Varför röstade INTE du i EU-valet?

Permalänk
Medlem

Många inlägg, men inte många om varför man inte röstade...

Inte helt oväntat när det gäller politik...

och ang. elektroniskt röstande.. varför skulle inte det vara säkert?

Kan man göra bankärenden, deklarera, köpa saker för flera hundra tusen utan problem, varför skulle då inte röstning funka?

Tänk va mycket större deltagende det skulle bli.... det är iaf vad jag tror..

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Många inlägg, men inte många om varför man inte röstade...

Inte helt oväntat när det gäller politik...

och ang. elektroniskt röstande.. varför skulle inte det vara säkert?

Kan man göra bankärenden, deklarera, köpa saker för flera hundra tusen utan problem, varför skulle då inte röstning funka?

Tänk va mycket större deltagende det skulle bli.... det är iaf vad jag tror..

Om inte företag, banker, NASA eller ens folk så paranoida som Amerikanska militären går säkra när det gäller digitala sårbarheter så varför skulle en Svensk röstning vara det? Visst, det går säkert att fuska även vid en vanlig rösning, men risken för att någon uttråkad människa i någon öststat eller annat får för sig att det vore roligt att se om de kan sätta "Mer makt till smurfarna"-partiet i majoritet i Sverige är ju helt klart lägre.

Nu är ju inte det så troligt allt som allt heller, men risken för fusk och fel är ju helt klart mer påtaglig om det skall skötas elektroniskt. Jag menar vad ska man skylla på när någon mindre lämpad nisse (som det alltid verkar finnas minst ett par av) lyckat schabla bort ett par tusen röster eller så?

Förr eller senare kommer det ju att komma. Men det är ju helt klart fel område att stressa på bara för att det är hypat för stunden.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Fortfarande, en blankröst säger "Jag skulle gärna rösta på ett parti men det finns inget parti jag håller med". Men vad ska jag som inte ens tycker att partisystemet öht fungerar som det ska rösta på? En blankröst är ju fortfarande ett stöd för detta.

Om det skulle trilla in 60% blankröster så skulle det ju fortfarande signalera att att folk är nöjda med systemet men inte vet vilken flagga som skall svaja högst. Om det trillar in 60% som inte ens röstat så är ju det en signal på att politiken som helhet misslyckats så fatalt att över halva befolkningen inte ens ser någon mening i att blanda sig i. Och i alla fall jag anser att det senare är en klart mycket allvarligare signal än det första.

Du har förståss en poäng i det du säger men problemet är ju också att när du undviker att rösta så blandas du ihop med den stora gruppen som skickar signalen "jag skiter i politiken". Men om faktiskt 60% går och röstar blankt är det ändå en ganska tydlig signal att nått är allvarligt fel med politiken/politiska systemet/de etablerade partierna.

Om fler folk faktiskt gick och proteströstade istället för att sitta hemma och gnälla och gruppen "övriga partier" skulle öka upp mot 10-20-30% så är det en kraftig signal till politikerna. Vi skulle nog också få se etablerade småpartier åka under 4% spärren. Då måste politikerna ta de här signalerna på allvar.

En annan effekt när få går och röstar syns ju ganska tydligt i övriga länders EU-val. De "extremare partierna" får mycket lättare att ta sig in och har fått ganska många mandat nu i EU-parlamentet. I Sverige oroas många över SD, men många av partierna som kom in i parlamentet nu är väl vad jag förstår betydligt mer "extrema" än SD. Kanske var den inte så dumt att lägga en röst på Kalle anka partiet istället för att ligga hemma i soffan på valdagen.

Angående internetröstning så bör det gå att bygga upp ett hyffsat säkert system med hjälp av Bank-ID, certifikat, DNSSEC, bra lastbalansering på servrarna tillsammans med IPv6 anycast och lite utbildning av användarna. Om har ett system som upptäcker ett bank-id försöker rösta två gånger och valmyndigheten då kontaktar personen som få verifiera rösten. Man bör också få någon form av bekräftelse via post/mail/sms som verifierar att rösten har blivit registrerad.
Största riskerna är väl riktade attacker för att manipulera röster eller att försöka slå ut röstsystemet med DDOS-attacker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lathet och prioritera annat är alltså samma sak? Att nån var på Sweden Rock istället för att rösta har ju knappast med lathet att göra.

"Förtidsröstningen får börja 18 dagar före valdagen och pågå fram till och med valdagen."

Såvitt jag vet så pågick inte Sweden Rock i 18 dagar. Visst det är frivilligt att rösta, men att säga man gjorde annat just på valdagen är lite tafatt, det fanns ju massor av dagar innan man kunde rösta på. Sen kanske dessa vallokaler inte finns på bra platser för alla men det är svårt att veta.

Permalänk
Medlem

"Jag har en familj att försörja!", hörde jag för några dagar sedan.
Jag fattade ingenting.

"De ä inge rolit att rösta", är alltid kul att höra.

"Men kineserna är ju många fler.."..
..
Mhm?

Jag har alltså hört alla dessa när jag frågade hur valet gick och om de förtidsröstade eller ej, från röstdagen till en dag sedan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Du har förståss en poäng i det du säger men problemet är ju också att när du undviker att rösta så blandas du ihop med den stora gruppen som skickar signalen "jag skiter i politiken". Men om faktiskt 60% går och röstar blankt är det ändå en ganska tydlig signal att nått är allvarligt fel med politiken/politiska systemet/de etablerade partierna.

Om fler folk faktiskt gick och proteströstade istället för att sitta hemma och gnälla och gruppen "övriga partier" skulle öka upp mot 10-20-30% så är det en kraftig signal till politikerna. Vi skulle nog också få se etablerade småpartier åka under 4% spärren. Då måste politikerna ta de här signalerna på allvar.

En annan effekt när få går och röstar syns ju ganska tydligt i övriga länders EU-val. De "extremare partierna" får mycket lättare att ta sig in och har fått ganska många mandat nu i EU-parlamentet. I Sverige oroas många över SD, men många av partierna som kom in i parlamentet nu är väl vad jag förstår betydligt mer "extrema" än SD. Kanske var den inte så dumt att lägga en röst på Kalle anka partiet istället för att ligga hemma i soffan på valdagen.

Angående internetröstning så bör det gå att bygga upp ett hyffsat säkert system med hjälp av Bank-ID, certifikat, DNSSEC, bra lastbalansering på servrarna tillsammans med IPv6 anycast och lite utbildning av användarna. Om har ett system som upptäcker ett bank-id försöker rösta två gånger och valmyndigheten då kontaktar personen som få verifiera rösten. Man bör också få någon form av bekräftelse via post/mail/sms som verifierar att rösten har blivit registrerad.
Största riskerna är väl riktade attacker för att manipulera röster eller att försöka slå ut röstsystemet med DDOS-attacker.

Det är ingen teknisk svårighet att rösta anonymt via internet, det slår dock ut valhemligheten oavsett hur säkert du gör det så det spelar ingen roll.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Precis som tcntad så var jag i Taiwan på valdagen, därför ingen röst.

Jasså var/är du i Taiwan ?

Var i TW måhända? ^^

Om du menar på att jag snackar skit så kan jag faktiskt bevisa att jag är i taiwan, har min E-ticket, en ombokad flygbiljet från China Airlines, bilder och diverse kvitton:).

Edit: Sry för sent "svar", även om du inte citerat mig;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Jag röstade på PP för att jag hyser någon form av förhoppning för att idioterna i några av de traditionella partierna ska förstå att frågan om personlig integritet och rätten till ett privatliv är en nyckel till att få fler väljare.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=25-AV_ID=914028,00.html

Om Olle Schmidt inte förstår frågan om personlig integritet, då vet jag inte vem som skulle veta det.

"Ett av bevisen är när Schmidt, kvällen före omröstningen om det så kallade telekompaketet 24 september i fjol, vände hela den liberala EU-gruppen, ALDE, med ett hundratal ledamöter, till att stödja tillägg 166.

Tillägg 166 var avgörande för att skydda integriteten och rättssäkerheten på internet. Det såg till att myndigheters begränsning av användares tillgång till innehåll på internet inte får bryta mot grundläggande rättigheter. Människors ska exempelvis ha rätt till ett privatliv, och man ska inte kunna stängas av från internet utan att beslutet föregåtts av en domstolsprocess."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=25-AV_ID=914028,00.html

Om Olle Schmidt inte förstår frågan om personlig integritet, då vet jag inte vem som skulle veta det.

"Ett av bevisen är när Schmidt, kvällen före omröstningen om det så kallade telekompaketet 24 september i fjol, vände hela den liberala EU-gruppen, ALDE, med ett hundratal ledamöter, till att stödja tillägg 166.

Tillägg 166 var avgörande för att skydda integriteten och rättssäkerheten på internet. Det såg till att myndigheters begränsning av användares tillgång till innehåll på internet inte får bryta mot grundläggande rättigheter. Människors ska exempelvis ha rätt till ett privatliv, och man ska inte kunna stängas av från internet utan att beslutet föregåtts av en domstolsprocess."

Person != Parti
En != Många

Att en eller några få inom ett parti fattat vinken betyder inte att resten gör det. Det är ju bara att slänga ett öga på FRA-lagen. Ordet Parti-piska fick ju en ny innebörd då.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

För att jag inte hade tid med det

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Jasså var/är du i Taiwan ?

Var i TW måhända? ^^

Om du menar på att jag snackar skit så kan jag faktiskt bevisa att jag är i taiwan, har min E-ticket, en ombokad flygbiljet från China Airlines, bilder och diverse kvitton:).

Edit: Sry för sent "svar", även om du inte citerat mig;)

Jag är i Keelung några gånger i veckan, kör kryssningsbåt som går från Keelung till Naha och Ishigaki samt svänger förbi Yonaguni då och då.

Och det var inget "snacka skit" menat med det, så dokumentationen behövs inte...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Jag är i Keelung några gånger i veckan, kör kryssningsbåt som går från Keelung till Naha och Ishigaki samt svänger förbi Yonaguni då och då.

Och det var inget "snacka skit" menat med det, så dokumentationen behövs inte...

Det va som fan:P

Verkar inte ligga långt från Taipei, vilket jag och tjejen ska till rätt snart:)
De andra två har jag icke hört talas om så vet ej vart dem ligger:p

Jaja efter resan till taipei ("hemresa från taipei" den 1a Juli om jag inte minns fel, så kort resa) så åker man hem till Stockholm den 5 juli!, känns inte speciellt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Skulle röstat blank ändå, så jag sket i det. Var lite inne på PP först, men de som inte inser att de inte borde finnas i EU, borde inte ens få rösta. Att bara ha en kärnfråga och komma till EU-parlamentet är som att vara sjukt pissenödig och bara släppa ut en droppe.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Verkar ju inte som det handlar om varför man inte röstade utan SM i den mest lata anledningen. Låt mig sammanställa en ranking-lista:

Hittade inte plånboken
Hade annat att tänka på
Rösta är fjantigt
Provkörde motorcyklar
Sweden Rock
Bitterhet över röstningsproceduren
Var någon annanstans
Ogillar EU

Jag hoppas det kommer in någon som säger att "Mamma förbjöd mig", "jag höll på att porrsurfa" "Var det val?" samt favoriten "Jag röstar inte av ren princip"

Hahahah!!! Du slår huvudet på spiken, många tänker också att en röst gör väl ingen skillnad när den i själva verket gör det!

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Hahahah!!! Du slår huvudet på spiken, många tänker också att en röst gör väl ingen skillnad när den i själva verket gör det!

Ärligt talat så röstar jag inte av ren princip men just den dagen kunde jag inte då jag var i norrland och porrsurfa med mobil-internet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag glömde bort att rösta.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag vill också ha elektrisk legitimation!

- Få se på körkortet tack!
- Varsågod!
ZAPP!
- AAAHH!!

Haha fan också
Elektronisk legitimation då.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Känner många som kom med förklaringen att "EU skiter i lilla Sverige så varför rösta?"

Själv blev det PP. Mest som att räcka ett finger åt hela Bryssels karusellen. Röstar irländarna i höst Ja blev dock det här valet mitt sista i livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Känner många som kom med förklaringen att "EU skiter i lilla Sverige så varför rösta?"

Själv blev det PP. Mest som att räcka ett finger åt hela Bryssels karusellen. Röstar irländarna i höst Ja blev dock det här valet mitt sista i livet.

Lissabonföredraget?
Då kan jag hålla med dig. Tänker inte rösta när vi skrivit över beslutsfattandet åt kostymnötter i bryssel. Har vårt styre frivilligt tagit demokratin ifrån oss så ser jag ingen poäng i att stöjda någon del av det systemet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Lissabonföredraget?
Då kan jag hålla med dig. Tänker inte rösta när vi skrivit över beslutsfattandet åt kostymnötter i bryssel. Har vårt styre frivilligt tagit demokratin ifrån oss så ser jag ingen poäng i att stöjda någon del av det systemet.

Japp Lissabon. Går det igenom är vi i ett Federalt system fast ändå inte fullt ut PGA namnkrångel och diffusa regler och då är det för mig skitsamma att rösta.