Behöver lite hjäp & tips om systemkameror (c.a 7000kr)

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjäp & tips om systemkameror (c.a 7000kr)

Hej alla!

skulle ni ge mig några tips på BRA systemkameror. kommer fota naturbilder och bilder på bilar ( i farten oxå )...

Några man har kollat på.

Nikon D80

Nikon D60 + 18-55/3,5-5,6 VR

Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6

Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk

D80 är väl rätt svår att få tag på har jag för mig.

Skulle nog hellre välja en D40 över en D60 och lägga pengar på något tillbehör istället. Fast det kanske är svårt att få tag på en D40 med.

Antar att D5000 nog är en väldigt trevlig kamera eftersom den har samma spec som D90 mer eller mindre och jag har ju D90 som jag gillar väldigt bra. Frågan är väl bara att om nån av butikerna som listar den för under 8k kommer få in den i lager.

Canon vet jag inget om, men jag skulle tippa på att den fungerar helt utmärkt den med.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

D90 känns mer värd än D5000 då de kostar nästan lika mycket, och D5000 har ingen autofokus-motor i huset så med den kan man inte få autofokus med lika många objektiv.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på D80, en jättebra kamera som du kan få billigt om du väl hittar en!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kan hitta en D80 så är det ett riktigt bra köp, IMO. Du måste ju dock ha ett (eller flera) objektiv till den åxå.
Jag vet inte hur långt avst¨ånd du har till bilarna som ska fotas i farten, men Nikon 18-105VR är ett bra objektiv som är mångsidigt, om inte avståndet är allt för stort.
Annars är 450D åxå vettig. D40 och D60 har bara tre fokuspunkter vilket, IMO, är en liten nackdel om man ska fota rörliga motiv.

Permalänk
Medlem

Hej igen! efter mycket letande så fick man höra att en kompis ska sälja sin D60 för 5000kr men han har tillbehör också.

1 D60
2 AF-S DX 18-55 f/3.5-5.6G
3 AF-S DX 55-200 f/4-5.6G
4 Blixten är en SB - 600

ska man slå Till eller inte?...

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för budget. Jag hade inte köpt det, D60 är i mina ögon inte värd sina pengar och 18-55 objektivet är allat annat än roligt att ta kort med.

Men har du en tajt budget och inte har "råd med mer" så är det en instegskamera med möjlighet att lära sig allt man behöver veta innan man uppgraderar en gång till... för du kommer uppgradera, när du känner att D60 inte kan ge dig mer.

Permalänk
Medlem

tänkte från början köpa en 450D, var väg till mediamarkt knäppte några kort med den "föll för den" ganska fort. när man höll den i handen WOW blev de typ.

just nu har man lite små tajt budget.

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Low021
Hej igen! efter mycket letande så fick man höra att en kompis ska sälja sin D60 för 5000kr men han har tillbehör också.

1 D60
2 AF-S DX 18-55 f/3.5-5.6G
3 AF-S DX 55-200 f/4-5.6G
4 Någon Flash. vet inte exakt vilken.

ska man slå Till eller inte?...

Bra nybörjarpaket! Med de objektiven kommer du rätt långt. Priset är väl hyffsat, jag vet att D40 har sålts ny med samma objektiv för 5000:- men det var iofs riktigt billigt.

Permalänk
Medlem

Jag håller med mixdisk. Det är ett vettigt nybörjarpaket. Objektiven är kanske inte de bästa som kan köpas för pengar, men de är allt annat än dåliga.
Det kan ju, som jag var inne på tidigare, vara en liten nackdel med så få fokuspunkter för rörliga motiv, men ska man inte fota sånt HELA tiden så spelar det ju inte SÅ stor roll.

Blixten är troligen en SB-400, vilket väl gör att priset känns okej. Är det rent av en SB-600 är det ett mycket bra pris.

Permalänk
Medlem

Bilxten är en SB-600 kollade lådan hehe

så nu måste man läsa in sig lite, hur de mesta funkar och prova den så klart men suck inte bästa vädret precis de regnar.

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Hedersmedlem

Att blixten är en SB-600 väger upp ganska mycket.
Jag hade nog köpt paketet, sålt D60+18-55 för (om du har lite tur) 4-3,5k och sen köpt en D80+något roligare kitobjektiv för de ca 5.5-6k du har kvar, kanske ett 18-70mm.

Man behöver ju inte sälja den på en gång heller, trivs du jättebra med den så är det fortfarande ett bra pris

Permalänk
Medlem

Satsa på ljusstarka objektiv är mitt tips. Mitt ljussvagaste objektiv är 2.8 och det är i det långsammaste laget ibland. Men de där objektiven fungerar väll om du inte skall fota på kväll eller innomhus utan blixt.

Permalänk
Medlem

Fotar man inomhus eller i annat mörker är ju fasta objektiv nästan ett krav. Och att köpa 2.8 eller uppåt då känns ju lite onödigt.

Men för vanligt ljus (monligt eller ej) duger f/8 hur bra som helst, och då har du fördelen att få ett långt skärpedjup också..

Permalänk
Medlem

tack för alla tips, var ute idag i skogen fota lite nu när vädret är lite bättre. får väl ladda upp några kort ikväll. Lekte lite med zoomen blev några schyssta kort också.

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad D80 eller D200, ska du plåta bilar i farten kan det kännas bra med några fler bilder i sekunden än vad D40/D60 kan leverera.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

jag får lära mig först o plåta bra bilder lära min D60 BRA. hehe får väl uppgradera mig inom några månader till eller år. Tack för tipsen!..

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Köp en begagnad D80 eller D200, ska du plåta bilar i farten kan det kännas bra med några fler bilder i sekunden än vad D40/D60 kan leverera.

Fast nu har ju både D80 och D60 3fps.. D200 lämnar jag dock osagt vad den har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Fast nu har ju både D80 och D60 3fps.. D200 lämnar jag dock osagt vad den har.

Ja, det stämmer. Blandade ihop den med annat. D200 har 5.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ingen som har tagit upp Canon 450 D ? Jag ska köpa den nu om 6 dagar från netonnet eller elgiganten. 12,2 mgp. 3,5 fps. 9 autofokus punkter.
Äh, jag lägger in alltihop. Systemkamera med 12,2 megapixels CMOS-sensor. Tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder. Den ljusa 3,0" LCD-skärmen med live view ger skarpa bilder och bildprocessorn DIGIC III återger färger med briljant och verklighetstrogen precison. Ergonomiskt utformad för en naturlig och intuitiv hantering.
Objektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS med optisk bildstabilisering, inklusive en asfärisk lins som bidrar till den höga bildkvaliteten med alla brännvidder.

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natlie
Ingen som har tagit upp Canon 450 D ? Jag ska köpa den nu om 6 dagar från netonnet eller elgiganten. 12,2 mgp. 3,5 fps. 9 autofokus punkter.
Äh, jag lägger in alltihop. Systemkamera med 12,2 megapixels CMOS-sensor. Tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder. Den ljusa 3,0" LCD-skärmen med live view ger skarpa bilder och bildprocessorn DIGIC III återger färger med briljant och verklighetstrogen precison. Ergonomiskt utformad för en naturlig och intuitiv hantering.
Objektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS med optisk bildstabilisering, inklusive en asfärisk lins som bidrar till den höga bildkvaliteten med alla brännvidder.

5 min med kameran säger mycket mer än specifikationer. Knappupplägg och ergonomi är IMO mycket viktigare än bildkvalité och AF-punkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natlie
Ingen som har tagit upp Canon 450 D ? Jag ska köpa den nu om 6 dagar från netonnet eller elgiganten. 12,2 mgp. 3,5 fps. 9 autofokus punkter.
Äh, jag lägger in alltihop. Systemkamera med 12,2 megapixels CMOS-sensor. Tar upp till 3,5 bilder per sekund i en bildserie på upp till 53 stora JPEG-bilder. Den ljusa 3,0" LCD-skärmen med live view ger skarpa bilder och bildprocessorn DIGIC III återger färger med briljant och verklighetstrogen precison. Ergonomiskt utformad för en naturlig och intuitiv hantering.
Objektivet EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS med optisk bildstabilisering, inklusive en asfärisk lins som bidrar till den höga bildkvaliteten med alla brännvidder.

450D är en perfekt kamera att börja med.
Mycket bra brusegenskaper där den slår bla. D60 samt att har fler pixlar.
Sen saknar både D40 och D60 "autofukusstöd" för objektiv utan inbyggt autofokus vilket gör att man blir ganska begränsad.
D80 är däremot en bättre kamera. Men kör på en 450D du kommer inte bli besviken

Sen är ju det viktigaste att man använder kameran och fotar mycket så man lär sej använda en systemkamera. Innan man gjort det så spelar det egentligen inte så stor roll om du har canon, nikon eller nått annat märke på kameran.

Permalänk
Medlem

Själv valde jag D80 framför 400D (när båda var aktuella) just pga att den låg så mycket bättre i handen. Fick ont i handleden efter en stunds fipplande med 400D för att den var för liten och tyngden låg helt jättefel i huset.

Så, jag förespråkar att du går och klämmer på kameran framför att välja en efter specarna.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa

Så, jag förespråkar att du går och klämmer på kameran framför att välja en efter specarna.

Det är som tjejer på krogen, man klämmer först sen väljer man

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att antalet af-punkter är ganska oviktigt även om du ska fota rörliga motiv, då du kommer helst vilja använda punkten i mitten ändå(då den är bättre än de runt omkring).

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Om motiver flyttar sig från den i mitten så fortsätter kameran använda de närliggande. Kameran känner alltså av hur motiver flyttar sig och byter fokuspunkter. Med fler fokuspunkter funkar det bättre. Med min D300 gör det inget om en and simmer in bakom lite vasstrån, för kameran har så många fokuspunker (51) att den i de allra flesta fall känner av motivet bakom/mellan stråna och därför håller kvar fokus på motivet istället för att fokusera på vassen, vilket många/de flesta andra kameror skulle göra.
Ju större uta som täcks av AF-punkter desto mindre är dessutom risken att motive hamnar utanför AF-punkterna så att kameran börja jaga.