mycket utan att bli avklippt.

Man kan dessutom höra att ljudet från skivan är mycket klarare och har mera "liv"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Nu är det ju så att nästan ALLA nysläpp är körda genom kompressor, som för att överrösta andra album.

Japp, har slutat köpa mainstreampop just pga av detta, klarar inte av att lyssna på det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Japp, har slutat köpa mainstreampop just pga av detta, klarar inte av att lyssna på det

Jaadu, jag har inte köpt en enda skiva sen början av millenniet, vill jag lyssna på riktig musik ställer jag upp farsans Thorens vinylspelare och lyssnar på hans gamla skivor

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

du har för lite att göra..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Kattskit
du har för lite att göra..

Det råder det delade meningar om
Bra musik ligger på vinyl, det tar inte mycket längre att dra i gång skivspelaren än vad det gör o starta en cd.
Men jag lyssnar ju inte på all musik på vinyl, ny musik avnjutes genom mp3 i mitt hem

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Komprimering, komprimering, ett ord kan ha många betydelser. Ofta brukar det ju bara benämnas som komprimering, men komprimering kan ju användas på så många sätt. Men för att göra en lång historia kort kan vi säga två huvudsakliga sätt.

Det första är en kompression med syftet att pressa upp energiinnehållet och minska dynamiken. Ofta är det målet med den oerhört komprimeradesång som förknippas stark med pop, men också mastering har det här i åtanke. Denna komprimering kan också användas för att släppa igenom transienter och börja hålla ner volymen på själva klangen, för att ge ett punchigare ljud.

Sen har vi den typen av komprimering som är till för att jämna ut nivåskillnader mellan olika material, ofta på grund av att flera olika material har olika "volymer" och detta måste. Då pratar vi om långa attack- och releasetider och en komprimering som inte påverkar dynamiken i materialet nämnvärt, utan mer kan ses som en automatiskt volymjustering och ger ungefär samma resultat som om en person hade suttit med handen på volymkontrollen och justerat nivån allteftersom.

Viktigt att förstå om komprimering är att det bara påverkar ljudnivån på ljudet, och inte klangen. Ett dynamiskt inspelat material har BÅDE skillnader i klang och intensitet, något man ofta glömmer. Tänk bara på en person som skriker, visst låter det annorlunda än en person som pratar lågt - och visst kan man prata lågt om man vill, men ändå få det att låta som att man skriker om man förvränger rösten lite grand. Detta är något som ingen kompressor kan ändra på - den ursprungliga klangen följder med i materialet ändå, men man har ändå med komprimering lyckats få ett ljud som lättare går att kontrollera och som lättare smälter in i en mix.

Jag läste nyligen en text om en skiva som producerades för länge sedan, där dynamiken var prio 1. Man ville ha det mest dynamiska material som någonsin gjorts och alla i produktionsprocessen hade det som gemensamt mål, ända fram tills slutprocessen. Graveringsteknikern (jämför med dagens masteringstekniker) hade gjort långsamma åkningar med regeln och reducerad dynamiken över ett långtidsperspektiv med upp till 6 dB, utan att berätta någonting för de andra. Ändå fick skivan utmärkelser för att den var så dynamisk. Graveringsteknikern visste då att en elektrisk dynamikreducering inte skulle påverka klangfärgen, men att det skulle öka hörbarheten i materialet - och det var ju en total succe. Faktum är ju att alla dynamikreduseringar BÖR göras på elektriskt vis av just detta skälet.

Nog om detta och tillbaks till ämnet.

För spotify finns det ju problem med dynamik - med tanke på hur stor utbud de har så kan man inte förvänta sig att allting ska låta likadant. Men när folk sätter ihop egna spellistor, så vill de flesta inte att saker ska låta olika starkt. Man vill att allting ska kunna beblandas bra och det är ju därför som volymjusteringarna behövs. Även om vem som helst bör förstå att man inte ska försöka komprimera en färdigmastrad låt, speciellt inte med en färdig inställning, så har ju samtidigt spotify ett problem att brottas med i och med olika dynamik i låtar. Så jag anser att de har gjort det enda rätta i sammanhanget, komprimering är här för att stanna - like it or not.

För att ge ytterligare ett skäl till komprimeringen kan i dra en paralell till TV4. Precis som Spoify är de ju beroende av reklam (betalande spotify-användare växer ju inte direkt på träd). Inom TV4 har man regleringar över hur starkt man får styra ut programmaterialet - eftersom reklamen ska höras tydligare. Det finns ju t.o.m. en slutlimiter (kompressor som sätter en absolut maxgräns och inte bara sänker nivån över gränsen) som ser till att transientljud inte når upp för högt. Detta är för att fånga lyssnarens uppmärksamhet så fort reklamen går igång. Många ogillar det och det är det vanligaste ämnet som klagobreven till de kommersiella TV-kanalerna handlar om. Men samtidigt måste man ju inse att det är ett säljargument för reklamsäljningsavdelningen. Om någon ska vilja köpa en reklamplats så vill man ju veta att det kommer höras, och att lysnarna kommer uppmärksamma det mer än det vanliga. För lyssningsvolymen är ju inställd för programmaterialet.

Kompression är ett viktigt verktyg vid behandling av ljud och det har använts länge. Enda skillnaden idag är att inställningarna har blivit hårdare för att öka energiinnehållet och trycka upp volymerna. Samtidigt har vi ju idag en utveckling av bättre och bättre kompressorer, som komprimerar mer och mer diskret. Det finns inget skäl att försöka sträva bakåt och ignorera marknadens krav, framtiden ligger i att kunna komprimera diskret och musikaliskt.

Permalänk
Medlem

Spotify har äckligt dålig kvalité på vissa låtar, andra kan låta helt ok för att vara Spotify. Nä jag håller mig till lossless när jag är hemma. På lappisen blir det Spotify pga hårddiskutrymme.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni som inte gillar spotify's kvalitet kan ta en titt här:)

Citat:

http://webb.feber.se/art/159706/bttre_ljud_i_spotify/

320 Kbps för betalande lyssnare
Den populära musiktjänsten Spotify har nu gått ut med att man kommer att förbättra ljudkvaliteten för de användare som betalar för tjänsten.

I dagsläget streamar man ut musik med en kvalitet på 160Kbps men det ska man nu öka till 320Kbps genom lossy-formatet Ogg Vorbis.

Inom några veckor kommer man att börja rulla ut de populäraste låtarna i 320Kbps-kvaltitet för att därefter fylla på efter hand när konvertering till det nya formatet är klart.

Permalänk
Hjälpsam

Bra tråd, men jag tror att den största orsaken till problemet är att skivbolagen förstör musiken, redan innan Spotify får tag på den.
Dynamiken blir tenderar att bli sämre och sämre för varje nyutgåva.
Mycket illa att dom också processar sönder musiken.

Look what they've done to my song, ma
Look what they've done to my song
Well they tied it up in a plastic bag and they turned it upside down
Look what they've done to my song, ma.

http://www.superseventies.com/sl_lookwhattheyvedone.html

Edit: långsam nivåutjämning har jag inte så mycket mot, det förstör inte känslan av dynamik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Det är inte gratis om du har premium och det är ju lite av grejen om man tycker om musik. Man vill inte störas av Kevin Borg som pratar på tok för högt mellan var tredje låt.

Och om det är 569kbit/s så klarar du ju dig gott och väl med en 1Mbit/s lina och får tillräckligt över till att surfa (1024kbit/s-589kbit/s=435kbit/s) och då är ju 569kbit/s rejält bra kvalité. Sen sitter ju de flesta med bra mycket mer än 1Mbit/s nu för tiden.

o,25 MBit/s